31. 5. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Americký mediálny gigant Time Warner oznámil, že schválil odčlenenie svojej dcérskej internetovej spoločnosti AOL, ktoré by malo prebehnúť do konca tohto roka. Dôvodom tohto kroku sú negatívne výsledky, ktoré problémový AOL vykazoval. Time Warner vo svojom vyhlásení uviedol, že AOL sa po odlúčení stane samostatnou, verejne obchodovateľnou spoločnosťou. "Sme toho názoru, že odlúčenie bude pre AOL aj Time Warner najlepším možným riešením," uviedol Jeff Bewkes, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ podniku Time Warner. Ešte pred odlúčením však Time Warner odkúpi 5-percentný podiel, ktorý v podniku AOL vlastní internetová spoločnosť Google. Zvyšných 95 % akcií Time Warner vlastní už v súčasnosti. Americká spoločnosť Time Warner odkúpila podnik AOL (vtedy ešte pod názvom America Online) v roku 2001 za 165 mld. USD. Tento krok sa však čoskoro ukázal ako katastrofálny a už v roku 2002 musel Time Warner vykonať výrazné odpisy hodnoty AOL. Spoločnosť AOL začala neskôr vykazovať straty a postupne strácala zákazníkov. AOL je v súčasnosti štvrtou najväčšou internetovou spoločnosťou po podnikoch Google, MSN a Yahoo!. Spoločnosť Time Warner v máji 2009 dokončila prevzatie 31-percentného podielu v spoločnosti Central European Media Enterprises (CME), ktorá na Slovensku prevádzkuje televíziu Markíza. Celková hodnota investície dosiahla 241,5 mil. USD. Globálny mediálny dom Time Warner Inc sa radí medzi svetových lídrov v oblasti médií a zábavy. Pôsobí v oblasti filmovej zábavy, televíznych sietí, produkcie a interaktívnych služieb. Do portfólia mediálnej skupiny patria spoločnosti ako HBO, Time Inc, Time Warner Cable, Turner Broadcasting System či Warner Bros Entertainment.

Viac ako 500 hercov, vrátane prominentných hviezd ako George Clooney a Tom Hanks, nalieha na členov americkej hereckej asociácie Screen Actors Guild (SAG), aby hlasovali za novú zmluvu s producentmi. Tú už schválilo vedenie asociácie, čím prispelo k odvráteniu hrozby ďalšieho štrajku v Hollywoode. Teraz je ešte rad na 120-tisícoch hlasujúcich členov, ktorí musia do centrály poslať hlasujúci lístok s kladnou alebo zápornou odpoveďou. "Úprimne odporúčame členom SAG, aby hlasovali za aktuálnu dohodu s televíziami a divadlami," uvádza sa vo vyhlásení, pod ktoré sa podpísali stovky hercov. Výsledky hlasovania oznámia začiatkom júna. . Organizácie SAG a Aliancia filmových a televíznych producentov (AMPTP) sa nevedeli dohodnúť na znení novej kolektívnej zmluvy, ktorej platnosť sa skončila 30. júna 2008. Rokovania boli odvtedy na mŕtvom bode. Zástupcovia hercov, herečiek, producentov a producentiek sa stretli v novembri 2008, potom až vo februári 2009. O obnovení rokovaní sa začalo hovoriť po januárovom odstúpení Douga Allena z postu výkonného riaditeľa SAG. Jeho odchod prišiel uprostred vzbury umiernenej časti asociácie, ktorá bola proti vstupu do štrajku.

