SLOVAK PUBLIC MEDIA NEWS
Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) čaká
kontinuálne pokles príjmov. Príjmy RTVS na rok 2014 rozpočtované v celkovej
hodnote 104 mil. eur sú medziročne nižšie o 5,82 mil. eur, t. j. o 5,28
percenta, vyplýva to z návrhu štátneho rozpočtu, ktorý dnes zverejnilo
Ministerstvo financií (MF) SR. Pokles príjmov ovplyvňuje najmä klesajúci trend
daňových príjmov RTVS - príjmov z úhrad za služby verejnosti, tzv. koncesionárskych
poplatkov, ktoré sú rozpočtované v sume 70,7 mil. eur. Od štátu dostane RTVS v
rámci zmluvy so štátom transfer zo štátneho rozpočtu 28 miliónov eur. Pritom na
programy rozhlasového a televízneho vysielania vo verejnom záujme sa v roku
2014 plánuje 23 miliónov eur a na investičné projekty 5 mil. eur, vyplýva to z
MF SR dnes zverejneného Návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2014 až 2016.
Tlačová agentúra SR (TASR) má celkove príjmy rozpočtované
v objeme 3,66 mil. eur. Oproti schválenému rozpočtu na rok 2013 rastú o 387
tis. eur, t. j. o 12 percent. Na rok 2014 sa rozpočtujú nedaňové príjmy
subjektu vo výške 2,2 mil. eur, ktoré medziročne rastú o 379 tis. eur, t. j. o
21 percent. V porovnaní so schváleným rozpočtom roku 2013 sa s uvedeným
nárastom počíta z dôvodu opätovného získania klientov zo štátnej a verejnej
správy, uvádza sa ďalej v materiáli. Na rok 2014 sa rozpočtuje transfer zo
štátneho rozpočtu 1,4 mil. eur na služby vo verejnom záujme, teda rovnako ako
tento rok. Peniaze dostáva TASR na základe zmluvy medzi Ministerstvom kultúry
SR a TASR. Celkové výdavky na rok 2014 sa predpokladajú vo výške 3,27 mil. eur
a oproti schválenému rozpočtu na rok 2013 rastú o 45 tis. eur, čo predstavuje
nárast o 1,4 percenta.
Audiovizuálny fond by mal na budúci rok mať príjmy 9,47
mil. eur, čo predstavuje oproti schválenému rozpočtu na rok 2013 zníženie o 173
tis. eur, t. j. o 1,79 %. Rozpočet Audiovizuálneho fondu je v príjmovej časti
tvorený z troch základných zdrojov príjmov. Významným zdrojom príjmov fondu sú
príspevky od povinných prispievateľov, ktoré by mali v roku 2014 dosiahnuť 2,46
mil. eur, čo predstavuje medziročný pokles o 418-tisíc eur (14,52 %). Príjmy z
administratívnych úhrad za spracovanie žiadostí o poskytnutie dotácie alebo
pôžičky sú rozpočtované v sume 28 tis. eur, návrh zohľadňuje počet podaných
žiadostí za prvý polrok 2013. Príspevok zo štátneho rozpočtu poskytovaný na
základe zmluvy medzi Ministerstvom kultúry SR a fondom sa v roku 2014 navrhuje
na rovnakej úrovni ako v schválenom rozpočte na tento rok, teda vo výške 3,50
mil. eur. Príspevok od RTVS má byť 100-tisíc eur. Výdavky fondu sa v roku 2014
navrhujú vo výške 6,23 mil. eur a ich 4,84-percentný pokles oproti schválenému
rozpočtu roku 2013 zodpovedá plneniu príjmov bez zohľadnenia finančných
operácií.
Celkové výdavky na kapitolu Ministerstva kultúry SR by,
podľa dnes ministerstvom financií zverejneného Návrhu zákona o štátnom rozpočte
na rok 2014, mali byť 182 673 214 eur. Z toho 130 956 668 eur je určených na
tvorbu, šírenie, ochranu a prezentácia kultúrnych hodnôt, čo zahŕňa podporu
inštitúcií v rezorte kultúry, ale aj na grantový systém MK SR a osvetovú
činnosť, Maticu slovenskú, RTVS a ďalšie úlohy. Na tvorbu a implementáciu
politík je vyčlenených 51 713 890 eur, z ktorých sa uhradia medzi inými i
programy informatizácie kultúry, rozvoja knihovníctva, múzeí a galérií,
prispeje sa na cirkvi a ďalšie účely. Na program "Hospodárska mobilizácia
MK SR" je v návrhu uvedených 2 656 eur.
©2013, Autorské
práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie
alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu
SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané
"Napriek tomu, že komplexnejšie
riešenie skvalitnenia vysielania skrytých titulkov a hlasového komentovania pre
nevidiacich, ktoré som v decembri 2012 predložila do parlamentu, poslanci
vládneho Smeru-SD nepodporili, verím, že dnes vládou SR schválený obdobný návrh
ministra kultúry Mareka Maďariča (Smer-SD) zvýši dostupnosť televíznych
programov aj pre túto skupinu občanov," uviedla Žitňanská. Keďže vládou
schválená úprava zákona podľa jej slov neodstraňuje všetky problémy známe z
praxe, pripraví hnutie pozmeňujúce návrhy.
Nová väčšina - Dohoda naopak nesúhlasí so zmenou zákona v časti, ktorá sa týka ochrany maloletého diváka pred nevhodným obsahom televízneho vysielania. "Podľa dnes schválenej novely chce ministerstvo kultúry odstrániť zo zákona časovú oponu, ktorá zakazuje vysielanie programov nevhodných pre maloletých počas dňa. Tento zákaz chce ponechať už len v nižšej právnej forme, vo vyhláške, ktorej schvaľovanie je však mimo dosah poslancov v Národnej rade SR," upozornila Žitňanská a pripomenula, že už v minulosti minister Maďarič novelou vyhlášky o jednotnom systéme označovania odstránil tzv. druhú časovú oponu, ktorá zakazovala vysielať programy nevhodné pre deti do 15 rokov v čase od 6. do 20. hodiny. "Tým umožnil, aby boli takéto programy zaraďované aj v tesnom slede pred či za detskými rozprávkami," tvrdí opozičná poslankyňa.
Nová väčšina - Dohoda naopak nesúhlasí so zmenou zákona v časti, ktorá sa týka ochrany maloletého diváka pred nevhodným obsahom televízneho vysielania. "Podľa dnes schválenej novely chce ministerstvo kultúry odstrániť zo zákona časovú oponu, ktorá zakazuje vysielanie programov nevhodných pre maloletých počas dňa. Tento zákaz chce ponechať už len v nižšej právnej forme, vo vyhláške, ktorej schvaľovanie je však mimo dosah poslancov v Národnej rade SR," upozornila Žitňanská a pripomenula, že už v minulosti minister Maďarič novelou vyhlášky o jednotnom systéme označovania odstránil tzv. druhú časovú oponu, ktorá zakazovala vysielať programy nevhodné pre deti do 15 rokov v čase od 6. do 20. hodiny. "Tým umožnil, aby boli takéto programy zaraďované aj v tesnom slede pred či za detskými rozprávkami," tvrdí opozičná poslankyňa.
Copyright © TASR 2013