4. 7. 2018

Komunikačnú výchovu na školách bude riadiť SNS?

Komunikačnú výchovu na školách 
bude riadiť SNS?

Pilotný projekt Komunikačnej výchovy, ktorý bude z iniciatívy podpredsedu parlamentného výboru pre kultúru a médiá Karola Farkašovského (SNS) v nadchádzajúcom školskom roku realizovať Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), má za cieľ priniesť žiakom a študentom komplexné komunikačné zručnosti, od schopnosti prezentovať na verejnosti vlastný projekt až po schopnosť kriticky hodnotiť mediálne texty. „Nie som priateľom riešení od zeleného stola. Už dva roky chodím po celom Slovensku, v tridsiatich mestách som navštívil základné, stredné aj vysoké školy a rozprávam sa so študentmi aj pedagógmi. Hľadám z praktického života mandát na to, aby som takúto myšlienku predložil,“ povedal v diskusii na Tablet.TV Farkašovský.
Komunikačné zručnosti si podľa neho dnes stále viac vyžaduje trh práce, schopnosť kriticky hodnotiť medializované informácie zasa rastúce množstvo nekvalitnej internetovej publicity, ktorej cieľom je z komerčných alebo politických dôvodov zavádzať čitateľa. „V mojom ponímaní komunikačná výchova zahŕňa rétoriku, komunikačné a prezentačné zručnosti, komunikačnú etiku – čo je niečo, čo sa podceňuje aj pri vzdelávaní budúcich žurnalistov – štvrtá časť je samotná mediálna výchova, teda ako 'čítať' médiá, vydolovať z nich tú správnu informáciu a verifikovať zdroj. A po piate je to spoločenský protokol a etiketa,“ povedal Farkašovský.
„Jedna chybička sa stala, že sme s tým nezačali už pred desiatimi rokmi,“ poznamenal s tým, že práca s mládežou môže priniesť výsledky aj v dlhodobej perspektíve. Dodal, že on do politiky vstúpil v roku 2016 a odvtedy sa realizáciou tejto myšlienky zaoberá. „S riaditeľom Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ), profesorom Hajdukom, sme sa dohodli, že zostavíme expertný tím špičkových odborníkov na komunikáciu a na základe toho vznikol pod záštitou ŠPÚ pilotný projekt,“ vysvetľuje.
Bol vytvorený expertný tím, ktorý bude v rámci pilotného projektu školiť učiteľov a zároveň vyhodnocovať spätnú väzbu. „Výzva je už teraz uverejnená na webovej stránke Štátneho pedagogického ústavu a školy sa môžu prihlasovať. Potom v komisii vyberieme niektoré tak, aby to bolo po Slovensku aj regionálne rozložené,“ uviedol Farkašovský. Už dnes sa podľa neho niektoré časti komunikačnej výchovy učia v rámci iných predmetov, napríklad etickej či mediálnej výchovy. Pilotný projekt má ukázať, či má zmysel spojiť ich do jedného predmetu, učiť komunikačnú výchovu formou krúžkov, prípadne len obohatiť obsah existujúcich predmetov.
Podľa Farkašovského by malo význam, ak by boli všetky zložky komunikačnej výchovy súčasťou jedného celku, ktorý bol navyše prezentovaný primárne v praktickej rovine. „Malo by ísť o projektové vyučovanie. Projekt totiž získava na hodnote vtedy, keď ho žiak správne komunikuje. To je práve časť práce, ktorú mnohí podceňujú. Pritom niekedy nemusí byť projekt až tak dobre 'namaľovaný', ale keď je dobre prezentovaný, boduje. Nebude to teoretická výchova. Bude tam maximálne 20 percent teórie a osemdesiat percent praktického komunikačného výcviku,“ odhaduje.
Aj prípade kritického čítania textov by podľa neho malo ísť primárne o to, aby žiaci a študenti získali schopnosť vyhodnotiť akýkoľvek potenciálny text, nie o propagáciu „správnych“ a „nesprávnych“ názorov. „Nikto si nemôže nárokovať patent na pravdu, pravdu odhaľujeme a každý ju vníma na základe vlastných skúseností. Nechceme do detí očkovať, čo je pravda a čo nie. Ale treba ich naučiť, ako informácie hľadať, ako ich selektovať. Ako informáciu využiť, overiť zdroj a zasadiť ju do kontextu. Ako kriticky čítať. To, že je niečo na internete, alebo dokonca v televízii, neznamená, že je to pravda,“ uzavrel Farkašovský.

Copyright ©TASR 2018

3. 7. 2018

Prečo klesá dôvera ľudí v médiá?

Prečo klesá dôvera ľudí v médiá?

O príčinách tohto javu aj o vplyve sociálnych sietí na šírenie dezinformácií hovorí riaditeľka Európskej kancelárie Medzinárodného republikánskeho inštitútu v Bruseli.

Tu už ide o prežitie slobodného demokratického sveta, hovorí Miriam Lexmann z Bruselu

V poslednom čase sme svedkami poklesu dôvery ľudí v médiá, aj celkovo v politický systém. O príčinách tohto javu, o vplyve sociálnych sietí aj o šírení dezinformácií hovorí Miriam Lexmann, riaditeľka Európskej kancelárie Medzinárodného republikánskeho inštitútu v Bruseli.

Venujete sa pôsobeniu dezinformácií na verejnú mienku. Prečo sme dnes voči nim zraniteľnejší?

Dezinformácie a propaganda boli v politike vždy prítomné, sociálne siete z nich však spravili nesmierne nebezpečnú zbraň, ktorá sa dá účinne použiť. Pôsobeniu dezinformácií tiež pomáhajú existujúce diery v demokracii, ktoré môže zneužívať ktokoľvek – a je jedno, či je to Kremeľ alebo iné záujmové skupiny alebo štáty.

Čo si máme pod týmito dierami predstaviť?

Napríklad korupciu, nízku kvalitu médií, slabý systém politických strán, apatiu ľudí a nedostatočné politické vzdelanie. Takisto sem patrí vysoká dôvera v internet a sociálne siete – teda nedostatočná schopnosť kriticky posudzovať informácie, ktoré sa tu objavujú, a rozlišovať medzi pravdou a lžou. Som prekvapená, čo všetko zdieľajú ľudia na facebooku, aké očividné a ľahko preukázateľné lži, ktoré sa dajú ľahko vyvrátiť.

Aj vaše prieskumy potvrdzujú, že sa pre mnohých ľudí stali významným zdrojom informácií tzv. alternatívne médiá, ale aj sociálne siete. Prečo sa tzv. mainstreamové médiá odcudzili takej veľkej časti verejnosti?

Naše prieskumy ukazujú, že ľudia ďaleko viac dôverujú informáciám, ktoré sú im podávané v ideologickom prostredí, ktoré im je blízke. Napríklad na Slovensku je jedným z faktorov silnejúce ostrakizovanie konzervatívnej časti obyvateľstva liberálnymi elitami. Ak napríklad pravicovo-konzervatívne alebo kresťansky založený človek sleduje liberálne médiá, nemusí ich obsahu vo všetkom dôverovať. Veľké percento ľudí nám odpovedalo – áno, mainstreamové médiá sa snažia poskytnúť obraz o skutočnosti, ale na druhej strane im ich ideologické zafarbenie zabraňuje, aby ho videli celý. Na otázku, kde potom respondenti hľadajú ten „zvyšok“ obrazu, uviedli tzv. alternatívne médiá, z ktorých sú mnohé, ako vieme, dezinformačné.

Môžete uviesť príklad takejto témy?

Napríklad opakovaná nepravda, že Kotleba sa teší podpore kostolných veriacich. Dáta agentúry Focus ukázali presný opak, a to koreláciu: čím intenzívnejšia zbožnosť, tým menšia šanca, že veriaci bude voliť Kotlebu.

Ale Kotleba kalkuluje so spriaznenosťou konzervatívneho voliča, preto napríklad vyšiel s návrhom zákona zakazujúceho interrupcie. A mnohí „pro-life“ orientovaní ľudia dnes tvrdia, že myšlienku treba podporiť bez ohľadu na to, kto s ňou vyrukoval.

Podľa môjho názoru práve takéto tvrdenia vytvorili priaznivé prostredie pre Kotlebu, aby premenil otázku potratov na politickú zbraň voči kresťanským politikom a tak sa posunul viac do stredu a legitimizoval svoju politiku. Postoje ĽSNS k menšinám či utečencom popierajú podstatu toho, prečo je katolícka cirkev proti potratom – a tou podstatou je ochrana života a dôstojnosti každej ľudskej osoby. Preto sa nedá veriť, že by predkladaný zákon bol myslený úprimne. Nasvedčuje tomu aj jeho jazyk.

Ako je možné, že sa ako ochranca tradičných hodnôt úspešne prezentuje Rusko a jeho prezident Putin?

