5. 12. 2007

VLÁDA SR A DIGITALIZÁCIA

VLÁDA SR A DIGITALIZÁCIA
Vláda SR dnes prerokuje materiál Koncepcia informačnej kampane vo vzťahu k digitalizácii televízneho a rozhlasového vysielania , ktorý predkladá na rokovanie Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. na základe úlohy B.3. z uznesenia vlády SR č. 646 z 26. júla 2006 k Stratégii prechodu z analógového na digitálne pozemské televízne vysielanie v SR. Podľa materiálu je realizácia časovo aj obsahovo vyváženej informačnej kampane je nevyhnutná pre plynulý a úspešný prechod na DVB-T, a to najmä z dôvodu eliminácie možných negatívnych dosahov prechodu na celú verejnosť. Špecifikom je v tomto prípade skutočnosť, že prechod na DVB-T sa priamo dotýka všetkých televíznych vysielateľov, vrátane verejnoprávneho. Samotný prechod bude mať viaceré na seba nadväzujúce fázy, ktoré sa v súčasnosti dajú limitovať časovo a obsahovo iba veľmi rámcovo. Vytvorenie kampane, ako aj jej následná realizácia bude vyžadovať individuálny prístup, zohľadňujúci potrebu zachovania kontinuity, a to v úzkej spolupráci tak so subjektami, ktoré budú koordinovať prechod na DVB-T, ako aj s tými, ktoré sa ho budú priamo zúčastňovať. Informačná kampaň by mala vytvoriť dostatočný zdroj základných technických informácií o samotnom procese, schopných cielene vyplniť existujúce informačné vákuum a uviesť na pravú mieru tiež „mýty“, ktoré o digitálnom vysielaní kolujú vo verejnosti. Zároveň je potrebné z časového hľadiska správne nastaviť tok informácií v nadväznosti na paralelnú prevádzku a vypínanie analógového vysielania. Obzvlášť dôležitou bude komunikačná stratégia týkajúca sa prípadných podporných systémov súvisiacich s penetráciou koncových zariadení. Informačná kampaň bude mať dosah na celú verejnosť s dôrazom na špecifické skupiny a časovo bude kopírovať samotný priebeh prechodu na DVB-T. Keďže jej súčasťou bude aj priebežný monitoring informačnej kampane, bude ju možné regulovať tak, aby sa zabezpečila maximálna efektívnosť dosahu na verejnosť. Hlavnými hlavnými cieľmi kampane sú: · vysvetliť dôvody, ktoré viedli k rozhodnutiu zmeniť pozemské tele­vízne vysielanie z pôvodne analógového na digitálne, a to v kontexte európ­skeho, resp. celosvetového technologického vývoja v oblasti spracovania a vysielania televíznych signálov a v kontexte medzinárodných záväzkov SR, · objasniť podstatu prechodu na DVB-T a súvisiace zmeny, · informovať o technických možnostiach príjmu DVB-T, · informovať o iných technických možnostiach príjmu digitálneho televízneho vysielania, napríklad káblového digitálneho televízneho vysielania a satelitného digitálneho televízneho vysielania, · oboznamovať so spúšťaním pozemského digitálneho televízneho vysiela­nia v jednotlivých oblastiach, · oboznamovať s termínmi vypínania analógových vysielačov v oblastiach súčasného analógového pokrytia, · informovať o prípadnej dotačnej politike štátu v tejto oblasti, respektíve o možnostiach, ktoré v súvislosti s prechodom na DVB-T prináša obyvateľstvu verejno-súkromné partnerstvo subjektov zapojených do prechodu. Predpokladané náklady informačnej kampane budú pokryté z verejných aj súkromných zdrojov. Celkový objem prostriedkov preinvestovaných do informovania verejnosti, ktoré bude súvisieť s prechodom na DVB-T, bude podstatne vyšší ako predpokladaný podiel prostriedkov zo štátneho rozpočtu. Budú sa na ňom podieľať verejnoprávne médiá, súkromní televízni a rozhlasoví vysielatelia, prevádzkovatelia multiplexov, ktorí budú mať tiež záujem informovať o svojich nových službách, prevádzkovatelia iných digitálnych platforiem, ako aj predajcovia technických zariadení. Forma financovania bude závisieť aj od alternatívy financovania, resp. podieľania sa verejných prostriedkov (zo štátneho rozpočtu, príp. zo štrukturálnych fondov), o ktorej rozhodne vláda SR. V prípade, že zvolená alternatíva bude podporená formou financovania cez PPP, najmä s ohľadom na prefinancovanie časti nákladov paralelnej prevádzky, bude realizácia informačnej kampane zahrnutá do systému neinštitucionalizovaného PPP. Takýto systém zabezpečí flexibilný prístup k realizácii kampane s ohľadom na vývoj prechodu, ako aj rozloženie rizík súvisiacich s prechodom na DVB-T. Náklady by mali byť cca 150 milónov korún. Už ani neprekvapuje, že Slovenská televízia a Slovenský rozhlas nezaslali pripomienky k návrhu materiálu.