SLOVKINO 2009
V roku 2009 bola slovenská kinematografia bohatá ako na hrané, tak aj na dokumentárne filmy. Najmä dokumentárna tvorba však slávi úspech na medzinárodných filmových festivaloch. K najoceňovanejším filmom patria krátkometrážny Arsy-Versy Mira Rema, ktorý má na konte zatiaľ štrnásť medzinárodných cien, a dokument Ako sa varia dejiny Petra Kerekesa, ktorý okrem iného nominovali na Európsku filmovú cenu.
Celovečerný dokument Ako sa varia dejiny, ktorý mal premiéru vo februári 2009, hovorí o vojenských kuchároch a kuchárkach a ich úlohe vo svetových dejinách. Prvé významné ocenenie, Zvláštnu cenu poroty, mu udelili na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov Hot Docs v kanadskom Toronte. Nasledoval Zlatý Hugo z festivalu v Chicagu, cena kritiky FIPRESCI z DOK Leipzig v Lipsku, ocenenie z viedenského festivalu Viennale a za najlepšiu produkciu z festivalu Memorimage v Španielsku. Úspechom bola tiež nominácia na Európsku filmovú cenu v kategórii dokument, ocenenie nakoniec získal švajčiarsky film The Sound of Insects: Record of a Mummy v réžii Petera Liechtiho.
Krátkometrážny dokument Arsy-Versy Mira Rema, príbeh matky a syna, ktorý je fascinovaný štúdiom netopierov, má na konte zatiaľ štrnásť medzinárodných ocenení. Jeho púť po medzinárodných filmových prehliadkach bude pritom pokračovať aj v roku 2010. Dvadsaťtriminút trvajúca snímka doteraz očarila napríklad porotu festivalov vo švédskej Uppsale, v Mníchove, v Krakove, v Sheffielde, v Jihlave či v Bukurešti. Na konte má aj domáce ocenenia, a to z festivalu študentských filmov Áčko v Bratislave a z každoročného udeľovania cien portálu Kinema.
Na spomínanom Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov v Jihlave neocenili len Arsy-Versy. Úspech mala aj Hranica Jaroslava Vojteka o absurdnej slovensko-ukrajinskej hranici, ktorá rozdelila jednu dedinu na dve. Porota jej udelila ocenenie Mezi moři pre najlepší východoeurópsky dokument. V tejto súťaži bojovali aj ďalšie snímky z produkcie slovenských filmárov a filmárok - Hrdina našich čias od Zuzany Piussi o nestorovi slovenskej filmovej kritiky Pavlovi Brankovi a Turistou ve vlastním domě Jaroslavy Bagdasarovej. Na novozaložené ocenenie Silver Eye, udeľované v rámci trhu s dokumentárnymi filmami na tomto festivale, nominovali okrem Arsy-Versy, ktorému porota napokon udelila Zvláštne uznanie, aj Momentky Petra Krištúfka a opäť Hranicu Jaroslava Vojteka.
V hlavnej súťaži Medzinárodného filmového festivalu Karlove Vary, kde sa do programu dostalo celkovo desať slovenských a koprodukčných filmov, po päťročnej absencii uviedli slovenský film Pokoj v duši. Režisér Vladimír Balko nakoniec cenu nezískal, úspešnejší bol Marko Škop. Jeho "document-toury-movie" Osadné zvíťazilo v kategórii najlepší dokumentárny film dlhší ako 30 minút. Osadné na londýnskom festivale Times BFI nominovali na Griersonovu cenu.
Mesiac v nás, citlivým a vtipným spôsobom zobrazujúci tému menštruácie, patril medzi najdiskutovanejšie a najnavštevovanejšie filmy na Medzinárodnom filmovom festivale Locarno, kde ho uviedli ako vôbec prvý slovenský film v dvadsaťročnej histórii sekcie Týždeň kritikov. Snímku, ktorú premietli aj na Medzinárodnom festivale svetových filmov v kanadskom Montreale či na prehliadke filmov Európskej únie vo Washingtone, ocenili na festivale Gotham Screen New York špeciálnou cenou poroty.
Mesiac v nás premietali spolu s Osadným taktiež na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov v Amsterdame, ktorý otvorili poľsko-slovensko-francúzske Vojnové hry v réžii Dariusza Jablońskeho.
Bez ceny neobišiel ani ďalší slovenský dokument - Cesta Magdalény Robinsonovej. Režisér Marek Šulík si z festivalu v belgickom Bruseli odniesol Zvláštne uznanie poroty.
K oceňovaným filmárom patril aj Pavol Barabáš. Okrem prémie za kolekciu DVD Grand Prix, ktorú mu odovzdali na udeľovaní cien Igric, si z Explorer festivalu v poľskom meste Lodž odniesol cenu Camera Extreme. Za svoj film Carstensz - siedma hora, ktorý zachytáva stret dvoch rozličných kultúr pri výstupe na najvyššiu horu Novej Guiney, získal ocenenie na Medzinárodnom festivale horských filmov v bulharskom meste Bansko. S filmom Bhután - hľadanie šťastia sa na Medzinárodnom festivale outdoorových filmov v Česku umiestnil na druhom mieste v kategórii cestopisný film.
