21. 2. 2005
OBČERSTVOVACÍ KÚTIK
OBČERSTVOVACÍ KÚTIK
Piaty deň rokovania
21. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky
11. decembra 1996
Predseda NR SR I. Gašparovič:
Vážené pani poslankyne,
vážení páni poslanci,
otváram rokovanie prerušenej 21. schôdze Národnej rady.
Prosím, aby sme sa informatívne prezentovali. Po prezentácii
budeme pokračovať rokovaním o šestnástom bode schváleného
programu.
Prezentovalo sa 76 poslancov, sme uznášaniaschopní.
Vážené pani poslankyne, páni poslanci,
ako som oznámil, budeme pokračovať š e s t n á s t y m
bodom nášho programu, ktorým je návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Ľudmily Muškovej na vydanie zákona Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky číslo 166/1993 Z. z. o opatreniach v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov.
Návrh uvedeného zákona ste dostali ako tlač číslo 549.
Rozdané máte aj uznesenie výboru pre vzdelanie, vedu, kultú-
ru a šport.
Tento návrh odôvodní pani poslankyňa Mušková. Prosím,
pani poslankyňa.
Poslankyňa Ľ. Mušková:
Vážený pán predseda,
dámy a páni,
cieľom navrhnutej právnej úpravy je zabezpečiť kontinuitu využívania prenosových ciest a siete vysielačov označovaných ako vysielací okruh STV 2 na prevádzkovanie televízneho vysielania.
V nadväznosti na zákon číslo 166/1993 Z. z., ktorým sa
odstránilo nefunkčné rozdelenie druhého terestriálneho okruhu Slovenskej televízie medzi prevádzkovateľom na základe
zákona a prevádzkovateľom na základe licencie, navrhovaná
právna úprava umožní Slovenskej televízii ako súčasnému pre-
vádzkovateľovi zo zákona využívať tento okruh do začatia vy-
sielania prevádzkovateľom na základe licencie. Po tomto ter-
míne bude v zmysle právnej úpravy Slovenská televízia šíriť
program označovaný ako STV 2 prostredníctvom satelitu. Teda
druhý program sa neruší, iba prechádza na družicové vysiela-
nie.
Pripomienky legislatívy spresňujú a legislatívne preci
zujú môj návrh, preto vás prosím, aby ste ich prijali takisto ako aj môj návrh.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Predseda NR SR I. Gašparovič:
Ďakujem pekne pani poslankyni. Ako spoločný spravodajca
výborov bol pre tento bod nášho rokovania určený pán Jozef
Glinský. Prosím, aby nám podal správu o výsledkoch preroko-
vania vo výboroch.
Poslanec J. Glinský:
Vážený pán predseda,
vážená Národná rada,
návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky
Ľudmily Muškovej na vydanie zákona Národnej rady Slovenskej
republiky, ktorým sa mení zákon číslo 166/1993 Z. z. o opat-
reniach v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania
v znení neskorších predpisov, prerokoval Ústavnoprávny výbor
Národnej rady a Výbor Národnej rady pre vzdelanie, vedu,
kultúru a šport. Obidva výbory vo svojom uznesení vyjadrili
súhlas s návrhom zákona a odporúčali Národnej rade Sloven-
skej republiky návrh zákona schváliť so zmenami.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady akceptoval požiadavky
vlády. Výbor Národnej rady pre vzdelanie, vedu, kultúru
a šport návrh vlády sprecizoval. Uznesenie Výboru Národnej
rady pre vzdelanie, vedu, kultúru a šport máte na stole,
pred sebou. Tieto návrhy, tieto pripomienky výboru odporučím
prijať.
Ďakujem.
Predseda NR SR I. Gašparovič:
Ďakujem pekne. Prosím, aby ste zaujali miesto určené
pre spravodajcov.
Otváram k tomuto bodu programu rozpravu s konštatova
ním, že do rozpravy som nedostal žiadnu písomnú prihlášku.
Preto sa pýtam, či sa niekto hlási do rozpravy.
Pán poslanec Ftáčnik, nech sa páči.
Poslanec M. Ftáčnik:
Vážený pán predseda,
vážené kolegyne a kolegovia,
pani predkladateľka na úvod neodpovedala na jednu dôležitú otázku, kto je zodpovedný za to, že tento parlament má
po mesiaci novelizovať zákon, ktorý sme prijali na minulej
schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky. Ja by som na to
odpovedal veľmi jednoducho: babráci z Hnutia za demokratické
Slovensko. (Potlesk.) Prepáčte, nemám inú odpoveď, pretože
to nie je prvýkrát, čo sa sem predkladá zákon, ktorý je buď
protiústavný, vecne nedobrý a musí sa buď v krátkom čase no-
velizovať, alebo podávať na Ústavný súd. Jednoducho ide
o nepodarok.