Katolík na Slovensku je prevažne liberálnymi médiami vytláčaný medzi spiatočníkov. Často aj na pôde EÚ prebieha diskusia takým spôsobom, akoby ľudia s kresťanským postojom zastávali niečo prežité, boli napríklad proti právam žien a pod. Ak sa tento druh ľudí cíti vylúčený a ak mu niekto podsúva iný obraz v jemu blízkom mediálnom prostredí, dokáže sa postupne otvoriť názoru, že Putin je vlastne ten správny politický vodca, ktorý si kresťanské hodnoty nielen váži, ale vnáša ich aj do politických riešení. Pritom by sa stačilo pozrieť na to, čo sa v Rusku deje, ako tamojší režim postavil mimo zákon niektoré cirkvi, likviduje opozíciu, hrubo obmedzuje slobodu slova a vierovyznania a počet potratov je tam stále nadštandardne vysoký. Tento režim kriminalizuje dokonca aj ruské hnutie Memorial – čiže hnutie, ktoré mapuje obete stalinizmu a plní tak funkciu historickej pamäte, pričom vzniklo ešte za socializmu, za čias Gorbačova. Samozrejme, k rýchlemu nárastu pozitívnej predstavy o Rusku prispeli veľkou mierou aj tzv. sociálne bubliny.

Ako príklad ruského a dezinformačného vplyvu spomínali prípad Lízy, teda nemeckého dievčaťa, o ktorom sa písalo, že ju znásilnili utečenci. Správa, ktorá mala vyvolať veľký rozruch, sa ukázala ako falošná.

Po tejto udalosti Angela Markelová diskutovala priamo s Markom Zuckerbergom o tom, či je facebook médium a či by mal podliehať nejakej regulácii alebo nie. Zuckerberg tvrdil, že nie sú médium, že je to iba platforma, ktorej obsah určujú výlučne jej užívatelia. Dnes ale vidíme, že to nie je pravda, pretože mnohí ľudia vyhľadávajú informácie práve na sociálnych sieťach. Navyše, tieto informácie ovplyvňujú nie užívatelia, ale čoraz rozvinutejšie algoritmy. Využívajú zistenie, že človek rád ostáva v takom mediálnom prostredí, ktoré mu názorovo vyhovuje. Pôsobia teda tak, aby užívateľ častejšie sledoval statusy ľudí, s ktorými má podobné názory, než ľudí, s ktorými nesúhlasí – aby trávil na facebooku viac času a aby tak naňho viac pôsobila aj reklama. Je to biznis model založený na psychológii. V dôsledku toho sa človek len uisťuje vo svojom presvedčení a tí, ktorí majú iné postoje, sa od neho vzďaľujú. To je problém dnešnej spoločnosti, ľudia nepoznajú a ani sa nezaujímajú o druhú názorovú stranu. Chýba komunikácia medzi skupinami s inými názormi.

Neexistovali už skôr signály, že vývoj môže mať takéto ďalekosiahle dôsledky?

Možno sa kameň úrazu objavil už pri diskusii o tom, či facebook a google uchovávajú osobné dáta užívateľov – čo napokon dnes dosť nešťastne v Európe reguluje nedávno prijatá smernica GDPR o ochrane osobných údajov. Hovorím nešťastne, lebo táto smernica byrokraticky zaťažuje malé podniky a organizácie, ale hlavný problém v podstate nerieši. Dnes vieme, že tieto online giganty naše dáta systematicky zbierajú a tým monopolizujú celý online reklamný priestor. Len oni vedia na internete vytvoriť reklamu „na mieru“. Vedia docieliť, že ak napríklad vyrábam kravaty a potenciálnymi zákazníkmi sú konzervatívni muži od 30 do 60 rokov, tak sa moja reklama zobrazí len na tých stránkach a profiloch, ktoré sleduje daná cieľová skupina. To je však ešte ten lepší prípad. To, ako sa naše dáta dajú zneužiť, ukazuje aj prípad Cambridge Analytica.

V tomto zmysle sa teda Facebook a Google stali konkurentmi ostatných médií?

Áno, zobrali ostatným médiám finančné prostriedky. Predtým z každého dolára investovaného do reklamy išlo okolo 85 centov médiu a 15 centov sprostredkovateľovi. Dnes je to presne naopak, 85 centov získa jeden z gigantov a len 15 centov dostane médium. To vedie k tomu, že médiá nemajú peniaze a prepúšťajú novinárov. A tých málo peňazí, čo im ostane, sa snažia využiť čo najefektívnejšie, dosiahnuť čo najviac klikov, lajkov, takže sa mainstreamové médiá snažia byť populárnejšie. Nazvala by som ich, že sú „sentimentálne dezinformačné“. Sú tlačené k tomu, aby napríklad dávali kontroverzné a zavádzajúce nadpisy, lebo ich ľudia klikajú a šérujú. Mediálny trh tak, ako je nastavený, ohrozuje kvalitu médií.

Dá sa tomuto trendu vôbec nejako konkurovať?

Nerada by som videla riešenie v posilnení regulačnej kompetencie štátu voči médiám, alebo v likvidačných opatreniach voči sociálnym online firmám. I keď na druhej strane, o regulácii reklamy zdieľanej na sociálnych sieťach počas predvolebnej kampane by sa asi malo uvažovať. Na to poukazujú vyšetrovatelia vplyvu dezinformácií či už vyprodukovaných na domácej pôde, alebo exportovaných z Ruska v prípade prezidentských volieb v USA alebo v prípade brexitu. Najefektívnejším spôsobom, ako sa vysporiadať s dezinfomáciami, však nie sú ani vyšetrovania ani regulácie, ale to, aby sa ľudia naučili zodpovednosti a pochopili, že ak chcú mať kvalitné informácie, mali by si za ne zaplatiť. A že ak si nebudeme chrániť demokraciu, môžeme ju ľahko stratiť. Ide o témy, ktoré by mali byť predmetom výskumu a mali by do nich investovať aj jednotlivé vlády alebo Európska únia, pretože tu už ide o prežitie slobodného demokratického sveta. Ak si nevytvoríme komplexný obraz o tom, čo sa tu vlastne deje s dosahom na politické strany, na dôveru ľudí v politický systém, ak ľudia prestanú mať záujem hľadať pravdu, môže to mať veľmi zlé následky.

Nemala by sa v škole vyučovať informačná gramotnosť?

V škole sa dá získať určitá rozlišovacia schopnosť, ale nemyslím si, že sa to dá naučiť v rámci nejakého predmetu. Je tiež otázka, do akej miery učiteľ môže mať autoritu u detí, ktoré už oveľa lepšie rozumejú parametrom súčasného online sveta. Takisto by nebolo dobre skĺznuť do roviny 'štát učí deti, čo je pravda a čo nie', lebo to by zaváňalo totalitou. Dôležitá je podpora kritického alebo skôr logického myslenia. Lebo termín „kritické myslenie“ nie je veľmi presný.

Prečo?

Teraz, keď sa začalo viac hovoriť o fenoméne dezinformácií, často sa zdôrazňuje potreba „kriticky myslieť“. Lenže dezinformačné portály často oslovujú svojich čitateľov práve takto – apelujú na túžbu človeka kriticky myslieť. Zoberme si napríklad také tlačové správy Európskej komisie: My, Európska komisia, robíme pre vás dobre, toto všetko sme dosiahli, dôverujte nám... To nie sú informácie, ktoré chce kriticky mysliaci človek počuť. Dezinformačné médiá oslovujú svojich čitateľov tvrdením: Možno ste si doteraz mysleli toto, ale my sme zistili, že skutočnosť je iná. Človek má odrazu pocit, že sa dozvie argumenty za aj proti, aj neutrálne informácie a môže si sám vybrať.

Mali by teda oficiálne inštitúcie a médiá komunikovať s verejnosťou ľudskejšie?

Áno, pretože veľká časť verejnosti chce myslieť kriticky a má na to aj kapacitu. Ale veľa informácií z tzv. hlavného prúdu pôsobí natoľko plocho a nezaujímavo, akoby práve to bola propaganda dokonca ešte z komunistických čias. A propaganda sa, naopak, tvári ako svieža informácia.

Ale to nie je nový jav – oficiálne informácie pôsobili nudne vždy a úradnícky jazyk bol vždy suchopárny a odtrhnutý od života.

Lenže neboli sociálne médiá. Dnes sociálne médiá nahradili denníky a televíziu s tým, že poskytujú priestor na polemiku, na komentáre a tiež ľuďom dávajú pocit, akoby bol každý odborníkom na všetko. Lebo na sociálnom médiu len ťažko rozlíšite, kto je na niečo odborník a kto nie. Práve toto by si napríklad ľudia mali začať všímať, že človek, ktorý píše, že sa jogurtom vylieči rakovina, asi nevie nič o medicíne. Printové médiá umožnili ľuďom prvýkrát, aby šírili akékoľvek myšlienky. Išlo však o celé vrstvy alebo skupiny obyvateľstva, politické alebo ekonomické. Dnes má možnosť verejne sa vyjadrovať každý jeden človek.

Ani táto realita nie je celkom nová, žijeme v nej už niekoľko rokov. Prečo na ňu na expertnej úrovni reagujeme s takým veľkým oneskorením?

Možno aj preto, že sa ťažko hľadajú odborníci na tieto oblasti. Zatiaľ vieme veľmi málo o tom, akým informáciám je človek viac prístupný, alebo tiež o tom, prečo sa rozpadá systém politických strán tak, ako sa rozvinul po 2. svetovej vojne na Západe a v 90. rokoch u nás.

A prečo sa podľa vás rozpadáva?

