3. 7. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Americká herečka Hilary Duff bude účinkovať v populárnom seriáli Gossip Girl (2007). Zahrá si Oliviu Burke, slávnu filmovú hviezdu, ktorá chce získať skúsenosti na vysokej škole. Vyberie si New York University, kde sú prijatí aj Blair (Leighton Meester), Dan (Penn Badgley) a Vanessa (Jessica Szohr), s ktorou dostane spoločnú izbu. Prvá epizóda s 21-ročnou hviezdou v úlohe Olivie bude mať americkú premiéru 5. októbra. Duff sa preslávila účinkovaním v seriáli Lizzie McGuire (2001), kde si zahrala už ako 14-ročná. Dostávala úlohy v množstve romantických komédii ako Moderná Popoluška (2004), Dokonalý chlap (2005) či Material Girls (2006). Snaží sa presadiť aj ako speváčka, na konte má tri štúdiové albumy Metamorphosis (2003), Hilary Duff (2004) a Dignity (2007). Reportér prestížneho časopisu Newsweek, ktorého nedávno zatkli úrady v Teheráne, sa údajne priznal, že sa riadil pokynmi západných vlád. V stredu o tom s odvolaním sa na miestnu pološtátnu tlačovú agentúru Fars informovala americká televízna stanica CNN. Maziar Bahari je dlhoročným reportérom Newsweeku a podľa vedenia magazínu konal na vlastnú päsť a bez akýchkoľvek "konšpiračných úmyslov". Štyridsaťdvaročný novinár sa mal k svojim "protištátnym zločinom" priznať na utorkovej tlačovej konferencii. Pretože zahraničným reportérom režim Mahmúda Ahmadínedžáda bráni v ich práci, túto informáciu nie je možné overiť z dôveryhodného zdroja. Fars uviedla, že kanadsko-iránsky reportér, ktorý pracoval aj pre britskú televíznu stanicu BBC a anglický Channel 4, sa priznal, že do Newsweeku zasielal "falošné správy". "Písal pre nás dlhé roky bez akýchkoľvek skrytých úmyslov," povedal pre CNN šéf parížskej pobočky Newsweeku Chris Dickley. Správy agentúry Fars označil za "absurdné". Baharimu podľa Dickeyho od jeho zatknutia 21. júna nepovolili kontakt s rodinou ani s jeho právnikom. "Západné médiá sú súčasťou kapitalistickej mašinérie a liberálnych demokratických vlád Západu," znela údajná Bahariova spoveď. "Keď západný reportér príde do Iránu... bude sa správať v súlade so západným komplexom. Pre takúto osobu sú záujmy 'Západniarov', ktorí využijú každú príležitosť, aby sa postavili proti Iránu, najdôležitejšie," cituje Fars kanadského novinára. Organizácia Amnesty International označila správy o Bahariovej spovedi za súčasť iránskej propagandy.

V severokórejskej štátnej televízii odvysielali vo štvrtok historicky prvú reklamu. V trojminútovom spote kamera sníma muža, ktorý pije pivo z veľkého džbánu. Moderátor do toho jazykom bežným pre propagandistické materiály velebiace stalinistické vedenie štátu ospevoval pitie piva, ktoré podľa reklamy zbavuje ľudí stresu, je zdravé a prispieva k dlhovekosti. Podľa juhokórejského ministerstva pre znovuzjednotenie Kórejského polostrova, ktoré v piatok o odvysielaní reklamy informovalo, je to vôbec prvá reklama severokórejskej televízie, ktorá inak celé dni vysiela len správy, propagandistické programy a dokumenty o vodcovi Kim Čong-ilovi a jeho otcovi Kim Ir-senovi.