Presne takýmto názvom by som označil normu, ktorá sem
bola predložená v septembri, a hoci ju formálne predložila
pani poslankyňa Mušková, mám podozrenie, že v tomto prípade
bola iba poštárkou. Keď som sa jej po vykonaní poslaneckého
prieskumu v Slovenskej televízii, o ktorom som hovoril vče-
ra, pýtal, aké bude riešenie, aký postup zvolí výbor Národ-
nej rady vo vzťahu k televízii, pani poslankyňa mi odpoveda-
la, že vidí riešenie v legislatívnych zmenách v zákone, kto-
rý predložila koncom augusta, teda v čase vyhodnotenia
prieskumu. Nie som si celkom istý, či mala na mysli aj tú
časť, ktorá v tom zákone bola písaná iným strojom, teda iným
typom počítača, ktorú nepochybne niekto iný ako pani poslan-
kyňa vložil do tohto zákona, a ona sa pod to podpísala a
predložila to ako jeden zákon. Tá časť sa týkala privatizá-
cie programu, ktorý sa dnes označuje ako STV 2. Môžete si
nalistovať tú tlač a iste si všimnete rozdiel v písme, ktorý
naznačuje, že nešlo o jednu normu, ale ktosi poskladal dve
normy. Preto to, čo som povedal, považujem za pravdivé.
Kto mal záujem na tom, aby sa to takto stalo? Sú to buď
lobbistické skupiny, ktoré majú záujem dostať sa čo najskôr
na STV 2, alebo politická strana či hnutie, ktorá si od toh-
to sľubuje konkrétne výhody. Otázka je, či to bolo domysle-
né, či tento návrh na to, aby sa privatizovala STV 2 od
1. januára 1997, bol domyslený. Položím minimálne tri otáz-
ky, na ktoré neviem, či pozná tento parlament odpoveď.
Po prvé - včera sme alebo včera ste, skôr by som to mal
takto povedať, zvolili nového ústredného riaditeľa Sloven-
skej televízie a tejto verejnoprávnej televízii sme poveda-
li, že bude vlastne vysielať v relatívne krátkom čase, možno
už do roka, na jednom televíznom kanáli. Už som povedal, keď
sme prerokúvali spomínaný zákon, že takéto vysielanie, teda
takéto možnosti, majú v Európe iba dve televízie - v Dánsku
a v Albánsku. Neviem, či sme teda domysleli, ako bude verej-
noprávna televízia zabezpečovať úlohy, ktoré jej zveril zá-
kon o Slovenskej televízii.
Druhá vec, ktorú treba pripomenúť, je, že prenosové
cesty označované ako STV 2 sú najlepšie vybudovanými cesta-
mi, pretože sú modernejšie, budovali sa neskôr ako prenosové
cesty označované ako STV 1, to znamená, že sú veľmi lukra-
tívne. Tieto sme sa rozhodli takpovediac v chode venovať
a prideliť prevádzkovateľovi na základe licencie.
Tretia otázka, na ktorú nikto neodpovedal, je to, či
takýto prevádzkovateľ sa dokáže uživiť, pretože Slovensko
s päťmiliónovým počtom obyvateľov je relatívne malým reklam-
ným trhom, a keď už máme jednu súkromnú televíziu, ktorá
pôsobí pomocou družicového vysielania, jedno terestriálne
vysielanie a chceme zaviesť ďalšie vysielanie, zavádzame na
trh ďalší subjekt, ktorý sa má uživiť v zmysle zákona o roz-
hlasovom a televíznom vysielaní len na základe reklamy.
Analyzoval niekto reklamný trh, či je vôbec možné, aby
sa uživil takýto počet televíznych subjektov a pritom ešte
relatívne veľký počet rozhlasových subjektov, ktoré už dnes
na mediálnom trhu pôsobia? Obávam sa, že na tieto otázky
nikto nezodpovedal, že zákon bol predložený takpovediac na-
rýchlo. Tento parlament ho bez hlbšej diskusie a bez hlbšej
analýzy schválil, to znamená, že podľahol lobbizmu, o ktorom
som hovoril, prípadne politickému záujmu, ktorý sa v tomto
prípade prejavil.
Vtedy nikto nerozmýšľal o tom, či bude možné začať vy-
sielať od 1. januára alebo nebude možné. Chcem za Výbor Ná-
rodnej rady Slovenskej republiky pre vzdelanie, vedu, kultú-
ru a šport povedať, že to nie je chyba výboru, pretože ten
odporučil tomuto parlamentu článok III z pôvodného zákona
vypustiť. To znamená neprivatizovať STV 2, teda nemusel sa
zaoberať dôsledkami, ak by zákon zostal v pôvodnom znení.
