21. 12. 2004

NEPOUČITEĽNÝ

NEPOUČITEĽNÝ Vedenie Slovenskej televízie je v otázkach dodržiavania zákonov nepoučiteľné. Kašle na všetky Rady, ktorým sa zo zákona zodpovedá alebo jej vysielanie sa nimi má radiť. Napokon, veď pokuty neplatí z vlastného vrecka. Na svojej webovej stránke ponúka reklamný prvok- injektáž vloženie loga do vysielaného programu- http://www.stv.sk/files/5nYPz0x3q0.ppt. Tento druh reklamy, nie je slovenským právnym poriadkom dovolený. Rada pre vysielanie a retransmisiu prijala dňa 6. 5. 2004 Vyhlásenie k virtuálnym technikám v televíznom vysielaní, v ktorom sa zdôvodňuje, prečo je takýto druh reklamy je v rozpore so zákonom o vysielaní a retransmisii. Vedenie STV si tejto kolízie musí byť vedomé, pretože 21. 10. 2003 za takúto reklamu dostala STV pokutu vo výške 100.000 Sk. Zápisnica č. 18-2003 (program a uznesenia)zo zasadnutia Rady pre vysielanie a retransmisiu, ktoré sa konalodňa 21.10.2003 o 9,30 hod. v sídle Rady pre vysielanie a retransmisiu Zapisovateľ: I. Kubiňák Overovateľ: J. Žitňanská Program: 14. Kontrolný monitoring Návrh na uloženie sankcie - pokuty SK č.: 261-PgO/O-1555/2003 zo dňa 26.08.2003 Doplnenie: Správa č. 57/2003/TV z monitorovania Slovenskej televízie (dodržiavanie § 32 ods. 12 a § 38 ods. 2 zák. č. 308/2000 Z. z.) (monitorované dni: 31.05.,07.06. a 14.06.2003) ÚK: Slovenská televízia, Bratislava ÚP: 21.10.2003 o 10:30 hod. K bodu 14) Kontrolný monitoring Návrh na uloženie sankcie - pokuty SK č.: 261-PgO/O-1555/2003 zo dňa 26.08.2003 Doplnenie: Správa č. 57/2003/TV z monitorovania Slovenskej televízie (dodržiavanie § 32 ods. 12 a § 38 ods. 2 zák. č. 308/2000 Z. z.) (monitorované dni: 31.05.,07.06. a 14.06.2003) ÚK: Slovenská televízia, Bratislava Uznesenie č.:03-18/14.687: Rada pre vysielanie a retransmisiu (ďalej len "Rada") ako orgán príslušný podľa § 4 ods. 1 až 3 a § 5 ods. 1 písm. g/ a h/ zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákona č. 308/2000 Z. z.") postupom v súlade s § 71 zákona č. 308/2000 Z. z. rozhodla, že účastník správneho konania č. 261-PgO/O-1555/2003, vysielateľ na základe zákona, Slovenská televízia, Bratislava I. opakovane porušil § 32 ods. 12 zákona č. 308/2000 Z. z., tým, že na programovom okruhu STV 2 dňa 31.05. a 14.06.2003 počas vysielania športových prenosov futbalových zápasov odvysielal skrytú reklamu (Tempish sport, www.tempish.sk; Adlo, bezpečnostné dvere; Gasmonta, Vranov nad Topľou; RENO 2000, stávková kancelária) vo forme grafických inzertov a dňa 07.06.2003 počas vysielania športového prenosu futbalového zápasu Slovensko - Turecko odvysielal skrytú reklamu (Rucanor, sporting goods; Gasmonta, Vranov nad Topľou; Terno, a.s., stávková kancelária; Plangas - trans, doprava, Vranov nad Topľou; Plangas - plyn, kúrenie, Vranov nad Topľou; NOKIA) vo forme grafických inzertov. za čo mu ukladá v súlade s § 64 ods. 1 písm. d) zákona č. 308/2000 Z. z. podľa ustanovenia § 67 ods. 5 písm. a) zákona č. 308/2000 Z. z. sankciu - pokutu vo výške 100 000 ,- Sk, slovom jednostotisíc Slovenských korún. Podľa § 64 ods. 4 zákona č. 308/2000 Z. z.: "Uložením sankcie nezaniká povinnosť, za ktorej porušenie sa sankcia uložila. " V zmysle § 67 ods. 10 zákona č. 308/2000 Z. z. pokuta je splatná do 30 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia a je potrebné ju uhradiť na účet: 