5. 4. 2016

Kolonáda II rapídne stúpla

Kolonáda II rapídne stúpla


Podiel pôvodného seriálu Kolonáda II. stúpol a mal trhový podiel 17,7% / minulý týždeň 16,1 %/.
Sledovanosť bola vyššia - 8,8% 7,8 % /minulý týždeň 7,8%/.

4. 4. 2016

SLOVAK WEB NEWS

SLOVAK WEB NEWS

Príjmy z internetovej reklamy v slovenských a nadnárodných internetových médiách dosiahli vlani na Slovensku viac ako 91 mil. eur, čo v medziročnom porovnaní predstavuje nárast o 20,5 %. Ako ďalej informovalo združenie IAB Slovakia, príjmy sú tvorené deklarovanými nahlasovanými príjmami členských médií združenia a kvalifikovaným odhadom príjmov nečlenských médií ako aj nadnárodných spoločností pôsobiacich na slovenskom online trhu.
V druhom polroku minulého roka v porovnaní s predošlým polrokom zaznamenalo združenie vo svojej členskej základni nárast programmatic reklamy o 44 %. Video reklama na úrovni členov IAB Slovakia vzrástla v rámci polrokov 2015 o 35 %, medziročne o 42 %. "V roku 2016 očakávame rast v display reklame a videoreklame. Veľkou výzvou pre slovenské médiá, agentúry a klientov bude v tomto roku posunúť rast mobilnej reklamy, keďže nám neustále rastie konzumácia stránok cez mobilné zariadenia," uviedla predsedníčka správnej rady IAB Slovakia Natália Zajacová.
Združenie IAB Slovakia (predtým Asociácia internetových médií) vzniklo v máji 2005, pričom združuje subjekty pôsobiace na slovenskom internetovom trhu. Jeho hlavným cieľom je zabezpečiť informovanosť o internete a o možnostiach jeho využitia ako reklamného média. V súčasnosti má IAB Slovakia 32 členov.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Pavel Šmok

Zomrel Pavel Šmok

Vo veku 88 rokov zomrel český choreograf, tanečník, zakladateľ Pražského komorného baletu a jedna z vedúcich osobností českého moderného tanca Pavel Šmok. Ako informoval spravodajský portál Českej televízie, umelec skonal v noci na dnes. Smutnú správu verejnosti oznámila zástupkyňa Pražského komorného baletu, ktorý viedol 20 rokov.
Pavel Šmok sa narodil v roku 1927 v Levoči v rodine českého stavebného inžiniera. Tam absolvoval aj základnú školu. Po vyhlásení Slovenského štátu v roku 1939 sa s rodinou presťahoval do Prahy. V mladosti sa venoval herectvu aj folklórnemu tancu. Bol tiež juniorským majstrom v krasokorčuľovaní a vystupoval v ľadových revue. Preslávil sa však najmä ako choreograf, tanečník baletu a pedagóg. Po nástupe normalizácie v ČSSR prijal angažmán vo švajčiarskom Bazileji a stál tam v čele baletného súboru. Po návrate do Československa založil Pražský komorný balet, v ktorom presadzoval súčasné smery v modernom tanci. Ako profesor pôsobil na Akadémii múzických umení v Prahe.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Slovenský veľvyslanec vo Francúzku Marek Eštok s generálnym riaditeľom RTVS Václavom Mikom.

V spolupráci s Českou televíziou sa RTVS účastní na jednom z najväčších veľtrhov televíznej produkcie v Cannes.
RTVS ponúka svoje koprodukčné tituly ako Mimi a Líza, Johankino tajomstvo, Kolonáda, či dokumenty do zahraničia.