Nad tým sa mal zamýšľať predkladateľ - pani poslankyňa Muš-
ková, prípadne ten, kto jej ten zákon napísal alebo dal do
ruky.
Myslím si, že by sme mali nielen urobiť to, čo sa navrhuje v tomto zákone, to znamená povedať, že do času vysielania na základe licencie bude tento okruh prevádzkovať Slovenská televízia, pretože to je minimum, čo môžeme urobiť, ale z dôvodov, ktoré som spomenul, si myslím, že by sme mali celý proces oddialiť. Oddialiť ho dovtedy, kým sa nevyjasnia otázky, o ktorých som hovoril, teda ako môže verejnoprávna televízia plniť svoje poslanie na jednom televíznom kanáli plus, samozrejme, družica, ale družica je v tejto chvíli relatívne vzdialená, pretože ešte nie je ani vypustená družica, na ktorej STV predpokladá vysielať, a okrem toho je to družica, na ktorú v podstate nemá zamierený svoj satelitný prijímač takmer žiadny slovenský prijímateľ, pretože väčšina prijímateľov na základe satelitu je orientovaná na Astru, prípadne na družicu, ktorá vysiela program VTV. To znamená,že na to, aby bolo možné odpovedať na otázky o Slovenskej televízii, o tom, akým spôsobom využiť siete STV 2, resp. otázky okolo reklamného trhu, teda či je vôbec možné takýmto spôsobom usporiadať rozdelenie prevádzkovateľov na základe zákona a na základe licencie, celý proces by bolo potrebné troška pribrzdiť, aby bol čas na tieto otázky zodpovedať
a potom sa nimi zaoberať.
Keďže nemám možnosť vstúpiť do iných častí zákona, len
do toho paragrafu, ktorý navrhuje novelizovať pani poslanky-
ňa Mušková, predložím pozmeňujúci návrh, ktorý sa týka pred-
lohy, ktorú máme pred sebou. Navrhujem, aby za prvú vetu
v odseku 2, tak ako je navrhovaná, prípadne v pozmenenom
znení, ako ju prijal Ústavnoprávny výbor Národnej rady, sme
vložili nasledujúce znenie: "Licenčné konanie sa vyhlási
tak, aby najskorší možný začiatok vysielania bol po 1. 9.
1999." Myslím si, že to je dostatočný čas na to, aby sa zvá-
žilo, či táto cesta je racionálna, alebo treba hľadať nejaké
iné cesty, a prípadne sa na to reagovalo v legislatíve. Ten-
to návrh odovzdávam spravodajcovi a žiadam, aby ste zvážili,
či toto nie je lepšie riešenie, ako len napraviť nedostatok
rýchleho a takpovediac nepremysleného prijatia zákona zo
septembra a októbra tohto roku.
Ďakujem.
Predseda NR SR I. Gašparovič:
Pán poslanec, chcem sa spýtať, či tá veta má ísť potom,
ako sa končí znenie "Slovenská televízia ako prevádzkovateľ
zo zákona"?
Poslanec M. Ftáčnik:
Áno, za prvú vetu by išla tá druhá veta, ktorú som navrhol.
Predseda NR SR I. Gašparovič:
Ďakujem. Ďalej nie je do rozpravy prihlásený nikto.
Hlási sa niekto? Pani poslankyňa Mušková.
Poslankyňa Ľ. Mušková:
Len veľmi krátko k pripomienkam pána poslanca. Bolo tu
povedané, že televízia bude vysielať iba na jednom programe
alebo na jednom "kanáli" - doslova tak bolo povedané. Nie,
televízia bude vysielať aj naďalej dva programy. Jeden pôjde
cez pozemné siete a druhý program pôjde cez satelit. Druhý
program mal doteraz veľmi nízku sledovanosť, bolo to pod
10 %. Tým, že cez satelit môže osloviť nielen našich obča-
nov, ale aj Slovákov rodákov vonku, program sa reprofiluje
a stane sa príťažlivým pre všetkých, aj našich, aj zahranič-
ných divákov.
Ďalej bolo povedané, že prenosové cesty druhého progra-
mu sú veľmi lukratívne a že sa "darujú" vysielateľovi na
základe licencie. Nie, tie budú aj naďalej patriť telekomu-
nikáciám. Tu sa dáva iba licencia alebo právo na prenos cez
tieto cesty. To, že v našom mediálnom priestore vzniká ďalší
subjekt, je už rozhodnuté. Myslím, že duálny systém sa
schválenou novelou dostatočne realizuje. Doteraz duálny sys-
tém nebol ukončený, lebo vysielatelia na základe licencie
mali len obmedzenú možnosť vysielania.
Čo sa týka ďalšieho subjektu, ktorý žije z reklamy,
tiež si uvedomujem, že zrejme náš mediálny trh všetky tieto
subjekty neuživí, ale čas ukáže, kto je lepší.
