Ešte o tom liste
Dňa 11. 6. 2008 bol rade doručený list GR STV 136/10000/2008/IO (ev.č. Sekretariátu Rady STV a DK STV 393/08), v ktorom generálny riaditeľ oznamuje svoje rozhodnutie, že nebude reagovať na písomné požiadavky členov rady, ale iba na uznesenia Rady STV.
Ad ods. 1, v ktorom GR uvádza, že cit.: „...22 písomných požiadaviek, ktoré neboli prijaté ako uznesenia zo zasadnutia Rady STV, ani Rade adresované sťažnosti či iné podnety na činnosť STV.“
Od zvolenia GR STV 16.4.2008 do 11.6.2008 bolo z Rady STV adresovaných GR STV celkovo 28 listov, ktoré z hľadiska obsahu boli zastúpené nasledovne:
Druh listu
počet
Podiel v %
Administratívneho a informatívneho charakteru - 12 listov, 28% ; Stanoviská k sťažnostiam a podnetom - 5 listov , 12% ;
Úlohy vplývajúce z uznesení a z rokovaní rady - 7 listov, 16% ; Žiadosti o podklady k rokovaniam rady -19 listov ,44% , v tom opakované dožiadanie 9 listov ,21%.
Spolu - 43 listov, 100%
Celkový počet listov výrazne ovplyvnili odpovede GR STV na požiadavky formulované v listoch, preto niektoré podklady museli byť vyžiadané opakovane: · v súvislosti s výberovým konaním a zmluvou s externou spoločnosťou, ktorá by mala v budúcnosti získavať pre STV prostriedky zo štrukturálnych fondov EÚ boli GR STV odoslané 4 listy, vzhľadom na to musela Rada STV poveriť DK STV preskúmaním podmienok verejného obstarávania a so spoločnosťou Centire (uznesenie č. 52/2008), · v súvislosti s posudzovaním efektívnosti a účelnosti činnosti Riaditeľstva strategického rozvoja STV boli GR STV odoslané 3 listy, až po treťom vyžiadaní boli rade poskytnuté kópie materiálov, o ktoré žiadala už prvým listom, · v súvislosti s problematikou dabingu boli GR STV odoslané 3 listy, stanovisko vedúcej útvaru kontrolingu k listu riaditeľa výroby a výsledky auditu stavu zahraničných akvizícii sme nedostali do dnešného dňa, · v súvislosti s vydávaním DVD titulov Zlatého fondu STV spoločnosťou Plus Production boli GR STV odoslané 2 listy, DVD edícia spoločnosti PLUS PRODUCTION je „založená na digitalizovaní a reštaurovaní kultúrneho dedičstva z archívnych záznamov STV. V edíciách Slovenská televízna klasika, Ľudia, osobnosti, udalosti a v edícii „Večerníčky“ - Rozprávky pre deti od 3 do 93 rokov vyšlo už od r. 2006 26 titulov“ (http://www.plusproduction.sk/portfolio/), rade doteraz nebola poskytnutá zmluva na základe ktorej spoločnosť vydáva DVD programy Zlatého fondu STV, pričom podľa © na obale vystupuje ako koprodukčný partner STV
Spolu 13 listov, pričom v prípade jednoznačnej a konkrétnej odpovede v zmysle požiadavky rady by stačili 4 listy! Opakovaným dožiadaním sa zvýšil počet celkovej korešpondencie o viac ako 23%, resp. v porovnaní s kategóriou „podklady k rokovaniam rady“ až o 53%, t.j. namiesto 19 listov by stačilo 10.
K žiadnej z požiadaviek členov rady nebolo nevyhnutné vypracovávať nejakú špecifickú analýzu, alebo osobitný materiál. Vo väčšine prípadov stačilo poskytnúť kópiu existujúceho dokumentu, resp. výstup existujúcich údajov, a tieto informácie maximálne doplniť o stručný sprievodný komentár.
