15. 6. 2005

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK Generální ředitel slovenské televize Joj Richard Rybníček je velmi vytížený člověk. Dokládají to i okolnosti, za jakých vznikal tento rozhovor: o půl deváté večer na ruzyňském letišti, necelou půlhodinu před jeho odletem na Slovensko. Proto se interview dotklo jen některých nejzásadnějších témat, které v současnosti hýbají „slovenskou Novou“. .....Rada minulý týden zahájila s televizí Joj sedm správních řízení, která se týkají prvních dvou měsíců vysílání. V určitém termínu se k nim máte vyjádřit. Jak to probíhá, budete se proti řízení nějakým způsobem ohrazovat? Je to poměrně nová informace, dnes jsem se to dočetl v novinách. Zatím jsem ještě nedostal oficiální vyrozumění od Rady, takže neznám přesný důvod zahájení těchto řízení. Jakmile obdržíme písemné vyrozumění, určitě se k němu vyjádříme. Vesměs jde o nedostatečné oddělování reklamy od programu, nezařazování piktogramu, který má označovat vhodnost pořadů pro děti… To není tak docela pravda, protože Joj piktogramy používá. Nevím přesně, jak zní odůvodnění zahájení správního řízení. Zákon o reklamě i zákon o vysílání velmi jasně hovoří o tom, že reklama se má oddělit obrazem a zvukem. Nikde není napsáno, že se musí oddělit nějakým písemným projevem. Jsem přesvědčen o tom, že zákon dodržujeme. Možná je to jenom otázka jeho výkladu. Rada také narazila na problém prvního dne vysílání, kdy Joj do přímého přenosu z finále volby Miss Universe Slovensko 2002 zařadila blok s informacemi o cenách pro vítězky. Rada to považovala za určitý druh skryté reklamy nebo propagace. Stejně hodnotí i závěrečné titulky, kde se objevily názvy sponzorů akce, kteří věnovaly ceny pro Miss. Potřebuji vidět písemné vyjádření Rady, do té doby se k tomu nedokáži vyjádřit. Ale rozhodně tak učiním poté, co ho dostanu. Podle Vladimíra Železného čeká televizi Joj na podzim druhá fáze vývoje, kdy posílí vlastní tvorbu a do roku 2003 by měla vkročit jako plnohodnotná konkurence Markízy. Kdy začne druhá fáze a jak se to projeví na vysílání? Na září a říjen připravujeme některé nové pořady vlastní výroby. Měla to být především aktuální publicistika. Zvažujeme kombinaci občanské publicistiky s investigativní, a dále nějakou menší zábavu typu Prásk! Nevylučuji, že některé filmy už nadabujeme do slovenštiny. Obecně se to projeví nárůstem domácí produkce. Nebude to žádná radikální změna, ale určitě půjde o posun ve vysílání. Poslední, třetí fáze vývoje Joj TV má přijít v lednu 2003, kdy byste měli dosáhnout přibližně stejného podílu na trhu jako Markíza. Jak velký by měl být tento podíl? Já jenom doufám, že v té době už budou peoplemetry, protože to je klíč k nástupu této televize. Pokud na Slovensku nebudou peoplemetry, investor nebude financovat další vývoj Joj TV. Je to pochopitelné, každý televizní profesionál to musí chápat. Co se týká podílu, pokud budou peoplemetry, myslím si, že začne opravdový souboj s Markízou, a podíly se budou muset šplhat přes 20 až 25 procent. Výrazně stoupne nákup zajímavých pořadů, podíl vlastní tvorby… Z Joj by se měla stát normální konkurenceschopná slovenská televize. Současných sedm až devět procent podílu na trhu při stávajícím programovém schématu vás uspokojuje? Už to roste k deseti. Rozhodně jde o úspěšný start. Je třeba si uvědomit, že vysíláme něco přes dva měsíce a to není zase tak dlouhá doba. Když jsme přebírali Global, bylo to 0,7 procenta. Teď je to deset procent. Někdo by mohl říci, že to není moc, ale pro mě to je slušný start. V této úvodní fázi to stačí – ale myslím si, že se to bude ještě zlepšovat. Bude to chvilku trvat, než Slováci pochopí, že naše Noviny (hlavní zpravodajská relace Joj TV, pozn. RadioTV) jsou zprávy o lidech, o Slovensku. Není to přepolitizovaná zpravodajská relace, kde je prvních šest zpráv o politice, které diváka vůbec nezajímají. Problém je v tom, že lidé jsou na takové zprávy zvyklí. Ale to je otázka času. Joj vysílá Noviny ve stejném čase jako Markíza svoji hlavní zpravodajskou relaci Televizní noviny. Jakou máte sledovanost? Pohybují se okolo pěti procent v ratingu a sedmi až osmi v sharu. Pomalu to roste. Tuto neděli se na obrazovce Joj poprvé objevil pořad Čo na to riaditeľ? podobný formátu Volejte řediteli na Nově. Ještě nedávno jste přitom říkal, že Joj podobný pořad vysílat nebude. Co vás vedlo ke změně názoru? Jde o nepřesnou interpretaci. Řekl jsem, že se zatím neobjeví, protože jsem si to netroufnul říci tak striktně a jednoznačně. Je dobře, že jsem to tak udělal, protože čas ukázal, že je třeba zařadit pořad, ve kterém bychom odpovídali na obrovské množství dopisů a e-mailů na dotazy, co budeme vysílat. Tento formát se ukázal dobrý v tom, že máme kontakt s divákem. Moje relace bude především o odpovědích na otázky. Bude to pořad o televizi, služba divákovi. Budete se v tom pořadu věnovat i jiným věcem než programovým otázkám a vysílání televize Joj? Volejte řediteli na Nově má často problémy kvůli tomu, že se Vladimír Železný vyjadřuje k politické situaci nebo ke sporům s bývalým investorem. Budete se striktně věnovat jenom programovým otázkám? Budu pokračovat tak, jak jsem začal. Samozřejmě, pokud naši hokejisti ještě jednou vyhrají mistrovství světa, budu to komentovat. Jinak se budu věnovat televizi. Je televize Joj vaše jediná mediální aktivita? Z výpisu slovenského Obchodního rejstříku je zřejmé, že vaše jméno figuruje u Trenčianské mediální společnosti. Tato společnost vznikla velmi spontánně v době, kdy jsem chtěl zachránit krachující Rádio DCA v Trenčíně. Měl jsem dojem, že by bylo zajímavé pokusit se získat peníze na získání licence pro lokální vysílání a provozovat slušnou rozhlasovou stanici. Měl jsem tuto ambici i určité přísliby od některých investorů. Na to, abych se mohl ucházet o tuto frekvenci, jsem musel založit společnost s ručením omezeným. Ve chvíli, kdy jsem ji založil, se mi ale nepodařilo domluvit se s tehdejším majitelem Rádia DCA na koupi. Proto jsem na další aktivitu v tomto směru rezignoval. Společnost je nyní absolutně mrtvá, nevyvíjí žádnou činnost a vznikla jenom kvůli tomuto záměru. Teď je mi docela jasné, proč máte tak velký zájem o televizní frekvenci v Trenčíně. Ano, možná je v tom trochu patriotismu. Zajímal jsem se na Radě, jestli tam existuje nějaký volný kanál, a bylo mi řečeno, že ne. Naši lidé ho tam přesto našli. To, že ta frekvence teď vyvolala takové překvapení, si vysvětluji tak, že o ní opravdu nikdo nevěděl. Přitom je opravdu zajímavá, protože je stejně výkonná jako ta žilinská. Zdroj :Jan Potůček, 2002-05-17 00:10