MEDIA NEWS
Dvaja západní novinári zahynuli dnes pri paľbe sýrskej armády na obkľúčené mesto Homs, kde strely zasiahli dom, v ktorom sa nachádzali. Informovali o tom opoziční aktivisti a svedkovia.
Zabitými sú Marie Colvinová, Američanka pracujúca pre britské noviny Sunday Times, a francúzsky fotograf Remi Ochlik.
Svedok v telefonáte pre tlačovú agentúru Reuters povedal, že na dom, v ktorom sa novinári nachádzali, dopadli delostrelecké strely, a keď z neho utekali, zasiahla ich raketa.
Obaja boli skúsenými vojnovými reportérmi, ktorí prinášali správy o konfliktoch na Blízkom východe i inde vo svete. Colvinová prišla o jedno oko po výbuchu granátu počas práce na Srí Lanke v roku 2001.
Vojaci a príslušníci milícií lojálnych prezidentovi Bašárovi Asadovi predtým zabili najmenej 27 mladých mužov pri zásahoch v dedinách v severosýrskej provincii Idlib, informovala Sýrska sieť pre ľudské práva (SNHR).
Všetky obete boli civilistami a väčšine z nich strelili do hlavy alebo hrude v ich domoch alebo na uliciach v troch dedinách neďaleko tureckej hranice, uviedli opoziční aktivisti, ktorých správy nebolo možné nezávisle overiť.
Sýrske ministerstvo pre informácie dnes vyzvalo zahraničných novinárov, ktorí sa do krajiny dostali ilegálne, aby sa prihlásili úradom. Stalo sa tak niekoľko hodín po tom, ako paľba sýrskej armády na povstalecké mesto Homs zabila americkú reportérku a francúzskeho fotografa.
"Ministerstvo žiada všetkých zahraničných žurnalistov, ktorí vstúpili do Sýrie ilegálne, aby išli do najbližšieho centra pre imigráciu a pasy a vyriešili situáciu podľa platných zákonov," vyhlásilo ministerstvo v štátnej televízii.
Američanka Marie Colvinová a Francúz Remi Ochlik prišli o život pri útoku bezpečnostných síl na centrálnu štvrť v Homse, ktorý je ohniskom 11 mesiacov trvajúceho povstania proti prezidentovi Bašárovi Asadovi.
Žurnalisti podľa vyjadrení svedkov navštívili dom vo štvrti Báb Amr, ktorý opoziční aktivisti využívali ako provizórne mediálne stredisko. Budovu zasiahli delostrelecké granáty a keď z nej ľudia utekali, dopadli do záhrady rakety.
Aktivisti obviňujú vládu zo zámerného ostreľovania budovy, kde bolo celkovo šesť novinárov, ktorí sa bez vedomia úradov dostali do obliehaného mesta. Podľa zdrojov utrpeli zranenia dvaja až štyria ďalší novinári. Medzi nimi je Francúzka, ktorá je v kritickom stave.
Ministerstvo pre informácie obvinenia odmietlo.
Ukrajinu bude na tohtoročnej medzinárodnej pesničkovej súťaži Eurovízia reprezentovať populárna speváčka Gaitana. Proti jej nominácii sa však ozvali domáci nacionalisti, čo vyvolalo v krajine škandál a obvinenia z rasizmu. Tridsaťdvaročná Gaitana má totiž africký pôvod a tmavú pleť.
Vysokopostavený člen národnej strany "Svoboda" Jurij Siroťuk vyhlásil, že mulatka nemôže byť zástupkyňou krajiny a jej kultúry. Gaitana podľa neho "reprezentuje inú rasu a vyvolá predstavu Ukrajiny ako štátu z iného kontinentu".
Mnohí domáci umelci vyjadrili nad týmito vyjadreniami pobúrenie. Štátna televízia dnes odsúdila Siroťukove vyhlásenie ako rasistické a politika vyzvala, aby sa speváčke ospravedlnil.
Gaitana (32), vlastným menom Gaita-Lurdes Essamiová, sa narodila v Kyjeve ukrajinskej matke a otcovi, ktorý pochádza z Konga. Do súťaže Eurovision Song 2012, ktorá sa bude konať v máji v Azerbajdžane, ju minulý týždeň vybralo zmiešané hlasovanie poroty a domácich fanúšikov. Vystúpi so skladbou Be My Guest.
Copyright © TASR 2011
Na Youtube sa nachádza vyše 5000 videí psov, ktorí pozorne, zúrivo, naradostene či smrteľne sústredene sledujú televíznu obrazovku. Televízia v San Diegu preto vo februári spustila nový 24-hodinový televízny kanál pre psy, ktorý má poskytnúť útechu pre domácich miláčikov tráviacich väčšinu dňa osamote
Psy sa v mnohých domácnostiach berú ako súčasť rodiny. Majú dovolené sedieť na gauči, obedovať pri stole a deliť sa s majiteľmi o spoločný paplón. Nedávno sa v britských médiách objavila správa o televíznej reklame zacielenej na psov so zvukmi, ktoré ľudské ucho nepočuje. Odtiaľ bol už len krôčik od toho, aby vznikol celý televízny program pre štvornohých miláčikov. Digitálny systém Time Warner a Cox však vsadili na niečo ešte bizarnejšie – spustili 24-hodinový televízny kanál pre psov DOGTV.
