16. 4. 2011

Sečík informuje

Sečík informuje

Spoplatnenie časti spravodajských portálov, ktoré sa má spustiť už 2. mája, je na Slovensku otázkou pokusov a omylov. "Tá cesta, že sa bude spoplatňovať, je už nezmeniteľná, ale na druhej strane každý je zainteresovaný udržať si časť tých voľných čitateľov," uviedol pre TASR bývalý štátny tajomník Ministerstva kultúry SR Ivan Sečík. Zároveň však zdôraznil, že súčasný slovenský trh je príliš malý na to, aby sa niekto odvážil na radikálny krok spoplatnenia celého obsahu. "To si nikto ani netrúfne, pretože by výrazne na tom prehral," povedal. Komplexne hodnotiť tento krok však nechcel. Poukázal pri tom na skutočnosť, že neexistujú žiadne dôveryhodné údaje, z ktorých by sa dali predpovedať následky takéhoto rozhodnutia. "Skúsenosti z toho zahraničia sú také, že sa ide skôr cestou veľmi opatrných pokusov a omylov. A v našich podmienkach a pri sile nášho on-line trhu by som veľmi opatrne postupoval," uzavrel. Podľa vysokoškolského pedagóga a mediálneho analytika Eduarda Chmelára zásadnou chybou celého projektu je fakt, že nemá premyslené, ako skvalitniť obsah denníkov. "Predstava, že spoplatnenie zvýši kvalitu, je neskutočne naivná. Spoplatnenie si mohli dovoliť Financial Times, (...) ale slovenská tlač má mizernú úroveň, mizernú aj v stredoeurópskom priemere a myslieť si, že náš čitateľ bude ochotný platiť za jej terajší obsah, je mimo reality," uviedol. Ako príklad uviedol britský denník The Times, ktorý stratil po spoplatnení dve tretiny internetových čitateľov. "Treba taktiež pripomenúť, že New York Times sa pokúsili spoplatniť obsah už v roku 2005, po dvoch rokoch však museli od toho upustiť," poukázal. Chmelár, ktorý je presvedčený, že tento nápad odštartuje novú etapu zápasu o slobodu virtuálneho priestoru, však poukazuje aj na príležitosť pre verejnoprávne médiá. "Môže to byť určitá výzva pre médiá verejnej služby, ktoré môžu komerčným médiám konkurovať práve bezplatným prístupom," povedal. Zavedenie poplatkov za časť obsahov spravodajských portálov pripravuje systém Piano. Do projektu sa doteraz zapojilo 9 portálov, medzi nimi aj Sme, Pravda, Hospodárske noviny či Týždeň. Obmedzenia sa dotknú predovšetkým publicistických rubrík, obsahujúcich komentáre. Niektoré zo zapojených médií zas predplatiteľom ponúknu obsah s časovým predstihom, či možnosť sledovať videá bez reklamy. Mesačný poplatok za túto službu bude 2,90 eura, v ponuke však bude aj ročné predplatné za 29 eur alebo 99 centov za týždeň.
Copyright © TASR 2011