Slovenská televízia uzavrela na väčšinu svojich kľúčových činností zmluvy so svojimi dcérskymi spoločnosťami. Je predpoklad, že celá činnosť STV bude presmerovaná práve sem, aj s finančnými tokmi. Odpoveď Marcela Paru bude univerzálna na akúkoľvek žiadosť o informácie, či kontrolu. Ostáva len dodať, že si túto odpoveď všimne aj Generálna prokuratúra, pretože najväčšie príjmy z podnikateľskej činnosti STV plynú z predaja vysielacieho času, ktorý je však hradený z koncesionárskych poplatkov.
Váženy pán Zahradník, V zmysle zákona 211/2000 Z.z., paragrafu 16 Vás žiadam o sprístupnenie obchodných zmlúv medzi STV a jej dcérskymi spoločnosťami: STV Broadcasting STV Production and Technology TV KE TV BB 1.2 media Koncesia Zdôvodnenie : Podľa paragrafu 2 citovaného zákona je STV patrí medzi povinné osoby. Podľa paragrafu 3 „každý má právo na prístup k informáciám, ktoré majú povinné osoby k dispozícii.“ Keďže ide o stopercentné dcérske spoločnosti STV, nemala by sa na požadované informácie vzťahovať obchodné tajomstvo v zmysle príslušných ustanovení Obchodného zákonníka. V prípade, že STV pokladá požadované informácie za predmet obchodného tajomstva, žiadame Vás o sprístupnenie tých častí zmlúv, ktoré sa naň nevzťahujú, ako aj o zdôvodnenie, prečo časti zmlúv podliehajú pod obchodné tajomstvo. Dakujem a zdravim Slovenská televízia, Mlynská dolina, 845 45 Bratislava R O Z H O D N U T I E Slovenská televízia ako osoba povinná podľa § 2 ods. 2 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám v platnom znení, vo veci žiadosti o informácie pani .......zo dňa ....005 takto r o z h o d l a : Slovenská televízia požadovanú informáciu n e s p r í s t u p ň u j e. Odôvodnenie : Slovenská televízia nesprístupňuje požadovanú informáciu z dôvodu ochrany obchodného tajomstva v zmysle § 10 cit. zákona, ako aj z dôvodu, že na činnosť a záväzky dcérskych spoločností ako aj na záväzky STV voči nim nie sú používané verejné financie. V zmysle § 17 ods. 1 Obchodného zákonníka v platnom znení ,,obchodné tajomstvo tvoria všetky skutočnosti obchodnej, výrobnej alebo technickej povahy súvisiace s podnikom, ktoré majú skutočnú alebo aspoň potenciálnu materiálnu alebo nemateriálnu hodnotu, nie sú v príslušných obchodných kruhoch bežne dostupné, majú byť podľa vôle podnikateľa utajené a podnikateľ zodpovedajúcim spôsobom ich utajenie zabezpečuje.“ Pre naplnenie pojmu obchodné tajomstvo je potrebné súčasné splnenie všetkých piatich objektívnych i subjektívnych pojmových znakov uvedených v § 17 Obch. zákonníka. V prípade, že sú kumulatívne všetky podmienky uvedeného paragrafu, nadobúda daná právnická osoba subjektívne právo na obchodné tajomstvo. Všetky záväzky STV voči dcérskym spoločnostiam sú v plnej miere kryté príjmami z reklamnej činnosti a na ich činnosť a záväzky sa nepoužívajú príjmy z koncesionárskych poplatkov. Z tohto dôvodu nie je v zmysle zákona možné požadované zmluvy zverejniť, nakoľko sa na ich činnosť nepoužívajú verejné financie. Podľa § 3 ods. 2 zákona, ,,povinná osoba podľa § 2 ods. 3 (t. j. právnické osoby založené povinnými osobami = dcérske spoločnosti) sprístupní iba informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu alebo majetkom obce...“ Článok 26 ods. 5 Ústavy SR uvádza, že orgány verejnej moci majú povinnosť primeraným spôsobom poskytovať informácie o svojej činnosti v štátnom jazyku. To znamená, že aj v poskytovaní informácií existujú hranice a nie je možné zverejniť informácie, ktoré by poškodili záujmy inštitúcie; v tomto prípade verejnoprávnej STV. Predovšetkým takáto inštitúcia, ktorá nakladá aj s verejnými zdrojmi, si musí vo svojej činnosti počínať s maximálnou opatrnosťou v obchodných vzťahoch, aby nedošlo k poškodeniu jej záujmov, a tým, v širšom meradle, k poškodeniu záujmov širokej verejnosti. Poučenie: Proti tomuto rozhodnutiu je možné podať opravný prostriedok v lehote 15 dní od doručenia rozhodnutia orgánu, ktorý rozhodnutie vydal. Bratislava, 24. 1. 2005 ........................... Ing. Marcel Para štatutárny zástupca GR STV