25. 4. 2005

.metro

.metro
.Subway. tube. the underground .tube. U bahn

Ericha Boboša Procházku si pamätám ešte z čias temných, z čias keď som spoluprevádzkoval bluesrockový klub na Kominárskej ulici v Bratislave.
Boli to krásne časy v neslobode totality.
Piatky, kedy sme mohli zabudnúť na to, akú dobu žijeme a v akej kvalite. Erich Boboš Procházka je svelý muzikant.
Myslím si však, že z neho nebude moderátor. Nie je to jeho chyba, je to chyba dramaturgie STV, ktorá nevie, čo vlastne robiť s reláciou Metro. Príklad Bobošovho moderovanie je asi takýto :
Hosť: "To bolo dávno. Moje začiatky. Haha."
Moderátor: "Hm. Tak. Čo teraz?"Hosť: "Hm"
V čase sloganu "Televízia, ktorá sa na vás pozerá" som o relácii Metro napísal : Nové relácie Nového začiatku akoby mali rukopis dramaturga z rádia. Samé hovoriace hlavy. V cykle Metro ide o prekvapujúco škaredé a diletantské hlavy. To , čo stačilo v dnes už zaniknutom rádiu Ragtime, je v televízii prepadákom. Braňo Bezák je úplne bezmocným, pomerne nevzdelaným moderátorom a spolu s Danielom Balážom akoby svojim zjavom chceli ukázať, že všetko alternatívne je škaredé. Nie je to ich chyba, je to chyba zodpovedného dramaturga, ktorý takýto nepripravený blud na obrazovku pustil. Úvodná téma bola vraj pre pokračovanie relácie kľúčová. Tvorcovia hovorili, že sa bude diskutovať o tom, či má podobný program na Slovensku zmysel, či vôbec bude o čom vysielať, alebo či nie je pre mladého človeka lepšie sa radšej zbaliť a odísť niekam preč. Má, ale nie táto. Toto je pre filozofiu relácie veľmi podstatné- tvorcovia vlastne nevedia, či tá relácia má zmysel. Škoda, že sa STV nepodarilo radšej získať M. Kaščáka, ktorý by iste dal tvar tejto relácii. Ale mal aspoň dve hodiny neplatenej reklamy na svoj projekt Pohoda. A to stačí. Ústredný riaditeľ si tam opäť zabúcha a bude to v spravodajstve. A STV bude pri tom .Aj ako mediálny partner./ Inak osoba M. Kaščáka sa vinie skoro všetkými reláciami STV- navodzuje to mylný dojem, že M. Kaščák je mienkotvorný mysliteľ . Výber hostí je slabinou STV- často sa objavujú v reláciách tí istí hostia, čo nasvedčuje o úplnej absencii internej dramaturgie a koordinácii. / Na okraj – alternatívne umenie je pojem, ktorý neexistuje. Je to socialistický pozostatok. Ale to pri relácii, ktorá zatiaľ nevie, čo chce , neprekvapuje. Symptomatickým je tím z roku 2000 u nenávideného Materáka : Cyklus diskusných relácií v STV – Fórum. Podporil: Inštitút pre verejné otázky a STV Trvanie projektu: február 2000 - jún 2000. Projektový tím: Richard Rybníček, Vladimír Talián, Braňo Bezák .
Metro však nové vedenie sklamalo svojou sledovnosťou.
Po niekoľkomesačnom tápaní sa na obrazovkách objavilo Metro nové s notickou :
Prichádza k vám nové METRO. Prečo nové? Nové METRO bude kratšie, bude maťi ba 60 minút, ale bude plnšie hudby.
Ak by sa mal tento zámer naplniť, musel by byť zvuk na úrovni. Je však na úrovni študentského klubu z roku 1974.
Žiaľ. Ale aj toto už bolo v STV k plnej spokojnosti vyriešené v roku 1991. To však boli roky temna. Možno. Nie však po technickej stránke . Chybou nového Metra je nielen výber moderátora, nezvládnutie zvuku ale, a to predovšetkým, iná cieľová skupina. A tým hlavným problémom sú príliš vysoké očakávania o relácie, ktorá by pri absencii iných formátov o pôvodnej hudbe, mala saturovať všetko. A to nie je možné. Relácia Metro sa namiesto hľadania zmenila na banalitu.
STV vo vlastnej tvorbe akoby nedokázala rozlišovať kvalitatívne rozdiely námetov a scenárov. Ale Boboš & The Frozen Dozen je skvelé.