MEDIA NEWS
Austrália v utorok oznámila, že zaviaže technologických gigantov, aby zabránili používaniu online nástrojov na vytváranie deepfake nahých fotografií alebo na nevyžiadané online sledovanie ľudí. TASR o tom píše podľa agentúry AFP.„Nudify“ aplikácie pomocou umelej inteligencie digitálne odstraňujú oblečenie alebo generujú sexualizované snímky. Pre ich online šírenie zosilneli obavy zo sexuálneho vydierania zameraného na deti.
„Nie je miesto pre aplikácie a technológie, ktoré sa používajú výlučne na zneužívanie, ponižovanie a ubližovanie ľuďom, najmä našim deťom,“ povedala ministerka komunikácií Anika Wellsová.
Vláda podľa nej tiež využije „každú páku“ na obmedzenie prístupu k aplikáciám na stalking a prenesie zodpovednosť na technologické spoločnosti.
Šírenie nástrojov umelej inteligencie viedlo k novým formám zneužívania detí vrátane škandálov s pornografiou na univerzitách a školách po celom svete, kde tínedžeri vytvárajú sexualizované obrázky svojich spolužiakov.
Nedávny prieskum mimovládnej organizácie Save the Children zistil, že každý piaty mladý človek v Španielsku sa stal obeťou deepfake nahých fotografií, ktoré boli zdieľané online bez ich súhlasu.
Austrália je v popredí globálneho úsilia o obmedzenie škôd zo zneužívania na internete, najmä tých, ktoré sú zamerané na deti. V novembri schválila prelomové zákony obmedzujúce vstup na sociálne siete pre osoby mladšie ako 16 rokov, ktoré nadobudnú účinnosť do konca tohto roka. Gigantom sociálnych médií ako Facebook, Instagram, YouTube a X hrozia za porušenie zákazu pre tínedžerov pokuty až do 49,5 milióna austrálskych dolárov (takmer 28 miliónov eur).
Federálna porota v USA v stredu prikázala spoločnosti Google zaplatiť 425 miliónov dolárov za zhromažďovanie informácií z aplikácií na smartfónoch, ktoré získavala napriek nastaveniam súkromia. TASR o tom informuje podľa správy agentúry AFP.
„Tento prípad sa týka nezákonného zaznamenávania súkromných aktivít spotrebiteľov v mobilných aplikáciách spoločnosťou Google,“ uvádza hromadná žaloba podaná v júli 2020.
„Rozhodnutie nesprávne interpretuje fungovanie našich produktov a my sa voči nemu odvoláme,“ uviedol vo vyhlásení hovorca spoločnosti Google Jose Castaneda. „Naše nástroje na ochranu súkromia poskytujú ľuďom kontrolu nad ich údajmi a keď vypnú personalizáciu, rešpektujeme ich rozhodnutie,“ zdôraznil.
V súdnom spore žalobcovia uvádzajú, že Google zachytával, sledoval, zbieral a predával údaje o aktivite používateľov bez ohľadu na to, aké nastavenia ochrany si zvolili. „Prísľuby a záruky Googlu v oblasti súkromia sú zjavné klamstvá,“ tvrdí žaloba.
Spoločnosť Google je dlhodobo pod tlakom, aby našla rovnováhu medzi ziskom z reklám a ochranou súkromia používateľov.
V stredu dostala pokutu 325 miliónov eur aj od francúzskeho Národného úradu pre informačné technológie a slobody (CNIL) za porušovanie zákona o internetových súboroch cookies. Ide o súbory, ktoré webové stránky ukladajú do prehliadačov a môžu zbierať údaje o online aktivite používateľov. Podľa CNIL spoločnosť nezískala informovaný súhlas používateľov s ich využívaním. Google sa v tomto prípade môže ešte odvolať.
Copyright © TASR 2025
Firma Walt Disney zaplatí 10 miliónov dolárov za urovnanie žaloby týkajúcej sa súkromia detí. Americký regulátor tvrdí, že umožňovala nezákonné zhromažďovanie údajov o deťoch do 13 rokov.
Podľa neho Disney niektoré videá umiestnené na YouTube riadne neoznačovala ako obsah určený deťom.
To umožňovalo zhromažďovať osobné údaje o deťoch vo veku do 13 rokov sledujúcich tieto videá a využívať získané údaje na cielenú reklamu, uviedla Federálna obchodná komisia.