Na českom Ekofilme získala snímka Bhután - hľadanie šťastia Cenu vyhlasovateľa - Juhočeského kraja, pričom ocenili aj dokument na Slovensku žijúcej afganskej režisérky Sahry Karimi Afganské ženy za volantom. Snímka o postavení žien v silno patriarchálnej spoločnosti získala na festivale Jeden svet v Bratislave cenu za najlepší dokument, diváckym favoritom sa na tomto festivale stalo Osadné.
Do sveta náboženských spolkov vniesla publikum slovenská herečka a režisérka Tereza Nvotová v dokumente s názvom Ježíš je normální!, za čo ju ocenili na 5. ročníku Medzinárodného filmového festivalu v Ústí nad Labem Femina Film.
Spomedzi hranej tvorby boli, čo sa týka medzinárodného prijatia, zrejme najúspešnejšie Líštičky debutujúcej Miry Fornay. Snímka o slovenských imigrantoch a imigrantkách v Írsku mala svetovú premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach v rámci 24. Týždňa medzinárodnej kritiky. Stala sa tak prvým slovenským filmom od roku 1989, ktorý sa odprezentoval práve v tejto prestížnej sekcii. V nemeckom Cottbuse jej festivalová porota udelila cenu Dialóg. Ako povedala Mira Fornay na tlačovej besede k slovenskej premiére svojej prvotiny, nemecké publikum veľmi zaujala a je možné, že Líštičky sa dostanú do širokej nemeckej kinodistribúcie. Mira Fornay slávila v roku 2009 aj ďalší úspech - jej nový projekt s názvom Brat ocenili na scenáristickej súťaži Tibora Vichtu.
Líštičky spolu s národným kandidátom na Oscara, filmom Nedodržaný sľub Jiřího Chlumského, premietli na prestížnom ázijskom filmovom festivale v Pusane. Nedodržaný sľub ešte predtým, v máji, získal na americkom Los Angeles Jewish Film Festival hlavnú cenu v kategórii hraný film. Predstaviteľ hlavného hrdinu, Samuel Spišák, získal na Medzinárodnom filmovom festivale Setúbal Cenu pre najlepšieho herca.
Bathory (2008) si z udeľovania Českých levov odniesla ceny v kategóriách Divácky najúspešnejší český film a Najlepší výtvarný počin. Česko-slovenská historická dráma Tobruk (2008) sa dostala do užšieho výberu na nomináciu na Európsku filmovú cenu v kategórii Európsky film roku 2009, českí akademici a akademičky jej udelili ceny za zvuk, hudbu a kameru. Národným kandidátom na Európsku filmovú cenu bol Pokoj v duši.
Publikum na Slovensku najviac zaujal historický veľkofilm Jánošík - Pravdivá história, ktorý sa podarilo dokončiť po siedmich rokoch. Do konca októbra ho videlo 133 622 divákov a diváčok, čím sa dostal na čelo rebríčka návštevnosti slovenských filmov v kinách. Nedosiahol však na minuloročný divácky hit, Bathory (2008) Juraja Jakubiska, ktorý si v roku 2009 pripísal na konto 5544 návštevníkov a návštevníčok, čím sa jej celková návštevnosť od minuloročnej premiéry vyšplhala na 432 155.
Na ďalších miestach v návštevnosti slovenských filmov v kinách za rok 2009 je ku koncu októbra Pokoj v duši (116 777 divákov a diváčok), Bratislavafilm (59 804), Sněženky a machři po 25 letech (43 148), Tango s komármi (40 613), Nedodržaný sľub (28 488), Nebo, peklo... zem (13 059), Ženy môjho muža (12 219), Osadné (8028) a spomínaná Bathory. Prvé dva filmy v rebríčku sa dostali aj do desiatky všetkých najnavštevovanejších filmov na Slovensku v roku 2009. Do zoznamu najnavštevovanejších snímok za roky 1993 až 2009 sa dostali prví traja tohtoroční divácki favoriti.
V roku 2009 mali premiéru aj ďalšie hrané a dokumentárne filmy - napríklad Bratislavafilm Jakuba Kronera, T.M.A., ktorou sa režisér Juraj Herz vrátil po viac ako desiatich rokoch k tvorbe pre kiná, Veľký rešpekt Viktora Csudaia, Nebo, peklo... zem Laury Sivákovej-Paššovej, ktorý mal svetovú premiéru na Medzinárodnom festivale svetových filmov v kanadskom Montreale, Normal Juliusa Ševčíka, Babička Zuzany Piussi, Znovuzrodenie lesa, hraný televízny film Smrť premiéra či Malý zúrivý Robinson Tiny Diosi a televízia uviedla Erotic Nation Petra Begányiho, ktorý by sa do kinodistribúcie mal dostať začiatkom roka 2010. Spracované podľa: archív agentúry SITA, Slovenský filmový ústav.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.