19-10820-002/0720, KS 6548, VS ***03 Uznesenie č.:03-18/14.688:Rada pre vysielanie a retransmisiu (ďalej len "Rada") ako orgán príslušný podľa § 4 ods. 1 až 3 a § 5 ods. 1 písm. g/ a h/ zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákona č. 308/2000 Z. z.") postupom v súlade s § 71 zákona č. 308/2000 Z. z. rozhodla, že účastník správneho konania č. 261-PgO/O-1555/2003, vysielateľ na základe zákona, Slovenská televízia, Bratislava II. opakovane porušil § 38 ods. 2 zákona č. 308/2000 Z. z., tým, že 1. neoznačil sponzorov programov - prenosov futbalových zápasov z 34. a 35. kola 1. futbalovej ligy, odvysielaných dňa 31.05 a 14.06.2003 na programovom okruhu STV 2, na ich začiatku a konci, 2. neoznačil všetkých sponzorov programu - prenosu kvalifikačného futbalového zápasu Slovensko - Turecko, odvysielaného dňa 07.06.2003 na programovom okruhu STV 2, na jeho začiatku a konci, za čo mu ukladá v súlade s § 64 ods. 1 písm. d) zákona č. 308/2000 Z. z. podľa ustanovenia § 67 ods. 3 písm. e) zákona č. 308/2000 Z. z. sankciu - pokutu vo výške 200.000,- Sk, slovom dvestotisíc Slovenských korún. Podľa § 64 ods. 4 zákona č. 308/2000 Z. z.: "Uložením sankcie nezaniká povinnosť, za ktorej porušenie sa sankcia uložila. " Prof. JUDr. Peter Škultéty splnomocnený zástupca Rady pre vysielanie a retransmisiu Vyhlásenie Rady k virtuálnym technikám v televíznom vysielaní Rada pre vysielanie a retransmisiu ako orgán, ktorého poslaním je presadzovať záujmy verejnosti pri uplatňovaní práva na informácie, ku ktorým patrí aj ochrana pred nežiaducimi vplyvmi reklamy, a v súlade s § 5 ods. 2 písm. a/ a písm. d/ zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii ako orgán zastupujúci SR v Stálom výbore pre cezhraničnú televíziu Rady Európy a podieľajúci sa na koregulácii európskeho mediálneho priestoru, reagujúc na potrebu zaujať jednoznačné stanovisko k novým reklamným technikám prítomným v európskom mediálnom priestore, opierajúc sa o znenie zákona č. 308/2000 Z. z., ktorým sa aproximovala Direktíva EÚ "Televízia bez hraníc", deklarujúc snahu predchádzať nesúladu televízneho vysielania s povinnosťami stanovenými relevantnými právnymi predpismi, na svojom zasadnutí dňa 6.5.2003 prijala nasledovné vyhlásenie: Virtuálne techniky 1. Virtuálna technika je technika, ktorou sa prostredníctvom zmien vo vysielacom signáli mení skutočnosť, napr. videná obecenstvom v mieste konania podujatia. Virtuálnou technikou sa vkladajú do vysielania informácie, zobrazenia a animácie komerčného a nekomerčného charakteru, ktoré môžu vyzerať reálne. 2. Z hľadiska posúdenia reklamy nie je jej forma rozhodujúca, kritérium, či je akékoľvek oznámenie prezentované konvenčnou alebo virtuálnou technikou, nemá vplyv na posúdenie reklamného charakteru oznámenia. 3. Použitie virtuálnej techniky pri zobrazovaní doplňujúcich informácií nekomerčného charakteru (napr. pri športových prenosoch: smer výkopu, dĺžka skoku, míľniky pri maratóne a pod.) nie je v kolízii so zákonom č. 308/2000 Z. z. Z hľadiska zachovania objektivity by však divák pri prenose, obsahujúcom zmeny skutočnosti, mal byť vysielateľom upozornený na použitie virtuálnych techník v prenose. 