19. 4. 2006

Dobre utajené pred Radou STV

Dobre utajené pred Radou STV

Kontrola hospodárnosti s rozpočtovými prostriedkami a s majetkom štátu a nakladania s majetkom verejnoprávnej inštitúcie v Slovenskej televízii, Bratislava 18.4.2006

Kontrola bola vykonaná v súlade s plánom kontrolnej činnosti Najvyššieho kontrolného úradu SR (ďalej len „NKÚ SR“) na rok 2005, jej účelom bolo zistiť stav v účelnosti a hospodárnosti nakladania s finančnými prostriedkami rozpočtu organizácie a v hospodárení s majetkom štátu a v nakladaní s majetkom verejnoprávnej inštitúcie za rok 2004.

Predmetom kontroly bolo dodržiavanie:

- zákona o Slovenskej televízii,

- zákona o nakladaní s majetkom verejnoprávnej inštitúcie,

- zákona o verejnom obstarávaní,

- zákona o účtovníctve,

- zákona o cestovných náhradách,

- zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.

Subjektom kontroly bola Slovenská televízia, Bratislava (ďalej len „STV“), verejnoprávna inštitúcia a 7 samostatných obchodných spoločností s majetkovou účasťou STV a to: 1.2 media, s.r.o., Bratislava (ďalej len „1.2 media“), STV Broadcasting, s.r.o., Bratislava (ďalej len „STV Broadcasting“), STV Production & Technology, s.r.o., Bratislava (ďalej len „STV Production & Technology“), Koncesia, s.r.o., Bratislava (ďalej len „Koncesia“), TV BB, s.r.o., Banská Bystrica (ďalej len „TV BB“), TV KE, s.r.o., Košice (ďalej len „TV KE“) a PMT, s.r.o., Bratislava (ďalej len „PMT“). STV v roku 2004 založila šesť obchodných spoločností s cieľom zvýšiť príjmy a transparentnosť finančných tokov. Podľa zákona o STV mala STV založením obchodných spoločností účinnejšie využívať svoj majetok na plnenie svojich úloh, čo dosiahnuté nebolo. Každá spoločnosť mala vymedzený samostatný predmet podnikania. Kontrolou podnikateľskej činnosti, realizovanej v roku 2004, bolo zistené, že ju obchodné spoločnosti vykonávali na základe uzatvorených obchodných vzťahov s STV a obchodných vzťahov medzi sebou. Podnikateľskú činnosť za účelom vytvorenia zisku vykonávali obchodné spoločnosti na základe uzavretých zámenných zmlúv s STV a v prípade spoločnosti 1.2 media na základe zmluvy o obchodnom zastúpení. Obchodné spoločnosti STV Broadcasting, STV Production & Technology a TV KE za rok 2004 vykazovali stratu a spoločnosti 1.2 media a Koncesia za rok 2004 vykázali zisk. Obchodná spoločnosť TV BB v roku 2004 nevykonávala žiadnu podnikateľskú činnosť, ktorá by viedla k zisku. STV okrem založenia šiestich dcérskych obchodných spoločností získala zmluvou o prevode obchodného podielu z 22.12.2003 majetkový vstup do spoločnosti PMT. Tým, že použila majetok vo vlastníctve štátu ako vklad do majetku právnickej osoby, porušila ustanovenie zákona o správe majetku štátu. Kontrolou spisov o konaní pri vymáhaní pohľadávok bolo zistené, že v niektorých prípadoch neboli pohľadávky včas a riadne uplatnené na príslušných orgánoch, aby boli vykonateľné rozhodnutia týchto orgánov včas vykonané. Pri kontrole postupov a foriem verejného obstarávania bolo zistené, že STV v roku 2004 uplatňovala prevažne metódu rokovacieho konania bez zverejnenia, pričom nie vždy boli dodržané zákonom stanovené podmienky pre použitie tejto nesúťažnej metódy verejného obstarávania. Nedostatky boli zistené aj pri uplatňovaní zákona o cestovných náhradách a uzatváraní dohôd o vykonaní práce. Kontrolou vecnej a formálnej správnosti vedenia účtovníctva obchodných spoločností boli zistené nedostatky najmä v oblasti inventarizácie majetku a záväzkov, pretože nebolo preukázané, že bol v roku 2004 inventarizovaný všetok majetok a záväzky predpísaným spôsobom a tým, že neboli doložené poznámky k účtovnej závierke. Kontrolou boli zistené porušenia aj viacerých ustanovení zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite. V záujme riešenia zistených problémov, ktoré sčasti vyplývali z rôzneho výkladu súčasných právnych predpisov, NKÚ SR odporúčal zmeniť, doplniť, resp. upresniť ustanovenia § 6 zákona č. 16/2004 Z. z. o STV a § 22 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov. Výsledky kontroly boli prerokované so štatutárnymi zástupcami kontrolovaných subjektov. Na odstránenie zistených nedostatkov boli prijaté opatrenia, ktoré budú následne kontrolované.

Konkrétne pochybenia :

STV v rokoch 2003 a 2004 uhradila dodávateľovi za dodávku softvérových služieb spolu 25 miliónov korún, pričom neboli dodržané podmienky verejného obstarávania, keďže neboli vytvorené podmienky pre ostatných poskytovateľov služieb,

STV obstarala softvérový produkt ERP za cenu okolo 26 miliónov korún rokovacím konaním bez zverejnenia. Výber dodávateľa softvéru sa uskutočnil s odkazom na konkrétneho výrobcu a STV oslovila len jediného dodávateľa,

Nedodržiavanie podmienok verejného obstarávania: napríklad počítače, monitory, tlačiarne, skenery a notebooky dodané spoločnosťou IBM boli sprostredkovane cez dcérsku spoločnosť TV KE, pričom ich podľa NKÚ mala obstarať priamo,

STV porušila zákon o DPH, keď uzatvorila zmluvu o dielo, ktorej predmetom bola výroba 10 anketových, 10 aranžovaných a 69 situačných upútaviek a 3 imidžových šotov propagujúcich SuperStar v celkovej sume 1,15 milióna, pričom v zmluve nebolo určené, či je cena s DPH. STV na základe uvedenej zmlluvy dodávateľovi uhradila sumu 1,3 milióna s DPH, teda o 218-tisíc viac, ako bola suma dohodnutá v zmluve o dielo,

STV porušila zákon o DPH pri vystavení faktúry v sume 4 milióny korún za návrh, výrobu, montáž a demontáž scény pre reláciu SuperStar. Faktúra neobsahovala úplný rozpis jednotlivých položiek.