Aj preto, že strany nevedia efektívne využívať sociálne siete. Vzniká dojem, akoby jeden človek dokázal nahradiť to, čo strana roky rokúce vytvára. Politická strana si musí zohnať financie, priestory, ľudia v strane diskutujú, tvoria si spoločný názor, debatujú o ňom, hlasujú, hľadajú kompromisy... Dnes stačí, aby si jeden človek vymyslel a definoval svoj politický postoj, verejne ho prezentoval a pôsobí rovnako vierohodne ako strana. Dokonca ešte vierohodnejšie, lebo ho nezaťažujú byrokratické štruktúry, je sympatickejší, dokáže rýchlejšie reagovať. Nahrádza to nielen systém politických strán, ale aj politický diskurz. Ľudia sa kedysi museli stretnúť, porozprávať sa, naučili sa rešpektovať svojich oponentov, spoločne vytvárať postoje. Zatiaľ čo dnes na sociálnych sieťach neprebieha nijaká diskusia, netreba prísť k záveru, ani sa na niečom dohodnúť. Na internete si povedia svoje a viac sa ich to netýka. Toto prostredie nemotivuje ľudí, aby spoločne hľadali zhodu, riešenia a pravdu.


Copyright ©TASR 2018

Slovenská poisťovňa, rolexky,Trajter, lexa, Kýbel, Rusko,Harabin, mečiar a spol. chcú prepustiť Havrana.

Slovenská poisťovňa, rolexky,Trajter, Lexa, Kýbel, Rusko,Harabin, 
Mečiar a spol. chcú prepustiť Havrana



Národná koalícia vyzýva riaditeľa verejnoprávneho telerozhlasu (RTVS) Jaroslava Rezníka, aby zvážil ďalšie pôsobenie moderátora diskusnej relácie Michala Havrana v RTVS. Agentúru SITA o tom informoval riaditeľ tlačového a komunikačného oddelenia Národnej koalície Tomáš Szmrecsányi s tým, že podľa strany ako takzvaný "osvietený humanista" šíri nenávisť v médiách vrátane RTVS, na ktorý prispievajú všetci občania. „Tento zúrivý liberál s neskrývanou nenávisťou vo svojom článku Pošlite Kuffu do cirkusu verejne osočil katolíckeho kňaza Marián Kuffu. Človek s takýmto vystupovaním jednoducho na obrazovku verejnoprávnej televízie nepatrí,“ zdôraznil prvý podpredseda Národnej koalície Peter Sokol.

Členovia Národnej koalície podľa Petra Sokola zostali znechutení „hyenistickým“ útokom Michala Havrana prostredníctvom spomínaného článku na jednu z najvýraznejších postáv katolíckej cirkvi, a to Mariána Kuffu. „Havran si rád uvádza, že je vyštudovaný teológ, čo podľa neho mu asi dáva právo vyjadrovať sa k cirkevným otázkam. Tentokrát to však svojím hanobením nielen konkrétneho človeka, ale aj kresťanstva a kresťanov, prehnal až príliš,“ dodal Sokol s tým, že strana zvažuje aj ďalšie právne kroky v tejto veci, lebo „slušnosť patrí všade, nielen do ulíc, do politiky, ale aj do médií.“

Autor pod menom Michal Havran mal na portáli denníka SME článok s názvom „Pošlite Kuffu do cirkusu“ s podtitulom „Prelátom vyhovujú čo najdebilnejší veriaci“ a podnadpisom „Z Márie Barbie“.


©2018, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


RTVS prinesie na sviatok Cyrila a Metoda bohatý program

RTVS prinesie na sviatok Cyrila a 
Metoda bohatý program

Sviatočný program bude vo štvrtok 5. júla na Jednotke patriť od 10:00 v priamom prenose slávnostnej bohoslužbe pri príležitosti sviatku sv. Cyrila a Metoda zo Svätoplukovho námestia v Nitre.

Večerná televízna ponuka prinesie koprodukčný film Cyril a Metod Apoštoli Slovanov, ktorý Jednotka odvysiela o 21:50. Ide o pravdivý príbeh zrodu našej kultúry a význame kresťanskej, kultúrnej i politickej misie solúnskych bratov Cyrila a Metoda a zároveň prezentuje historické fakty o počiatkoch šírenia kresťanstva na Veľkej Morave, teda v našich krajinách v horizonte rokov 826 – 885.

Už od stredy 4. júla na Dvojke v ranom vysielaní o 9:00 odštartuje trojdielna dokumentárna séria režiséra Kristiána Bezáka z roku 2014 o živote a pôsobení sv. Konštantína - Cyrila a jeho brata Metoda na Veľkej Morave pod názvom Misia bratov Konštantína a Metoda. Nasledujúce dve časti vo štvrtok 5. júla a piatok 6. júla prinesie televíznym divákom Dvojka v rovnakom čase o 9:00.
Do štvrtkovej programovej ponuky na popoludnie o 13:25 bola zaradená historická dráma Knieža, inšpirovaná tragickým osudom nitrianskeho kniežaťa Pribinu, vyhnaného v 9. storočí zo svojej ríše moravským kniežaťom Mojmírom.

K sviatku sv. Cyrila a Metoda , ktorý je zároveň aj Dňom zahraničných Slovákov pripravila dramaturgia Dvojky tematické vysielanie. Už tradične v predvečer sviatočného dňa v stredu 4. júla prinesie naživo benefičný koncert Večer ľudí dobrej vôle tentoraz z Nitry.

Milovníci histórie a dokumentu si prídu na svoje vďaka sérií dokumentov. Prvým v poradí bude hraný dokumentárny film z cyklu Hrady a povesti pod názvom Povesť o Cyrilovi a Metodovi (8:30). Slávna povesť rozpráva príbeh prvých vierozvestcov Cyrila a Metoda, ktorí priniesli na Veľkú Moravu vieru, písmo a nového ducha. Posvätili tak našu štátnosť, ovplyvnili celé generácie v kultúrnom a duchovnom bytí.

Popoludní bude nasledovať etnografický dokument Viliama Grusku Rodiská a doliny (15:00). Večerné vysielanie ponúkne premiéru filmu Slováci v Argentíne (21:00) , produkciu srbskej televízie z Vojvodiny – Óda na rovinu (22:10). Záver vysielania bude patriť dielam z archívu STV a nezávislých producentov pod názvom Koly v plote (23:10).

Rádio Slovensko odvysiela vo štvrtok 5. júla po 12:30 rozhovor s gréckokatolíckym kňazom Andrejom Škovierom, ktorý sa venuje postaveniu a poslaniu východných katolíckych cirkví a ekumenickej teológii. Kľúčovou oblasťou jeho záujmu je dielo a odkaz Cyrila a Metoda.

Deti a rodičov poteší Rádio Regina o 8:00 premiérou rozprávkovej povesti Biela skala, ktorá sa odohráva v časoch starých Slovanov. V hlavných úlohách príbehu sa predstaví Ľuboš Kostelný, Jana Lieskovská a Matej Landl. Ďalšiu premiéru prinesie Rádio Regina Západ a Východ po 16:00, kedy odvysiela fíčer „Cerkov story alebo Príbeh jednej cirkvi“. V rusínskom jazyku je výraz pre spoločenstvo veriacich - cirkev - a budovu, v ktorej sa stretávajú – kostol - rovnaký. Je ním slovo cerkov. Fíčer bližšie rozoberá príbeh gréckokatolíckej cirkvi a príbeh cerkvi - unikátneho dreveného chrámu v Nižnom Komárniku, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou.

Poslucháči Rádia Devín si od 13:00 vypočujú rozhlasové pásmo „Pošliapané sny“ o náboženskom, katolíckom spisovateľovi Francoisovi Mauriacovi. O 14:00 odvysiela dokumentárne pásmo Jozefa Lenharta „Tí, čo nám priniesli písmo“, v ktorom sa autor vracia k prevratnej udalosti v dejinách starých Slovanov, akou bol vznik staroslovanského písma, čo z nich urobilo civilizovaný národ. Následne sa Táňa Kusá vyberie na miesto posledného odpočinku Konštantína - sv. Cyrila a bude pátrať po okolnostiach, prečo sa doteraz nepodarilo nájsť Metodov hrob.

Najvyšší súd reaguje na nesprávne informácie v kauze Patrika Pachingera

Najvyšší súd reaguje na nesprávne informácie 
v kauze Patrika Pachingera

Najvyšší súd (NS) SR dáva na správnu mieru nesprávne mediálne informácie, že vo veci Patrika Pachingera, právoplatne odsúdeného v kauze podvodu na nebankovky, rozhodovala predsedníčka NS SR. Zdôrazňuje, že v tejto kauze rozhodovala predsedníčka trestnoprávneho senátu NS SR Gabriela Šimonová. TASR o tom v utorok hovorkyňa NS SR Alexandra Važanová.
Spomenutá predsedníčka senátu NS SR koncom marca rozhodla, že vzhľadom na zdravotný stav Pachingera mu udelila mesačný odklad nástupu do výkonu trestu odňatia slobody. Sudkyňa následne zrušila príkaz na dodanie do výkonu trestu do času, kým sa nerozhodne na prvostupňových súdoch o jeho žiadostiach o podmienečné prepustenie a o odklad nástupu do výkonu trestu.
Pachinger do väzenia potom nenastúpil. Bol v policajnom pátraní. Od pondelka (2.7.), keď ho polícia zadržala, je však vo väzení.
Pachinger sa v pondelok dostavil na pojednávanie Okresného súdu (OS) Bratislava I, kde žiadal o odvolacie konanie - podmienečné prepustenie z výkonu trestu odňatia slobody. V minulosti okrem kauzy nebankoviek čelil na iných bratislavských súdoch konaniam za neplatenie výživného a za iný podvod. Za kauzu nebankoviek ho súdil, ako prvostupňový súd, Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Koncom marca NS SR právoplatne odsúdil okrem Pachingera aj ďalšieho spoluobžalovaného v tejto kauze Dávida Brtvu na deväťročný trest odňatia slobody.