SLOVAK SOCIAL MEDIA NEWS

SLOVAK SOCIAL MEDIA NEWS

Stretávať sa so svojimi divákmi, poslucháčmi a čitateľmi na sociálnych médiách je dnes nevyhnutnosťou pre všetky väčšie mediálne domy. Pre verejnoprávnu RTVS predstavuje napríklad takáto komunikácia jeden z kľúčových pilierov komunikačného portfólia už od roku 2013.
„V súčasnosti je neoceniteľným a veľmi efektívnym spôsobom komunikácie s divákmi, poslucháčmi a fanúšikmi,“ zhodnotila manažérka marketingu a komunikácie Dominika Šulková. RTVS považuje za jednu z priorít obojsmerne komunikovať s fanúšikmi, ale i kritikmi.
Podľa prieskumu portálu Medialne.sk dosiahla hlavná stránka RTVS na Facebooku za rok 2015 štvrtý najvyšší nárast v počte fanúšikov (36,9 percenta) spomedzi všetkých slovenských médií, pripomenula Šulková. „Za uplynulý rok sa nám podarilo zvýšiť dosah sociálnych médií pod našou správou na priemerných 40 percent v celkovom zásahu príspevkov, ktoré boli na sociálnych médiách RTVS zverejnené,“ skonštatovala ďalej.
Každú stránku alebo profil pritom RTVS pripravuje strategicky vzhľadom na cieľovú skupinu. Za jeden zo svojich najväčších úspechov považuje stránku Milujem Slovensko, ktorá je podľa Šulkovej mimoriadne výkonná. „Videoobsah, ktorý sme na stránke publikovali, súhrne videlo takmer milión ľudí,“ ozrejmila.
Facebook RTVS využíva napríklad i ako kanál, prostredníctvom ktorého môžu jej fanúšikovia komunikovať s generálnym riaditeľom Václavom Mikom. Ide o aplikáciu Opýtajte sa Vaša, ktorá má podobu rozhovorov. Do každého z týchto „chatov“ príde zhruba 100 až 200 otázok. Telerozhlas sa snaží aktívne pracovať i s Twitterom, kde má aktuálne 5361 sledovateľov, tzv. followerov. „Je to takmer dvojnásobne číslo pri porovnaní so súkromnými televíziami,“ uviedla Šulková.
Pre TV Markíza sú sociálne siete podľa jej PR manažéra Lukáša Kočišeka dôležitým doplnkovým marketingovým nástrojom. „Venujeme sa najmä podpore televíznych produktov, internetového portfólia a ďalších aktivít skupiny Markíza,“ ozrejmil. Súkromná televízia ich považuje za cenný priestor na osobnejšiu komunikáciu a budovanie vzťahu so svojimi divákmi.
Na fanúšikovské stránky TV Markíza na Facebooku a Instagrame aktívne prispieva viacero zamestnancov a spolupracovníkov útvaru PR & Online Editorial, vysvetlil ďalej Kočišek. „Na optimálnom nastavení našej komunikácie spolupracujeme s digitálnou marketingovou agentúrou. Samozrejme, mapujeme odozvu na jednotlivé príspevky a využívame tiež informácie z prieskumu užívateľských potrieb," ozrejmil.
Čo sa týka ďalšej budúcnosti, Kočišek pripomenul, že pred rokom pracovali len s Facebookom, dnes je pre nich dôležitý už aj Instagram a počítajú aj s tým, že sa môže na Slovensku presadiť napríklad v zahraničí populárny Snapchat. Platformy pre zapojenie značiek plánujú aj komunikačné aplikácie Messenger či WhatsApp s obrovskými počtami používateľov, pripomenul.
„Budúcnosť sa zatiaľ javí tak, že interakcia s divákmi bude prebiehať na viacerých platformách - pôjdeme všade tam, kde pôjdu naši diváci,“ uzavrel PR manažér spoločnosti Markíza - Slovakia.
Pre spravodajské portály majú sociálne siete význam ako jeden zo spôsobov šírenia ich obsahu, ale v stále väčšej miere aj ako informačný zdroj, priblížil šéfredaktor portálu Teraz.sk Daniel Forgács.
„Náš portál napríklad vytvoril na titulnej stránke Teraz.sk agregátor sociálnych sietí Politici na Facebooku, na ktorom môžu čitatelia na jednom mieste pozerať statusy relevantných slovenských politikov, tak ako v reálnom čase pribúdajú. Overená stránka je zároveň zdrojom rýchlych informácií, ktoré slúžia aj ako podklad pre písanie širších správ alebo na ich doplnenie,“ doplnil.

