Art Film Fest News
Tie najlepšie diela kinematografie starého kontinentu, ktoré
majú na konte prestížne trofeje zo zahraničných festivalov, aj domácu novinku
prinesie opäť v exkluzívnej premiére slovenskému publiku blížiaci sa Art Film
Fest, ktorý sa uskutoční od 21. do 26. júna v Trenčianskych Tepliciach a
Trenčíne. Sekcia Európske zákutia patrí už tradične k divácky najpopulárnejším.
„Prvým spoločným znakom tohtoročného výberu filmov je, že ide o absolútne novinky, uvedené na svetových festivaloch v priebehu prvých piatich mesiacov tohto roku. A navyše, viaceré z nich získali nielen rešpektované renomé, ale aj rozvírili búrlivé polemiky. Rovnako je možné odčítať, že za ich vznikom stoja výrazní, momentálne možno najvýraznejší tvorcovia európskej kinematografickej scény,“ povedal riaditeľ Art Film Festu a zostavovateľ sekcie Peter Nágel.
Minulý rok uviedol Art Film Fest exkluzívne po Cannes prvú časť trilógie Raj/Paradies svetovo uznávaného kontroverzného rakúskeho režiséra Ulricha Seidla. Teraz premietne ostatné dve časti s podtitulmi Viera/Glaube a Nádej/Hoffnung.
Hrdinkou druhej časti, ktorá je o hľadaní tej „pravej“ lásky, je žena, ktorá vyznáva absolútnu lásku k Ježišovi. Jej neochvejná viera sa však postupne prevracia naruby, z čoho obviní a potrestá svojho jediného „milenca“, visiaceho na kríži na steny jej izby. Na festivale v Benátkach získal film Zvláštnu cenu poroty a cenu CinemAvvenire za najlepší film v súťaži.
V poslednej časti „rajského“ triptychu o troch ženách a ich túžbe po šťastí zas Seidl konfrontuje hlboko zakorenenú ľudskú túžbu po láske a zaopatrení s neúprosnou realitou. Film sa uchádzal o Zlatého medveďa v hlavnej súťaži Berlinale 2013.
Vo výbere najlepších európskych titulov nebude chýbať ani víťazný film z posledného Berlinale - rumunská rodinná dráma Pozícia dieťaťa/Pozitia Copilului. Príbeh muža, ktorý zrazí a usmrtí dieťa, je mrazivým a neúprosným svedectvom pokrivenej morálky tzv. rumunskej spoločenskej elity. Režisér Calin Peter Netzer vykreslil podobu matky, ktorá, preniknutá sebeckou láskou, je schopná urobiť čokoľvek a zaplatiť komukoľvek pre záchranu syna pred žalárom.
S dvoma Striebornými medveďmi z Berlinale prichádza na Art Film Fest snímka Epizóda zo života zberača železa/Epizoda u životu berača željeza. Známy bosniansky režisér Danis Tanović ponúka mrazivý záznam zo života chudobnej rómskej rodiny, ktorá nemá peniaze na to, aby zachránila matku, ktorá v sebe nosí mŕtve dieťa. „Vojna síce skončila, ale vlastne neskončila nikdy. Nemáme žiadnu stratégiu, kam by sa spoločnosť mala orientovať. Vidím, že sa pomaly, ale isto, rozpadávajú základné veci,“ povedal režisér. Film získal na Berlinale Veľkú cenu poroty a ocenenie za najlepší herecký výkon pre Nazifa Mujića, ako aj Zvláštne uznanie Ekumenickej poroty.
Po niekoľkoročnej absencii sa do výberu sekcie Európske zákutia dostala aj domáca novinka. Česko-slovenský Ako nikdy/Jako nikdy známeho režiséra Zdeněka Tyca je komorne ladeným príbehom, v ktorom sa stretávajú tri kľúčové postavy – jeden muž a dve ženy, ktoré vedú márny boj so smrťou, so sebou samými a súčasne medzi sebou, čo prináša každému z nich určité očistenie.
„V sekcii predstavujeme filmy, z ktorých viaceré ešte len čakajú na svoju premiéru v domovskej krajine, ale keďže sa o nich už vie, práve festivalové uvedenie je také očakávané a predpokladám, že aj u nás vzbudia vybrané tituly živú diskusiu. Majú totiž veľmi silnú a osobitú autorskú umeleckú výpoveď, často zacielenú na ľudské a spoločenské javy, ktoré idú takpovediac pod kožu,“ dodal Nágel.
