Reakcia MF SR na článok s názvom Kažimírovo
maslo uverejnenom v týždenníku Plus 7 dní
Ministerstvo financií SR je hlboko znepokojené obsahom a závermi článku s názvom Kažimírovo maslo uverejnenom v týždenníku Plus 7 dní, č. 33. Viaceré publikované tvrdenia vrátane podtitulu sa nezakladajú na pravde, a to napriek tomu, že MF SR poskytlo autorovi článku stanovisko k jeho otázkam. Navyše, minister financií o všetkých skutočnostiach informoval už v máji za prítomnosti médií na Výbore NR SR pre európske záležitosti. MF SR teda informuje o uvedenej problematike čo najtransparentnejšie. Vydavateľ týždenníka Plus 7 dní nemá problém publikovať článok plný nepravdivých tvrdení od autora Lukáša Milana, ktorý počas bývalej vlády pracoval pre ministra odvolaného premiérkou Ivetou Radičovou pre kauzu odpočúvania novinárov. To zásadne spochybňuje autorovu nezaujatosť a nestrannosť, čo sú základné atribúty profesionality v žurnalistike. Paradoxne sa to deje práve v čase štyridsiateho výročia eskalácie aféry Watergate. Nie je pravda, že Brusel zastavil Slovensku eurofondy za "rozkrádanie". V správe EK / DG REGIO z auditu č. 2013/SK/REGIO/C4/1302/1 a 2013/SK/REGIO/C4/1269 (ďalej len „správa EK“) nie sú spomínané a ani naznačené podozrenia z trestnej činnosti v takej forme, ako to uvádza predmetný článok. Navyše dve z troch generálnych riaditeľstiev DG Employment ani DG Mare nenašli nezrovnalosti vo výkone auditu.
Nie je pravda, že audítori MF SR sú zodpovední za kontrolu projektov v čase ich obstarávania tak, ako to nepriamo naznačuje článok. Audit MF SR je vykonávaný až po zaslaní žiadosti o platbu na EK, teda v niektorých prípadoch s časovým rozdielom dvoch až troch rokov od ich obstarania. Zodpovednosť za výkon kontrol v jednotlivých fázach implementácie projektov je na Riadiacich orgánoch, čo je v súlade s Nariadením Rady 1083/2006.
Tvrdenie, že práve počas pôsobenia Ing. Turčanovej na MF SR za prvej vlády Roberta Fica, ukázali slovenskí úradníci najväčšiu slepotu, je zavádzajúce a klamlivé a súčasne poukazuje na autorovu absolútnu neznalosť v predmetnej problematike. Zistenia uvedené v správe EK z novembra 2013 sa dotýkajú len auditov vykonaných MF SR v druhej polovici roku 2012 a prvom polroku 2013 za výdavky deklarované EK v roku 2012. Kontrolovali sa teda aj projekty, ktoré sa realizovali aj počas pôsobenia bývalej vlády a v čase, keď Ing. Turčanová nepôsobila na MF SR. Navyše Ing. Turčanová pôsobila na MF SR od roku 2007 do roku 2011, pričom v uvedenom období nemala EK žiadne pochybnosti o funkčnosti auditu v Slovenskej republike. Nastavenie auditov EK v čase jej pôsobenia na MF SR akceptovala.
Ďalej tiež nie je pravda, že sa audítori MF SR nevenovali podozrivým akciám v rámci verejného obstarávania. Uvádzame, že po vykonaných auditoch MF SR napr. už v septembri 2013, pričom audit EK prebehol až v novembri 2013, postúpilo niektoré identifikované nedostatky s dokumentáciou príslušným orgánom kompetentným konať v danej veci.
MF SR dostalo od EK za úlohu prijať akčný plán, pričom od polovice mája tento plán aj plníme. MF SR postupuje podľa harmonogramu, ktorý odsúhlasila EK a z desiatich opatrení sme už 3 splnili, 4 sme čiastočne splnili a zvyšné plníme priebežne. Platby pri OP Vzdelávanie už napríklad boli odblokované aj v nadväznosti na závery MF SR po dodatočnom overení vybraných oblastí. Pozastavenie platieb je jedno z bežných riešení nápravy tak, ako tomu bolo už aj v minulosti, kedy boli operačné programy pozastavené a následne opätovne spustené. Napr. v priebehu roka 2012 boli prerušené platby pre 5 operačných programov. Vzhľadom na uvedené bude MF SR žiadať opravu publikovaných nepravdivých tvrdení a aj verejné ospravedlnenie sa.
Tlačový odbor Ministerstvo financií SR