Copyright ©TASR 2018



Podali trestné oznámenie pre článok spisovateľa Havrana

Podali trestné oznámenie pre
 článok spisovateľa Havrana

Advokátska kancelária Čarnogurský ULC s.r.o. podala dnes trestné oznámenie v súvislosti s hanobením katolíckeho náboženstva, viery a jej predstaviteľov. Ako ďalej agentúru SITA informovala zástupkyňa kancelárie Miriam Štímelová, oznámenie bolo podané na autora článku na portáli denníka SME s názvom Pošlite Kuffu do cirkusu“ s podtitulom „Prelátom vyhovujú čo najdebilnejší veriaci“ a podnadpisom „Z Márie Barbie“. "Autor vystupujúci pod menom Michal Havran hanobí v článku kresťanstvo a kresťanov. Z článku sála pýcha a nadraďovanie extrémistických názorov autora nad názory všetkých veriacich kresťanov. Autor sa postavil proti Bohu kresťanov a proti Ježišovi Kristovi. Článok autora je nielen nemorálny, ale aj protiprávny. Jeho zverejnením bol spáchaný trestný čin," uviedol Ján Čarnogurský ml.
V článku spomínaný kňaz Marián Kuffa podľa Čarnogurského pomohol stovkám ľudí, ktorí by bez jeho pomoci pravdepodobne skončili ako bezdomovci a zostali by na okraji spoločnosti. Oproti tomu autor článku nikomu nepomohol, práve naopak, iba šíri hlbokú nenávisť proti kresťanstvu a kresťanom. "Je možné očakávať, že v ďalších článkoch autor bude svoje nenávistné postoje iba stupňovať a pokiaľ ho štátna moc nezastaví, vyzve na vraždenie kresťanov a na ďalšie podobné perzekúcie všetkých, ktorí nezdieľajú autorove choré názory. Všetko miernejšie namierené protikresťansky už autor skúsil. Žiadame, aby štátna moc zamedzila ďalším podobným štvavým a extrémistickým vyjadreniam, hanobiacim kresťanstvo, kresťanov a kresťanské symboly," povedal Čarnogurský. Ako dodal, autor hanobiaceho článku môže iba dúfať, že ho stihne iba prísny trest zo strany štátnej moci a nie trest Boží.

"Kuffa skončil už predtým, svojimi apokalyptickými blábolmi o Turkoch na poníkoch v Istanbulskom dohovore a ešte predtým, hlúposťami o gendrovej diktatúre a potom, keď prišiel v sukni s bábikou z Dráčika preoblečenou za nejaký pohanský totem a v parlamente to držal fašistom ako miništrant," napísal Havran v spomínanom článku o kňazovi Kuffovi. Ten podľa spisovateľa "používa jazyk náboženského teroru, vyjadruje sa ako al-Bagdádí (vodca organizácie ISIS, pozn. SITA) a má zjavné modloslužobné praktiky.


©2018, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS


MEDIA NEWS

Výbor Európskeho parlamentu (EP) pre právne záležitosti (JURI) predstavil v pondelok v Štrasburgu zámer začať rokovania s Radou EÚ o konečnom znení legislatívy upravujúcej predpisy EÚ v oblasti autorského práva.
Europoslanci môžu voči tomuto rozhodnutiu vzniesť námietku a požiadať, aby o rokovacom mandáte EP rozhodlo plénum, čiže všetci prítomní členovia zákonodarného zboru EÚ. Poslanci majú čas vzniesť námietky najneskôr do utorňajšej polnoci (3.7).
Ak sa nájde aspoň 76 poslancov, ktorí v danom termíne vznesú námietku, o osude rokovacieho mandátu EP rozhodne plénum vo štvrtkovom hlasovaní (5.7). EP by v takom prípade hlasoval iba o potvrdení alebo zamietnutí rokovacieho mandátu z dielne výboru JURI.
V prípade jeho potvrdenia bude výbor splnomocnený rokovať s Radou EÚ, v prípade jeho zamietnutia bude o znení mandátu hlasovať plénum europarlamentu v septembri Rada EÚ, čiže ministri členských štátov, spoločné stanovisko k tejto smernici ešte neprijali, rokovacia pozícia bola dosiahnutá len na úrovni veľvyslancov (COREPER).
Podľa informácií Európskej aliancie tlačových agentúr (EANA) návrh smernice predložila pred dva a pol rokom Európska komisia (EK). EANA sa odvtedy usilovala o to, aby boli do textu smernice zakomponované aj posilnené práva tlačových agentúr - konkrétne o to, aby internetové vyhľadávače a agregátory platili vydavateľom za redakčný obsah, ktorý využívajú.
"Pozícia výboru je taká, že je potrebné zaistiť, aby sa všeobecne uznávané a dodržiavané princípy ochrany autorských práv aplikovali aj na internetové prostredie," vysvetlil spravodajca návrhu smernice EP, nemecký europoslanec Axel Voss.
Europoslanci trvajú na tom, aby boli nové obmedzenia šírenia obsahu zlučiteľné so zásadami slobody prejavu na internete. Z navrhovaného rámca ochrany autorských práv by preto malo byť vylúčené napríklad prispievanie do internetových encyklopédií nekomerčného charakteru.
EANA, ktorej členom je aj Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR), je tradičná stavovská organizácia tlačových agentúr z Európy. Jej úlohou je formulovať, koordinovať a spoločnými silami riešiť výzvy agentúrnej žurnalistickej práce v dynamicky sa meniacich trhových, legislatívnych a technologických podmienkach a v otázkach autorských práv.


Mikroblogovacia sociálna sieť Twitter zablokovala v Izraeli dva používateľské účty palestínskej skupiny Hamas a zrušila alebo zablokovala 35 účtov lídrov Hamasu i libanonského hnutia Hizballáh. Informovala o tom v pondelok Židovská telegrafická agentúra (JTA).
Twitter pristúpil k tomuto kroku približne dva týždne po tom, čo vedenie spoločnosti kontaktoval izraelský minister verejnej bezpečnosti Gilad Erdan. V liste uviedol, že Twitter "z veľkej časti nereaguje na požiadavky izraelských orgánov na odstránenie obsahu teroristov a zrušenie ich účtov".
"Umožnenie teroristickým organizáciám slobodne operovať a šíriť ich správy prostredníctvom vašej platformy môže byť porušením existujúceho izraelského zákona, pokiaľ ide o poskytovanie podpory teroristickým organizáciám," písal Erdan.
List obsahoval čiastočný zoznam účtov na Twitteri, ktoré sú spojené s teroristickými organizáciami, a Erdan pohrozil právnymi krokmi, ak nebudú odstránené.
JTA poznamenala, že twitterový účet Hamasu je v Izraeli od pondelka neprístupný. Mimo Izraela je dostupný, avšak obsahuje upozornenie, že môže obsahovať "potenciálne citlivý obsah".



Amerického filmového producenta a režiséra Harveyho Weinsteina obžalovali v pondelok z násilného sexuálneho správania a ďalších dvoch sexuálnch deliktov, z ktorých ho obvinila v poradí už tretia žena. Informovala o tom agentúra AP.
Weinstein (66) bol obžalovaný "zo sexuálneho násilia voči tretej žene, ktorého sa dopustil v roku 2006", uviedol okresný prokurátor v New Yorku Cyrus Vance mladší.
Podľa televízie Sky News hrozí Weinsteinovi v prípade dokázania viny až doživotie. Okrem toho bol obžalovaný aj z ďalších dvoch trestných činov sexuálnej povahy s maximálnou sadzbou desať rokov väzenia.
"Táto obžaloba je prejavom odvahy preukázanej (Weinsteinovými) obeťami, ktoré sa prihlásili," povedal Vance v súvislosti s novou obžalobou vznesenou voči Weinsteinovi, ktorý už čelí obžalobe v dvoch prípadoch z rokov 2004 a 2013, keď údajne sexuálne zaútočil na dve nemenované ženy.



Copyright ©TASR 2018


Spoločnosť Facebook pripustila, že poskytla desiatkam spoločností osobitný prístup k údajom svojich užívateľov potom, čo v roku 2015 obmedzila poskytovanie informácií svojich užívateľov tretím stranám. Udelenie výnimiek vývojárom aplikácií a výrobcom softvéru a hardvéru opisuje dokument, ktorý bol v piatok odovzdaný Kongresu, píše server CNBC.
Facebook oznámil, že 61 spoločnostiam, ako sú AOL, Nike, UPS alebo zoznamka Hinge, udelil jednorazový šesťmesačný prístup, aby získali čas reagovať na zmeny politiky firmy v oblasti užívateľských dát a vytvoriť verzie svojich produktov pre sociálnu sieť.
Prístup Facebooku k ochrane súkromia sa tento rok dostal do centra pozornosti po správe, že analytická spoločnosť Cambridge Analytica neoprávnene získala informácie o desiatkach miliónov užívateľov jeho siete a využila je mimo iného pri vývoji softvérových nástrojov na podporu volebnej kampane Donalda Trumpa.

