2. 11. 2012

Stanovisko k medializácii okolo odstúpenia podpredsedníčky ÚVO

Stanovisko k medializácii okolo

odstúpenia podpredsedníčky ÚVO




V stredu, 31. 10. 2012 oznámila podpredsedníčka Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) T. Behrová Vláde SR odstúpenie z funkcie, pričom pre tento krok neposkytla verejne žiadny odôvodnenie. Neprekvapuje, že dôvod postupu T. Behrovej našli, bez znalosti reálnej podstaty veci, opoziční politici.

Účelová politizácia akejkoľvek témy je ich náplňou práce. Pozoruhodné je, že na túto hru politizácie témy, ktorá má pravdepodobne výlučne osobnú či odbornú podstatu, nastúpil, resp. výdatne ju živí denník SME. Tento na základe vyjadrení predsedu vlády SR, ktorý okomentoval krok T. Behrovej slovami, že nemá prečo vstupovať do osobných vzťahov vo vedení ÚVO a súčasne si počká na nomináciu na podpredsedníčky post od predsedníčky úradu Z. Táborskej, vytvorila účelovú konštrukciu o tom, že SMER chce ovládnuť úrad pre verejné obstarávanie a oslabiť dôraz na transparentnosť verejného obstarávania. Tento obraz je zavádzajúci hneď z viacerých základných dôvodov.

Predovšetkým, vláda SMERu-SD, pokračujúc v praxi, ktorú zaviedla prvá vláda R. Fica, obsadila post predsedníčky Úradu pre verejné obstarávanie osobou z výberového konania realizovaného bývalou predsedníčkou vlády I. Radičovou. Navyše, bola to samotná I. Radičová, ktorá sa 24. mája tohto roku vyjadrila, že Z. Táborskú pokladá "z hľadiska predloženého projektu a hodnotenia nezávislých expertov" za dobrú voľbu. Túto informáciu priniesol samotný denník SME. Ak teda vláda obsadila post šéfa ÚVO osobou, ktorú vyberala premiérka I. Radičová a I. Radičová túto osobu považuje za dobrú voľbu, potom obraz o ovládnutí UVO SMERom-SD postráda základnú logiku. Ak navyše o centralizácii moci v prípade ÚVO hovoria lídri strán, počas ktorých vlád bol tento úrad spoľahlivo riadení vládnymi nominantmi, tiež to svedčí o váhe a dôveryhodnosti ich slov.

Za druhé, z vyhlásenia Úradu pre verejné obstarávanie jasne vyplýva, že dôvodom odstúpenia T. Behrovej nie je rozpor v pohľade na smerovanie úradu. V stanovisku sa okrem iného uvádza: "Spájanie abdikácie podpredsedníčky úradu s reformnými krokmi úradu sú zavádzajúce. Vo vedení úradu neboli nezhody v názoroch na smerovanie úradu, ani v názoroch na transparentné a efektívne verejné obstarávanie." Súčasne ÚVO potvrdzuje pokračovanie v projekte, s ktorým Z. Táborská získala podporu bývalej aj súčasnej vlády a ktorý prináša presun činnosti úradu z regulácie "ex post" na "ex ante", jednoznačné výkladové pravidlá úradu či systém jednotnej rozhodovacej praxe. Uvedené fakty dokazujú, že odstúpenie T. Behrovej nemá žiadny dopad na postup ÚVO v smere zavádzania mechanizmov, ktoré zvýšia transparentnosť, spravodlivosť a hospodárnosť verejného obstarávania.
Do tretice, fakt, že podpredseda vlády SR R. Kaliňák, ktorý má v agende reformu verejného obstarávania, plánuje naďalej úzko spolupracovať s T. Behrovou v oblasti politiky verejného obstarávania, úplne vyvracia účelovú konštrukciu odstránenia nepohodlnej úradníčky na dôležitom poste.



Informácie poskytol Tlačový a informačný odbor ÚV SR.