Google, ktorý je majiteľom YouTubu, sa už v roku 2019 dohodol na zaplatení 170 miliónov dolárov za urovnanie podobnej žaloby
Copyright © ČTK 2025
Slavia Praha, Viktoria Plzeň a Baník Ostrava odobrali Deníku Sport novinárske akreditácie. Dôvodom je podľa klubov zverejňovanie nepravdivých informácií. Denník označil tento krok za bezprecedentný útok na slobodnú žurnalistiku.
Kluby tvrdia, že redakcia nedodržiava ani vlastný etický kódex vydavateľstva Czech News Center, ani pravidlá Klubu športových novinárov ČR. Rozhodnutie podľa nich nie je útokom na slobodu slova, ale ochranou integrity klubov.
„Sme presvedčení, že rovnaký pohľad majú aj ďalšie kluby profesionálneho futbalu (napríklad v posledných dňoch ku zrušeniu akreditácie redaktorovi denníka Sport pristúpila aj FC Zbrojovka Brno). Tento fakt okrem iného ukazuje, že problém nie je izolovaný, ale systematický a dlhodobý. Preto budeme hľadať riešenie celej situácie aj na pléne Ligovej futbalovej asociácie,“ napísala v stanovisku Slavia Praha.
Deník Sport označil krok Slavie, Plzne a Baníka za bezprecedentný a nebezpečný útok na slobodnú žurnalistiku. Podľa redakcie nejde o snahu opravovať chyby, ale o pokus zastrašiť novinárov a vyslať signál aj ďalším médiám, že ak nepíšu podľa predstáv funkcionárov Jaroslava Tvrdíka či Adolfa Šádka, budú mať problémy.
Šéfredaktor Deníka Sport Lukáš Tomek tvrdí, že ide o autoritatívny prístup, ktorý ohrozuje verejnú debatu o futbale. Sport priznáva, že chyby sa občas vyskytnú, no tie údajne opravuje a ospravedlňuje sa za ne. Zároveň odmieta, že by bol prepojený so Spartou, ktorej majiteľ vlastní vydavateľstvo CNC.
Redakcia zdôrazňuje, že bude ďalej písať o všetkých kluboch vrátane Slavie, Plzne a Baníka, že bude pokračovať v analýzach, prestupových správach či podcastoch a nedá sa zastrašiť.
„Deník Sport sa nedá zastrašiť. Naša redakcia bude písať poctivo a atraktívne. Pre fanúšikov, pre futbal, pre čitateľov. A nikdy nie podľa diktátu funkcionárov, v ktorých videní sveta hrajú prím manipulácie a nátlak,“ uzatvára šéfredaktor Deníka Sport Lukáš Tomek
V prvom polroku 2022 dosiahli výdavky na digitálnu reklamu 87 miliónov, v roku 2023 to bolo 93 miliónov a vlani 104 miliónov eur, vyplýva to z dát združenia IAB Slovakia.
„Dosiahnutý 7-percentný rast je ťahaný výdavkami do nadnárodných platforiem, ako sú Facebook či Google. Na Slovensku badať opatrnosť zadávateľov z hľadiska míňania marketingových rozpočtov. Táto neistota vyplýva z vysokej inflácie, zo zmien v daňovom systéme, ako aj z konsolidačných opatrení štátu,“ uviedla Daša Karpelová z IAB Slovakia.
„Nedávny prieskum medzi predstaviteľmi digitálnych agentúr naznačuje, že skutočnú situáciu nám odhalí až druhý polrok, v ktorom sú výdavky do reklamy radikálne vyššie vzhľadom na vianočné obdobie. Citeľné škrty zatiaľ necítiť, ale zmeny ako vyššia DPH či ďalšia konsolidácia môžu mať výraznejší vplyv na spotrebu obyvateľstva práve v druhom polroku,“ dodáva Karpelová.
V prvom polroku dosiahli najvyšší rast výdavky na videoreklamu (rast o 21 %). Jej podiel na celkových výdavkoch je 22 % a podiel na celkovej display reklame 38 %.
Druhý najvyšší rast zaznamenala reklama vo vyhľadávaní (9 %) a následne digitálna audio reklama (7 %). Tá má však stále len 1-percentný podiel na celkových výdavkoch.
Natívna reklama sa zastabilizovala na úrovni 6,7 milióna eur (+ 2 %) a jej rast v budúcich obdobiach už nemožno očakávať na dvojcifernej úrovni.
Riadková inzercia klesla medziročne o 6 %, spôsobili to najmä zmeny na trhu práce, realít a automobilov.
79 % celkovej display reklamy sa dnes nakupuje programaticky.
Zdroj: iabslovakia.sk