Obraty nezávislých produkcií v českej filmovej a televíznej tvorbe prekonali vlani miliardu korún, a dostali sa tak na rekordnú hodnotu. Celkom český audiovizuálny trh v roku 2017 už druhý rok po sebe zaznamenal mierny prepad a jeho celkový obrat vlani predstavoval 6,329 miliardy korún. Na tlačovej konferencii v Karlových Varoch to uviedli zástupcovia Asociácie producentov v audiovízii (APA).
Asociácia od roku 2002 zbiera a vyhodnocuje dáta o obrate svojich členov - nezávislých producentov v oblasti zahraničnej zákazky, reklamy, českej filmovej a televíznej tvorby, dokumentu a animácie. APA zastupuje 99 produkcií, čo je 90 percent českého trhu.
Do nárastu objemu českej produkcie sa podľa predsedu APA Vratislava Šlajera premieta navýšenie rozpočtu Štátneho fondu kinematografie. "Prvýkrát sme sledovali aj štruktúru toho obratu a vyšlo nám, že 605 miliónov bol český film a 407 miliónov televízna tvorba a 28 miliónov on-line produkcie," povedal Šlajer ČTK k českej filmovej a televíznej produkcii.
Distribútori vlani uviedli do kín v Česku celkom 281 filmov, z toho 59 premiérových snímok z domácej produkcie - 32 hraných, 20 dokumentov a dva animované. Česko produkuje okrem krátkych filmov a pár dielov televíznych seriálov jeden až dva animované filmy ročne. Vlani divákov najviac zaujal Hurvínek a kúzelné múzeum. V návštevnosti sa umiestnil až na 22. mieste so 187.000 divákov, predal sa ale do 90 krajín. Produkcia českých animovaných filmov trpí podľa APA dlhodobým nedostatočným financovaním, rozpočty českej animovanej produkcie dosahujú 11 percent európskeho priemeru. Pokračovanie najúspešnejšieho českého animovaného seriálu všetkých čias Pat a Mat vzniká súbežne v ČR a v Číne.
Celkový obrat českých produkčných spoločností združených v APA ale oproti roku 2015, ktorý bol s celkovým obratom najvyššou so sumou 6,759 miliardy korún, vlani klesol o sedem percent. Trend trhu určujú najmä produkcie zaoberajúce sa zahraničnej zákazkou, tie v porovnaní s rokom 2015 klesli o 0,546 miliardy korún, s rokom 2016 potom o 0,4 miliardy korún.
Výrazne trend ovplyvňuje aj reklamné produkcie, kde síce údaje naznačujú mierny nárast, ale podľa asociácie odráža len rozšírenie jej členskej základne. Po odpočítaní obratu nových členov obrat reklamnej produkcie medziročne klesol - predvlani bol 2,203 miliardy, vlani 2,131 miliardy korún.
Reklamnú produkciu podľa asociácie okrem globálnych trendov ovplyvnilo aj minuloročné ukončenie intervencií Českej národnej banky, ktoré zahraničným klientom zákazky v ČR zdraželo.
Najviac produkcie ťažia termíny na získanie povolenia pre zabratie lokácií, ktoré predĺžila novela cestného zákona. Platí od januára 2016 a znížila flexibilitu produkcie voči zahraničným partnerom už v tom istom roku, uvádza APA. Počas vlaňajška zahraniční i domáci klienti presúvali prácu do iných krajín, kde je legislatíva ústretovejšie. Na povolenie dnes musia produkcie čakať až tri týždne, čo znamená, že od chvíle, kedy si štáb vyberie lokáciu, ktorá by sa mu páčila, môže začať točiť až za tak dlhú dobu - a na to štáby podľa APA nemajú čas, respektíve rozpočty.
Podľa APA prišli vlani reklamnej produkcie kvôli dlhým lehotám na získanie záberu o 20 až 50 percent zákaziek.

Copyright © ČTK 2018

Zomrel Armando 

Zomrel Armando 


Všestranný holandský umelec Armando zomrel v nedeľu vo svojom bydlisku v Postupime v nemeckej spolkovej krajine Brandenbursko vo veku 88 rokov. Informovali o tom v pondelok holandské médiá s odvolaním sa na umelcovu nadáciu.
      Rodák z Amsterdamu, pôvodným menom Herman Dirk van Dodeweerd, je považovaný za jedného z najvýznamnejších holandských umelcov povojnového obdobia. Práce tohto maliara, spisovateľa, básnika, sochára, dokumentaristu a huslistu, ktoré boli opakovane ocenené, výrazne ovplyvnila druhá svetová vojna a otázky, čo je dobro a čo zlo, čo je vina a čo nevina. Možno to súviselo aj s faktom, že vyrastal v Amersfoorte neďaleko koncentračného tábora zriadeného nemeckými okupantmi.
      Práve v Amersfoorte otvorili v roku 1998 Armandovo múzeum s jeho prácami, ktorých značná časť však padla za obeť požiaru v roku 2007. O sedem rokov neskôr umiestnili kolekciu Armandových diel v nových priestoroch múzea pri holandskom Bunniku.

Copyright ©TASR 2018

2. 7. 2018

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Mexického novinára zabili v štáte Quintana Roo ležiacom na východe krajiny, uviedla v nedeľu agentúra DPA s odvolaním sa na miestnu prokuratúru. Ide už o siedmeho zabitého reportéra v Mexiku v tomto roku.
Josého Guadalupe Chana, ktorý pracoval v miestnom týždenníku Playa News, zastrelili v piatok v bare v meste Felipe Carrillo Puerto v štáte Quintana Roo, spresnila vo vyhlásení prokuratúra.
Chan posledné týždne dostával vyhrážky smrťou, uviedol hovorca Úradu vysokého komisára OSN pre ľudské práva (OHCHR) v Mexiku.
Mexiko je pre novinárov jedna z najnebezpečnejších krajín sveta. Vlani tam bolo zabitých 13 žurnalistov. V priebehu posledných desiatich mesiacov pred júlovými voľbami zavraždili v krajine vyše 120 politikov, pripomenula agentúra DPA.
Mexiko v súčasnosti zažíva bezpríkladnú vlnu násilia, pričom počas vlaňajška tam bolo zaznamenaných 29.000 trestných činov, keď došlo k usmrteniu osôb.
Nárast násilia otriasol popularitou mexického prezidenta Enriqueho Peňu Nieta a posilnil podporu nádejného ľavicového prezidentského kandidáta Andrésa Manuela Lópeza Obradora, ktorý pred nedeľnými voľbami vedie v prieskumoch verejnej mienky. 


Vietnamská vláda adresovala sociálnej sieti Facebook sťažnosť po tom, ako sa zistilo, že reklamný nástroj tejto platformy zobrazoval sporné ostrovy v Juhočínskom mori ako čínske územie. Informovali o tom v pondelok vietnamské médiá, na ktoré sa odvoláva agentúra DPA.
Hovorca vietnamského ministerstva informácií a komunikácií pre denník Tuoi Tre vyhlásil, že Hanoj reagoval na Spratlyho ostrovy a Paracelské ostrovy, ktoré facebookový nástroj Boost Page vykreslil ako čínske.
Paracelské súostrovie, predtým kontrolované juhovietnamskou vládou, obsadila v roku 1974 Čína. Kontrola nad Spratlyho ostrovmi je rozdelená medzi Vietnam, Čínu a Filipíny, pričom všetky tieto krajiny si nárokujú celé súostrovie.
Vietnam a Čína naposledy bojovali o Spratlyho ostrovy v roku 1988, keď počas námornej bitky pri Johnsonovom rife zomrelo 64 vietnamských vojakov a rif padol do rúk Číne.
Facebook priznal, že použil "nesprávnu" mapu, a prisľúbil nápravu, píše Tuoi Tre. Ešte v pondelok ráno miestneho času však bola situácia nezmenená.
Čína si nárokuje takmer celé Juhočínske more vrátane vôd, ktorých sa domáhajú aj Vietnam, Filipíny, Taiwan, Malajzia a Brunej.

Copyright ©TASR 2018

V Jemene zatkli novinára, ktorý kritizoval koalíciu vedenú Saudskou Arábiou. Fathyho bin Lazrqa, šéfredaktora novín Aden Al Ghad, zadržali v pondelok v meste Aden. Nie je známe, kde sa momentálne nachádza. Koalícia od marca 2015 bojuje proti jemenským povstalcom húsíom. Jednotky koalície sídlia v meste Aden, povstalci zas kontrolujú hlavné mesto Saná. Zadržaný novinár na Facebooku obvinil koalíciu z toho, že nezabezpečuje základné služby obyvateľom a spochybnil informácie, podľa ktorých poskytuje na humanitárnu pomoc milióny dolárov.

