Asociácia nezávislých producentov vylúčila Niňajovu firmu pre
podozrivé dotácie z Audiovizuálneho fondu za vyše pol milióna eur
Firma Filmworx súčasného riaditeľa Slovenskej národnej galérie Jaroslava Niňaja dostala od Audiovizuálneho fondu v rokoch 2021 až 2024 vyše 600-tisíc eur na projekty, ktoré neboli doteraz nikde odvysielané.
Ide o animovaný seriál Nezbedná Barborka a dokumentárny seriál Hrady.
Produkčná spoločnosť, ktorú Niňaj vlastní spolu s Petrom Neveďalom, inkasovala na tieto projekty státisíce eur cez program AVF č. 5. Ten slúži na rozvoj slovenského audiovizuálneho priemyslu a je špecifický tým, že na rozdiel od iných dotačných programov fondu žiadosti nehodnotí komisia a sú schvaľované v podstate automaticky.
Jediný kontrolný mechanizmus je audit výdavkov, ktorý podľa správy Najvyššieho kontrolného úradu nie je dostatočný.
Firma FilmWorx musela začiatkom roka vrátiť zhruba 100-tisíc eur po tom, ako česká produkčná spoločnosť upozornila Audiovizuálny fond, že si cez tento program vyžiadala vratky na základe neplatných zmlúv a nepravdivých tvrdení. Išlo o filmy Spiace mesto a Dve slová ako kľúč. Konateľ českej produkčnej firmy v liste vyjadril podozrenie, že môže ísť o dotačný podvod, čo doložil aj konkrétnymi dôkazmi.
V prípade dotácií na seriály Nezbedná Barborka a Hrady momentálne neexistujú dôkazy, že by spoločnosť FilmWorx v žiadostiach klamala. Viacerí ľudia z audiovizuálneho priemyslu, s ktorými sa Denník N rozprával, však vyjadrili znepokojenie nad neprimerane vysokými nákladmi projektov a aj nad tým, že diela doteraz nikto nevidel.
Niňaj a Neveďal majú okrem FilmWorxu aj ďalšiu produkčnú spoločnosť: Filmpark production, ktorá bola ešte donedávna uvedená ako člen Asociácie nezávislých producentov (ANP). Tento týždeň však bolo jej meno odstránené z verejne dostupného zoznamu členov.
Výkonná riaditeľka Asociácie nezávislých producentov Alexandra Strelková pre Denník N potvrdila, že v utorok zasadol konvent, najvyšší orgán ANP. „Vzhľadom na podnet jedného z členov, ako aj na informácie, s ktorými sme už v ANP pracovali počas roka z verejne dostupných zdrojov, sa konvent zaoberal aj návrhom na vylúčenie spoločnosti Filmpark production," hovorí Strelková. Dodáva, že konatelia opakovane deklarovali záujem, aby sa členom ANP stala aj ich druhá firma FilmWorx, na webe asociácie boli preto do utorka uvedené obe firmy.
Na konvent boli pozvaní aj zástupcovia firiem FilmWorx a Filmpark production, avšak neprišli. Členovia ANP nakoniec jednohlasne schválili ich vylúčenie.
Asociácia zároveň vo štvrtok podala sťažnosť na postup riaditeľa fondu Vladimíra Buriánka vo veci vybavovania podnetu v súvislosti s ďalšími podozrivými dotáciami pre FilmWorx.
ANP: Niňaj a Neveďal porušili náš etický kódex
Asociácia nezávislých producentov v odôvodnení svojho rozhodnutia uvádza „porušenie Etického kódexu ANP konateľmi spoločnosti Filmpark Production s.r.o. – Petrom Neveďalom a Jaroslavom Ňiňajom – pri uplatňovaní žiadostí v programe 5 AVF na podporu audiovizuálneho priemyslu". Konkrétne pri filmoch Dve slová ako kľúč, Spiace mesto, Nezbedná Barborka a Hrady.
Pri posledných dvoch projektoch asociácia konštatovala, že objemami nákladov nezodpovedajú charakteristike projektov, a to najmä pri porovnaní s inými „reálne vyrobenými dielami".
Začneme animovaným seriálom Nezbedná Barborka. Z verejne dostupných zdrojov sú celkové náklady na dvanásť 7-minútových dielov tohto ručne kresleného detského seriálu 975-tisíc eur.
Firma FilmWorx si na tento projekt vyúčtovala v januári 2021 až decembri 2022 náklady vo výške 838 700 eur a Audiovizuálny fond (AVF) jej prostredníctvom piatich zmlúv vyplatil vratky vo výške 276 804 eur.
„Seriál ani žiadna jeho časť dodnes (december 2024) neboli nikde verejne prezentované, partnerom projektu nie je žiaden televízny vysielateľ. Podrobnú analýzu k projektu ANP poskytla partnerská asociácia Asociácia producentov animovaných filmov," uvádza ANP v rozhodnutí.
