SLOVAK MEDIA NEWS
Prísnejšie pravidlá pre prácu s online obsahom a po novom aj sankcie nastavuje upravený Kódex preberania obsahu na internete. Kódexom sa od roku 2015 riadia všetky webstránky zaradené v meraní návštevnosti IABmonitor. Jeho najnovšie zmeny vyplynuli z praxe a majú zaistiť, aby sa neporušovalo právo slovenských internetových médií a webstránok na copyright. Dokument z dielne združenia pre internetovú reklamu Interactive Advertising Bureau (IAB) Slovakia sa od svojho vzniku snaží určiť pravidlá korektného preberania obsahu v slovenskom online prostredí. Agentúru SITA o tom informovala výkonná manažérka IAB Slovakia Katarína Chomová. Podľa predsedu Etickej komisie IAB Adama Zavřela v slovenskom internetovom priestore doteraz chýbali pravidlá, ktoré by dôslednejšie upravovali preberanie obsahu medzi jednotlivými portálmi. „Vznikali tak situácie, keď sa niektorí prevádzkovatelia oprávnene cítili vykrádaní a iní, naopak, získavali čítanosť na základe neraz až drzého odkopírovania cudzieho textu od slova do slova,“ cituje tlačová správa IAB Zavřela.
Ako ďalej informuje IAB Slovakia, jednou z najdôležitejších zmien, ktorú nový Kódex prináša, je povinnosť uviesť prelink (hypertextový odkaz) na pôvodný text hneď v úvode, v prvých piatich vetách preberaného článku. V článkoch, v ktorých je nutné okamžité uvedenie autora preberanej informácie, napríklad spravodajstvo a v čase vydania online článku nie je dostupná informácia o presnom pôvodnom zdroji, treba linkovať homepage média, v ktorom citovaná informácia zaznela alebo bola publikovaná. Týka sa to všetkých typov médií, tlače, televízie i rozhlasu. Zdôrazňuje sa tým nevyhnutnosť vždy linkovať zdroj, napriek tomu, že v aktuálnom čase ešte nie je dostupný link na konkrétny zdrojový článok či reportáž.
Okrem toho sa zmeny týkajú tiež sankcií pri opakovanom porušovaní Kódexu preberania obsahu na internete. Ak médium poruší kódex trikrát počas roka, môže jeho prevádzkovateľovi na základe rozhodnutia Správnej rady IAB dočasne odobrať prístup k všetkým dátam z merania návštevnosti IABmonitor a - alebo aj členskú zľavu na dáta IABmonitor. Pri rozhodovaní sa zohľadnia porušenia zistené z podnetov zvonka a tiež vlastné zistenia IAB. Opakované nerešpektovanie pravidiel kódexu môže viesť až k vylúčeniu prevádzkovateľa média zo združenia a následne z merania IABmonitor. V prípade meraných nečlenských médií je najprísnejšou sankciou vylúčenie z merania IABmonitor. Predseda Etickej komisie IAB Adam Zavřel verí, že úprava kódexu, ktorý vôbec prvý krát stanovuje pravidlá preberania obsahu aj so sankciami vnesie poriadok a zlepší vzťahy. „A v konečnom dôsledku prinesie aj skvalitnenie obsahu pre čitateľov, pretože všetky portály sa budú musieť snažiť prísť s niečím pútavým a originálnym.“
Preberanie obsahu na internete získalo na Slovensku jasné etické pravidlá pred štyrmi rokmi. Vyplývajú z Kódexu preberania obsahu na internete, k dodržiavaniu ktorého sa začiatkom apríla 2015 zaviazali všetci členovia združenia IAB Slovakia. Kódex začal v praxi platiť 1. júla 2015. Členov IAB Slovakia viedli k vzniku Kódexu preberania obsahu na internete praktiky niektorých médií s nedovoleným kopírovaním a publikovaním autorsky neusporiadaného obsahu. Kódex je záväzný pre všetky webstránky zaradené do auditu návštevnosti IABmonitor. Zároveň tiež môže slúžiť ako inšpirácia pri nastavení štandardov pre etickú prácu s online obsahom pre ostatné weby nemerané v monitore. Na dodržiavanie Kódexu dohliada Etická komisia IAB, ktorá stojí tiež za jeho najnovšími zmenami. Tvorí ju tím odborníkov na etické správanie sa pri práci s online obsahom. Od februára tohto roka je predsedom Adam Zavřel, vedúci online spravodajstva TV JOJ a zastúpenie v nej ďalej majú vydavateľstvá Ringier Axel Springer SK, Petit Press, Mafra Slovakia, Perex, Zoznam a agentúra Digiline.
Do začiatku júna tohto roka komisia prijala 38 podnetov na neetické preberanie online obsahu, z toho ako oprávnených vyhodnotila 22 podnetov. Okrem podnetov z externého prostredia rieši komisia aj súlad obsahu webových stránok s kódexom cez pravidelné interné monitoringy. Na ich základe dosiaľ vydala ďalších 65 upozornení na odstránenie nedostatkov v online obsahu slovenských médií. Od tohto júna oprávnené podnety zverejnia na webstránke združenia IAB Slovakia https://www.iabslovakia.sk/.
IAB Slovakia (predtým Asociácia internetových médií) vznikla v máji 2005 ako združenie subjektov pôsobiacich na slovenskom internetovom trhu, ktorého hlavným cieľom je zabezpečiť informovanosť o internete a možnostiach jeho využitia ako reklamného média. V súčasnosti má IAB Slovakia 39 členov. Jedným z nich je aj SITA Slovenská tlačová agentúra. IAB Slovakia je od roku 2011 členom IAB Europe.
©2019,
Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva
vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto
správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a
uvedených agentúr je výslovne zakázané.