1. 5. 2006

Voľby naše premilené

Voľby naše premilené
Tohtoročné parlamentné voľby bude po prvý raz sprevádzať, popri verejnoprávnych médiách - Slovenskej televízií a Slovenskom rozhlase , aj kampaň v súkromných elektronických médiách. Umožňujú to zmeny v zákone o voľbách do Národnej rady SR. Do predvolebného informovania voličov sa zapoja všetky súkromné televízie. V prípade záujmu kandidujúcich subjektov budú predávať vysielací čas na politickú reklamu a voľbám venujú i diskusie. Súkromné rádia uvažujú najmä o predaji času na politickú reklamu. Televízia Markíza ponúkne špeciálny cenník reklamy pre volebné spoty. Ivana Semjanová vedúca PR televízie Markíza uviedla ,že cenník bude komerčný a bude sa pravdepodobne líšiť od oficiálnych cien, ktoré platia pre komerčných klientov. Reklamné spoty bude Markíza vysielať v označených blokoch, vymedzených len na tento druh reklamy tak, ako to všetkým vysielateľom určuje zákon. "V tejto chvíli skôr mapujeme záujem politických subjektov o reklamu u nás. Podmienky stanovené cenníkom budú pre všetky politické strany rovnaké," konštatovala Semjanová. Pri príprave diskusií a volebných štúdií TV Markíza využije zavedené relácie - Na telo a Sito. "V deň volieb a deň po voľbách budeme vysielať Volebné štúdio zo špeciálneho štúdia, ktorého moderátormi budú Daniel Krajcer a Zlatica Puškárová." Volebné štúdio prinesie oficiálne výsledky volieb, reportáže a diskusie s víťazmi volieb i novou opozíciou. Podľa hovorcu televízie JOJ Ľudovíta Tótha, sa v TV JOJ o vysielaní politickej reklamy vážne uvažuje. "V programovej štruktúre aj pred voľbami figurujú - nedeľná diskusná relácia Sedmička s Annou Vargovou ako i BOX s Veronikou Tóthovou." Televízia TA3 plánuje vysielanie politických diskusií k parlamentným voľbám v svojich reláciách V politike a Téma dňa. Informovala o tom marketingová a PR manažérka TA3 Katarína Kmecová. Možnosť vyjadriť sa k politicko-spoločenským témam a predstaviť svoj politický program dostanú predstavitelia všetkých významných politických strán a hnutí. "Čo sa týka vysielania politickej reklamy, TA3 ponúkla všetkým stranám reklamný priestor. Záleží na zvážení každého politického zoskupenia, či bude preň ponuka zaujímavá a rozhodnú sa vysielať svoje volebné spoty v televízii TA3," doplnila Kmecová. Špeciálne diskusie k parlamentným voľbám neavizovalo zatiaľ žiadne súkromné rádio. Ako v tejto súvislosti povedala generálna riaditeľka Rádia Expres Eva Babitzová, diskusie k voľbám do NR SR robiť nebudú. Záujemcom z radov kandidujúcich politických subjektov Expres politickú reklamu predáva za bežné komerčné ceny. Pričom všetky politické subjekty, ktoré prejavia záujem majú rovnaké podmienky, dodala Babitzová. FUN Rádio neponúkne v svojom programe predvolebné diskusie, no v prípade záujmu zaradí politickú reklamu, konštatoval programový riaditeľ FUN Rádia Rastislav Dutka. Podľa neho, ceny politickej reklamy ešte neuzavreli, čakajú na výklad zákona. Politickú reklamu bude vysielať aj Rádio Okey. Ako povedal Michal Teplica, obchodný riaditeľ spoločnosti Media Mix, ktorá obchodne zastupuje Rádio Okey, cenník politickej reklamy je dostupný na internete. Okey nepripravuje vysielanie predvolebných diskusií. V programovej štruktúre je nedeľná politická talkshow Slovo do Bitky, dodal Teplica. Reklamu ani diskusie k voľbám do NR SR sa Rádio Lumen rozhodlo nevysielať. Informovala o tom obchodná manažéra rádia Marta Drotárova. Rádio VIVA v prípadne záujmu ponúkne priestor pre politickú reklamu. Uviedla Gabriela Rošková z obchodného oddelenia Rádia VIVA. Okrem takejto propagácie predvolebnej kampane politických strán, VIVA politické diskusie ani relácie nepripravuje. "Ceny nie sú oveľa vyššie než ceny za bežnú reklamu," dodala Rošková. Finančný riaditeľ Rádia B1 Vladimír Kulich uviedol , že programová sieť B1 a Rádia Východ B1 sa nezapojí do predvolebnej kampane. Nebudú vysielať politickú reklamu ani diskusie k júnovým voľbám. Nad vysielaním politickej reklamy uvažovali, no ako doplnil riaditeľ programovej siete B1 Martin Lengyel, po zvážení všetkých pre a proti zistili, že proti prevažuje. Vysielatelia s licenciou, teda súkromné elektronické médiá, ktoré chcú vysielať politické diskusie k júnovým parlamentným voľbám, musia Radu pre vysielanie a retransmisiu (RVR) informovať o ich podobe 30 dní pred začiatkom ich vysielania. Riaditeľ kancelárie RVR Andrej Holák tvrdí, že ak chce vysielateľ začať diskusie zároveň s oficiálnym začiatkom predvolebnej kampane - 27. mája, musel licenčnej rade poskytnúť informácie o diskusiách do 27. apríla. Do štvrtka tak spravila TV Markíza a banskobystrická televízia AZTV. V súčasnosti licenčná rada rieši otázku stanovovania ceny za politickú reklamu. Zákon totiž presne nedefinuje náklady, a dá sa teda vykladať viacerými spôsobmi. Problém bude RVR konzultovať s ministerstvom vnútra a podmienky by mohli byť jasné v druhý májový týždeň. Politická reklama sa nezapočítava do času vyhradeného podľa zákona pre vysielanie reklamy a platí to tak pre verejnoprávne ako aj pre súkromné médiá, dodal Holák. Podľa zákona o voľbách do NR SR majú verejnoprávne médiá - SRo a STV, vyhradiť na politickú reklamu každé po 10 hodín vysielacieho času a rovnomerne ho rozdeliť medzi kandidujúce politické subjekty. Celkový čas určený na politickú reklamu sa môže skrátiť, ak o jeho nákup neprejavia záujem všetky kandidujúce politické subjekty. Rovnako 10 hodín musia venovať diskusiám. Súkromné médiá sa rozhodnú samy, či budú predávať čas na politickú reklamu a či budú vysielať debaty k voľbám. Aj u nich platí maximálny 10-hodinový limit.