Denník N má k dispozícii spomínaný list adresovaný Asociácii producentov animovaných filmov (APAF) z februára tohto roka, v ktorom jeden z členov žiada vylúčenie Neveďalovej a Niňajovej firmy pre pochybnosti, za akých okolností projekt vznikol.
Autor listu opisuje priebeh Valného zhromaždenia APAF z 12. februára 2024, v ktorom Neveďal svojim kolegom nedokázal vysvetliť okolnosti vzniku tohto seriálu. Spoločnosť FilmWorx po tomto zhromaždení zo združenia vystúpila dobrovoľne.
„Peter Neveďal ubezpečil členov APAF, že seriál Nezbedná Barborka bol vyhotovený v celkovom objeme 13 epizód. Dôkazom je fakt, že riadne zúčtoval projekt v rámci programu 5.3, pri ktorom žiadateľ predkladá Audiovizuálnemu fondu vyhotovené dielo ako súčasť vyúčtovania, toto bolo splnené," opisuje list.
Na žiadosť členov APAF, aby sprístupnil „screener" tohto diela, však Neveďal odpovedal, že nie je dispozícii, a členov pozval k sebe do štúdia s tým, že im seriál premietne. Túto ponuku členovia nevyužili.
Autor listu ďalej poukazuje na vysokú cenu produkcie seriálu. Z verejne dostupných informácií vyplýva, že výroba jednej minúty diela stála minimálne 11 607 eur.
Na porovnanie: animovaný seriál Lesná päťka animátorky a producentky Kataríny Kerekešovej, ktorý používa podstatne drahšiu 3D počítačovú animáciu, stojí len 10-tisíc eur na minútu.
„Peter Neveďal extrémnu finančnú náročnosť výroby nedokázal vysvetliť. Vysvetlenie, že ide o ručne kreslenú animáciu, ktorá dlho trvá, vzhľadom na vážnosť situácie nemožno za žiadnych okolností považovať za dostačujúce," pokračuje list adresovaný APAF. Neveďal ďalej nevedel asociácii dostatočne vysvetliť, kto za seriálom stojí.
„Uvádzal rôznych súkromných investorov, ktorí nemali byť len zo Slovenska, ale aj zo zahraničia. Neskôr vyplynulo, že títo investori nevstúpili do výroby koprodukčne, ale ako tichí spoločníci FilmWorxu, resp. ako Petrovi bližšie nešpecifikovaní spoločníci či partneri."
V liste sa ďalej píše, že Neveďal uviedol, že jedným zo spoločníkov, ktorí vstúpili do FilmWorxu, je aktívny animátor. „Viackrát odkázal na spoluprácu s českým štúdiom, na ktorého názov si nevedel spomenúť. Ani toto štúdio nebolo do výroby zainteresované koprodukčne. Opakované informácie o investoroch, spoločníkoch a partneroch projektu pôsobili hmlisto, keďže Peter bližšie nepomenoval ich počty, pozície ani presný charakter ich vzťahov k FilmWorxu," pokračuje list.
Neveďalova a Niňajova spoločnosť navyše podľa listu nepodávala o projekte počas jeho realizácie žiadne informácie, neuvádzali projekt medzi pripravovanými projektmi vo výročných katalógoch Slovenského filmového ústavu, v katalógoch slovenských filmov APAF, neuvádzali o ňom zmienky na webových stránkach koproducentov, nehovorilo sa o ňom na sociálnych sieťach a ani nevyužili príležitosť prezentovať projekt na filmových a televíznych trhoch či festivaloch.
„Pol roka po dokončení diela seriál nemá sales agenta, o predaj sa starajú partneri Petra Neveďala. Seriál nie je k dnešnému dňu predaný do žiadnej zahraničnej televízie. Seriál je ponúknutý ako akvizícia RTVS, k predaju zatiaľ nedošlo. Štandardná cena, ktorú dokáže RTVS uhradiť za akvizície tohto typu formátu, je rádovo v jednotkách tisícov eur," pokračuje list.
To samo osebe nie je v rozpore so zákonom či s vyhláškami ministerstva kultúry, keďže dotácie boli vydané cez program na podporu audiovizuálneho priemyslu na Slovensku, ktorý nevyžaduje, aby bol podporený projekt distribuovaný v slovenských kinách či televíznych staniciach.
Program č. 5 má motivovať zahraničné aj domáce filmové štáby, ktoré už majú zabezpečené financovanie, aby pri natáčaní použili slovenské firmy a dodávateľov, tým prispeli k rozvoju miestneho filmového priemyslu. Ak to urobia, AVF im preplatí 33 percent oprávnených nákladov.
Táto dotácia, respektíve rabat, nie je podmienená tým, že audiovizuálne dielo bude distribuované slovenskej verejnosti. AVF však vyžaduje, aby mu žiadateľ dokončený projekt odovzdal na USB alebo DVD nosiči.
