CINEMATIK 2012
Desať najlepších európskych filmov vyrobených v rokoch 2011 a 2012 predstaví na Medzinárodnom filmovom festivale Cinematik Meeting Point Europe. Hlavnú súťažnú sekciu Cinematiku, ktorý sa uskutoční od 7. do 13. septembra v Piešťanoch, zostavilo 17 mladých kritikov. TASR informoval za organizátorov festivalu Peter Konečný.
O zostave filmov premietaných v rámci sekcie realizovanej pod záštitou Medzinárodnej federácie filmových kritikov FIPRESCI rozhodovali kritici z Belgicka, Českej republiky, Čiernej Hory, Dánska, Estónska, Francúzska, Holandska, Chorvátska, Maďarska, Nemecka, Poľska, Rakúska, Rumunska, Slovenska, Talianska, Turecka a Veľkej Británie. Každý z kritikov vytvoril svoj vlastný rebríček filmov, ktorým pridelil istý počet bodov. Po ich sčítaní vznikol spoločný rebríček, pričom najúspešnejšie snímky premietnu na festivale a film s najväčším počtom bodov získa na záver Cinematiku cenu Meeting Point Europe.
Výber obsahuje viacero filmov, ktoré už získali rôzne ocenenia na prestížnych festivaloch, výročných cenách alebo sa umiestňovali v rebríčkoch najlepších filmov roka v odborných časopisoch. Patrí medzi ne napríklad piatimi Oscarmi ocenený The Artist režiséra Michela Hazanaviciusa. Podobne ako The Artist mali v Cannes premiéru taktiež snímky Vtedy v Anatólii (Bir zamanlar Anadolu'da) Nurho Bilgeho Ceylana a Chlapec na bicykli (Le gamin au vélo) bratov Jeana-Pierra a Luca Dardennovcov. "Títo tvorcovia patria medzi najčastejšie oceňovaných tvorcov na festivale v Cannes, pričom cenu si odniesli aj oba spomínané filmy - Veľkú cenu poroty ex aequo," doplnil Konečný.
Ďalším výrazným filmom na minuloročnom festivale v Cannes bola snímka Máme pápeža! (Habemus papam) talianskeho režiséra Nanniho Morettiho. Komédia o novozvolenom pápežovi, ktorý sa bojí vziať na seba zodpovednosť a radšej utečie z Vatikánu, vyhlásili v prestížnom filmovom časopise Cahiers du Cinéma za najlepší film uplynulého roka.
Divákov na Cinematiku môže zaujať aj rakúsky film Michael Markusa Schleinzera, ktorý minulý rok tiež získal nemalý ohlas. Komorná dráma, inšpirovaná prípadom Natasche Kampuschovej, zobrazuje život pedofila, ktorý vo svojom dome ukrýva 10-ročného chlapca. Inou psychologickou drámou s témou sexuality je Hanba (Shame) Steva McQueena. Tá sa sústredí na frustráciu moderného človeka a jeho posadnutosť sexom. Žánrové filmy v súťaži zastupuje adaptácia špionážneho románu Johna le Carrého Jeden musí z kola von (Tinker Tailor Soldier Spy) režiséra Tomasa Alfredsona. "Neobyčajne invenčne vyrozprávaný príbeh nám ukazuje zákulisie britskej tajnej služby MI6, do ktorej sa zrejme infiltroval sovietsky špión," uzavrel.
O zostave filmov premietaných v rámci sekcie realizovanej pod záštitou Medzinárodnej federácie filmových kritikov FIPRESCI rozhodovali kritici z Belgicka, Českej republiky, Čiernej Hory, Dánska, Estónska, Francúzska, Holandska, Chorvátska, Maďarska, Nemecka, Poľska, Rakúska, Rumunska, Slovenska, Talianska, Turecka a Veľkej Británie. Každý z kritikov vytvoril svoj vlastný rebríček filmov, ktorým pridelil istý počet bodov. Po ich sčítaní vznikol spoločný rebríček, pričom najúspešnejšie snímky premietnu na festivale a film s najväčším počtom bodov získa na záver Cinematiku cenu Meeting Point Europe.