Copyright © TASR 2016

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Režisér známeho večerníčka Pat a Mat Marek Beneš strávil v nedeľu v jednom z bratislavských kín príjemné popoludnie so slovenskými fanúšikmi a fanúšičkami. Na slovenskej premiére snímky Pat a Mat vo filme, ktorá uzrela svetlo sveta pri príležitosti 40. výročia vzniku legendárnych postavičiek, im naživo predstavil bábky Pata a Mata a priblížil, ako sa robí animácia takejto rozprávky.
Celovečerný film, ktorého tvorba trvala päť rokov, je podľa jeho slov zložený z krátkych epizód Pata a Mata na vidieku, kde si dvojica premieta svoje filmy. „Celá snímka trvá osemdesiat minút a je zložená z desiatich dielov, pričom úvodná časť je o tom, že si Pat a Mat premietajú svoje príbehy - tá je čiastočne upravená, celé to vlastne začína práve tým, že Pat a Mat nájdu nejaké filmové kotúče. Vymysleli sme aj nové prostredie, tentoraz majú Pat a Mat dva domčeky na statku. A deti čaká aj prekvapujúci koniec - alebo skôr taký trochu Pat-Matovský,“ priblížil režisér v rozhovore pre agentúru SITA.
Beneša samotného vraj prekvapilo, ako Pat a Mat vyznieva na veľkom plátne. „Keď som videl Pata a Mata v kine, bol som prekvapený, ako sú vidieť všetky detaily. Postavičky Pata a Mata sú totiž vysoké len dvadsať centimetrov a tomu sú úmerné aj všetky dekorácie a rekvizity, takže vo chvíli, keď som ich videl na plátne, tak to niekoľkokrát predčilo aj to, čo som kedy mohol vidieť v skutočnosti. Je tam naozaj vidno štruktúru tých materiálov, to mi príde celkom zaujímavé,“ poznamenal Beneš.
Nakrúcanie jednej epizódy Pata a Mata podľa jeho slov trvalo tri mesiace, pričom za deň vzniklo len zhruba sedem sekúnd filmu. „Na pľaci sme boli štyria, ktorí sme naozaj chodili tri mesiace do práce - kameraman, animátor, výtvarník a ja ako režisér. Môj syn má zároveň na starosti internetové stránky a obchod a dcéra robí rôzne vtipy s Patom a Matom, stará sa o stránky na Facebooku a postuje tam pravidelne rôzne gagy,“ uviedol režisér, ktorý sa podľa vlastných slov spočiatku bál do nových dielov zakomponovať počítače či mobilné telefóny, až podľa reakcii na sociálnej sieti zistil, že je takáto zmena žiadaná. „Spočiatku som sa bál do nových dielov zahrnúť moderné technológie. Hovoril som si, že Pat a Mat by tým telefónom skôr zatĺkli klinec a počítačom podložili nohu od stola, no dali sme nakoniec na Facebook taký vtip, ako si Pat rozbil terč, tak si ho nafotil, cez notebook si ten obrázok preniesol na obrazovku televízie a do toho si hádzal tie šípky - a tento vtip mal najviac likeov. Hlavne mladým sa to páčilo, tak som sa rozhodol v niektorých technológiách prispôsobiť,“ podotkol Beneš.
Bábky Pata a Mata zachoval však v pôvodnej podobe. „Pat a Mat sa nezmenili. To je pre nich výhoda, že nestarnú, to by sme niekedy potrebovali vedieť aj my... Menili a vyvíjali sa len materiály, z ktorých majú napríklad odev. Mnohokrát sme im už vymenili materiál trička a podobne, no figúrky zostávajú rovnaké,“ priblížil tvorca rozprávkových postavičiek, ktorý v nových častiach vsadil vraj i na modernejšiu techniku záznamu. „Nemenili sme ani animáciu stop motion. Jediné, čo sa zmenilo, bola technika záznamu. Kedysi sme Pata a Mata zaznamenávali na 30-milimetrový film, teraz už všetko robíme digitálnym fotoaparátom, zaznamenávame to na hardisk a potom nasledujú postprodukčné úpravy, zvuk, ruchy, hudba a farebné vyrovnávanie. Práve táto nová technika nám umožnila, že sa na Pata a Mata môžeme pozrieť v kine. Jednotlivé obrázky majú dokonca ešte vyššie rozlíšenie, ako je použité na plátne. Máme materiál dokonca až na 4K rozlíšenie,“ prezradil.
Hudba pre film vznikla z nahrávok zosnulého Petra Skoumala. „Čo je smutné, že väčšina tvorcov Pata a Mata už nežije. Minulý rok zomrel aj Petr, takže stojím teraz pred problémom nájsť nového hudobníka. Tieto diely sme však vytvorili zatiaľ z jeho nahrávok, v posledných častiach síce už hudba nie je komponovaná priamo na konkrétny diel, ale je zostavená z toho, čo Petr zložil pre dávnejšie časti,“ povedal Beneš, ktorý však fanúšikov a fanúšičky zároveň uistil, že hlavný hudobný motív napriek Skoumalovmu úmrtiu meniť neplánuje. „Hlavný hudobný motív zachováme. Tých dielov Pata a Mata je dnes už deväťdesiat, diváci si na tú zvučku už zvykli, takže by bola škoda to nejako meniť. Asi by to ľudí miatlo,“ poznamenal Beneš.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Instelcom 2016

Instelcom 2016

Instelcom 2016 je názov prvého ročníka súťaže univerzitných televízií, ktorá sa konala uplynulý víkend na pôde Filozofickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku. Zapojili sa do nej televízie zo štyroch slovenských vysokých škôl, víťazom sa stala televízia í-Téčko zo Žilinskej univerzity v Žiline.
"Cieľom podujatia bolo vytvoriť priestor pre oboznámenie sa s tvorbou univerzitných televízií. Študenti mali prvýkrát možnosť porovnať svoje príspevky, ku ktorým sa vyjadrila odborná porota. Veríme, že toto podujatie bolo prvým krokom k nadviazaniu dlhodobej spolupráce," uviedla organizátorka podujatia Františka Šiškovičová z TV UNICA, ktorú tvoria študenti žurnalistiky z Katolíckej univerzity v Ružomberku. Okrem nej sa do súťaže zapojila Študentská televízia eŠTv z Technickej univerzity v Košiciach, Televízia Mediálka z Prešovskej univerzity v Prešove a televízia í-Téčko zo Žilinskej univerzity v Žiline.
Zástupcovia televízií si v rámci podujatia vyskúšali živé vysielanie či produkciu v teréne. Odborná porota hodnotila ich príspevky rozdelené do deviatich kategórií, medzi ktoré patrila napríklad publicistika, záujmová relácia, krátky film či reklama. "V niektorých kategóriách sme neurčili žiadne miesto, niekde len jedno. Celkovo si však myslím, že študenti pozitívne prekvapili. Ich príspevky boli pozerateľné, viaceré z nich boli dokonca vysielateľné," uviedol člen odbornej poroty Samuel Vaterka.
Súťaž vyvrcholila odovzdávaním ocenení v jednotlivých kategóriách a vyhlásením celkových víťazov. Za víťaznou televíziou í-Téčko sa na druhom mieste umiestnila TV UNICA a tretiu priečku získala eŠTv.

Copyright © TASR 2016

Ak prší 1. apríla, býva mokrý máj.

Ak prší 1. apríla, býva mokrý máj


Jednotka lepšie.
Dvojka lepšie.
Spolu lepšie - 12.10 % .
Markíza horšie.
TV Doma horšie.
DAJTO horšie.
Spolu horšie a pod tridsať- 29,10%
JOJ horšie.
JOJ PLUS lepšie.
WAU lepšie.
Spolu horšie- 21,50%
TA 3 horšie.


