RAZ DARMO
Vyvolení na vlastnú hanbu
Televízne vrece sa nám roztrhlo so zábavami. Ak by sme rozpoloženie Slovákov hodnotili podľa televíznych programov, mohli by sme dôjsť aj k záveru, že sa ukrutne radi zabávame, že sme „v pohode“. Celé večery, aj tie adventné a predvianočné, sme trávili pri obrazovkách, blažili nás všakovaké šou, super programy, mohli sme sa tešiť aj s novým „veľkým bratom“. Ukazuje sa, že nemáme nijaké zábrany verejne vystavovať, robiť a televíziou šíriť čokoľvek. Nejestvuje tabu, niet vecí, ktoré by patrili do sféry súkromia a intimity. A vždy sa na čokoľvek (najmä za peniaze, niekedy aj za hocijakú popularitu) nájde dosť ľudí. Rodičovská generácia do tohto prostredia bez mihnutia oka posiela svoje deti. Ba ešte oveľa viac. Nielen tí, čo konajú pred kamerou, aj tí, čo sedia pred obrazovkou, teda aj rodičia vyslaných detí, prijímajú čokoľvek. Všetko. Bez bázne, bez ostychu, možno hrdo. Veď ich deti budú populárne. Už teraz sú ich fotografie na titulných stránkach časopisov! Veľmi veľa, neuveriteľne veľa je aj takých divákov, čo do hocijakého vysielania (za svoje peniaze!) i vstupujú (telefonujú, pretekajú sa v odosielaní SMS hlasov), sú teda aktívnymi spolutvorcami takýchto „šou“ a „super“.
Mnoho televíznych divákov malo deň čo deň zábavu sledovaním nekonečného programu s priliehavým názvom „Vyvolení“. (Ono je to vlastne program „VyVolení“, lebo takýto názov je zaujímavejší, modernejší, svetovejší. Že je proti poriadku nášho materinského jazyka? Koho to môže zaujímať? Možno to prestalo vzrušovať už aj tých, čo píšu gramatiky a slovníky. Všetci chceme byť „in“...
Program „Vyvolení“ je ukážkovým príkladom manipulácie, ba aj demoralizácie stotisícov televíznych divákov. Svedčí o tom, že naša televízia, v tomto prípade stanica Joj (ktovie, čo ten názov signalizuje), robí vynikajúcu službu rozkladačom estetiky, kultúry a etiky (teda mravov) nielen dospelých, ale najmä dorastajúcej mládeže, ba i malých detí. Program Vyvolení celé mesiace vyrába a upevňuje nové modely, nové „vzory“ správania sa a (verejného!) nemravného konania. Určite celkom úspešne tvorí pre náš národ novú mravnú normu. Normu bezhraničnej slobody, konania bez zábran. Táto relácia je priam aj neprekonateľným príkladom manipulácie (v skutočnosti aj ponižovania) televíznych divákov, ale predovšetkým samých „vyvolených“ bez toho, že by si to oni uvedomovali. Ich správanie svedčí, že si to vôbec neuvedomujú. Prejavuje sa to takto:
Réžia manipuluje vystupujúce osoby. Dôsledne sledujúc dopredu stanovený cieľ robí z nich bábky svojho programu. Ak treba, aby sa prejavili istým konaním, neváha (akože pre zábavu) bez ich vedomia zabezpečiť, aby sa im čosi dostalo aj do nápoja! V tlači sa publikovalo podozrenie, že do „vily“ boli dopravené aj drogy. (Nie je to dôvod na aktivitu príslušných orgánov?)
Dodatočne robí zostrih z denného a nočného snímania všetkého, čo sa v tzv. vile deje. Vysiela ho po častiach neskoršie a keď to réžia uzná za účinné, vysiela tú istú časť aj opakovane. Sekvencie zostrihu vyberá tak a aj ich obyvateľom „vily“ tak reprodukuje na obrazovke, aby sa dosiahol vopred stanovený cieľ: podľa želania réžie sa ovplyvňuje ich ďalšie konanie.
Ľudia púozorujú, že obyvateľov „vily“ retušuje na lepších alebo horších tak, aby v tzv. dueli vypadli z ďalšej hry tí, ktorí by menej vyhovovali jej predstavám a programu, totiž dráždivej atraktívnosti programu.
Vyslovujú sa domnienky, že počet SMS hlasov závisí aj od záujmu toho alebo tých, čo si ich (SMS) môžu dopredu zorganizovať alebo inak zabezpečiť, napríklad zaplatiť.
Moderátor sa prekonáva v službe programu „Vyvolení“. Do roztrhania tela, primitívnymi sekvenciami chce udržať divákov pri sledovaní programu. Je typom absurdnej dramatizácie čohokoľvek hlasom, gestom, mimikou. V tom je priam neznesiteľný. Pred reklamnými prestávkami (tých je neúrekom, veď sú to nemalé koruny!) zaradí maličký lákavý strih z toho, čo bude po nej nasledovať s doplnkom „Neodchádzajte, ...“, seďte ďalej pred televízorom, lebo inak prídete o niečo nevídané, neslýchané, neočakávané.
Moderátor je očividne úspešným (zaiste aj dobre zaplateným, veď program je riadne ziskový) spolutvorcom režijných zámerov. Ak nie inak, aktívne a s veľkou iniciatívou sa zúčastňuje na formovaní programu počas jeho vysielania. Hľa, ďalšia suverénna osobnosť, celebrita ...
