MEDIA NEWS
Ruská Federálna služba pre dozor v oblasti telekomunikácií, informačných technológií a masmédií (Roskomnadzor) v stredu oznámila, že podniká kroky proti neziskovej organizácii Wikimedia Foundation, prevádzkujúcej internetovú encyklopédiu s otvoreným obsahom Wikipedia. Dôvodom je údajné porušenie ruských zákonov zameraných proti šíreniu dezinformácií o vojne na Ukrajine zo strany Wikipedie. Informuje o tom TASR na základe správy agentúry Reuters.
Vo vyhlásení Roskomnadzoru sa uvádza, že na stránkach Wikipedie sa nachádzajú "zakázané materiály vrátane nepravdivých správ o priebehu špeciálnej vojenskej operácie na Ukrajine". Internetové vyhľadávače v ruštine by preto mali mať podľa Roskomnadzoru povinnosť informovať užívateľov, že Wikipedia porušuje ruské zákony.
Nadácia Wikimedia Foundation sa pred mesiacom odvolala proti verdiktu moskovského súdu, ktorý jej uložil pokutu vo výške piatich miliónov rubľov (89.000 eur) za to, že odmietla odstrániť údajné dezinformácie v ruskojazyčných článkoch na Wikipedii o konflikte na Ukrajine vrátane jarného masakra civilistov v Buči.
Do Wikipedie prispievajú dobrovoľníci z celého sveta vo viac než 300 jazykoch. Reuters píše, že po sprísnení pravidiel fungovania médií v Rusku po začatí ruskej invázie na Ukrajinu sa Wikipedia stala pre Rusov jedným z posledných dostupných zdrojov overovaných informácií o prebiehajúcej vojne.
Copyright ©
TASR 2022
Streamovacia služba Netflix prišla od apríla do júla o takmer milión predplatiteľov. Informuje o tom spravodajský portál BBC s odvolaním sa na čísla zverejnené v utorok.
Straty však podľa BBC neboli také, ako sa vedenie firmy obávalo. Výkonný riaditeľ Netflixu Reed Hastings na otázku, čo podľa neho mohlo zastaviť ďalší úbytok predplatiteľov, konštatoval: „Ak to bola jediná vec, mohli by sme povedať Stranger Things“.
Spoločnosť v apríli informovala o prvom poklese predplatiteľov od roku 2011. Po týchto správach nasledovalo prepustenie stoviek zamestnancov. Straty, o ktorých firma informovala v utorok, sú najväčšie v jej histórii, pričom najviac zákazníkov Netflix stratil v USA a Kanade, za ktorými nasleduje Európa.
Pre Netflix, ktorý si roky užíval zdanlivo nezastaviteľný rast, keď zmenil spôsob, akým ľudia po celom svete sledujú filmy a seriály, je to obrovská zmena. Jeho pozícia globálneho obra sa ešte viac upevnila v roku 2020, keď svet zasiahla pandémia koronavírusu a ľudia, ktorí museli byť zavretí doma, trávili čas sledovaním hitov ako Squid Game (2021) alebo Koruna (2016). Keď sa však ľudia začali vracať k svojim predpandemickým zvyklostiam, Netflix začal mať problémy s lákaním nových zákazníkov a tiež s udržaním si tých existujúcich, najmä v čase rastúcich životných nákladov.
Spoločnosť tiež čelí tvrdej konkurencii v podobe Apple TV, HBO Max, Amazon Prime alebo Disney+. Niektorých zákazníkov tiež odradilo zdražovanie jeho služieb.
Na konci júna mala spoločnosti zhruba 220 miliónov predplatiteľov, čo je stále omnoho viac ako v prípade jej najbližšej konkurencie. Spoločnosť, ktorá si zvykla na rast v dvojciferných číslach, však zápasí s najvážnejším spomalením za celé roky, keď jej príjmy počas apríla až júna dosiahli 7,9 miliardy dolárov, čo je medziročný rast o 8,6 %.
Hodnota akcií firmy v tomto roku klesla už o viac ako 60 %, keďže investori veľmi neveria jej vyhliadkam.
Spoločnosť je presvedčená, že svoj rast opätovne naštartuje s pomocou novej, lacnejšej služby s pridaním reklamy a tiež vďaka ráznemu zakročeniu proti zdieľaniu hesiel, ktoré podľa jednej štúdie stojí Netflix ročne šesť miliárd dolárov. V niektorých krajinách Strednej a Južnej Ameriky už teraz účtuje ľuďom poplatok za zdieľané kontá a dúfa, že sa jej to podarí aplikovať aj vo zvyšku sveta.
