29. 12. 2004

10%

10 % Vyhlásenie Richarda Rybníčka o navýšení limitu reklamy na 10 % je síce legtímne, ale najskôr sa treba spýtať niekoľko vecí. -Kto je Richard Rybníček a čo tým sleduje ? -Konzultoval túto iniciatívu s Ministerstvom kultúry -Konzultoval túto iniciatívu so Slovenským rozhlasom ? -Konzultoval túto iniciatívu s Radou STV ? -Predchádzala tejto iniciatíve dôkladný rozbor mediálneho trhu ? -Kde ostala novela o koncesionárskych poplatkoch? -Kde ostala Rybníčkova iniciatíva na predloženie Zákona o
verejnoprávnych inštitúciách ? Na všetky otázky sa dá odpovedať už teraz . NIE. Potom je však zrejmé, že ignoruje všetky relevantné subjekty na trhu a zakrýva neschopnosť naplniť svoj Projekt riadenia STV Pre úplnosť dodávame niekoľko faktov : Spôsoby výberu koncesionárskych poplatkov: -TV si vyberá poplatky sama -TV má vlastnú spoločnosť na výber poplatkov -Výber poplatkov uskutočňuje regulačný alebo štátny orgán -Poplatok vyberá tretie strana zo zákona (Pošta , elektrické
rozvodné podniky ) -Iný spôsob výberu cez tretiu stranu cez transparenrné výberové
riadenie Najrozšírenejším spôsobom je výber cez vlastnú agentúry verejnoprávnym médiom na zaistenie výberu koncesionárskych poplatkov Vysielanie reklamy V krajinách, kde je vysoký príjem z koncesionárskych poplatkov a indexácia inflácie sa reklama nevysiela :Škandinávia a Veľká Británia. V Nemecku už ARD i ZDF vysielajú reklamu, ale mimo večerného prime timu a to iba 1 % a úplný zákaz je vo večernom primetime. Zdroj: EBU
Limity reklamy :
Belgicko 10 % (15 %) * ČR 1 % Dánsko 15 % Fínsko 0 % Francúzsko 10 % Chorvátsko 15 % Írsko 10 % Taliansko 4 % Maďarsko 10 % Nemecko 1,4 % Holandsko 15 % Poľsko 15 % Rakúsko 2,7 % Slovensko 3 % Slovinsko 15 % *Údaj za Flámsko. Zdroj: EBU a Television 2002, International Key
Vývoj reklamného trhu SR :
2001 Objem reklamy v médiách (cenníkový) mld. Sk 11,41
2002 Objem reklamy v médiách (cenníkový) mld. Sk 12,6 2003 Objem reklamy v médiách (cenníkový) mld. Sk 14,11 2001 Reálne výdavky na reklamu v médiách mld. Sk 4,25 2002 Reálne výdavky na reklamu v médiách mld. Sk 4,53
2003 Reálne výdavky na reklamu v médiách mld. Sk 5,09
Zdroj : Stratégie