22. 6. 2023

Diskusné programy pred parlamentnými voľbami môžu vysielať aj komerčné stanice


Diskusné programy pred parlamentnými voľbami 
 Rada pre mediálne služby - YouTube
 
môžu vysielať aj komerčné stanice

Diskusné programy pred nadchádzajúcimi parlamentnými voľbami môžu vysielať aj komerčné stanice, avšak politická propagácia v internetovom vysielaní nie je povolená. Vyplýva to z uznesenia Rady pre mediálne služby.

„Napriek tomu, že volebná kampaň sa začala už 9. júna, pre subjekty spadajúce pod reguláciu Rady pre mediálne služby je dôležitejším dátumom 9. september. Práve od tohto dňa, čiže dvadsaťjeden dní pred voľbami, umožňuje zákon o volebnej kampani vysielať politickú propagáciu, teda tzv. predvolebné šoty, aj diskusné štúdiá, tzv. predvolebné diskusie. V oboch prípadoch do polnoci 27. septembra, po ktorej sa začína moratórium," zdôraznila rada.

Pri vysielaní politickej propagácie musia podľa rady vysielatelia zabezpečiť, aby bola na jej začiatku aj konci zreteľne označená a oddelená, a to odvysielaním oznamu, že ide o platené vysielanie. „Za obsah samotných spotov nesie zodpovednosť ich objednávateľ, náklady na politickú propagáciu uhrádzajú kandidujúce strany. Vysielatelia sú povinní zabezpečiť, aby mali všetky subjekty rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času aj rovnaké cenové a platové podmienky," zdôraznila rada. Zároveň pripomenula, že Rozhlas a televízia Slovenska je zo zákona povinný vyhradiť čas na politickú propagáciu, oprávnení vysielatelia, teda komerčné stanice, tak urobiť nemusia, ale môžu. „V oboch prípadoch platí, že pre jeden kandidujúci subjekt môžu vyhradiť najviac tridsať minút vysielacieho času a zároveň celkovo na vysielanie politickej propagácie najviac desať hodín na všetkých programových službách dokopy (v prípade RTVS desať hodín pre rozhlasové okruhy a ďalších desať hodín pre televízne stanice)," uviedla rada.

Nárok na vysielací čas musí byť podľa rady uplatnený najneskôr päť dní pred začiatkom vysielania politickej propagácie, čiže najneskôr 4. septembra a rozdelený musí byť tak, aby určením času vysielania nebol žiaden subjekt znevýhodnený. „Vysielateľom výhradne prostredníctvom internetu (čiže iným, než tým, ktorí vysielajú na internete simultánne s klasickým vysielaním) zákon vysielanie politickej propagácie zakazuje, poskytovatelia AVMS (audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie) ju môžu na svojich službách šíriť," rozhodla rada.

Aj v prípade diskusných programov podľa rady platí, že verejnoprávny vysielateľ je povinný vyhradiť im vo vysielaní priestor, zatiaľ čo súkromní vysielatelia tak urobiť nemusia, no môžu. „RTVS má podľa zákona na tieto programy vyhradiť desať hodín v rozhlasovom a desať v televíznom vysielaní. Komerčným vysielateľom časový rozsah zákon neurčuje, hovorí však, že vysielať predvolebné diskusie môžu len v prípade, ak ich zaradenie do programovej štruktúry schváli rada. Projekt vysielania takéhoto programu, z ktorého je zrejmé, akým neznevýhodňujúcim spôsobom budú vyberať účastníkov diskusií, musia Rade predložiť najneskôr tridsať dní pred začiatkom vysielania," zdôraznila rada. Dodala, že diskusné programy môžu poskytovať aj AVMS, pričom nie sú povinní predložiť rade na schválenie projekt takýchto diskusií.



Zdroj: SITA