6. 6. 2011

Plus SME a jeden deň...

Plus SME a jeden deň...
Riaditeľ NBÚ František Blanárik o zavádzaní čitateľov a nepravdivom informovaní v denníkoch SME a Plus jeden deň
Riaditeľ Národného bezpečnostného úradu vyjadruje hlboké znepokojenie nad úrovňou slovenskej žurnalistiky, konkrétne v denníkoch Sme a Plus jeden deň. Na článok v SME Blanárik predáva kaštieľ, 4. júna 2011 a takmer identický článok Blanárik pred odchodom predáva majetok, ktorý 6. júna 2011 uverejnil denník Plus jeden deň, je potrebná reakcia, aby verejnosť vedela, kto a akým spôsobom manipuluje s faktami, šíri dezinformácie a škandalizuje úrad, ktorý vediem. Obidva príspevky, v SME i Plus jeden deň, sú len balamutením ľudí o tom, ako štát nefunguje. Pritom opak je pravdou, ako riaditeľ NBÚ dôsledne dbám na to, aby bol dodržiavaný zákon a plnené uznesenia vlády. Redaktorke SME Zuzane Peťkovej niekto "záhadný" z Najvyššieho súdu SR poslal internú poštu o ponuke prebytočného majetku štátu, ktorú Národný bezpečnostný úrad poslal ďalším tridsiatim ústredným orgánom štátnej správy, v intenciách uznesení Vlády SR. Aj keď sa v tomto liste jasne píše, na základe akých právnych noriem NBÚ ponúka prebytočný nehnuteľný a hnuteľný majetok a aké údaje sú potrebné v prípade záujmu o bezodplatný prevod, redaktorka zo začiatku tajila, že ho má. Išlo jej len o to, aby čitateľom napísala, že ide o predaj Brunoviec a zrejme od prvej chvíle vedela, ako má vyzerať text článku, ktorého cieľom bola škandalizácia mojej osoby za každú cenu. Keby si svoju prácu vykonávala zodpovedne a seriózne a kládla zmysluplné otázky, určite by sa dozvedela, že kaštieľ v Brunovciach je majetkom štátu a Národný bezpečnostný úrad je správcom tohto majetku. Bez súhlasu Ministerstva financií SR nemôže NBÚ nič predávať. Účelové zariadenie kaštieľ Brunovce som vyhodnotil ako prebytočný majetok štátu, na základe analýzy z januára 2011. Vyplynulo z nej, že využiteľnosť predmetného zariadenia za posledné 3 roky na služobné účely je na úrovni cca 9,04 percenta. Pretože tento majetok neslúži na plnenie úloh úradu a ani v budúcnosti sa nepredpokladá jeho úplne využitie na plnenie úloh, v rámci predmetu činnosti NBÚ a ani v súvislosti s ním, je organizácia povinná naložiť s týmto nehnuteľným majetkom v súlade so zákonom č. 278/1993 Z. z., v znení neskorších predpisov. Ak o ponúknutý majetok štátu neprejaví záujem žiadna štátna rozpočtová organizácia alebo štátna príspevková organizácia, je správca povinný vykonať osobitné ponukové konanie alebo elektronickú aukciu podľa citovaného zákona. Účelom osobitného ponukového konania je vytvorenie súťažného prostredia. Osobitné ponukové konanie sa začína zverejnením ponuky v dennej tlači s celoštátnou pôsobnosťou, ktorá sa zároveň eviduje v registri prebytočného nehnuteľného majetku štátu. Register je verejne prístupná evidencia nehnuteľného majetku štátu, ktorý bol vyhlásený za prebytočný a je predmetom osobitného ponukového konania alebo elektronickej aukcie. Register vedie ministerstvo financií a zverejňuje ho na svojej webovej stránke. Osobitné ponukové konanie sa považuje za úspešné, ak aspoň jeden záujemca ponúkne primeranú cenu, pričom majetok štátu sa odpredá záujemcovi, ktorý poskytne najvyššiu cenu. Ak cenová ponuka žiadneho záujemcu nedosiahne primeranú cenu, správca je povinný osobitné ponukové konanie opakovať. Za primeranú cenu, podľa § 8a ods. 5 zákona o správe majetku štátu, sa považuje všeobecná hodnota majetku stanovená znalcom po zaokrúhlení. Táto cena sa považuje za cenu minimálnu. Pri nehnuteľnom majetku štátu musí posudok vypracovať znalec (znalecká organizácia) príslušný v odbore - Stavebníctvo, odvetvie - odhad hodnoty nehnuteľnosti, podľa vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku, v znení neskorších predpisov. Znalecký posudok nesmie byť starší ako dva roky. Ak ani po opakovanom osobitnom ponukovom konaní vykonanom v časovom odstupe aspoň jedného mesiaca neponúkne žiadny záujemca primeranú cenu, ponúkne správca tento majetok obci, v územnom obvode ktorej sa tento majetok nachádza, za primeranú cenu zníženú o 50 percent. Ak obec neprejaví o takýto majetok záujem, ponúkne sa za rovnakých podmienok vyššiemu územnému celku. Prevod vlastníctva štátu sa uskutočňuje zmluvami podľa osobitných predpisov. Platnosť bezodplatného prevodu správy a kúpnej zmluvy je podmienená súhlasom ministerstva financií, ktoré tento súhlas vydá len vtedy, ak boli splnené všetky podmienky ustanovené zákonom. Ministerstvu financií sa musí predložiť kompletná dokumentácia, súvisiaca s nakladaním prebytočného majetku. K povinnej dokumentácii pri kúpe patrí : . rozhodnutie o prebytočnosti majetku štátu, . všetky vyhotovenia kúpnej zmluvy, podpísané a datované, . aktuálny výpis z listu vlastníctva, na ktorom sú zapísané prevádzané nehnuteľnosti, . originál znaleckého posudku, resp. overená kópia, . doklady preukazujúce vykonanie ponukového konania : o písomnú ponuku majetku štátu adresovanú štátnym rozpočtovým a/alebo príspevkovým organizáciám, o zaslané odpovede oslovených organizácií, . doklady preukazujúce vykonanie osobitného ponukového konania : o fotokópiu ponuky v registri osobitného ponukového konania, o fotokópiu inzerátu v dennej tlači, z ktorej je evidentný názov denníka a dátum uverejnenia ponuky, o fotokópie ponúk všetkých záujemcov, o fotokópie obálok cenových ponúk s čitateľným dátumom doručenia, o zápisnicu z vyhodnotenia osobitného ponukového konania. Okrem toho Ministerstvo financií si môže vyžiadať aj ďalšiu dokumentáciu : . predchádzajúci súhlas Ministerstva kultúry SR, ak predmetom prevodu je nehnuteľný majetok štátu vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku, . výpis z uznesenia obecného zastupiteľstva (zastupiteľstva vyššieho územného celku), ak sa majetok prevádza obci (vyššiemu územnému celku), . písomná ponuka obci (vyššiemu územnému celku), ak sa prevod realizuje po neúspešnom osobitnom ponukovom konaní a neúspešnom opakovanom osobitnom ponukovom konaní a ďalšie. František Blanárik, riaditeľ Národného bezpečnostného úradu