České vydavateľstvo Mladá Fronta sa nemusí ospravedlniť Petre Paroubkovej za karikatúru zverejnenú v týždenníku MF Plus. Paroubková musí navyše zaplatiť trovy súdneho konania. Manželke šéfa ČSSD Jiřího Paroubka sa nepáčila karikatúra, na ktorej ju autor zobrazil s rozopnutou podprsenkou, odhalenými prsiami a červenými rukavicami. Ako zdôvodnila rozhodnutie sudkyňa Dagmar Stamidisová, "išlo o primeranú kritiku". Článok s názvom Ako P. P. stmelila český národ, pri ktorom bola karikatúra uverejnená, vyšiel približne pred rokom. "Vidím brucho veľké, ktorého sláva hviezd bude sa dotýkať, povedala si raz ráno Petra Paroubková, čo podľa všetkého znamenalo, že sa prebudila vedľa manžela," znela úvodná veta pri karikatúre. Text ďalej opisoval vzťah Petry Paroubkovej ku kontroverznému návrhu Národnej knižnice z dielne zosnulého architekta Jana Kaplického. Právnici týždenníka MF Plus argumentovali tým, že išlo o kritiku. Karikatúra podľa nich vychádzala z "mediálneho obrazu Paroubkovej, kresba nezodpovedá pornografii a nemala podnecovať sexuálny pud".

Simpsonovci zmiznú z hlavného vysielacieho času ekvádorskej televízie až dovtedy, kým vláda neskončí vyšetrovanie ich vplyvu na deti a mladých ľudí. Štátna rada pre vysielanie skúma vplyv kresleného seriálu na "chlapcov, dievčatá a tínedžerov" a chce obmedziť jeho vysielanie, aby "zabezpečili ochranu" mladšieho publika. Televízna stanica Teleamazonas ho preto nemôže vysielať medzi 6:00 až 21:00 až do skončenia vyšetrovania, ktoré by malo trvať 90 dní. Rada sa totiž obáva pôsobenia "programov a odkazov, ktoré propagujú násilie, diskrimináciu na základe rasy a pohlavia". "Nestiahne sa z vysielania, ale museli sme zmeniť vysielaciu dobu na 5:30," povedal právnik stanice Pablo Ortiz. Z hlavného vysielacieho času ekvádorskej televízie už v minulosti stiahli animovaný seriál Dragon Ball Z (1989). Seriál Simpsonovci (1989) Matta Groeninga má na konte okrem iných aj trinásť prestížnych cien Emmy. Najdlhšie vysielaný komediálny seriál v hlavnom vysielacom čase v USA má aj vlastnú hviezdu na hollywoodskom Chodníku slávy. Ukrajinský podnikateľ Igorom Kolomojský zaplatí CME za 49-percentný podiel 100 mil. USD. Spoločnosť Central European Media Enterprises (CME) sa dohodla s ukrajinským podnikateľom Igorom Kolomojským na predaji 49-percentného podielu vo svojej ukrajinskej televíznej skupine Studio 1+1. Kolomojský, ktorý za podiel zaplatí 100 mil. USD, tiež súhlasil so začlenením svojej mediálnej spoločnosti TET TV do skupiny Studio 1+1, oznámila CME včera vo vyhlásení. Ukrajinský podnikateľ zároveň získal predkupné právo na kúpu zvyšného 51-percentného podielu v skupine Studio 1+1 za 300 mil. USD. Kolomojský, ktorý je akcionárom a členom predstavenstva CME, môže predkupné právo zrealizovať do jedného roka od uzavretia transakcie. CME prevádzkuje televízne stanice v siedmich krajinách strednej a východnej Európy s celkovým dosahom zhruba 97 mil. divákov. Na Slovensku prevádzkuje televízne vysielanie TV Markíza a Nova Sport. Príjmy spoločnosti, ktorá minulý mesiac súhlasila s predajom svojho 31-percentného podielu americkej mediálnej skupine Time Warner za 241,5 mil. USD, sa znížili o 37 % na sumu 141,2 mil. USD. Dôvodom zníženia zisku bol prepad tržieb za reklamu a posilnenie amerického dolára voči miestnym menám.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.