4. Použitie virtuálnej techniky pre reklamné účely nie je v rozpore so zákonom č. 308/2000 Z. z. iba vtedy, ak sa tak deje v rámci vysielania reklám a telenákupu (t. j. v reklamných šotoch, telenákupných šotoch, telenákupných programoch atď.) 5. Použitie virtuálnej techniky pre účely sponzorských náležitostí programu nie je v rozpore so zákonom č. 308/2000 Z. z., ak sa použitie vzťahuje na sponzorské označenie na začiatku/konci programu v súlade s dikciou § 38 ods. 2 zákona č. 308/2000 Z. z. 6. Použitie virtuálnej techniky pre reklamné účely alebo pre účely sponzorských náležitostí programu inak, ako podľa bodov 4. a 5. tohto vyhlásenia, môže vykazovať rozpor so zákonom č. 308/2000 Z. z., osobitne s § 32 ods. 12 (s poukazom na § 32 ods. 13) alebo § 38 ods. 4 zákona č. 308/2000 Z. z. Virtuálna reklama 7. V súlade s "Memorandom EBU o virtuálnej reklame" z mája 2000 možno za virtuálnu reklamu označiť reklamu a propagáciu, ktorá prostredníctvom použitia elektronických (imaginačných) systémov meniacich vysielací signál nahrádza reklamu prítomnú a viditeľnú v mieste podujatia (tzv. miestna reklama) alebo ktorá je prostredníctvom takýchto systémov vkladaná na miesto podujatia. 8. Nahrádzanie miestnej reklamy virtuálnou reklamou alebo vkladanie virtuálnej reklamy do programov, vrátane prenosov športových podujatí, je kolízne so zákazom vysielať skrytú reklamu, pretože zodpovedá dikcii § 32 ods. 13 zákona č. 308/2000 Z. z., podľa ktorého: "Skrytá reklama a skrytý telenákup na účely tohto zákona je slovná alebo obrazová informácia o tovare, službe, obchodnom mene, ochrannej známke, prípadne o činnostiach výrobcu tovarov alebo poskytovateľa služieb v programe, ak vysielateľ túto informáciu v rámci programu zámerne využíva na reklamné účely, čím môže uviesť verejnosť do omylu o podstate tejto informácie. Táto informácia sa považuje za zámernú najmä vtedy, ak sa uskutočňuje za odplatu alebo za inú protihodnotu." a to najmä preto, že: ide o obrazové informácie o tovaroch, službách, obchodných menách a pod., ide o informácie vysielané v programe, vložené informácie sú využívané na reklamné účely (a to aj vtedy, ak sú vkladané na miesta miestnej reklamy), vkladanie do programu je zámerné, ide o technickú manipuláciu s obrazom, vkladanie sa zrejme uskutoční za odplatu alebo podobnú protihodnotu. Sponzorské označenie pomocou virtuálnych techník 9. Virtuálne označenia sponzora, vkladané do prenosov športových podujatí alebo iných programov, je kolízne vo vzťahu k § 38 ods. 4 zákona č. 308/2000 Z. z., podľa ktorého: "Vysielateľ je povinný zabezpečiť, aby sponzorovaný program priamo nepodporoval predaj, nákup ani prenájom tovarov alebo služieb sponzora alebo tretej osoby, a to najmä osobitnými propagačnými zmienkami o uvedených výrobkoch či službách v týchto programoch." pričom virtuálna informácia o sponzorovi sa podľa charakteru môže posúdiť aj ako skrytá reklama. 10. "Sponzori" podujatia nie sú automaticky sponzormi programu alebo prenosu, a preto informácie o nich môžu byť posúdené ako skrytá reklama (vo vnútri programu) alebo ako neoznačená reklama (ak ide o "sponzorské" odkazy). 11. Sponzorské označenie pomocou virtuálnych techník počas programu je rovnako chybné ako iné umiestňovanie sponzorských logotypov, vrátane grafických inzertov sprevádzajúcich programovú grafiku (napr. sprevádzajúcich stav zápasu alebo rozpis mužstva a pod.). Valéria AGÓCSpredsedníčkaRady pre vysielanie a retransmisiu Schválené uznesením Rady č. 03-08/29.263 dňa 06. 05. 2003