Program je podľa slov tvorcov zameraný na bytových psov, ktorých majitelia kvôli práci nechávajú celé dni samých doma. „Ak nechávate psa doma každý deň, cítite sa kvôli tomu zle a chceli by ste to zmeniť, tak toto je skvelá príležitosť,“ uviedol výkonný riaditeľ novej televízie Gilald Neumann. „Takéto psy sa cítia osamelo, môžu sa u nich vyskytnúť výchovné problémy, sú celkovo znudení a vystresovaní. Ak im necháte zapnutú televíziu s vhodným programom, môžete ich upokojiť.“
Diváci by však mali mať neustále na mysli, že program je zameraní na „psie záľuby“ a pre ľudí môže byť značne nezaujímavý. Zvuky a farby obrazu sú taktiež prispôsobené zvieraciemu vnímaniu. „Psy nevnímajú zelenú a červenú farbu tak ako ľudia, a tak sme ich prispôsobili tak, aby boli zaujímavé pre nich,“ hovorí profesor Nicholas Dodman z Tufts University. V programe sa nachádzajú psy naháňajúci loptu, spiaci chlpáči prípadne zachytávajú výhľad psa z okna počas jazdy autom.
Dodman však varuje, že očakávanie, že psy presedia pred televízorom celé hodiny ako ľudia, je veľmi mylné. „Relaxačné zložky psa upokoja, ďalšie ho zasa povzbudia k aktivite.“ Okrem týchto dvoch programových zložiek televízia ponúka ešte jednu – zameranú na výuku psov. V nej sa premietajú úkazy z každodenného života psov, ktorým sú vystavení a najmä bežné povely v praxi – niečo ako psia reality šou.
Profesorka zaoberajúca sa psím správaním Katherine Houpt si však myslí, že televízia nebude mať u psov veľký úspech: „Ľudia často sledujú v televízii programy o zvieratách, psy im však nevenujú žiadnu pozornosť. Je to milý nápad, ale nemyslím si, že to bude fungovať. Myslím, že mačky prejavujú o obrazovku väčší záujem. Psy sa oproti tomu sústredia hlavne na zvuk. Najdôležitejšie však je, že psy sa nechcú zabávať, kým sú majitelia preč. Počas dňa, keď nie sú majitelia nablízku, väčšinou len spia.“
Profesorka si ďalej myslí, že hoci psy môžu pociťovať napätie a samotu, lepšie je vytvoriť im tmavé prostredie a pustiť jemnú hudbu, aby sa pes cítil isto, keď majitelia nie sú doma.
„Nesnažíme sa zo psov urobiť domasedov, ktorí budú osem hodín sedieť pred televízorom ako ľudia. Chceme len vytvoriť ukľudňujúce prostredie,“ presviedča Neumann. Otázkou zostáva, kto zaplatí účet za elektrinu.
Trojdielna dráma o udalostiach okolo upálenia Jana Palacha je pre filmárku Agnieszku Holland výzvou.
„Návrat do Česka je pre mňa dosť neobvyklou cestou do minulosti. Pokúsim sa ale o aktualizáciu toho, čo sa kedysi stalo a zdôrazniť to, čo je stále dôležité pre súčasnú spoločnosť a divákov,“ uviedla oceňovaná poľská režisérka na tlačovej konferencii k minisérii, ktorá dostala názov Hořící keř.
Český študent Jan Palach sa 16. januára 1969 na protest proti obsadeniu Československa vojskami Varšavskej zmluvy a ústupkom zo strany československej vlády voči okupantom upálil na Václavskom námestí v Prahe.
Scenárista Štěpán Hulík sa zameral predovšetkým na udalosti, ktoré nasledovali po smrti Jana Palacha.
V roku 1969 totiž na straníckom zraze v Českej Lípe vystúpil poslanec Vilém Nový so škandálnymi vyjadreniami, podľa ktorých sa mal Palach poliať studeným ohňom a že bol západný špión. „Všetci vedeli, že je to nezmysel, ale krčili nad tým ramenami. Palachova maminka sa ale rozhodla tohto človeka zažalovať. Dlho hľadala právnika, až sa nakoniec prípadu ujala mladá právnička Dagmar Burešová. Tá vedela, že nevyhrá, ale že ju môže takáto žaloba existenčne ohroziť, napriek tomu do toho išla,“ načrtol 27-ročný scenárista cestu, akou sa bude príbeh uberať.
„Keď mi poslali scenár prvého dielu, zdalo sa mi to také pravdivé, citlivo podané a vzrušujúce. Prijala som to ako istý druh výzvy,“ povedala Holland, ktorej najnovší režisérsky počin In Darkness nominovali na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film. Filmárka študovala v čase spomínaných udalostí na pražskej FAMU a osobne sa poznala s niekoľkými ľuďmi, ktorých dráma zobrazí.
„Tieto udalosti boli iniciačnou skúsenosťou – politickou, spoločenskou i ľudskou, ktorá na mne zanechala stopy a nasmerovala môj záujem o svet aj o to, čo si o ľuďoch a o svete myslím,“ dodala. Holland je na Slovensku známa najmä snímkou Jánošík - Pravdivá história (2009), ktorú režírovala spoločne s Kasiou Adamik.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.