Jednotka - 9,80 % ;
Dvojka - 2,30 % ;
Markíza - 21,20 % ;
TV DOMA - 4,70 % ;
DAJTO- 3.20%
TV JOJ – 15.50% ;
JOJ PLUS- 4,10%;
WAU - 1.90 %;
TA 3 - 2.00 %

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký denník The New York Times (NYT) vo svojom článku o Ukrajine napísal, že ukrajinský prezident Petro Porošenko nie je schopný bojovať s korupciou vo svojej krajine.
Problém korupcie na Ukrajine označil NYT za systémový a rozširujúci sa od roku 1991, keď krajina získala nezávislosť. Jednou z príčin, ktorá viedla ľudí k pouličným protestom na prelome rokov 2013-14, bola práve korupcia na najvyšších miestach vtedajšieho mocenského rebríčka. NYT však súčasne konštatuje, že po zmene pomerov sa korupcia nezmiernila.
Porošenko na článok v NYT reagoval vyhlásením, že ide o "prejav hybridnej vojny, ktorá sa vedie proti Ukrajine". Článok označil za "súčasť šírených informácií, ktorých cieľom je diskreditácia ukrajinského štátu," uviedla agentúra TASS.
Prezidentská strana Blok Petra Porošenka (BPP) však v noci nadnes kritizovala Porošenkove slová, lebo "taká reakcia na kritiku je ďalším potvrdením neexistencie politickej vôle bojovať s korupciou. A to je veľmi smutné," napísal na svojej facebookovej stránke poslanec BPP Serhij Leščenko.
Leščenko súčasne pripomenul, že NYT je vzorom prvotriednej žurnalistiky a v jeho redakcii pracovalo 117 nositeľov Pulitzerovej ceny. Upozornil tiež, že materiál o korupcii na Ukrajine je podpísaný "redakčnou radou".
V článku, ktorý sa objavil v štvrtkovom čísle NYT, sa píše, že "aj samotný Porošenko je plodom starého systému, (pričom) jeho pozíciu zhoršujú nielen povstalci na juhovýchode krajiny, ale aj politická kríza v Kyjeve, kde vláda premiéra Arsenija Jaceňuka visí doslova na vlásku".
"Za takýchto okolností sa Porošenko zjavne zmieril s pokračujúcou korupciou a považuje ju za cenu za manévrovací priestor," napísal denník, ktorý súčasne upozornil, že prezidenta, premiéra aj parlament by bolo treba primať, aby pochopili, že Medzinárodný menový fond a darcovia, vrátane USA, nemôžu ďalej sypať peniaze do čiernej diery, ak vedenie krajiny nezačne vykazovať prvky demokratického zriadenia, ktoré Ukrajinci žiadali počas prodemokratických protestov.
Podľa NYT Porošenko nesmie dovoliť, aby odvolaného generálneho prokurátora Viktora Šokina vystriedal "jeden z jeho nohlsedov".
Porošenko požiadal Šokina v polovici februára, aby podal demisiu - ako dôvod jeho odvolania sa spomínala práve neschopnosť generálnej prokuratúry pod Šokinovým vedením zasiahnuť proti korupcii. Prezident následne do parlamentu zaslal žiadosť, ktorou ich vyzval schváliť Šokinovu demisiu, čo sa uplynulý týždeň aj stalo.
Na článok v NYT o Ukrajine reagoval  prostredníctvom siete Twitter aj predseda zahraničného výboru ruskej Štátnej dumy Alexej Puškov, podľa ktorého NYT prvýkrát napísal pravdu o politickej situácii na Ukrajine, "plnej marazmu a korupcie".

Copyright © TASR 2016

3. 4. 2016

GLAAD Media Awards

GLAAD Media Awards

Organizácia pre monitorovanie obrazu gejov a lesieb v médiách (Gay & Lesbian Alliance Against Defamation - GLAAD) rozdala v sobotu výročné GLAAD Media Awards. Na 27. ročníku podujatia, ktoré sa konalo v hoteli Beverly Hilton v Los Angeles, udelili cenu pre najlepší film v širokej distribúcii dráme Carol (2015), ktorá tak porazila snímky Dánske dievča (2015), Dope (2015), Freeheld (2015) a Grandma (2015).
Ocenenie pre najlepší dramatický seriál si v mene tvorcov projektu Sense8 (2015) prevzala filmárka Lilly Wachowski, pre ktorú išlo zároveň o prvé verejné vystúpenie, odkedy zverejnila svoju tranzíciu. Spomedzi komediálnych seriálov zvíťazil Transparent (2014) a za najlepší televízny film alebo minisériu vyhlásili životopisnú snímku Bessie (2015) v hlavnej úlohe s Queen Latifah. Najlepším dokumentom sa stala snímka Kumu Hina (2014) režisérov Deana Hamera a Joa Wilsona.
V kategórii Najlepší interpret alebo interpretka uspel Troye Sivan s albumom Blue Neighbourhood (2015), pričom rovnakú cenu pre španielsky hovoriaceho umelca alebo umelkyňu si odniesol vďaka nahrávke A Quien Quiera Escuchar (2015) portorický spevák Ricky Martin.
Počas galavečera odovzdali tiež špeciálne Vanguard Award a Stephen F. Kolzak Award. Vanguard Award udeľovanú za zviditeľňovanie a zvyšovanie pochopenia homosexuálnych, bisexuálnych a transrodových ľudí udelili americkej speváčke a herečke Demi Lovato, pričom druhé menované ocenenie za boj proti homofóbii si prevzala austrálska modelka a herečka Ruby Rose.
Na sobotňajšom udeľovaní ocenili tiež reality šou (I Am Cait a I Am Jazz), denný seriál (Bohatí a pekní), komiks (Lumberjanes) a talkšou (epizóda Janet Mock v relácii Super Soul Sunday moderátorky Oprah Winfrey).
Počas druhého galavečera, ktorý sa uskutoční 14. mája v New Yorku, udelia ešte ocenenia v kategóriách Najlepší novinový článok, Najlepšia digitálna žurnalistika či Najlepší film v limitovanej distribúcii, kde o cenu zabojujú snímky 52 utorkov (2013), Appropriate Behavior (2014), Boy Meets Girl (2014), Drunktown's Finest (2014) a Tangerine (2015).