Internetová televízia Európskeho parlamentu (EP) EuroparlTV (
www.europarltv.europa.eu) bude 7. júna 2009 vysielať priamy prenos z volebnej noci v Bruseli, počas ktorej budú zverejnené výsledky volieb do EP v jednotlivých členských krajinách ako aj prvé pravdepodobné zloženie nového parlamentu. Ešte pred oznámením výsledkov sú počas volebnej noci v priestoroch EP na programe tri televízne debaty na témy Ekonomická a finančná kríza (od 19:15 do 19:50), Sociálne aspekty krízy a oživenie ekonomiky (od 20:00 do 20:30) a Demokracia a občianstvo v EÚ, kam smeruje Európa? (od 20:40 do 21:30). Približne od 22:00 budú v hlavnej zasadacej miestnosti EP v Bruseli oznámené volebné výsledky. Okolo 23:00 je plánovaná tlačová konferencia odchádzajúceho predsedu EP Hansa-Gerta Pötteringa a predsedov politických skupín v EP, ktorí budú hovoriť z Bruselu a prostredníctvom telemostu aj z iných hlavných miest, napríklad z Berlína. Okolo polnoci by malo byť známe zloženie nového parlamentu a predbežné počty poslancov jednotlivých politických frakcií. EuroparlTV je rozdelená na štyri kanály, ktoré sú orientované na rôzne skupiny divákov. Váš parlament je zameraný na divákov so zvláštnym záujmom o politiku na európskej úrovni: informovaných občanov, priemyselné skupiny, sociálnych partnerov, lobistov, akademikov ako aj na zamestnancov európskych inštitúcií. Váš hlas je vysielanie pre širokú verejnosť. Mladá Európa je určená deťom a študentom, ktorí sú častými užívateľmi internetu a sú budúcimi európskymi voličmi. Parlament live ponúka nepretržité živé vysielanie z parlamentu. Diváci tu môžu sledovať predovšetkým rozpravy z plenárnych zasadnutí s odkazmi na audiovizuálny archív predošlých zasadnutí ako aj činnosť parlamentných výborov. Všetky programy je možné sledovať vo viac ako 20 jazykoch. Niektoré programy sú dabované, iné majú titulky.
Candy Spelling obviňuje svoju slávnu dcéru Tori zo smrti manžela, producenta Aarona Spellinga. Uviedla to v rozhlasovej šou, kde prezentovala svoju knihu spomienok Stories From Candyland. "Moja dcéra sa jedného dňa rozhodla, že sa nebude rozprávať s mojím manželom, so mnou, ani s mojím synom. Aaron stratil chuť do života. Pre svoju dcéru robil všetko, čoho bol schopný a ona ho odrazu nepotrebovala," uviedla jedna z najznámejších hollywoodskych manželiek a matiek. "Vždy som sa snažila pracovať na našom vzťahu, neviem, odkiaľ jej hnev pochádza," dodala vdova po producentovi kultových seriálov Beverly Hills 90210 (1990), kde si postavu Donny Martin zahrala dcéra Tori, Melrose Place (1992), V siedmom nebi (1996) alebo Čarodejnice (1998). Aaron Spelling zomrel 23. júna 2006 vo veku 83 rokov po ťažkom boji s rakovinou. Informácie zverejnila internetová stránka DigitalSpy.co.uk. Európske relácie a filmy predstavujú tri štvrtiny hlavného vysielacieho času európskych televíznych staníc. Vyplýva to z nezávislej štúdie vypracovanej pre Európsku komisiu (EK), ktorú zverejnili vo štvrtok 28. mája. Ako agentúru SITA ďalej informovala Lucia Žiláková zo Zastúpenia EK na Slovensku, skutočnosť, že európske diela sa vyskytujú v nových médiách, ako napríklad video na požiadanie, je povzbudivá, no súlad s novými európskymi audiovizuálnymi pravidlami treba ďalej pozorne monitorovať. V roku 2007 sa pravidlá, ktoré majú zabezpečiť vysielanie európskych diel, doplnili o osobitné opatrenia pre nové médiá, ktoré musia všetky členské štáty začať uplatňovať najneskôr v decembri tohto roka. Podpredsedu EK a komisára pre informačnú spoločnosť a médiá Jacqua Barrota záujem televíznych divákov o európske diela teší. Zároveň je však presvedčený, že sa dá dosiahnuť viac - a ešte zlepšiť šírenie európskych diel. "Konkrétne, potenciál služieb na požiadanie musíme využiť na podporovanie miestneho a európskeho obsahu v rámci celej Európy a napomáhať tak kultúrnu rôznorodosť a nezávislú produkciu,“ cituje Barrota tlačová správa. Väčšina služieb televíznych staníc týkajúcich sa videa na požiadanie ponúka takmer výlučne európsky obsah. Viac ako 90 percent opýtaných TV staníc uviedlo, že vyše tri štvrtiny (75%) ich katalógov na požiadanie sú európske. Naopak, nezávislé služby videa na požiadanie podporujú európsku produkciu v oveľa menšej miere. Štvrtina z nich uvádza, že v ponuke ich katalógov