Toto pravidlo má svoju logiku, pretože tento program väčšinou využívajú zahraničné produkcie na cudzojazyčné diela, ktoré sa potom premietajú v iných krajinách. A treba najmä zdôrazniť, že slovenská produkčná spoločnosť nemá vždy dosah na to, či, kedy a ako daný zahraničný distribútor bude chcieť dokončené dielo odvysielať, uviedla pre Denník N prezidentka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Katarína Krnáčová, ktorá má s programom 5 Audiovizuálneho fondu osobné skúsenosti.
„Môže sa prípadne stať, že projekt je celý zafinancovaný, natočený a vyrobený, ale napríklad veľká zahraničná online platforma sa rozhodne dielo uviesť neskôr alebo v pozmenenom formáte, prípadne aj vôbec. Slovenskí producenti na to však dosah nemajú, obzvlášť keď nie sú koproducentmi diela, ale servisnými partnermi na Slovensku," vysvetľuje.
Seriál Hrady tiež nikto nevidel
Firma Filmworx pri seriáli Hrady postupovala v podstate totožne ako v prípade projektu Nezbedná Barborka. Na 12 epizód po 26 minút si vyúčtovala v období od januára 2022 do júla 2024 oprávnené náklady vo výške 1 106 930 eur. AVF firme na tento projekt vyplatil vratky v celkovej výške 352 745 eur.
„Seriál ani žiadna jeho časť dodnes (december 2024) neboli nikde verejne prezentované, partnerom projektu nie je žiaden televízny vysielateľ," uvádza APN. To však FilmWorxu nezabránilo požiadať o ďaľšie vratky na ďalšie štyri epizódy. Tie podľa Filmworxu doteraz stáli 183 560 eur a AVF mu vyplatil vratky vo výške 60 604 eur.
Asociácia nezávislých producentov konštatovala, že tieto dva projekty objemami nákladov (ktoré si možno jednoducho porovnať s inými reálne vyrobenými dielami) taktiež nezodpovedajú charakteristike projektov.
Riaditeľ AVF Vladimír Burianek pre Denník N potvrdil, že FilmWorx fondu obe predmetné diela odovzdala, čím splnila zákonnú podmienku na prijatie financií. Prosbe, či si môžeme diela prísť pozrieť do sídla AVF, však nevyhovel.
„Audiovizuálny fond nie je priestorovo, technicky ani personálne vybavený na sprístupňovanie doručených audiovizuálnych diel tretím osobám," odpovedal Burianek.
Riaditeľ ďalej poznamenal, že pri udeľovaní vratiek fond postupoval štandardne a v súlade s legislatívou aj internými predpismi fondu. „Podmienkou na úhradu dotácie je okrem iných náležitostí aj správa audítora, ktorá bola predložená, rovnako aj dokončené audiovizuálne dielo," zdôraznil Burianek.
Poukázal aj na správu Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý sa zaoberal činnosťou fondu v období 2021 až 2023 a svoje zistenia publikoval v roku 2024 v dokumente „Podpora kultúry, umenia a kreatívneho priemyslu prostredníctvom fondov financovaných z príspevkov zo štátneho rozpočtu".
„Činnosť fondu v období rokov 2021 až 2023 bola aj predmetom kontroly Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý vo vami uvedených podporených projektoch nezistil žiadne pochybenia fondu," tvrdí Burianek.
Je pravda, že správa NKÚ uvedené projekty nespomína, kontrolóri preverili 52 náhodne vybratých zmlúv, pričom len deväť z nich sa týkalo programu č. 5 na podporu audiovizuálneho priemyslu.
Kontrolóri však našli nedostatky pri kontrole žiadostí o poskytnutie financií na podporu audiovizuálneho priemyslu, čo je program, cez ktorý firma FilmWorx získala státisíce eur vo vratkách.
„Pri žiadostiach o poskytnutie finančných prostriedkov na podporu audiovizuálneho priemyslu nebola vykonávaná kontrola predloženej dokumentácie formou administratívnej finančnej kontroly," konštatuje správa. Kontrolóri informujú, že AVF vzniesol námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení a že boli vyhodnotené ako neopodstatnené.
Niňaj ani SNG na žiadosť o vyjadrenie nereagovali. Neveďal povedal, že pre obe diela aktívne hľadá distribútora, pričom v prípade seriálu Nezbedná Barborka komunikuje s americkým distribútorom. Na otázku, ako sa distribútor volá, reagoval, že si nepamätá.
Buriánek čelí sťažnosti za to, ako riešil predchádzajúce dotácie pre FilmWorx
Začiatkom decembra Denník N informoval o tom, že spoločnosť FilmWorx musela vrátiť AVF takmer 100-tisíc eur, pretože z fondu získala peniaze na základe nepravdivých informácií. Napríklad sa vydávala za koproducenta projektov, s ktorými reálne nemala uzavretú žiadnu zmluvu, respektíve zmluva bola v tom čase vypovedaná českou produkčnou spoločnosťou Holiday Films.
Zdroj: Dennik N