©2018, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Vražda novinára Jána Kuciaka

Vražda novinára Jána Kuciaka


Žilinská radnica počas pondelkového slávnostného podujatia ocenila ľudí, ktorí významne ovplyvnili spoločenský a kultúrny život v meste. Verejné uznania a ocenenia udelili deviatim osobnostiam, z toho štyrom in memoriam, celkovo v štyroch kategóriách – Čestné občianstvo mesta Žilina, Cena mesta Žilina, Uznanie za zásluhy o rozvoj a reprezentáciu mesta Žilina a Cena primátora mesta. Najvyššie ocenenie, čestné občianstvo mesta Žilina, získali in memoriam zavraždený novinár Ján Kuciak a jeho snúbenica Martina Kušnírová.
„Ocenenie navrhli udeliť mestskí poslanci za hodnoty, ktoré títo mladí vyznávali - žiť v pravde a osobným príkladom dávať ľuďom nádej, že sa dá na Slovensku slušne a morálne žiť," informovala TASR hovorkyňa mesta Barbora Zigová.
V kategórii Cena mesta boli ocenení traja laureáti. Za činnosť v občianskom združení Náruč – Pomoc deťom v kríze, udelil ocenenie primátor jeho zakladateľovi a výkonnému riaditeľovi Ivanovi Leitmanovi. K osobnostiam mesta sa za vytvorenie správy o pomeroch v koncentračnom tábore Osvienčim-Brzezinka zapísali in memoriam aj Rudolf Vrba a Alfréd Wetzler - väzni, ktorým sa podarilo z tohto tábora ujsť.
„Na svojom úteku sa dostali do Žiliny, kde v dome židovskej náboženskej obce nadiktovali správu o pomeroch v týchto táboroch, čím poskytli spojencom informácie o masových vraždách, ktoré sa tam vykonávali počas holokaustu. Ich správa je považovaná za jeden z najdôležitejších dokumentov 20. storočia. Cenu prevzal predseda Židovskej náboženskej obce v Žiline Pavel Frankl," doplnila hovorkyňa.
Žilinská radnica udelila aj uznania za zásluhy o rozvoj a reprezentáciu mesta, ktoré si odniesli fotograf Jozef Feiler, sochár, maliar a umelec Štefan Pelikán a dlhoročný kronikár mesta Žilina Ján Štofko. Cena primátora mesta putuje tento rok do partnerského belgického mesta Essen. Ocenenie získal Marcel Mous za jeho prínos pri rozvíjaní priateľstva medzi mestami Žilina a Essen a medzi Slovenskom a Belgickom.
„Je pre mňa nesmiernou cťou oceniť osobnosti, ktoré sa zaslúžili o šírenie dobrého mena Žiliny doma i v zahraničí. Tieto mená sa stanú súčasťou úspešného príbehu o našom meste a výraznými písmenami sa vryjú do jeho dejín. Všetkým oceneným úprimne a z celého srdca blahoželám a ďakujem za ich prácu," povedal primátor mesta Igor Choma.
Žilinská radnica oceňuje významné osobnosti alebo kolektívy každý rok. Možnosť navrhnúť laureátov na ocenenia mohli aj samotní Žilinčania. Celkovo bolo nominovaných 48 osobností a kolektívov, z ktorých porota hlasovaním vybrala uvedených deväť mien.


Copyright ©TASR 2018

Stanovisko Generálnej prokuratúry SR

Stanovisko Generálnej prokuratúry SR


V predmetných trestných veciach krivého obvinenia podľa § 345 Trestného zákona, súvisiacich so zásahom polície v Moldave nad Bodvou a v Drieňove dňa 19. 6. 2013 bolo postupne od decembra 2017 až do januára 2018 doručených na Generálnu prokuratúru Slovenskej republiky niekoľko stoviek podaní. Podania smerovali voči uzneseniam o vznesení obvinenia, pričom vzhľadom na dobu ich podania a štádium prípravného konania, v ktorom boli podané, boli tieto vyhodnotené ako návrh na uplatnenie mimoriadneho opravného prostriedku podľa § 363 a násl. Trestného poriadku. S poukazom na ustanovenie § 364 ods. 1 Trestného poriadku, návrhy podali neoprávnené osoby. Napriek tomu, boli trestné veci v zákonnej lehote preskúmané z úradnej povinnosti a vznesenie obvinenia konkrétnym osobám vyhodnotil prokurátor trestného odboru GP SR ako zákonné.
V rámci uvedených podaní bol dňa 26. 1. 2018 doručený na Generálnu prokuratúru SR prípis z Amnesty International Slovensko z 19. 1. 2018, ktorý obsahoval 531 príloh, individuálnych podaní rôznych osôb v predmetných trestných veciach, z nich absolútna väčšina bola anonymného charakteru, nakoľko obsahovali iba mená, resp. mená a priezviská, bez uvedenia adresy bydliska a pod. Uvedené podania obsahovali prakticky úplne totožný ( len v niektorých prípadoch skrátený ) text. Viaceré z podaní obsahovali nielen uvedenie mena a priezviska, ale aj označenie triedy základnej školy napr. „7. B, IX. A, „s úctou žiak 7. triedy“ a pod. Veľká časť podaní bola napísaná na listoch, vytrhnutých zo školských zošitov s okrajmi, napísané detským písmom (najmä z tried VII. VIII. a IX. ročníka). Podania takto označené boli evidentne napísané na základných školách v Kráľovskom Chlmci, Čadci a pod.).
V tejto súvislosti je potrebné poukázať aj na trestnú vec zásahu polície zásahom polície v Moldave nad Bodvou a v Drieňove dňa 19. 6. 2013, v rámci ktorej došlo ku krivému obvineniu príslušníkov polície, pre ktoré sa v súčasnosti vedie trestné stíhanie. Na objektívne a zákonné realizovanie prípravného konania vo veci zásahu polície poukazujú aj dve rozhodnutia Ústavného súdu SR.
V predmetnej trestnej veci boli podané sťažnosti obvinených prostredníctvom právnych zástupcov aj na Ústavný súd Slovenskej republiky, ktorý vo svojich rozhodnutiach zo dňa 1. 8. 2017 a 12. 9. 2017 sťažnosti odmietol. Ústavný súd SR vo svojom odôvodnení okrem iného konštatoval, „že je evidentné, že orgány činné v danom prípravnom konaní vykonali maximum pre objasnenie všetkých skutkových okolností prípadu. Závery SKIS-stred a Krajskou prokuratúrou v Prešove sú opraté o výsledky dôkladne vykonaného vyšetrovania, pritom rozsiahle odôvodnenia ich rozhodnutí sú logické, homogénne, bez vnútorných rozporov s uvedením racionálnych vyhodnotení zabezpečených dôkazných prostriedkov a z nich plynúcich dôkazov. Orgány činné v prípravnom konaní presvedčivo odôvodnili zistenie faktu, že proti sťažovateľom nebolo príslušníkmi polície postupované tak, ako to tvrdili vo svojich výpovediach. Účinky nimi uvádzaných postupov a spôsobov konania príslušníkov polície (fyzické násilie, neprimerané použitie donucovacích prostriedkov, poškodzovanie majetku a pod.) by sa zákonite museli prejaviť v objektívnom svete v podobe následkov takéhoto konania na predmetoch útoku (či už živých alebo neživých), ktoré však preukázateľne nenastali. Rozsah vykonaných procesných úkonov skutočne nasvedčuje tomu, že orgány činné v trestnom konaní pristupovali k objasneniu okolností prípadu zvlášť precízne“ píše sa v rozhodnutí Ústavného súdu SR.
Aj z týchto rozhodnutí ÚS SR sa dá vydedukovať, že dôkazy, ktoré na základe ktorých bolo začaté trestné stíhanie vo veciach krivého obvinenia boli získané zákonným spôsobom a bol zákonný dôvod na začatie trestného stíhania a vznesenia obvinenia.

Zomrela Emma Černá

Zomrela Emma Černá

Vo veku 81 rokov zomrela česká herečka Emma Černá. Českému denníku Blesk potvrdil smutnú správu herec Jiří Štrébl, ktorý o úmrtí predtým informoval prostredníctvom Facebooku.

Emma Černá sa narodila 23. marca 1937 v českom meste Mladá Boleslav. Počas života sa stihla predstaviť v mnohých divadlách, ako napríklad Divadlo Na zábradlí, Divadlo pracujících, Divadlo S. K. Neumanna (neskôr Divadlo pod Palmovkou, pozn. SITA) či v Národnom divadle. Vo filme debutovala v roku 1964, a to v dráme Každý den odvahu. Neskôr si zahrala v snímkach ako Adelheid (1969), Nahota (1970), Holka na zabití (1975), Den pro mou lásku (1976), Stretnutie v júli (1978), Skalpel, prosím (1985), Proč? (1987), Kolja (1996) či Samotári (2000). Vyučovala na Vyššej odbornej škole hereckej v Prahe.

