31. 1. 2005

Nový čas nie, Týždeň áno ! Haleluja!

Nový čas nie, Týždeň áno !
Haleluja!

Otvorený list všetkým občanom Slovenskej republiky pri príležitosti svetového dňa masmédií Výzva na bojkotovanie bulvárnych médií a bulvárnych prejavov v masmédiách Drahí spoluobčania. Pri príležitosti svetového dňa masmédií, ako terajší a budúci kresťanskí žurnalisti, považujeme za našu novinársku povinnosť, aby sme sa vyjadrili k silnému mediálnemu javu, ktorým je jednoznačne bulvár. Sila bulváru je síce veľká, dávame však do pozornosti to, že jeho silu určujeme my diváci, poslucháči, čitatelia. Práve my určujeme mieru toho, nakoľko je bulvár úspešný. Spomíname si na príspevok jedného z účastníkov internetového fóra, v ktorom odznelo nasledovné: „Ak si štvrtina Slovákov radšej kúpi Nový čas ako seriózne noviny, je to smutná vizitka Slovákov, nie Nového času.“ Myslíme si, že týmto príspevkom na internetovom fóre bolo povedané veľa. My predsa určujeme predávanosť bulváru. Pripomíname však aj zodpovednosť bulvárnych médií. Správanie sa bulváru je populistické. Urobí všetko pre sledovanosť, počúvanosť, čitateľnosť, aj za cenu oklamania spotrebiteľa lacnosťou informácie. V časoch globalizácie, kedy slovo nemá veľkú hodnotu aj vďaka bulvárnym médiám, sa nám ako prvá natíska otázka, čo to so spoločnosťou spraví, keď jej každodenný hlad po informáciách bude sýtený lacnými, nekvalitnými, a zdravý úsudok zabíjajúcimi, bulvárnymi informáciami? Slovensko jednoznačne potrebuje informačné zdroje, ktoré budú jasnou protiváhou populistickému bulváru. Dennodenne na nás vplýva mnoho informácií. Podľa knihy Agentúrna žurnalistika je to vo vyspelých štátoch až stovka informácií, ktorá atakuje jednotlivca v priebehu jednej hodiny. Slováci majú často hlad po informáciách mienkotvorného charakteru. Je veľmi dobré, že na Slovensku vznikol nový časopis Týždeň, ktorému povrchné informácie bulvárneho charakteru jednoducho nestačia. Veď, čo je jednoduché, ešte nie je umením, umením je práve to, čo umelca, v tomto prípade redaktora, spravodajcu, stojí aj kus námahy. Osobne sme dlho očakávali, že na Slovensko príde podobný časopis a sme radi, že prišiel v podobe Týždňa. Slovensko ho potrebuje a je mu vďačné. Bulvár nemôže dominovať v mediálnom priestore. Boj proti nemu je síce ťažký, ale určite sa oplatí. Chceli by sme vyzvať aj pracovníkov bulvárnych médií, aby si viac uvedomovali svoje poslanie a nedali sa oklamať platom, ale v prvom rade si plnili svoje poslanie, v súlade s novinárskou etikou. Zdôrazňujeme však, že nie sme proti nim. Sme len za to, aby sme sa nenechávali oklamať bulvárom a plnili si svoje poslanie. Je veľmi zlé, keď sa v masmédiách vo veľkej miere dáva priestor len negatívnym informáciám. Tie pozitívne akoby vôbec neexistovali, čo nie je pravda. Dovoľte nám v tejto súvislosti citovať pár viet z knihy Moc a nemoc médií, ktorej autormi sú Maciej Ilowiecki a Tadeusz Zasepa, kandidát na Nobelovu cenu za mier v roku 2002: „Treba si uvedomiť aj to, že existuje čosi ako príčinná funkcia slova. To znamená, že slovo môže mať rovnako reálne účinky ako skutok, čiže je možné pôsobiť aj pomocou slov.“ Ďalšia citácia je z tej istej knihy: „Vplyv masmédií na naše zmýšľanie: Výskum vplyvu masmédií na zmýšľanie alebo presnejšie na postoje a správanie získal nové impulzy a možnosti v roku 1973, keď v Kanade objavili dosť veľkú mestskú časť, kde bola televízia celkom neznáma. Sociológovia skúmali správanie, postoje, voľný čas tohto spoločenstva a potom, keď tam vkročila televízia, urobili po niekoľkých rokoch porovnávajúci výskum. Ukázalo sa, že pod vplyvom televízie sa deťom znížila schopnosť či chuť čítať knihy, klesol stupeň kreativity, vystupňovalo sa agresívne správanie. Napríklad po troch rokoch od zavedenia televízie zločinnosť vzrástla 1,6 násobne! Niektorí veľmi kriticky prijali záver, že za tento stav je vinná len televízia, a tvrdili, že tu máme do činenia s procesmi všeobecnejšieho rázu, ale výsledky výskumu sú nezvratné, a tak fakt zostáva faktom...“ Nie je teda jedno, čo napíšeme, alebo povieme. Všetko ovplyvňuje ľudí. Účelom tohto otvoreného listu nie je zakázať médiá bulvárneho charakteru, ani ich odsúdiť. Chceme len poukázať na to, že bulvár je škodlivý a pokúšame sa presvedčiť bulvárne médiá, aby nepovažovali zisk za najdôležitejší faktor pri prinášaní informácií. Prvoradým kritériom by mal byť občan a preto je nevyhnutné myslieť na to, čo informácia prinesie jemu. Ak mu prinesie len bombastickú senzáciu, ktorá o pár sekúnd vyprchá, je to málo. Drahí spoluobčania, diváci, poslucháči a čitatelia, máme právo na viac, ako len bulvár. Máme právo na pravdu, nie len polopravdu, či do senzácie zabalené klamstvo. Vyzývame vás v dnešný deň spomienky na Patróna novinárov, sv. Františka Saleského, aby ste bojkotovali akýkoľvek bulvár. Veď my určujeme aký bude silný. Dokážme, že si serióznosť vážime viac ako bulvár. Dokážme, že povrchné informácie nám nestačia. Ukážme médiám, že nám nie je jedno, čím nás dennodenne nasycujú. S pozdravom Michal ALBERT študent žurnalistiky na FF KU v Ružomberku Banská Bystrica Zdroj :TK KBS