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Médiá vo vývoji



Médiá vo vývoji



Zomrel Leonardo "Gato" Barbieri

Zomrel Leonardo "Gato" Barbieri



Vo veku 83 rokov zomrel v sobotu v New Yorku jazzový saxofonista Leonardo "Gato" Barbieri, ktorý sa v roku 1973 stal nositeľom ceny Grammy za hudbu k filmu Posledné tango v Paríži.
Barbieriho manželka Laura uviedla, že umelec podľahol zápalu pľúc, informovala v noci nadnes agentúra AP.
Barbieri sa narodil v Argentíne a tam aj v 50. rokoch získal prezývku "El Gato" (Mačka) za spôsob, akým sa presúval z jedného klubu do druhého, keď v nich hrával. V posledných rokoch hrával v klube Blue Note jazz club v New Yorku.
Jeho typický hudobný štýl ocenili vlani, keď sa stal nositeľom ceny Grammy v kategórii celoživotný prínos pre latino hudbu.

Copyright © TASR 2016

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA
Reláciu V politike vysiela televízia TA3 v nedeľu 3.4.2016 od 11.00 h. Moderuje Noro Dolinský.

      Témy: Ustanovujúca schôdza NR SR, kreovanie výborov a ich obsadzovanie poslancami, spolupráca koalície s opozíciou, programové prieniky, priority pri riešení problémov v školstve a v zdravotníctve


      Hostia:
      - Anton Hrnko (SNS), poslanec NR SR,
      - Gábor Gál (Most-Híd), poslanec NR SR,
      - Martin Poliačik (SaS), poslanec NR SR,
      - Richard Vašečka (OĽaNO-NOVA), poslanec NR SR,
      - Vladimír Crmoman, Iniciatíva slovenských učiteľov,
      - Marián Kollár, Slovenská lekárska komora,
      - Milan Laurinc, Slovenská komora sestier a pôrodných               asistentiek.

 



O 5 minút 12 v nedeľu 3. 4. o 11:55 na Jednotke.


Hostia: 
Štefan Zelník (SNS), predseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo 
Alan Suchánek (OĽaNO-NOVA), člen Výboru NR SR pre zdravotníctvo 
Iveta Lazorová, prezidentka Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek 
Marian Kollár, prezident Slovenskej lekárskej komory 

Téma: 
Budúcnosť slovenského zdravotníctva 

Moderuje Martin Strižinec. 

2. 4. 2016

Zomrel Boris Hybner

Zomrel Boris Hybner


Po krátkej náhlej chorobe zomrel dnes vo veku 74 rokov český mím, herec, režisér a pedagóg Boris Hybner. Podľa Českého rozhlasu to v mene rodiny potvrdil hovorca Národného divadla Tomáš Staněk.
Verejnosť Borisa Hybnera poznala najmä z televízie, kde vystupoval napríklad v Manéži Bolka Polívku či v programe Možná přijde i kouzelník. Hral vo filmoch Pelíšky (jedného z nápadníkov učiteľky v podaní Evy Holubovej), Pupendo, Rafťáci, Poslední vlak či U mě dobrý. Objavil sa však aj v rozprávkach Peklo s princeznou alebo Čert ví proč. K jeho posledným filmom patrí Wilsonov (2015) a televízny seriál Přístav.
Rodák z Vyškova sa na verejnosti predstavil prvýkrát v roku 1964 v Divadle Na zábradlí, kde hral v súboru zakladateľa československej školy pantomímy Ladislava Fialku. Neskôr pôsobil v Alhambre a Laterne Magike a bol spoluzakladateľom Divadla Alfreda Jarryho, pripomenuli Novinky.cz
Presadil sa aj v západnej Európe. V roku 1987 nakrútil s režisérom Jurajom Herzom v západonemeckej koprodukcii televízny seriál Gagman, ku ktorému napísal scenár a za ktorý získal Bronzovú ružu z Montreux. V roku 1990 založil súkromné divadlo Studio Gag.
Za celoživotnú tvorbu prevzal v roku 2010 divadelnú cenu Thálie v odbore pantomímy.