predstavujú európske diela menej ako 25 percent. Preto je podľa EK dôležité sledovať vývoj ponúk videa na požiadanie v EÚ tak, aby sa podporovalo poskytovanie kultúrne rôznorodého obsahu. V štúdii sa po prvý raz zmeral čas, ktorý televízni diváci venujú sledovaniu európskych programov. Predchádzajúce štúdie sa zamerali len na zmeranie ich podielu v programovej štruktúre. Zo súčasnej štúdie vyplýva, že európske a nezávislé relácie a filmy sú veľmi populárne. V roku 2007 predstavovali európske relácie a filmy 74 % vysielacieho času. Medzi 18. a 23. hodinou to bolo až 75,5 %, pričom 33,4 % vysielacieho času Európanov bolo venovaných nezávislej európskej produkcii. Štúdia bola založená na reprezentatívnej vzorke televíznych staníc a súvisiacich služieb v celej Európe. Vypracovali ju pre EK s cieľom analyzovať propagáciu európskych diel zo strany TV staníc aj služieb na požiadanie v 30 krajinách, ako to požadujú európske audiovizuálne pravidlá. Súčasťou štúdie sú aj návrhy na metódy posudzovania výskytu európskeho obsahu a investovania do neho zo strany služieb videa na požiadanie. Materiál zároveň nabáda členské štáty a poskytovateľov služieb na požiadanie, aby zadali usmernenia na stanovenie rozsahu, v akom je obsah "made in Europe“ zastúpený v službách na požiadanie. Európski televízni vysielatelia majú na základe smernice Televízia bez hraníc z roku 1989 povinnosť venovať väčšinu svojho programového času európskym dielam a najmenej 10 percent z tohto času alebo zo svojho rozpočtu nezávislej európskej produkcii. Pôsobnosť smernice Televízia bez hraníc sa v roku 2007 rozšírila smernicou Audiovizuálne mediálne služby aj o služby na požiadanie. Členské štáty majú podľa novej smernice zabezpečiť, aby poskytovatelia audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie podporovali, v rámci možností a vhodnými prostriedkami, produkciu európskych diel a prístup k nim. "Možno tomu napomôcť rôznymi prostriedkami, konkrétne investovaním do produkcie a nadobúdania práv na európske diela alebo stanovením zodpovedajúceho či prevažujúceho podielu takýchto diel v katalógoch videa na požiadanie," uvádza sa ďalej v správe k štúdii o podiele európskej audiovizuálnej produkcie v televíziách. Štúdia je externým doplnením dvojročnej správy vypracovanej EK o dodržiavaní uvedených povinností zo strany členských štátov na základe informácií poskytnutých členskými štátmi. Správu pre Komisiu pripravil Attentional Limited, Oliver & Ohlbaum Associés, Ramboll Management and Headway International. Poslednú správu EK pre roky 2005-2006 zverejnili v júli 2008. Nasledujúcu za roky 2007-2008 publikujú v roku 2010. Štúdia je k dispozícii na: http://ec.europa.eu/avpolicy/info_centre/library/studies/index_en.htm#eurworks.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. Francúzsky medzinárodný tenisový turnaj, ktorý sa koná v Roland Garros od 24. mája do 7. júna 2009, bude miestom historicky prvého použitia technológie IIS7 Live Smooth Streaming spoločnosti Microsoft (beta verzia), zakódovanej na Inlet Technologies' Spinnaker(TM) 7000 a prenášanej na Content Delivery Network (CDN) spoločnosti Level 3 Communications na prenos živého vysielania v HD kvalite na internete. France Télévisions v spolupráci so spoločnosťami Microsoft, Inlet Technologies a Level 3 Communications ponúka exkluzívne na france2.fr, france3.fr a france4.fr bezplatné priame prenosy z tenisového turnaja Roland Garros cez internet v HD kvalite (720p), ktoré budú odvysielané na kanáloch France 2, France 3 a France 4. France Télévisions vysiela priame prenosy z Roland Garros cez internet už piaty rok, pričom využíva Windows Media Player spoločnosti Microsoft. Tento rok však bude bezplatne k dispozícii prenos zo siedmich súbežne sa hrajúcich zápasov, a to s využitím technológie Silverlight. Pre tohtoročný turnaj Roland Garros spoločnosť France Télévisions vytvára svetový precedens, pretože užívateľom internetu ponúka na svojich webových stránkach živé televízne vysielanie v HD kvalite, a to vďaka IIS7 Live Smooth Streaming a Silverlight Technologies spoločnosti Microsoft. Smooth Streaming je spôsob prenosu, ktorý zlepšuje kvalitu prenosu a je vytvorený tak, aby zabraňoval akýmkoľvek prerušeniam podľa meniacej sa kvality v reálnom čase.