SLOVAK MEDIA NEWS
Viacerí diváci sa mylne domnievajú, že Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) určuje, ktoré zahraničné televízie môžu byť šírené na Slovensko. "Súhlas na šírenie programovej služby prevádzkovateľom retransmisie poskytujú samotní vysielatelia. Bez ich súhlasu je šírenie programu neoprávnené," zdôrazňuje to RVR v dnešnom stanovisku. Reaguje ním na sťažnosti divákov, že niektoré, najmä české televízie nemôžu byť prenášané na území Slovenska. Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa licenčnej rady Lucia Jelčová, rada v tomto prípade len dohliada na dodržiavanie zákona, teda na to, či prevádzkovatelia retransmisie tento súhlas vysielateľov majú. Na šírenie programu bez súhlasu podľa hovorkyne RVR často upozorňujú priamo zahraniční vysielatelia.
"Rada nemá možnosť ovplyvňovať, ktorí zahraniční vysielatelia budú v ponuke slovenských káblových a satelitných spoločností. Rozhodujú o tom výhradne zahraniční vysielatelia spolu so slovenskými prevádzkovateľmi retransmisie, pričom podmienky vzájomnej spolupráce si určujú dohodou," uviedla Jelčová. Ak prevádzkovateľ retransmisie šíri program bez súhlasu jeho pôvodného vysielateľa, porušuje tým zákon. Ak to RVR zistí, je povinná uložiť sankciu - pri prvom porušení písomné upozornenie na porušenie zákona, pri ďalších pokutu v rozpätí od 99 do 33 193 eur. "Vlani rada riešila v súvislosti s poskytovaním retransmisie bez súhlasu vysielateľa osem sťažností. TV Prima vyjadrila svoj nesúhlas už dávnejšie listom. V nedávnom čase navštívili radu zástupcovia televízie Nova a predstavitelia nemeckej RTL. Majú informácie o tom, že ich program sa na území Slovenska šíri bez toho, že by na to dali súhlas," cituje tlačová správa predsedu licenčnej rady Miloša Mistríka.
Dôvody, prečo vysielatelia nesúhlasia so šírením ich programov na Slovensku sú podľa hovorkyne RVR rôzne. Obyčajne im to neumožňujú licenčné podmienky k vysielaným dielam, ktoré prenos vymedzujú iba na konkrétne územie. Z tohto dôvodu napríklad české televízie, ktoré vysielajú zahraničné tituly, môžu mať problém udeliť súhlas na prenos ich programovej služby mimo územia ČR. "Tento problém nie je špecificky slovenský, týka sa všetkých krajín EÚ. Všetko pritom závisí od práv, ktoré k vysielaným titulom získava televízia od príslušného distribútora," tvrdí Mistrík.
Licenčná rada dohliada na dodržiavanie zákona o vysielaní a retransmisii, ale to neznamená, že RVR prevádzkovateľom retransmisie určuje obsah toho, čo majú šíriť. "Rada sa len drží zákona a dohliada na jeho dodržiavanie. Ak dochádza k porušovaniu zákona, adekvátne musí konať. Medializované informácie o tom, že rada má záujem na nešírení českých komerčných televíznych staníc na Slovensku, preto nie sú pravdivé," dodal predseda RVR Miloš Mistrík.
© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Zadávatelia reklamy na Slovensku vlani investovali o sedem percent viac ako v roku 2010. Ich výdavky dosiahli celkovú úroveň 879.563.916 eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje zľavy, bonusy a bartre.
Najväčší vplyv na pozitívny trend mali televízni vysielatelia. Ich tržby z reklamy za rok dosiahli necelých 550 miliónov eur, čo znamenalo medziročný rast o viac ako 18 percent. Zisk z reklamy rástol aj prevádzkovateľom kinosál, ktorí v roku 2011 na reklame zarobili necelých 3,2 milióna eur.
Ďalšie médiá však na reklamnom trhu vlani zaznamenali pokles. Najviac ho pocítili vydavatelia novín, kde došlo k poklesu zisku o 11,6 percenta. Z reklamy tak vlani utŕžili necelých 77,4 milióna eur a priblížili sa na úroveň zisku z outdoorových pútačov. Ich vlastníci evidovali vlani výnos na úrovni 76,9 milióna eur. Druhé najvyššie tržby z reklamy mali vlastníci časopisov. Ich suma však klesla pod psychologickú hranicu sto miliónov eur, ktorú ešte v roku 2010 prekonali.
Poradie piatich najväčších zadávateľov reklamy sa medziročne vôbec nezmenilo. Najväčším bol rovnako ako v roku 2010 Slovak Telekom, ktorý preinvestoval 40.558.952 eur. Medziročne pritom svoje výdavky na reklamu okresal o 11 percent. Za ním nasledovali Orange (37,9 miliónov eur), Henkel (21,3 milióna eur) a Unilever (17,7 milióna eur). Na desiatku najväčších zadávateľov pripadlo v roku 2011 22 percent celkových reklamných výdavkov. Štyri pätiny z rozpočtu najväčších zadávateľov smerovalo do reklamy v televízii.
Copyright © TASR 2012