V ekonomickej sfére sa sledujú tri hlavné ciele:
a) gradovať atraktívnosť vysielaného programu v očiach diváka (možno treba povedať: v očiach takzvaného priemerného diváka) a zvýšiť sledovanosť;
b) dosiahnuť čo najväčší priamy a bezprostredný alebo nepriamy finančný zisk jednak zvyšovaním sledovanosti a potom príjmami z reklamy. jednak účasťou divákov na programe posielaním SMS a telefonovaním;
c) neprimeraným predlžovaním, nezmyselným časovým rozťahovaním programu s vedomím, že sa vysielací čas naplní bez ďalších finančných nákladov.
Program „Vyvolení“ je u nás doteraz neprekonaný mierou mravnej deštrukcie tzv. „vyvolených“ (obyvateľov „vily“) i televíznych divákov:
Obyvateľom „vily“ sa dopredu vytvorila situácia, ktorá ich zvádza do prejavov sexuality. Opakovane sa vysielajú zábery nahých tiel a „hry“ medzi nimi, špeciálne vyberané zábery z kúpeľne a z bazénu, ba i z toaletu, zábery z postelí, keď účinkujúci (muž a žena) sa otvorene sexuálne správajú, pričom je ešte nad slnko jasné, že to nie je súčasť ich trvalých vzťahov. Opakovane sa vysielali aj vyslovene nechutné a oplzlé zábery. Niektorí diváci to hodnotili tak, že sa v našej televízii po prvý raz verejne predstavoval tzv. verejný dom.
Réžia si priamo vyžiadala fotografie aktov, čomu, žiaľ, podľahol aj účastník, ktorý inak manifestoval iné správanie. Vzniká podozrenie, že tu ktosi za veľmi lacný peniaz získava dokumentáciu, ktorá sa vzhľadom na bezohľadné trhové využívanie každej príležitosti a akejkoľvek možnosti bude dať neskoršie veľmi dobre speňažiť.
Dôsledky tohto stavu treba hodnotiť aj s ohľadom na skutočnosť, že divákom je známe, že daktorí účastníci tohto správania sú už viazaní predchádzajúcimi vzťahmi, ba že medzi účastníčkami je aj matka. Istú pochvalu možno vysloviť na adresu ženatého muža, ktorý v tomto prejavoval značnú mieru zdržanlivosti, čo – zdá sa – mohlo byť dôvodom na skrývané, ale divákovi badateľné úsilie réžie vylúčiť ho z hry. Ponúkol sa (neo)liberálny model slobody, nezaviazanosti, nezáväznosti.
Mimoriadne nepríjemné je, že mechanizmus tejto hry (skôr „hry“) vôbec neráta s nijakou súťažou zručnosti, individuálnej kvality, kultúrnej, vzdelanostnej a pracovnej úrovne, so súťažou charakterov alebo iných pozitívnych ľudských hodnôt zúčastnených osôb v zmysle všeobecne chápaného pojmu dobrého charakteru a kvality človeka. Nie je to súťaž o nijakú prijateľnú kvalitu. Skôr je to súťaž o výdrž v sledovaní cieľa, ktorým je ponúkaná finančná výhra bez ohľadu na to, ako sa cieľ dosiahne. Niektoré prípady naznačujú, že falošný postoj môže byť úspešnejší než otvorená hra. Réžia to nepriamo, možno aj priamo podporuje. Mnohí diváci si myslia, že réžia sa usiluje o to, aby práve sexuálna dráždivosť relácie pretrvala až do samého konca.
V podrobnejšej analýze by sa ukázali ďalšie vážne nedostatky tohto programu.
Televízii Joj, ale aj iným televíziám treba s veľkou naliehavosťou pripomenúť, že sa vedome zúčastňujú na demoralizácii spoločnosti a že vedome svojich divákov neprípustne manipulujú. Majú ich za nemohúcich hlupákov. Prípad televízie Joj (pravdepodobne aj porovnateľný prípad televízie Markíza) by si mali všimnúť všetci, čo zodpovedajú za stav a vývin našej spoločnosti. Mali by si ich všimnúť aj právni experti – neporušujú sa tu aj niektoré zákony? Mali by si ich všimnúť aj politické strany, najmä tie, ktoré sa hlásia ku kresťanstvu. Všetci zodpovedajú za stav a budúci vývin nášho národa. K týmto programom sa už, chvalabohu, kriticky vyjadrila hierarchia Katolíckej cirkvi na Slovensku. Zostala však osamotená – bez akejkoľvek ďalšej spoločenskej alebo politickej podpory. Možno je teda aktuálna otázka, či by nemala opakovane a ešte otvorenejšie pomenovať stav týchto vecí a naliehavejšie vyzvať na činy slovenských – predovšetkým kresťanských – politikov. Dôsledky takejto mravnej (vlastne vyslovene nemravnej) výchovy obyvateľstva, osobitne našej mládeže, ba dokonca aj detí, sa raz veľmi nepríjemne prejavia na mravnom stave celej spoločnosti, na poriadku v nej, na jej životaschopnosti.
Globalizovaný svet prežijú iba zdravé spoločenstvá. Slovensko by malo a určite aj mohlo patriť medzi ne, keby nepripustilo spoločensky rozkladné a demoralizujúce stavy, akým je aj vysielanie televíznych programov typu „VyVolení“ a „Big Brother“.
Spoločenstvo Kresťanské Slovensko
Spoločenstvo Kresťanské Slovensko
Vazovova 8 (Rímskokatolícky farský úrad)
811 07 Bratislava
Na vaše e-maily sa tešia:
Prof. PhDr. Ábel Kráľ, DrSc., predseda SKS
Doc. PhDr. Jozef Darmo, CSc., člen Výkonného výboru SKS
Ing. Oliver Šabík, člen Výkonného výboru SKS
Peter Bednár, člen Výkonného výboru SKS, správca stránky