Copyright © TASR 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký prezident Barack Obama v piatok vyhlásil, že je znepokojený najnovšími tendenciami v Turecku, ktoré sa prejavujú obmedzovaním slobody tlače. Šéf Bieleho domu na záverečnej tlačovej konferencii washingtonského summitu o jadrovej bezpečnosti zároveň poznamenal, že svojho tureckého náprotivka Tayyipa Erdogana vyzval, aby nepresadzoval stratégiu represií a umlčovania demokratického dialógu vo svojej krajine.
Obama však zdôraznil, že aj napriek nezhodám medzi oboma krajinami bola už spolupráca Turecka so Spojenými štátmi v minulosti viackrát rozhodujúca v mnohých medzinárodných otázkach.
V Turecku prebieha v súčasnosti proces s dvoma novinármi obvinenými zo špionáže a z prezradenia štátneho tajomstva. Týchto trestných činov sa mali dopustiť článkom o dodávkach zbraní tureckej tajnej služby povstalcom v Sýrii, vrátane islamistov.
Trestné oznámenie na oboch novinárov podal samotný prezident Erdogan a hrozí im až doživotný trest odňatia slobody.
"(Erdogan) nastúpil do úradu s prísľubom demokracie a Turecko je historicky krajinou, kde hlboká islamská viera žije bok po boku modernity a rastúcej otvorenosti. A tohto dejinného odkazu sa má (Erdogan) držať - a nie stratégie zahŕňajúcej potláčanie informácií a umlčovanie demokratického dialógu," povedal Obama.

Britský magazín Hello! sa ospravedlnil Georgeovi Clooneymu za to, že s ním zverejnil rozhovor, ktorý bol podľa herca "kompletne vymyslený". Citáty z interview, v ktorom Clooney údajne hovoril o svojom manželstve s britskou právničkou Amal Clooneyovou, prevzali iné médiá po celom svete.
Clooney však vydal vyhlásenie, že "neposkytol interview magazínu Hello! a citáty, ktoré mi boli pripisované, neboli presné", informovala dnes tlačová agentúra AP.
Herecká hviezda konštatovala, že "mať 'exkluzívne interview' kompletne vykonštruované je niečo nového a je to veľmi znepokojivý trend".
Magazín Hello! na svoju obranu uviedol, že rozhovor kúpil v dobrej viere od agentúry Famous. V dnešnom vyhlásení sa magazín "úprimne ospravedlňuje pánovi Clooneymu a jeho manželke Amal za akékoľvek rozrušenie, ktoré im zverejnenie tohto materiálu mohlo spôsobiť".

Copyright © TASR 2016

Deväť až 13 rokov za mrežami si má odpykať pätica Azerbajdžancov, ktorí ubili na smrť novinára, pretože kritizoval správanie futbalistov z národného tímu.
Súd v Baku uznal päticu vinnou zo "spôsobenie ujmy na zdraví, vedúce k smrti", napísala agentúra AFP.
Redaktor tlačovej agentúry ANN Rasim Alijev (30) zomrel vlani v auguste v nemocnici deň po tom, čo ho v centre hlavného mesta napadla a brutálne zbila skupina osôb.
Novinár po zápase azerbajdžanského tímu Gabala proti mužstvu Apollon Limassol kritizoval správanie reprezentanta Džavila Husseinova, ktorý po zápase mával tureckou vlajkou v zjavne provokoval porazených cyperských Grékov. Alijev na sociálnej sieti napísal, že by si neprial, "aby nás tak nevychovaný, neslušný futbalista reprezentoval na ihriskách Európy".
Novinárovi potom zatelefonoval muž, ktorý sa predstavil ako fotbalistov bratranec a pozval ho do čajovne, aby si rozdielne názory vyjasnili. "Prišiel som tam sám. Bolo ich tam päť či šesť a okamžite sa na mňa vrhli, aby ma zmlátili," vypovedal novinár krátko pred svojou smrťou.
Proces s futbalistom, ktorý je súdený zvlášť, ešte nedospel k verdiktu.

Copyright © ČTK 2016

TO JE TV!

TO JE TV!

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Odvetné opatrenia Ruskej federácie voči Českej republike v súvislosti s nepredĺžením akreditácie dvom ruským novinárom v Česku potvrdila dnes podľa agentúry RIA Novosti hovorkyňa rezortu zahraničných vecí v Moskve Marija Zacharovová.
Podľa jej slov pôjde o analogické opatrenia, ktoré sú výlučne reakciou na rozhodnutie Prahy. Podobné kroky k novinárom z iných krajín sú pre ruskú stranu vždy veľkým rozčarovaním, pretože rezort diplomacie má podľa Zacharovovej akreditácie vydávať, a nie odoberať.
Český zastupiteľský úrad v Moskve nemá podľa dostupných správ žiadne ďalšie informácie. Nie je tak jasné, koho sa odvetné opatrenia ruskej strany dotknú.
Za kroky, ktoré poškodzujú rusko-české vzťahy a ktoré nezostanú bez adekvátnej reakcie, označilo ruské ministerstvo zahraničných vecí v Moskve už pred viac ako týždňom nepredĺženie akreditácie dvoch ruských novinárov pôsobiacich v ČR.
"Tieto nevľúdne kroky českých úradov poškodzujú dvojstranné vzťahy a sú v rozpore s deklarovaným odhodlaním Prahy rešpektovať princípy slobody slova a práva novinárov. Dôrazne protestujeme v súvislosti s nekonštruktívnymi akciami Prahy, ktoré samozrejme nezostanú bez adekvátnej reakcie," konštatovalo ministerstvo vo vtedajšom vyhlásení.
Už po druhý raz v ČR nepredĺžili akreditáciu spravodajcovi tlačovej agentúry RIA Novosti Alexandrovi Kuranovovi. V jeho prípade sa tak po prvý raz stalo vlani v novembri, čo však Praha po protestoch Moskvy korigovala a označila za nedorozumenie.
Druhým zo žurnalistov, ktorého sa to teraz týka, je podľa ruských i českých zdrojov spravodajca novín Večernaja Moskva Vladimir Snegiriov.
Ministerstvo zahraničných vecí ČR dostalo nedávno niekoľkostránkové zdôvodnenie, v ktorom Bezpečnostná informačná služba (BIS) podrobne špecifikuje, v čom spočíva bezpečnostné riziko v súvislosti s oboma osobami, informovali české médiá bez ďalších detailov.
V ČR sú podobné informácie v režime utajenia. "Je to procedúra, pri ktorej postupujeme vždy rovnako. Novinári nás požiadajú o predĺženie akreditácie a my na základe informácií i našich spravodajských služieb buď akreditáciu predĺžime, alebo nepredĺžime. V tomto prípade sme ju nepredĺžili, ale nemôžem zájsť do detailov," povedala 13. apríla v reakcii hovorkyňa českého rezortu diplomacie Michaela Lagronová.
Súčasne zdôraznila, že Praha svoj postup Moskve v dohľadnom čase zdôvodní, avšak nie prostredníctvom médií.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Prieskum Median SK