„Prvým spoločným znakom tohtoročného výberu filmov je, že ide o absolútne novinky, uvedené na svetových festivaloch v priebehu prvých piatich mesiacov tohto roku. A navyše, viaceré z nich získali nielen rešpektované renomé, ale aj rozvírili búrlivé polemiky. Rovnako je možné odčítať, že za ich vznikom stoja výrazní, momentálne možno najvýraznejší tvorcovia európskej kinematografickej scény,“ povedal riaditeľ Art Film Festu a zostavovateľ sekcie Peter Nágel.
Minulý rok uviedol Art Film Fest exkluzívne po Cannes prvú časť trilógie Raj/Paradies svetovo uznávaného kontroverzného rakúskeho režiséra Ulricha Seidla. Teraz premietne ostatné dve časti s podtitulmi Viera/Glaube a Nádej/Hoffnung.
Hrdinkou druhej časti, ktorá je o hľadaní tej „pravej“ lásky, je žena, ktorá vyznáva absolútnu lásku k Ježišovi. Jej neochvejná viera sa však postupne prevracia naruby, z čoho obviní a potrestá svojho jediného „milenca“, visiaceho na kríži na steny jej izby. Na festivale v Benátkach získal film Zvláštnu cenu poroty a cenu CinemAvvenire za najlepší film v súťaži.
V poslednej časti „rajského“ triptychu o troch ženách a ich túžbe po šťastí zas Seidl konfrontuje hlboko zakorenenú ľudskú túžbu po láske a zaopatrení s neúprosnou realitou. Film sa uchádzal o Zlatého medveďa v hlavnej súťaži Berlinale 2013.
Vo výbere najlepších európskych titulov nebude chýbať ani víťazný film z posledného Berlinale - rumunská rodinná dráma Pozícia dieťaťa/Pozitia Copilului. Príbeh muža, ktorý zrazí a usmrtí dieťa, je mrazivým a neúprosným svedectvom pokrivenej morálky tzv. rumunskej spoločenskej elity. Režisér Calin Peter Netzer vykreslil podobu matky, ktorá, preniknutá sebeckou láskou, je schopná urobiť čokoľvek a zaplatiť komukoľvek pre záchranu syna pred žalárom.
S dvoma Striebornými medveďmi z Berlinale prichádza na Art Film Fest snímka Epizóda zo života zberača železa/Epizoda u životu berača željeza. Známy bosniansky režisér Danis Tanović ponúka mrazivý záznam zo života chudobnej rómskej rodiny, ktorá nemá peniaze na to, aby zachránila matku, ktorá v sebe nosí mŕtve dieťa. „Vojna síce skončila, ale vlastne neskončila nikdy. Nemáme žiadnu stratégiu, kam by sa spoločnosť mala orientovať. Vidím, že sa pomaly, ale isto, rozpadávajú základné veci,“ povedal režisér. Film získal na Berlinale Veľkú cenu poroty a ocenenie za najlepší herecký výkon pre Nazifa Mujića, ako aj Zvláštne uznanie Ekumenickej poroty.
Po niekoľkoročnej absencii sa do výberu sekcie Európske zákutia dostala aj domáca novinka. Česko-slovenský Ako nikdy/Jako nikdy známeho režiséra Zdeněka Tyca je komorne ladeným príbehom, v ktorom sa stretávajú tri kľúčové postavy – jeden muž a dve ženy, ktoré vedú márny boj so smrťou, so sebou samými a súčasne medzi sebou, čo prináša každému z nich určité očistenie.
„V sekcii predstavujeme filmy, z ktorých viaceré ešte len čakajú na svoju premiéru v domovskej krajine, ale keďže sa o nich už vie, práve festivalové uvedenie je také očakávané a predpokladám, že aj u nás vzbudia vybrané tituly živú diskusiu. Majú totiž veľmi silnú a osobitú autorskú umeleckú výpoveď, často zacielenú na ľudské a spoločenské javy, ktoré idú takpovediac pod kožu,“ dodal Nágel.