©2018, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA RTVS

RADA RTVS

Rada RTVS nemá žiadny relevantný podnet, preukazujúci, že verejnoprávne médium nezvláda svoju zákonnú povinnosť zabezpečiť nestranné, pluralitné vysielanie, ktoré neovplyvňuje politický tlak. V odsúhlasenom stanovisku to na pondelkovom rokovaní Rady uviedol jej podpredseda Martin Kákoš.
      Rada reagovala na výzvu Slovenského ochranárskeho snemu (SOS), v ktorej 38 signatárov vyjadrilo obavy z ohrozenia verejnoprávnosti RTVS a prostredníctvom vyjadrení manažmentu telerozhlasu i z bagatelizácie rizika dezinformácií, konšpirácií a hoaxov. Kákoš ubezpečil, že Rada ako dozorný orgán dôsledne dozerá a bude naďalej dozerať na objektívnosť a pravdivosť informácií šírených vo vysielaní RTVS. "Nemáme žiadny relevantný podnet, ktorý by bol či už nami, alebo Radou pre vysielanie a retransmisiu (RVR) vyhodnotený tak, že dochádza k porušeniu zákona a RTVS podlieha politickým tlakom. My ako Rada budeme prísne dbať na to, aby k ničomu takému nedochádzalo," zdôraznil Kákoš.
      SOS zaslala Rade RTVS výzvu v polovici júna, Rada sa ňou zaoberala na najbližšom možnom zasadnutí.
      V neverejnom režime sa Rada zaoberala aj aktuálnym stavom plnenia Zmluvy so štátom v prípade filmového projektu Generál. Čerpanie štátnych dotácií (realizované prostredníctvom dotácií Audiovizuálneho fondu (AvF) i prostriedkov pre RTVS na výrobu filmov) pre tento filmový projekt vyvolalo pochybnosti v súvislosti s doterajšou prípravou diela a oddialením jeho realizácie. Generálneho riaditeľa RTVS Rada požiadala, aby na najbližšie augustové zasadnutie predložil materiál obsahujúci riešenie situácie v súvislosti s projektom Generál a jeho možné dopady na hospodárnosť, efektívnosť a účelnosť nakladania s verejnými prostriedkami RTVS.
Manažment verejnoprávneho Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) pracuje podľa jeho šéfa Jaroslava Rezníka na opatreniach a riešeniach na zníženie dopadov investičného dlhu a príjmových výpadkov RTVS. Ako na dnešnom rokovaní Rady RTVS informoval Rezník, na návrhu riešení a opatrení, ktoré by eliminovali dopad investičného dlhu a výpadku príjmovej časti rozpočtu, čo má vplyv na hospodárenie RTVS, pracujú od februára tohto roka v nadväznosti na výstupy analýzy od nezávislej spoločnosti. Autorom analýzy je audítorská spoločnosť Grant Thornton. Pri riešení dlhodobého podfinancovania RTVS však manažment podľa Rezníka nezabúda ani na tému dlhodobo nízkych koncesionárskych poplatkov. Šéf verejnoprávnej rádiotelevízie je osobne za ústavný zákon, ktorý určí systém financovania RTVS a bude v ňom aj valorizácia.

Copyright ©TASR 2018

V súvislosti s opatreniami na zníženie dopadov investičného dlhu a príjmových výpadkov RTVS Rezník ďalej pripomenul, že zriadili technickú a ekonomickú radu s cieľom racionalizovať systém nakupovania aj investície a náklady na úrovni všetkých zložiek RTVS. „Na to sme zriadili systém riadenia výkonnosti, centralizujeme verejné obstarávanie, nastavujeme nový prevádzkový model, zjednodušujem organizačnú štruktúru a snažíme sa systémovo riadiť interné kapacity,“ konkretizoval. Na základe zistených skutočností začali transformáciu organizácie v siedmich oblastiach. Jednotlivé transformačné opatrenia by mali priniesť efektívnejšie vynakladanie financií a týkajú sa oblastí riadenia, ľudských zdrojov, IT, posilnenia výnosov, redukcie nákladov, efektívnej správy, údržby a investícií do majetku a ďalších. Podľa Dozornej komisie Rady RTVS ide o rámec plánovaných opatrení, odporúčaní, ktoré ešte nie sú presne konkretizované. Ako rámcový materiál ho komisia víta, pri hodnotení si počká na podrobné rozpracovanie a dopady jednotlivých opatrení.
Jaroslav Rezník počas rokovania rady pripomenul, že za najstabilnejší prvok zabezpečenia verejnoprávneho vysielania považuje koncesionárske poplatky. Podotkol, že je verejne známe, že súčasná výška koncesií je na Slovensku nedostatočná a čiastočne sa kompenzuje cez zmluvu so štátom. „To, že o tom vieme a to, že nič významné sa okolo toho nedeje, to ešte neznamená, že nekonáme,“ povedal. „Treba to riešiť legislatívne. Osobne vidím ako najperspektívnejší, najstabilnejší spôsob vyrovnania sa s týmto problémom ústavný zákon. Pretože si myslím, že by to mala byť legislatívna úprava, ktorá bude platná nasledujúcich 10 – 15 rokov. Viete dobre, že ústavné zákony sú vždy stabilnejšie ako zákony prijímané jednoduchou väčšinou,“ vysvetlil rade svoj postoj Rezník. Politikom chce „trpezlivo vysvetľovať, že je pre celú spoločnosť lepšie, ak to bude upravené spôsobom, ktorý RTVS zabezpečí stabilné a dostatočné financovanie“. Za dôležité pritom považuje, aby v takejto novej legislatívnej úprave bola zakotvená aj valorizácia. Pripúšťa, že v rámci Európy existuje viacero modelov financovania verejnoprávnej televízie a rozhlasu. „Samozrejme, že si uvedomujeme riziko,“ dodal Rezník k téme dlhodobo nízkych koncesií.
Rezník Radu RTVS informoval, že od dnes do 31. júla je poverenou riaditeľkou televíznej Jednotky Marta Gajdošíková. Od 1. augusta by mala mať Jednotka nového riaditeľa. Šéf RTVS však jeho meno neuviedol a dodal, že Radu RTVS bude o ňom informovať na budúcom rokovaní.

©2018, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Nový šéfdirigent SOSR

Nový šéfdirigent SOSR

Zvyšovať umeleckú kvalitu i možnosti vystúpení v zahraničí. To sú ambície nového šéfdirigenta Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu (SOSR) Petra Valentoviča, ktorý sa svojej funkcie ujme od septembra. Svoje vízie stručne predstavil na pondelkovom zasadnutí Rady RTVS.
Nový šéfdirigent vidí v najstaršom profesionálnom symfonickom telese na Slovensku, ktorý v roku 2019 oslavuje 90 rokov, veľký potenciál. Jeho zámerom je i zvýšiť počet jeho členov. „Na to, aby orchester mohol súbežne vystupovať i pripravovať sa, je potrebné mať dostatok hráčov, ktorí sa môžu obmeniť podľa potreby,“ ozrejmil Valentovič. Počet, ktorý by mal zvýšiť stav v orchestri, nekonkretizoval. „Je to ešte otázka rozhovorov,“ uviedol.
Generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník sa teší, že SOSR získal renomovaného umelca európskeho formátu. „Očakávame, že rozhlasový orchester pod jeho vedením zostane integrálnou súčasťou RTVS a úspešne zvládne plnenie dvojjedinej funkcie – realizáciu nahrávok k rozhlasovým i televíznym projektom, ako aj k projektom našich partnerov, a smerom k publiku bude prinášať radosť v pravidelných koncertoch, na ktoré sa veľmi tešíme,“ uviedol.
Peter Valentovič patrí k mladšej generácii slovenských dirigentov. Pracoval so Slovenskou filharmóniou, Štátnou filharmóniou Košice, so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu a niekoľko rokov intenzívne spolupracoval so Štátnym divadlom v Košiciach. Pravidelne diriguje v Slovenskom národnom divadle opery a balety. Počas štúdia vo Viedni dostal štipendium za výnimočné umelecké nadanie. Pôsobil aj ako korepetítor napríklad v parížskej a viedenskej opere, bol zbormajstrom a dirigentom v Kapskom Meste a hlavným dirigentom v Štátnej opere v Istanbule.
Valentovič na poste nahrádza Maria Košika, ktorý SOSR viedol od roku 2006. Novú sezónu 2018/2019 otvorí SOSR 19. októbra slávnostným koncertom z diel Bedřicha Smetanu, Eugena Suchoňa a Antonína Dvořáka pod taktovkou Ondreja Lenárda.

Copyright ©TASR 2018

FEST ANČA

FEST ANČA

Víťazným filmom 11. ročníka Festu Anča sa stala snímka Nič sa nedeje dánskej režisérskej dvojice Uri a Michelle Kranot. "Uchvátila nás jej atmosféra a hypnotické tempo. Zanechá v divákovi hlboký zážitok, ktorý sa len tak ľahko nevytratí," zhodnotila odborná porota, ktorú tvorili televízna a filmová konzultantka Agnes Bizzaro z Nemecka, filmár Peter Millard z Veľkej Británie a filmový vedec Michal Bobrowski z Poľska. Víťazný film získal ocenenie Anča Award honorované sumou 800 eur a sošku z dielne štúdia ALLT, ktorá svojím vizuálom navodzuje hlavnú tému 11. ročníka festivalu - propaganda.

