BEZ KONCEPTU
Rada STV na dnešnom zasadnutí neschválila návrh rozpočtu STV a návrh programového konceptu na rok 2005. Materiál vrátila na dopracovanie a bude sa ním zaoberať až v januári. Na rozdiel od rady SRo nenavrhla rozpočtové provizórium, hoci, v roku 2003 schválila krízový režim v STV, napriek tomu, že to nemalo oporu v Zákone o STV.
Pripomienky Sancheza Illicha Ramireza CARLOSA nám zasla jeho hovorca Yussuf Kalim.
Návrh rozpočtu Slovenskej televízie má veľa nezodpovedaných otázok a rizík. Absentuje analýza výnosov a nákladov a porovnanie s minulými obdobiami. Privítal som dôkladnú analýza mediálneho trhu s prihliadnutím na výsledky peoplemetrového výskumu a share / podiel na trhu /Slovenskej televízie. Pri dôslednej analýze mi nie je jasné, prečo sa predpokladá menší NET-NET výnos z reklamy, ako v roku 2004. Upozorňujem aj na možnú kolíziu pri Zákone o vysielaní a retransmisii, de sa vysielanie reklamy spočítava na obidva okruhy, čo si doteraz nikto nevšimol a môže to STV spôsobiť vážne problémy.
Výnosy z koncesionárskych poplatkov sú , podľa môjho názoru nadhodnotené o cca. 45. miliónov korún.
Pilierom príjmov je paradoxne predaj majetku, ktorý by mal tvoriť cca 300.000.000,- Sk. Do budúcnosti to však vnáša dlhodobý problém podvýživenosti STV a neschopnosti pokryť svoje náklady. V Úvode sú nejasné formulácie o tom, či budovu predať alebo nepredať. Výnosy by mali ísť do investícii, ktoré nie sú až tak podstatné. 70.000.000,- do obnovy výškovej budovy, ktorú potom niekto iný získa ? Do osvetľovacej techniky, do autoparku, ktorý sa dá riešiť aj iným spôsobom ?. Domnievam sa , že suma 300.000.000,- Sk, za jedny z najlukratívnejších pozemkov a niekoľkých budov je značne poddimenzovaná.
Nie je možné vytvárať nezodpovedný tlak na Radu STV, keď ani managment nemá ujasnené , čo vlastne predať chce. Okrem toho, platí aj UZNESENIE č.75/2004 : Rada STV konštatuje, že: - vzhľadom k prebiehajúcemu súdnemu sporu so Štúdiom Beta - a vychádzajúc z § 20, ods.10, písm. b), zákona č.16/2004 Z.z. o Slovenskej televízii, podľa ktorého nepodlieha majetok vo vlastníctve Slovenskej republiky, ktorý bol ku dňu nadobudnutia účinnosti zákona č.16/2004 Z.z. o Slovenskej televízii v správe Slovenskej televízie a prešiel dňom nadobudnutia účinnosti zákona č.16/2004 Z.z. o Slovenskej televízii do vlastníctva Slovenskej televízie; je až do ukončenia uvedeného súdneho sporu so štúdiom Beta účelné nepredávať taký majetok STV, ktorý zo zákona o STV nepodlieha výkonu rozhodnutia podľa osobitných predpisov. Rada STV preto nebude až do ukončenia tohto súdneho sporu schvaľovať prevod vlastníctva takého majetku STV, ktorý nepodlieha výkonu rozhodnutia podľa osobitných predpisov – okrem už schválených prípadov, v ktorých prebehla verejná súťaž.
Ak by sa však aj preukázalo, že majetok prešiel z vlastníctva Slovenskej republiky je otázne, či by priame platby za predaj nepotrebného majetku v prípade prehry súdneho nepodliehali výkonu rozhodnutia podľa osobitných predpisov.
Nedomnievam sa, že STV by mala šetriť na agentúrnom spravodajstve, to je šetrenie na nesprávnom mieste.
Nerozumiem celkom pojmu a kompaktibilite výšky nákladov na mediálnu spoluprácu vo výške 15.000.000,-
V rozpočte chýbajú aj záväzky a pohľadávky z minulých období, takže o skutočnom stave rozpočtu na rok 2005 sa dá iba dedukovať. Bez všetkých zmlúv uzavretých medzi STV a spoločnosťami TV BB, s.r.o., Broadcasting, s.r.o., STV Production, s.r.o., Koncesia, s.r.o., TV KE, s.r.o., a 1.2 médiá, s.r.o. a podnikateľských zámeroch týchto spoločností je ťažké vôbec uvažovať o prerokovaní tohto bodu Radou STV. Bol by to nanajvýš nezodpovedný krok.