Prieskum Median SK

Najpočúvanejšou rozhlasovou stanicou na Slovensku ostáva Rádio Expres, ktoré počúva 33,5 percenta poslucháčov. Vyplýva to z výsledkov najnovšieho prieskumu Radioprojekt spoločnosti Median SK.
Na druhom mieste je podľa ostatnej vlny prieskumu (XII. etapa 2015 až II. etapa 2016) Rádio Slovensko s počúvanosťou 28,8 percenta, na treťom skončilo Fun rádio s počúvanosťou 22,9 percenta.
Na ďalších priečkach počúvanosti skončili Rádio Jemné (16,5 percenta), Rádio Europa 2 (15,8 percenta), Rádio Regina (13,2 percenta) a Rádio Vlna (8,8 percenta). Celková počúvanosť rádií v období od 9. novembra 2015 do 6. marca 2016 predstavuje 89,2 percenta, čo je 3.994.000 poslucháčov vo veku 14 - 79 rokov.
V rámci rozhlasových sietí dosiahlo v sledovanom období najvyššiu počúvanosť (40,7 percenta) šesť rádií verejnoprávnej RTVS. Sieť Radio Services (Rádio Európa 2, Rádio Jemné, Rádio Anténa Rock, Rádio Vlna) zaznamenala celkovú počúvanosť na úrovni 36,3 percenta. Skupina Rádio Group, kam patria okrem Fun rádia prevažne regionálne rozhlasové stanice, dosiahla celkovú počúvanosť 30,2 percenta.
Najväčší podiel na trhu si podľa Medianu SK udržiava Rádio Expres (23,3 percenta) pred Rádiom Slovensko (21,3 percenta) a Fun rádiom (12,9 percenta). Za nimi nasledujú Rádio Jemné (8,7 percenta), Rádio Regina (7,9 percenta), Rádio Europa 2 (7,8 percenta) a Rádio Vlna (5,3 percenta). Zvyšné stanice majú 12,7-percentný podiel na rozhlasovom trhu.
Agentúra realizovala prieskum na vzorke 3891 respondentov vo veku 14 až 79 rokov. Zber dát sa uskutočnil od 9.11. do 13.12.2015 a od 11.1. do 6.3.2016. V sledovanom období monitorovala 50 rozhlasových staníc na slovenskom trhu.

Copyright © TASR 2016

1. 4. 2016

National Film Awards UK 2016

National Film Awards UK 2016

V priestoroch londýnskej Porchester Hall sa vo štvrtok večer uskutočnilo odovzdávanie Národných filmových cien Veľkej Británie (National Film Awards UK). Divákov druhého ročníka podujatia sprevádzala moderátorka Louise Gookey. Do hlasovania sa zapojilo viac než 2,9 milióna fanúšikov.
Cenu za najlepšieho herca si odniesol 35-ročný rodák z Londýna Tom Hiddleston, ktorý zabodoval vďaka snímke High-Rise (2015) inšpirovanej rovnomenným bestsellerom J. G. Ballarda z roku 1975. V ženskej kategórii ocenili 27-ročnú Nathalie Emmanuel za výkon v akčnom filme Rýchlo a zbesilo 7 (2015). Z výhry v kategórii Najlepší prelomový herecký výkon vo filme sa mohol tešiť John Boyega, ktorý sa zviditeľnil stvárnením Finna v snímke Star Wars: Sila sa prebúdza (2015). Cenu za najlepšieho režiséra si prevzal filmár Stephen Fingleton za sci-fi triler The Survivalist (2015). V kategórii medzinárodných filmov triumfovala snímka Kingsman: Tajná služba (2014) v hlavnej úlohe s Colinom Firthom a Taronom Egertonom, ktorý si za stvárnenie Garyho „Eggsyho“ Unwina odniesol tiež cenu za Najlepšieho nováčika.
Ocenenie za Najlepší britský film získala snímka režiséra Ricciho Harnetta s názvom Rise of the Footsoldier II (2015). Medzi cudzojazyčnými titulmi ocenili maďarskú drámu Saulov syn z roku 2015. Americký herec Samuel L. Jackson, známy vďaka stvárneniu Julesa Winnfielda vo filme Pulp Fiction: Historky z podsvetia (1994), si odniesol cenu v kategórii Svetový prínos filmu. Vyhral tiež cenu za Najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe a to za stvárnenie Valentina v ocenenej snímke Kingsman: Tajná služba. Záver večera patril spomienke na zosnulého herca Alana Rickmana, ktorý skonal v januári vo veku 69 rokov. Predstaviteľa Severusa Snapa zo série snímok o Harrym Potterovi si uctili Cenou spoločenstva Národnej filmovej akadémie.