Film Nič sa nedeje vznikol vo dvoch verziách, v klasickej 2D animácii a VR. Jedna dopĺňa druhú. Na Fest Anči si ich diváci mohli pozrieť obe. "Kým v prvej verzii sledujeme ľudí, ktorí sa na niečo pozerajú, vo VR sa ocitáme práve na mieste, ktoré sledujú. Tvorcovia sa tak hrajú s divákmi - pozorujete a ste pozorovaní," vysvetlil programový riaditeľ festivalu Maroš Brojo. Oblečenie ľudí vo filme evokuje, že je situovaný do tridsiatych alebo päťdesiatych rokov, jeho príbeh sa však môže udiať kdekoľvek a kedykoľvek. "Ľudia nám často po zhliadnutí filmu kladú otázku 'Bol tam niekto zavraždený? Popravený?' My na ňu odpovedáme 'Možno.' Po dopozeraní by ste totiž mali mať v sebe pocit, ktorý vo vás vyvoláva otázku 'Čo sa tam stalo? Na čo som sa to pozeral?',“ priblížili autori snímky, ktorí sa takýmto spôsobom snažia upozorniť na súčasné spoločenské udalosti vo svete. To, čo bolo v minulosti, môže byť podľa nich aj dnes. Silnou stránkou vo filme je aj hudba, ktorú skomponoval sám Uri Kranot. Inšpiroval sa pritom rumunskými a bulharskými tradičnými skladbami.

Ocenenie Anča Student Award honorované sumou 400 eur získal Alexander Gratzer z Rakúska za film Animátor. Porote sa páčilo, ako film funguje aj s minimálnym množstvom animácie vďaka perfektnému načasovaniu a hre s očakávaniami diváka.

V Medzinárodnej súťaži videoklipov zaujala tento rok Sanni Lahtinen z Fínska, ktorá vytvorila klip pre skladbu w / o elektro-popovej formácie Finkel. "Videoklip vás uchváti na prvý pohľad. Na začiatku vás vtiahne a na konci vypľuje. Obraz dynamicky plynie a organicky odráža hudobnú zložku. Rytmus, farby a animácia zavedú diváka na podmanivú cestu plnú emócií," uviedli členovia poroty, kultúrna manažérka Michaela Kučová zo Slovenska, hudobník Jordi Baldó zo Španielska a Milan Grajetzki z Dánska, ktorý pôsobí v oblasti hudobnej kompozície, mediálnych umení, dizajnu video hier a VR. Víťazný videoklip získal cenu Anča Music Video Award honorovanú takisto ako Anča Student Award sumou 400 eur.

Detskí návštevníci festivalu rozhodli zas o filme, ktorý získal Anča Kids Award a odmenu 400 eur. Najviac ich pritom zaujala rozprávka Pasca na vtáky kanadského režiséra Evana DeRushieho. Roztomilý vták unikol len o vlások obchodníkom s exotickými operencami. Napokon ale predsa skončil v klietke. Zajatie mu najskôr neprospieva, až kým nespozná silu priateľstva. "Nie je to prvý raz, čo na Fest Anči zvíťazil v detskej súťaži film, ktorý nesie v sebe silnú myšlienku," zhodnotil Brojo.

Ocenenie Anča Slovak Award honorované sumou 1000 eur si prevzala Ivana Šebestová za film Žltá. Snímka, ktorú len pred pár dňami uviedli aj na jednom z najprestížnejších festivalov animovaných filmov v Annecy, porotu zaujala tým, ako dokázala pomocou farby a svetla vyrozprávať príbeh o tom, že zanietenie a vášeň dokáže premôcť strach. O jej prvenstve rozhodli oscarový kanadsko-bulharský režisér Theodore Ushev, slovenský animátor Marián Villaris a autor storyboardov ikonických televíznych seriálov ako Ovečka Shaun, Staviteľ Bob a ďalších, David Bunting z Veľkej Británie. Cenu Anča Slovak Award podporil Literárny Fond.

Jednému slovenskému animovanému filmu udelil Fest Anča v spolupráci s mediálnou spoločnosťou Film Europe Media Company aj špeciálnu distribučnú cenu Anča D Award. Získal ju Lukáš Figel za snímku selFish. Krátky film sa vďaka tomu dostane do slovenských kín ako predfilm celovečernej snímky. Hlavnú cenu z Game Days Pitching Session si odniesol projekt Blood Will Be Spilled od štúdia Double Quote Studios za unikátne spracovanie tradičnej témy divokého západu a dobrú umeleckú prezentáciu. "Cieľom Fest Anče je zvyšovať povedomie o animovanej tvorbe ako o plnohodnotnej umeleckej forme, prinášať dobrú zábavu, ale aj prispievať k budovaniu slovenského filmového a videoherného priemyslu," priblížil Brojo.

V programe zároveň ani tento rok nechýbala súťaž Game Jam spočívajúca v rýchlotvorbe hier na zadanú tému, ktorú sa účastníci a účastníčky dozvedeli pred festivalom. Prvé miesto si odniesla trojica autorov Katarína Geffertová, Jakub Moravec a Vlado Líška s hrou Stratený hlas o nájdení svojho strateného hlasu v totalitnom štáte, kde jednotlivec neznamená nič, ale zjednotená skupina dokáže divy.

Organizátori sa s 11. ročníkom Festu Anča rozlúčili s veľkou vďakou a úsmevmi na tvárach. "Myslím, že sme viac unavení ako návštevníci. Chceme sa poďakovať všetkým, s ktorými sme strávili čas, ktorý si myslím, že je vzácny a výnimočný. Verím, že si ľudia prežili to dobrodružstvo, ktoré my prežívame po celý rok pri prípravách týchto štyroch dní. Verím, že si všetci odniesli niekoľko zážitkov a ten drive, ktorý sme my získavali počas celého roka," povedala počas záverečného ceremoniálu riaditeľka festivalu Žofia Bosáková. "Ono sa to možno nezdá, ale na tom festivale pracujeme prakticky celý rok a stojí nás to obrovské množstvo energie. No keď už je človek na mieste, keď už sa to začne diať a stretáva všetkých tých ľudí, vidí tie úsmevy a získava možno aj nejaké nové známosti, to je práve tá vec, ktorá nám dáva tú energiu naspäť. Ďakujeme. A takisto dúfam, že tak, ako bolo dobre návštevníkom festivalu, tak bolo dobre aj jeho organizátorom, že sa máme nejakým spôsobom radi a aj preto nás to vlastne baví robiť," dodal Brojo.

Víťazné filmy mohli návštevníci a návštevníčky festivalu vidieť v nedeľu večer po záverečnom ceremoniáli v žilinskom Bábkovom divadle. Najbližšie ich premietnu v pásme Best of Fest Anča 2018 na festivale Pohoda v Trenčíne.

©2018, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

.

RADA RTVS

RADA RTVS


Svetový deň športovej žurnalistiky

Svetový deň športovej žurnalistiky

1. 7. 2018

Rádio Slovensko News

Rádio Slovensko News

Zaujímavé príbehy k polstoročiu augusta 1968, praktické rady pre dovolenkujúcich, ale aj atraktívnu hru o nové auto pripravilo v rámci letného vysielania Rádio Slovensko.
Každý pracovný deň v júli a v auguste odvysiela o 08.25 h rubriku Pozor, zákruta! – Ranné radenie, v ktorej prinesie zaujímavé motoristické rady nielen pre dovolenkujúcich vodičov. Po 11.10 h sa poslucháči dozvedia a aktuálnom počasí v najnavštevovanejších európskych letoviskách a v Turecku.
Výročie vpádu vojsk Varšavskej zmluvy do bývalého Československa si Rádio Slovensko pripomenie v 17 dielnom seriáli, v ktorom odznejú aj vzácne archívne nahrávky z daného obdobia. Pri tejto príležitosti sa pripravuje ďalšie podujatie z cyklu Osmičková pyramída, ktorého súčasťou bude výstava fotografií Okupácia v slovenských mestách. Do nej môžu prispieť aj poslucháči. V prípade, ak vlastnia takéto snímky, môžu ich posielať na emailovú adresu august68@rtvs.sk.
„Počas letných prázdnin chceme našim poslucháčom priniesť nielen zaujímavé a praktické informácie, ale aj zábavu a istú dávku napätia. Preto prichádzame s novou hrou Auto na kľúč. Ako už názov napovedá, výhrou bude úplne nový automobil, ktorý výherca získa navždy,“ prezradil šéfdramaturg Rádia Slovensko Milan Urbaník.
Na jeho získanie stačí mať pri šoférovaní naladené Rádio Slovensko a, samozrejme, jazdiť bezpečne a plynulo. Na motoristov čaká 90 kľúčov, ale iba jeden z nich odomkne nové auto. Motohliadka Rádia Slovensko bude od 1. do 28. augusta križovať cesty po celom Slovensku. Do štúdia Rádia Slovensko v tomto období pravidelne nahlási evidenčné číslo auta, ktoré práve ide pred ňou, a v živom vysielaní vyzve jeho vodiča, aby do piatich minút bezpečne zastavil. Ten po zastavení zažije „kľúčový" okamih, pretože si bude môcť vybrať 1 z 90 kľúčov. Ich držitelia sa nimi vo veľkom finále 8. septembra na Radvanskom jarmoku v Banskej Bystrici pokúsia otvoriť nový automobil.
V letných mesiacoch nebudú vo vysielacej štruktúre Rádia Slovensko figurovať Sobotné dialógy a beseda Z prvej ruky. Publicistická diskusná relácia K veci sa o niekoľko minút skráti.