27. 3. 2015

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Výdavky na reklamu v slovenských printových médiách v roku 2014 vzrástli medziročne o 0,6 percenta a dosiahli úroveň 176 miliónov eur. Aj keď printový trh po prepade v roku 2012 nepretržite medziročne rástol, stále zostáva na nižšej úrovni, ako bol v roku 2007. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence agentúry TNS Slovakia. Monitoring Ad Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy.
Kým noviny v roku 2014 stagnovali (- 0,4 %), časopisy si medziročne polepšili (nárast 1,4 %). Najviac investovali zadávatelia do reklamy v printových tituloch vydavateľstiev Ringier Axel Springer, Spoločnosť 7 Plus a Petit Press. Traja najväčší hráči získali až 62 percent z celkových investícií zadávateľov do printovej reklamy.
Medzi mesačníkmi investovali zadávatelia už tradične najviac prostriedkov do reklamy v časopise Eva. Medzi týždenníkmi sa najviac inzerovalo v Plus 7 dní a čo sa týka denníkov, prvenstvo si drží Nový Čas.
Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol Lidl, nasledoval predajca záhradnej a bazénovej techniky Mountfield. Medzi desiatich najväčších zadávateľov sa navyše posunuli výrobca voľnopredajných liekov Simply You a importér automobilov Škoda Auto Slovensko. Z TOP 10 vypadli Telefónica a Porsche Slovakia.
TASR informovala Vladimíra Bunčáková z TNS Slovakia.

Copyright © TASR 2015

Propaganda zo strany Ruskej federácie je systematicky organizovaná kampaň, ktorá prechádza cez spriatelené a alternatívne média a mimovládne organizácie, až po prominentných jedincov. Zhodujú sa na tom analytici zo Slovenskej atlantickej komisie (SAC). Ako na pracovných raňajkách so zástupcami médií povedal analytik SAC Róbert Vass, cieľom tejto propagandy je demoralizovať protivníka, čiže Európsku úniu a NATO, vyvolať pochybnosti v hodnoty, ktorým členské krajiny týchto organizácií veria, narušiť ich jednotu a rozdeliť európsku a transatlantickú jednotu tak, aby neboli schopné rýchlo reagovať.
Analytici tvrdia, že jediným spôsobom, ako sa propagande brániť, je hovoriť pravdu, uvádzať a vysvetľovať fakty výhody slovenského členstva v NATO. Podľa analytika Stredoeurópskeho politického inštitútu (CEPI) Mariana Majera, Slovensku členstvo v NATO prinieslo štyri hlavné pozitíva, a to bezpečnostné garancie, politické ukotvenie, ekonomické výhody a reformy v armáde, ktoré by sa na Slovensku bez pomoci NATO nepodarili.
Jaroslav Naď zo Stredoeurópskej strategickej rady tvrdí, že propaganda v podobe alternatívnych médií, bilboardových kampaní, ale aj diskusií po Slovensku ohrozuje štátne zriadenie Slovenska. "Toto všetko podrýva to zriadenie, čo tu máme a za ktoré naše mamy a otcovia v 1968 a 1989 bojovali," uviedol analytik. Ako ho doplnil analytik SAC Mário Nicolini, Putinovým cieľom je vyvolať dojem, že má historický nárok na Ukrajinu. Využíva k tomu aj jazykové mutácie ruských médií v iných krajinách. "Ide mu o to, aby sa rozdelila Európska únia, aby sa zredukovala na spoločenstvo krajín, ktorých spája nanajvýš ekonomický záujem. Chce, aby prestala fungovať politická jednota a solidarita, spoločná zahraničná a bezpečnostná politika".
Naď upozorňuje aj na množstvo peňazí, ktoré Rusko vkladá do svojej propagácie. Podľa neho dávajú 100 miliónov eur ročne do PR agentúr, ale upozorňuje, že na celkovú kampaň môže Rusko podľa odhadov vynakladať sedem miliárd dolárov. Ako príklad spomína internetových "trollov", ktorí za komentovanie článkov v prospech Ruska a neprospech západu dostávajú 700 eur, ak píšu v angličtine, dostávajú 1 000 a viac eur.
Ako pre agentúru SITA povedal Peter Susko z Tlačového odboru Ministerstva zahraničných vecí, o otázke ako bojovať proti agresívnej proruskej propagande sa diskutuje niekoľko mesiacov. Ako informuje Susko, minulý týždeň sa k tejto téme vyjadrili aj lídri členských krajín EÚ na summite v Bruseli a podčiarkli "nutnosť čeliť pokračujúcim dezinformačným kampaniam Ruska". Vysoká predstaviteľka EÚ pre zahraničné veci a bezpečnostnú politiku Frederica Mogheriniová má preto pripraviť plán protiofenzívy. Susko tiež upozorňuje, že aj ministri zahraničných vecí V4 a Severskej rady a pobaltských krajín sa na summite vo Vysokých Tatrách zhodli, že "agresívna propaganda oslabuje princíp nezávislosti médií". Ministri podľa Suska opätovne potvrdili svoj záväzok ďalej zlepšovať strategickú komunikáciu na podporu politík EÚ a podporovať inštitúcie EÚ v tejto činnosti.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.