18. 5. 2005
Čo je to verejnoprávnosť ? 1
Čo je to verejnoprávnosť ? 1
Verejnoprávnosť je celkom zrozumiteľne vymedzená v pragrafe 2, zákona o
Slovenskej televízii, kde sa píše:
§ 2Postavenie Slovenskej televízie
(1) Slovenská televízia je verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná, kultúrna a vzdelávacia inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti televízneho vysielania.
To, že je STV charakterizovaná ako verejnoprávna, znamená, že je financovaná z verejných zdrojov. O tom, akou inštitúciou má byť, aký program má vysielať, hovoria ďalšie slová citovaného paragrafu. Teda informačnou, kultúrnou a vzdelávacou inštitúciou.
Na Slovensku je problém vysielania vo verejnom záujme najmä v tom, že vysielatelia si sami určujú čo má byť obsahom ich vysielania. Je to hlboké (zámerné) nepochopenie kritéria nezávislosti vysielatela. Štát takmer rezignoval na štátnu kultúrnu politiku i jej súčasť, mediálnu politiku.
Objednávateľom programovej služby by nemala byť ani Rada STV, ani NR SR, ale ústredné orgány štátnej správy pre oblasť kultúry a školstva, teda Ministerstvo kultúry a Ministerstvo školstva. (Ešte lepšie jedno Ministerstvo kultúry a vzdelávania.) Ono by malo zadať verejnú objednávku na štruktúru programu, tak aby vysielateľ spĺňal charakteristiku vyššie citovaného paragrafu. Úlohou Rady STV potom je dohliadať, kontrolovať či
verejnoprávny vysielateľ spĺňa kritéria nezávislej, kultúrnej a vzdelávacej inštitúcie.
Je úplne prirodzené, že o finančné prostriedky z verejných zdrojov sa cez grantové programy Ministerstva kultúry uchádzajú neštátne inštitúcie.
Program organizácií priamo zriadených Ministerstvom kultúry je financovaný prostredníctvom programového financovania. Napríklad múzeá a galérie predkladajú projekty, na ktoré im prideľuje Ministerstvo kultúry, po schválení, prostriedky na ich realizáciu. O nezávislosti akademickej pôdy nikto nediskutuje, pritom to, že Ministerstvo školstva je objednávateľom
obsahu výuky je každému jasné a zrozumiteľné.
Ak by sme dotiahli realitu dneška v STV ad absurdum na podmienky škôl, riaditeľ ktorejkoľvek by sa mohol podľa svojho uváženia rozhodnúť, že výuka matematiky na jeho škole mu výrazne znižuje počet záujemcov o štúdium a nahradí ju napríklad športovými hrami. Absolventom by pritom naďalej dával
vysvedčenie o absolvovaní gymnázia.
Vlado Červenák