Hospodársky výsledok počíta so stratou vo výške 100.000.000,- Sk Má sa vykryť z účtovného zisku za rok 2004, len nám , ako členom rady STV nebolo vysvetlené ako. Takisto nie je jasná stratégia STV v prípade prehry súdneho sporu so Štúdiom Beta. Rada STV nevyhnutne túto stratégiu musí poznať.
Navrhujem, aby sme sa najskôr zaoberali plánovanými Výnosmi, ktoré sú uvedené až na konci, aj to veľmi stručne, či skôr povrchne, presnejšie takmer nijako. Chýba akákoľvek analýza, či už prostredníctvom porovnania plánu a skutočnosti za I. až III. Q 2004, resp. vyhodnotenie efektívnosti a návratnosti investícii do drahých licencovaných komerčných formátov.
V diskusii s GR STV môžeme dospieť k názoru, nakoľko sú uvedené 4 zdroje dostačujúce a reálne na pokrytie potrieb spojených s plnením programovej služby. Na základe obhajoby plánu výnosov budeme môcť pri posudzovaní Nákladov lepšie a podrobnejšie analyzovať nevyhnutnosť jednotlivých nákladových položiek.
Základné zásadné výhrady:
Návrh rozpočtu na rok 2005 je v rozpore s Projektom riadenia STV, nakoľko nie je vyrovnaný, ale počíta so stratou 100 mil. Sk (v prípade prehry súdneho sporu s fy OMEGA).
Neposkytuje prehľad skutočných nákladov v členení výroba, vysielanie, šírenie signálu a režijné – t.j. prevádzkové náklady.
Chýba porovnanie plánu so skutočnosťou za rok 2004 (skutočnosť – priemer za I. až III. Q 2004 a plán na I. Q 2005), a to aj podľa nákladových položiek vo vzťahu k zmenám výroby a vysielania.
Vzhľadom na skutočnosť, že programový koncept (časť týždenné rozdelenie vysielacieho času na jednotlivých okruhoch) neobsahuje finančné vyjadrenie štruktúrnych okien neposkytuje Návrh rozpočtu objektívnu informáciu reálnosti skutočných nákladov. (Viď Správy o činnosti a hospodárení STV za jednotlivé obdobia v roku 2004, ktoré obsahovali nadhodnotené, resp. podhodnotené nákladové položky.)
V programovom koncepte STV na rok 2005 sú rozdiely oproti Programovej stratégiu STV na roky 2005 – 2007, čím sa nenaplnilo UZNESENIE č.76/2004 : Rada STV schvaľuje Programovú stratégiu STV na roky 2005 – 2007 a ukladá generálnemu riaditeľovi STV, aby jej náčrty boli pevne zapracované do návrhu rozpočtu Slovenskej televízie na rok 2005 vrátane návrhu programového konceptu vysielania Slovenskej televízie na rok 2005.
Zákon č. 308 o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách uvádza povinnosť vysielať program vo verejnom záujme .
Je to program zameraný na uspokojovanie informačných a kultúrnych potrieb poslucháčov alebo divákov na území, ktoré vysielateľ svojím signálom pokrýva; je to najmä
1. program pre maloletých zameraný na vzdelávacie, výchovné a informačné účely,
2. spravodajstvo,
3. program zameraný na vzdelávanie a výcvik, vedu a výskum,
4. program, ktorý poskytuje právne a iné informácie, podporuje zdravý životný štýl, ochranu prírody, ochranu životného prostredia, ochranu života, zdravia a majetku a bezpečnosť na cestách,
5. program, ktorý prezentuje kultúru s dôrazom na slovenskú národnú kultúru a kultúru národnostných menšín a etnických skupín, ich život a názory,
6. program, ktorý prezentuje náboženskú činnosť,
7. program, ktorý je určený skupinám občanov v sociálnej núdzi
Štruktúra týchto programových typov, podiel premiér, repríz a vlastnej výroby nie je číselne a ani percentuálne uvedený.
Aj z týchto dôvodov je programový koncept a najmä návrh celkového časového rozsahu vysielania na jednotlivých vysielacích okruhoch Slovenskej televízie a návrh týždenného rozdelenia vysielacieho času na jednotlivých programových okruhoch Slovenskej televízie nedostatočne čitateľný a jednotlivé programové typy je potrebné upresniť a takisto pomenovať či ide o premiéry a reprízy. Predovšetkým nočné reprízy na Dvojke je nutné špecifikovať, pretože ich náklady na šírenie sú rôzne.