Výber obsahuje viacero filmov, ktoré už získali rôzne ocenenia na prestížnych festivaloch, výročných cenách alebo sa umiestňovali v rebríčkoch najlepších filmov roka v odborných časopisoch. Patrí medzi ne napríklad piatimi Oscarmi ocenený The Artist režiséra Michela Hazanaviciusa. Podobne ako The Artist mali v Cannes premiéru taktiež snímky Vtedy v Anatólii (Bir zamanlar Anadolu'da) Nurho Bilgeho Ceylana a Chlapec na bicykli (Le gamin au vélo) bratov Jeana-Pierra a Luca Dardennovcov. "Títo tvorcovia patria medzi najčastejšie oceňovaných tvorcov na festivale v Cannes, pričom cenu si odniesli aj oba spomínané filmy - Veľkú cenu poroty ex aequo," doplnil Konečný.
Ďalším výrazným filmom na minuloročnom festivale v Cannes bola snímka Máme pápeža! (Habemus papam) talianskeho režiséra Nanniho Morettiho. Komédia o novozvolenom pápežovi, ktorý sa bojí vziať na seba zodpovednosť a radšej utečie z Vatikánu, vyhlásili v prestížnom filmovom časopise Cahiers du Cinéma za najlepší film uplynulého roka.
Divákov na Cinematiku môže zaujať aj rakúsky film Michael Markusa Schleinzera, ktorý minulý rok tiež získal nemalý ohlas. Komorná dráma, inšpirovaná prípadom Natasche Kampuschovej, zobrazuje život pedofila, ktorý vo svojom dome ukrýva 10-ročného chlapca. Inou psychologickou drámou s témou sexuality je Hanba (Shame) Steva McQueena. Tá sa sústredí na frustráciu moderného človeka a jeho posadnutosť sexom. Žánrové filmy v súťaži zastupuje adaptácia špionážneho románu Johna le Carrého Jeden musí z kola von (Tinker Tailor Soldier Spy) režiséra Tomasa Alfredsona. "Neobyčajne invenčne vyrozprávaný príbeh nám ukazuje zákulisie britskej tajnej služby MI6, do ktorej sa zrejme infiltroval sovietsky špión," uzavrel.
Medzinárodný filmový festival Cinematik ponúkne tento rok svojim návštevníkom aj sekciu Francúzsky film noir - poetika zločinu. V rámci nej uvedie osem ťažiskových kriminálnych filmov, ktoré vznikli od polovice 50. rokov minulého storočia do začiatku 80. rokov. TASR informoval za organizátorov festivalu Peter Konečný.
Vo Francúzsku, v ktorom má kriminálna literatúra i film silnú tradíciu, vzniklo množstvo pozoruhodných diel s prívlastkom noir, aj keď sa toto označenie spája predovšetkým s americkou kinematografiou 40. a 50. rokov. "Samotný pojem film noir pochádza z francúzštiny a znamená čierny film. Slovo noir sa však dá preložiť ako temný či pochmúrny, čím dokonale vystihuje atmosféru týchto filmov," vysvetlil.
Návštevníci festivalu budú mať možnosť spoznať rôzne prístupy k tomuto žánru, ale i tematické motívy, kľúčových hercov a režisérov filmu noir. "Diváci budú mať možnosť vidieť piliere francúzskej odnože tzv. caper filmu, teda filmu o lúpeži, spracovanie filmu noir v šate novej vlny, ako aj filmy režisérov ďalšej generácie a to, ako boli títo ovplyvnení 'klasickým' filmom noir," doplnil Konečný.
Do výberu sa tak dostala snímka Nesiahajte na prachy (Touchez pas au grisbi, 1954) Jacquesa Beckera. Tento film o starnúcom zločincovi na odpočinku Maxovi dodal druhý dych hereckej kariére Jeana Gabina a bol jedným z prvým filmov Jeanne Moreau. Tá sa stala hviezdou drámy Výťah na popravisko (Ascenseur pour l'échafaud, 1957) režiséra Louisa Malla.
Z ďalších kriminálnych kúskov francúzskej kinematografie Cinematik predstaví snímku Udavač (Le doulos), ktorú v roku 1962 nakrútil Jean-Pierre Melville. V sekcii nechýba ani Alphaville (1965) Jeana-Luca Godarda, ktorý získal na festivale v Berlíne hlavnú cenu Zlatého medveďa a jeden z prvých filmov režiséra Alaina Corneaua Čierna séria (Séria noire, 1979.
Copyright © TASR 2012