Miliardár Elon Musk neuspel so snahou o odklad súdneho procesu medzi ním a spoločnosťou Twitter, ktorá naňho podala žalobu za to, že zrušil ponuku na jej prevzatie za 44 miliárd dolárov. Delawarská sudkyňa totiž v utorok stanovila pre súd októbrový termín.
Svoje rozhodnutie zdôvodnila neistotou, ktorej firma čelí po tom, ako Musk vycúval z dohody na jej kúpu, pričom ďalšie odklady by podľa nej mohli spôsobiť nenapraviteľné škody.
Twitter žiadal o urýchlený proces už v septembri, zatiaľ čo Muskov tím chcel počkať do začiatku budúceho roka, čo zdôvodňoval komplikovanosťou prípadu. Miliardárov tím však podľa sudkyne podcenil schopnosť delawarského súdu „rýchlo spracovať komplikované spory“.
Firma požiadala súd v štáte Delaware, aby šéfovi automobilky Tesla nariadil dokončenie akvizície za dohodnutú sumu 54,20 dolára za akciu Twitteru. Žaloba okrem iného obviňuje Muska z početných porušení dohody o zlúčení, ktoré „zatemnili Twitter a jeho podnikanie“.
©2022 Autorské práva SITA a.s a uvedené
agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu
tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s.
a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Archívne a
málo známe filmy o muzikantoch a kapelách, ktoré natočili českí režiséri v čase
štúdií na FAMU, ponúka škola na webe. Sú medzi nimi práce známych tvorcov ako
Ivana Zachariáša alebo Marka Najbrta a zachytávajú skupiny a interpretov ako
napríklad Pražský výber, Stromboli, Hanu Hegerovú alebo Martu Kubišovú. ČTK o
tom informovala hovorkyňa školy Klaudia Osičková. VOD portál FAMU Films
aktuálne ponúka na pozeranie takmer 350 študentských snímok. Súčasťou sú
archívne a prakticky neznáme filmy aj súčasná študentská tvorba, ktorá dosahuje
úspechy v zahraničí. Portál sa stále rozrastá av júli do neho pribudli archívne
snímky, v ktorých dnes už slávni režiséri zobrazovali legendy československej
hudby. Výsledkom je kolekcia krátkometrážnych snímok, ktoré rozmanitými
spôsobmi mapujú kultúru od druhej polovice 60. rokov do prelomu tisícročia.
Najvýraznejším počinom kolekcie je snímka Nesmírna únava materiálu, ktorú v
roku 1984 režíroval Michal Herz a ktorá pojednáva o koncertoch a tvorivom
procese skupiny Pražský výber. Film sa natáčal tesne pred zákazom skupiny v
roku 1983. Na FAMU Films je k dispozícii necenzurovaná verzia snímky vo vysokej
obrazovej kvalite. O rok skôr natočil režisér a scenárista filmu Herz na škole
portrét huslistu a skladateľa Otty Sattlera Ako si vyhrať život. Aj táto snímka
je na portáli novo k dispozícii. Predrevolučná kariéra Báry Basikovej je
predmetom dokumentárneho portrétu Milana Tomsy. Film, ktorý je pomenovaný po
speváčke, vznikol v roku 1988 a prezentuje nielen jej angažmán v skupinách
Stromboli a Precedens, ale aj osobné dilemy. Speváčka a herečka Monika Načeva
je na FAMU Films k videniu vo farbistom diele Poludnica režisérky Nikej
Papadopulosovej z roku 1999. Futuristická adaptácia balady Karla Jaromíra
Erbena vznikla s použitím rôznych druhov klasickej i počítačovej animácie.
Atmosféra pražskej jari prestupuje dvoma školskými snímkami zo 60. rokov.
Dialóg Hana Hegerová a Eda Pergner režiséra Zdenka Zaorala z roku 1967
zachytáva rozhovor medzi dvoma osobnosťami českej populárnej hudby. Zrejme
najznámejším filmom kolekcie je film Vynález krásy Marka Najbrta z roku 1993.
Fiktívny dokument ukazuje amatérskeho vynálezcu, ktorý odhalí prekvapivú
minulosť Karla Gotta. Avantgardnú hudbu tematizuje snímka Vojtech a Irena H.,
ktorú v roku 2019 natočil Ivan Zachariáš. Tvorca seriálov Pustina (2016) a Bez
vedomia (2019) v ňom zachytáva manželskú a autorskú dvojicu Vojtecha a Ireny
Havlových.
Copyright
© ČTK 2022