Ad ods. 2, v ktorom GR uvádza, že cit.: „Nové vedenie STV má pred sebou dôležité úlohy a ciele vyplývajúce z Projektu riadenia a rozvoja STV, ktorý som predložil pri výberovom konaní na funkciu generálneho riaditeľa.“
Rada nie je výberová komisia zriadená ad hoc za účelom výberového konania na funkciu generálneho riaditeľa. Preto jej činnosť nekončí voľbou GR STV, ale kontinuálne plní povinnosti vyplývajúce zo zákona o STV, Štatútu STV a Štatútu Rady STV. „Projekt riadenia a rozvoja STV“ ako taký je iba podklad k výberovému konaniu, ktorý musí byť rozpracovaný, konkretizovaný a realizovaný prostredníctvom samostatných strategických plánov a dokumentov, ktoré v zmysle zákona opäť podliehajú schváleniu rade. Projekt nijakým spôsobom nerieši a neodpovedá na celý rad aktuálnych a operatívnych problémov STV, ku ktorým smerovali požiadavky členov rady. Navyše, ani jedna z požiadaviek nebránila v jeho realizácii a nevyžadovala si osobitný výkon alebo inú činnosť, ktorá by bola v rozpore alebo bránila realizácii uvedeného projektu.
Ad ods. 3, v ktorom GR uvádza, že cit.: „Zákon o Slovenskej televízii, Štatút STV, Štatút Rady STV a štatút Dozornej komisie STV, priamo neupravujú práva a povinnosti, spôsoby a obsah komunikácie generálneho riaditeľa a členov Rady STV a uvedené predpisy neustanovujú povinnosť generálnemu riaditeľovi odpovedať na písomné požiadavky predsedu Rady STV a jednotlivých členov Rady STV.
Štatút Rady STV
Čl. 3 ods. 2 „Rada pri svojej činnosti spolupracuje s orgánmi Slovenskej televízie (generálny riaditeľ, dozorná komisia), ako aj s jednotlivými organizačnými útvarmi Slovenskej televízie. Pri plnení svojej činnosti môže rada predkladať generálnemu riaditeľovi podnety, návrhy alebo usmernenia týkajúce sa konkrétnych činností, projektov alebo foriem tvorby. Rada môže zadať vypracovanie osobitnej expertízy alebo posudku i subjektom mimo Slovenskej televízie. Povinnosť mlčanlivosti týmto nie je dotknutá.“
Čl. 3 ods. 7 „Členovia rady majú právo zúčastňovať sa podľa vlastného uváženia na zasadnutiach a rokovaniach najmä dozornej komisie, kolégia generálneho riaditeľa, programovej rady a programových hodnotiacich komisií, ako aj iných organizačných útvarov, resp. zložiek Slovenskej televízie a získavať všetky informácie potrebné na efektívny výkon funkcie člena rady.“
Ad ods. 4, v ktorom GR uvádza, že cit.: „...vzhľadom k horeuvedeným súvislostiam nebude manažment STV reagovať na úkolovania formou listu, zodpovedne však pripravíme všetky materiály, ktoré nám Rada STV uloží formou uznesenia.“
V zmysle zákona sa výkon funkcie člena rady považuje za iný úkon vo všeobecnom záujme, navyše v zmysle štatútu Rady STV členovia rady majú právo získavať všetky informácie potrebné na efektívny výkon funkcie člena rady, z tohto hľadiska by je možné rozhodnutie GR STV klasifikovať aj ako snahu o marenie výkonu vo všeobecnom záujme. Počet listov mohol byť o takmer štvrtinu nižší, keby sa niektoré podklady o činnosti a hospodárení STV nemuseli žiadať opakovane.
Záver:
1) Rozhodnutie GR STV nemá oporu v zákone, ani ostatných dokumentoch (Štatút STV, Štatút Rady STV, Rokovací poriadok Rady STV) a je v rozpore s čl. 3 ods. 7 Štatútu Rady STV schválenom predsedom NRSR.
2) Realizáciou tohto rozhodnutia je ohrozený efektívny výkon funkcie člena rady, ktorý vykonáva vo všeobecnom záujme, ktorým je dohľad na dodržiavaním zákona o STV a plnením úloh, ktoré Slovenskej televízii vyplývajú z osobitných predpisov.
Materiál vypracoval: Mgr. Bohumír Bobocký ,predseda Rady STV