Skôr si však myslím, že je tu iný problém. Je tu problém toho, že naša televízia, menej verejnoprávna a viac privátne, vysiela programy, ktoré sú plné násilia a sexu.
Psychológovia varujú pred takýmito programami, pretože silne
ovplyvňujú správanie detí a mládeže a nárast trestných činov
inšpirovanými takýmito programami rastie. Ďalším problémom
je, že nemáme dostatočnú legislatívu na ochranu osobnosti,
pretože výmysly a ohovárania niektorých médií, ktoré sa ší-
ria, zrejme spoliehajúc sa na neskúsenosť nového mediálneho
prostredia a preťaženosť súdov, sú skutočne alarmujúce. Tak
si myslím, že by sme si mali vstúpiť do svedomia a aj v tom-
to smere legislatívu upraviť.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Poslanec J. Glinský:
Vážená Národná rada,
keď pred dvoma rokmi, presne pred dvoma rokmi minister
kultúry pán Roman odporúčal vytvoriť na Slovensku iba jeden
kvalitný program a druhý televízny program sprivatizovať,
zásadne som sa proti tomu vo vnútri búril, pretože už v tom
čase veľmi pokročilo formovanie Slovenska smerom k indivi-
dualistickej spoločnosti, smerom k realizácii filozofie
mravnosti zisku, k obhajovaniu individualistických záujmov
na úkor záujmov spoločenských. A práve celej verejnosti
prospešná televízia, resp. tvorcovia, ktorí cítia zodpoved-
nosť a pracujú na hodnotách všeobecne prospešných, práve tí
by si mali rozširovať priestor svojho vplyvu, nie zužovať
ho. Žiaľ, situácia je dnes taká, aká je. Tvorivý potenciál
televízie, ktorý podľa mnohých vyjadrení bol ešte pred nie-
koľkými rokmi na svetovej úrovni vo všetkých jej tvorivých
zložkách, sa veľmi rozdrobil a neustále sa rozdrobuje a ničí.
Dnes, keď sa nám naskytá možnosť slovenskú kultúru pre-
nášať družicovým vysielaním do sveta, obavám sa, že poten-
ciál tvorcov Slovenska už je veľmi oslabený, aby sme ukáza-
li, čo v nás skutočne je. Hovorí sa: Povedz mi, čo čítaš,
a ja ti poviem, kto si. Tým viac platí dnes: Povedz mi, akú
televíziu sleduješ, aká televízia je hrdinom v tvojej spo-
ločnosti, a ja ti poviem, kam tvoja spoločnosť smeruje.
Osobne by som bol veľmi rád, keby sme druhý verejnoprospešný
program nemuseli zrušiť, eventuálne keby maximum tvorcov
kultúry v tých médiách, ktoré dnes vysielajú, prijalo verej-
noprospešné ciele za svoje, keby sa teda nerozhodli slúžiť
individuálnym záujmom na základe vôle k zisku.
Žiaľ, skutočnosť je taká, že aj tvorcovia, ktorí
v predchádzajúcich desaťročiach boli hrdinami v tzv. boľše-
vickej televízii, aj tí útočia na Slovenskú televíziu, démo-
nizujú ju a najrôznejším spôsobom škandalizujú. Napríklad
humoristi, napríklad tí, ktorí sa hrdia, že "SME, to sme
my." Kvôli svojmu politickému názoru, resp. kvôli názoru na
spravodajstvo televízie. Mali by brať ohľad na svojich kole-
gov, ktorí pracujú v iných sférach televízie, ktorí tvoria
rozprávky, ktorí tvoria ďalšie kultúrne programy a neškanda-
lizovať televíziu ako celok.
Veľmi by som si prial, aby sme druhý televízny program
ako verejnoprospešný nestratili a aby sme sa už nie niekedy
po roku 1999, ale ihneď všetci, ktorým záleží na zachovaní
a obnove tých kvalít, ktoré televízni pracovníci mali, zapo-
jili do boja za zachovanie týchto profesií a postov. Teda
z takejto mojej dilemy vyplýva určitý názor, určitý postoj.
Nevyjadrím sa k návrhu pána poslanca Ftáčnika, aby sa li-
cenčné konanie dokončilo tak, aby prvý začiatok vysielania
bol po 1. 9. 1999. Nechám to na každého poslanca. Je to moje
vnútorné prianie, aby sa verejnoprospešná televízia rozvíja-
la, aby expandovala. V každom prípade situácia je dnes taká,
aká je. Druhý televízny program má minimálnu sledovanosť
a zdroje nie sú veľké, sú minimalizované, a vôľa rozšíriť
zdroje zatiaľ z celospoločenského hľadiska nie je veľká.
Milí moji, dobre si to zapamätajte. Opakovanie,- matka múdrosti ?