Zoznam víťazov National Film Awards UK 2016:

Najlepší medzinárodný film: Kingsman: Tajná služba
Najlepšia komédia: Man up
Najlepší akčný film: Chasing Robert Barker
Najlepšia dráma: A Reason to Leave
Najlepšia nezávislá snímka: Never Let Go
Najlepší dokument: The Hard Stop
Najlepší triler: Dartmoor Killing
Najlepší britský film: Rise of the Footsoldier II
Najlepší herec: Tom Hiddleston (High-Rise)
Najlepšia herečka: Nathalie Emmanuel (Rýchlo a zbesilo 7)
Najlepší režisér: Stephen Fingleton (The Survivalist)
Najlepší scenár: London Road
Najlepší prelomový herecký výkon vo filme: John Boyega (Star Wars: Sila sa prebúdza)
Najlepší nováčik: Taron Egerton (Kingsman: Tajná služba)
Najlepší cudzojazyčný film: Saulov syn
Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe: Alexandra Evans (Redistributors)
Najlepší herec vo vedľajšej úlohe: Samuel L. Jackson (Kingsman: Tajná služba)
Najlepší krátky film: Above
Svetový prínos filmu: Samuel L. Jackson
Cena spoločenstva Národnej filmovej akadémie: Alan Rickman

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký herec Martin Sheen sa bude producentsky podieľať na vzniku pripravovanej antológie Hard Evidence: O.J. Is Innocent, ktorá prinesie príbeh o procese s bývalým hráčom amerického futbalu O. J. Simpsonom. Dokumentárny seriál by mal pozostávať zo šiestich epizód a jeho výrobu zastreší televízna spoločnosť Investigation Discovery.
Tvorcovia sa prostredníctvom projektu pokúsia dokázať športovcovu nevinu v prípade vraždy jeho manželky Nicole Brown Simpson a jej známeho Ronalda Goldmana z roku 1994. Televízna antológia sa bude opierať o viac ako 20-ročný výskum súkromného detektíva Williama C. Deara, ktorý o prípade napísal aj knihu O.J. Is Innocent and I Can Prove It (2012). Jej rozprávačom bude práve 75-ročný Sheen a premiéru by mala mať už začiatkom budúceho roka.
Martin Sheen, vlastným menom Ramón Antonio Gerardo Estévez, je rodákom z amerického mesta Dayton. Slávu získal vďaka vojnovej dráme Apokalypsa (1979) režiséra Francisa Forda Coppolu, v ktorej stvárnil kapitána Benjamina L. Willarda. K jeho ďalším snímkam patria napríklad Hlava 22 (1970), Prejazd Kassandra (1976), Tajomná žiara nad Pacifikom (1980), J.F.K. (1991), Americký prezident (1995), Chyť ma, ak to dokážeš (2002), Na druhej strane (2006), Atentát v Ambassadore (2006), Láska na druhý pohľad (2009), Amazing Spider-Man (2012) či Badge of Honor (2015). V roku 1994 získal Primetime Emmy za herecký výkon v seriáli Murphy Brownová (1988 - 1998) a o sedem rokov neskôr si odniesol Zlatý glóbus za úlohu v televíznom seriáli Západné krídlo (1999 - 2006).

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Na súde v Istanbule pokračoval dnes za zatvorenými dverami proces s dvoma novinármi obvinenými zo špionáže a napomáhania teroristickej organizácii. Proces podľa agentúry AP vyvolal všeobecné znepokojenie nad situáciou v oblasti slobody médií v krajine.
Can Dündar a Erdem Gül z denníka Cumhuriyet sú pre článok o dodávkach zbraní tureckej tajnej služby povstalcom v Sýrii, vrátane islamistov, obvinení zo špionáže a prezradenia štátneho tajomstva. Trestné oznámenie na oboch novinárov podal samotný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan. Hrozí im doživotný trest odňatia slobody.
"Slobodu prejavu nemožno umlčať," skandovali ich podporovatelia pred budovou súdu v Istanbule, kde sa proces koná.
Novinári ďalej čelia obvineniu z napomáhania umiernenému islamistickému hnutiu, ktoré zo Spojených štátov riadi duchovný Fethullah Gülen. Erdogan o Gülenovi tvrdí, že stojí za sériou vykonštruovaných zvukových nahrávok zverejnených na internete, ktoré údajne odhalili korupciu v najvyšších vládnych kruhoch. Táto korupčná aféra sa prevalila v decembri 2013.
Prípad novinárov z denníka Cumhuriyet sa považuje za predzvesť budúcnosti slobody tlače v Turecku, ktoré v uplynulých rokoch zažíva čoraz častejšie zásahy a reštrikcie namierené proti práci nezávislých a opozičných médií.

Copyright © TASR 2016