Okrem nestálej sledovanosti a share Spravodajstva STV mi chýba dôkladná komparatívna analýza prechodu na nový vysielací čas, čo môže byť zmena pozitívna, ale bez argumentov pre Radu STV bez akejkoľvek výpovednej hodnoty.
Jednotlivé programové typy nemajú v koncepte ocenenie, čo minulý rok GR STV prisľúbil a použil aj výstupy z odpísaného reinžinieringu Deloitte &Touche.
Programovú službu Slovenskej televízie tvoria spravodajské, publicistické, dokumentárne, dramatické, umelecké, hudobné, športové, zábavné a vzdelávacie programy, žánrovo rôznorodé programy pre deti a mládež a iné programy, ktoré sú založené na zásadách demokracie a humanizmu a prispievajú k právnemu vedomiu, etickému vedomiu a environmentálnej zodpovednosti obyvateľov Slovenskej republiky, poskytujú z diania v Slovenskej republike i v zahraničí nestranné, overené, neskreslené, aktuálne, zrozumiteľné a vo svojom celku vyvážené a pluralitné informácie pre slobodné utváranie názorov, rozvíjajú kultúrnu identitu obyvateľov Slovenskej republiky bez ohľadu na ich pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vek, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie tak, aby tieto programy odrážali rozmanitosť názorov politických, náboženských, filozofických a umeleckých smerov, utvárajú podmienky na spoločenskú dohodu vo veciach verejných s cieľom posilniť vzájomné porozumenie, toleranciu a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti. Hlavná činnosť Slovenskej televízie je :
a) vysielanie televíznej programovej služby na dvoch celoplošných terestriálnych okruhoch,
b) zabezpečovanie tvorby, výroby a nákupu programov a ich šírenia,
c) vysielanie väčšinového podielu programov vo verejnom záujme,
Vzhľadom na fakt, že GR STV nepredložil úplný programový koncept, ktorý
sa odchyľuje v mnohom od Programovej stratégie a aj na fakty ,
že :
Základným poslaním vysielateľa na základe zákona je slúžiť veciam verejného alebo iného spoločenského záujmu, prispievať k rozvoju demokratickej spoločnosti, utvárať vo vysielaní priestor pre pluralitu názorov, bez uprednostňovania záujmov len jednej politickej strany, politického hnutia, skupiny alebo časti spoločnosti alebo náboženského vyznania a viery a podporovať rozvoj umeleckej tvorby, kultúry a vzdelávania.
Takisto na fakt , že vysielateľ na základe zákona je povinný
d) zabezpečiť rôznorodú skladbu programov, najmä väčšinový podiel programov vo verejnom záujme,
e) využívať všetky svoje zdroje na plnenie povinností podľa tohto zákona a podľa osobitných predpisov a s prihliadnutím na literu Zákona 308
Vysielateľ vyhradí väčšinový podiel svojho vysielacieho času európskym dielam; do rozsahu tohto vysielacieho času sa nezapočítava vysielací čas venovaný spravodajstvu, športovým podujatiam, zábavným hrám, reklame, teletextu a telenákupu
Vysielateľ na základe zákona je povinný zabezpečiť, aby európska nezávislá produkcia tvorila najmenej 20 % vysielacieho času na každom programovom okruhu. Na účely tohto zákona sa do výpočtu celkového vysielacieho času nezapočítava vysielací čas venovaný spravodajstvu, športovým podujatiam, zábavným hrám, reklame, teletextu a telenákupu.
Podiel vysielacieho času určený v odseku 1 musí vysielateľ dosiahnuť
výberom príslušného podielu nových diel; za nové dielo sa považuje dielo vysielané do piatich rokov od výroby.
Podmienka o väčšinovom podiele sa považuje za splnenú aj vtedy, ak vysielateľ na základe zákona venoval najmenej najmenej 20 % svojho programového rozpočtu, ktorý zahŕňa náklady na nákup a výrobu programov, pre európske diela vytvorené nezávislými producentmi.
Navrhujem :
UZNESENIE č. /2004
Rada STV neschvaľuje rozpočet STV a Programový koncept na rok 2005 a vracia ho GR na dopracovanie.
Rada STV ukladá GR STV, aby do schválenia rozpočtu a programového konceptu neaplikoval tieto dokumenty do praxe a riadil sa krízovým rozpočtovým a programovým provizóriom.
Rada STV prijala iné, menej tvrdé uznesenie a v januári budeme múdrejší.
Možno.