14. 5. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Kanadská vydavateľská firma Thomson v piatok oznámila, že sa dohodla na predaji svojich vzdelávacích aktív súkromným investorom celkom za asi 7,75 mld. USD v hotovosti. Táto transakcia je považovaná za kľúčový krok v snahe firmy získať kontrolný podiel v tlačovej a informačnej agentúre Reuters. Thomson začiatkom týždňa potvrdil, že o kúpe Reuters rokuje. Spoločnosť Thomson ďalej uviedla, že podpísala zmluvy s fondmi, ktorým radia spoločnosti Apax Partners a OMERS Capital Partners, o predaji vzdelávacích aktív divízie Thomson Learning. Konzorcium fondov kúpi tiež firmu Nelson Canada, ktorá poskytuje učebnice a internetové zdroje. Dokončenie transakcie sa očakáva v treťom kvartáli.

Španielsky telekomunikačný operátor Telefónica predal svoj 75-percentný podiel v televíznej produkčnej spoločnosti Endemol za 2,63 mld. eur konzorciu, ktoré zahŕňa aj taliansky Mediaset. Telefónica v tlačovom vyhlásení v pondelok uviedla, že jej kapitálový zisk z predaja podielu dosiahne približne 1,4 mld. eur. V konzorciu držia rovnaké podiely firma Mediacinco Cartera, ktorú vlastní Mediaset, ďalej fond Cyrte Fund II a fond GS Capital Partners VI, patriaci do skupiny Goldman Sachs. Konzorcium tiež súhlasilo, že predloží ponuku na kúpu zvyšných 25 % Endemolu, uvádza sa v samostatnom vyhlásení talianskej spoločnosti Mediaset, ktorú kontroluje bývalý taliansky premiér Silvio Berlusconi. Fond Cyrte je investičným motorom Johna de Mola, zakladateľa firmy Endemol, ktorá je známa napríklad formátom "Big Brother". Zdroje blízke transakcii však uviedli, že de Mol by nemal mať žiadnu manažérsku úlohu v spoločnosti. Telefónica kúpila Endemol v roku 2000 za 5,5 mld. eur. Telefónica na Slovensku pôsobí prostredníctvom divízie Telefónica O2 Slovakia s.r.o., ktorá začala prevádzku 2. februára tohto roka. Tretí slovenský mobilný operátor evidoval k 19. aprílu už viac ako 400 tis. aktívnych zákazníkov predplatených služieb.

Internetové videostránky s podporou reklamy, zamerané na predaj filmov a televíznych programov, ako napríklad iTunes od spoločnosti Apple, zaznamenajú tento rok pravdepodobne kulmináciu svojho rozmachu. Podľa odhadov štúdie Forrester Research, predaj filmov a televíznych relácií sa má v roku 2007 strojnásobiť. Pokiaľ sa však priemerný zákazník nenaučí platiť za internetové video, trend nárastu predajnosti sa na budúci rok zrejme zastaví. "Na trhu s internetovým videom, iTunes je iba prechodným javom, kým zákazník čaká na lepší spôsob, ako získať video. Nové spôsoby sa už dostávajú na trh," povedal analytik Forrester Research James McQuivey, autor štúdie. McQuivey zároveň nazval segment trhu s možnosťou plateného sťahovania videí ako "slepú uličku". Štúdia predpokladá, že nárast predaja sa po roku 2008 nebude už dynamicky zvyšovať, najmä keď sa služby týchto videostránok viac rozšíria medzi zákazníkmi. Zmätok pri narábaní s rozličnými formátmi video súborov, problémy pri prehrávaní stiahnutých videí na televíznych obrazovkách a iné komplikácie sa podpísali na skutočnosti, že priemerný užívateľ nie je navyknutý platiť za audiovizuálny materiál cez internet. Plány tradičných mediálnych distribučných spoločností sprístupniť ich videoprodukty zadarmo cez internet - vrátane filmovej služby MovieLink, podporovanej Hollywoodom - pôsobia taktiež proti rozmachu platených služieb. Na čele so spoločnosťou Walt Disney, televízne siete vrátane News Corp.'s Fox už ponúkajú určité programy zadarmo. V súčasnosti platí za sťahovanie programov či filmov cez internet iba 9 percent užívateľov. McQuivey radí mediálnym spoločnostiam, aby sprístupnili svoje produkty na všetkých distribučných platformách, avšak venovali viac pozornosti tým, ktoré umožnia užívateľom zdieľať materiál v domácej sieti.

Populárna internetová stránka YouTube sľúbila, že na žiadosť Thajska zablokuje štyri videoklipy, ktoré údajne urážajú Thajského kráľa Bhumibola Adulyadeja. Ide tak o najnovší posun v konflikte, ktorý podnietil debatu o slobode prejavu na internete. V liste zaslanom ministrovi komunikácií Sitthichaiovi Pookaiyaudomovi, vlastník stránky spoločnosť Google prisľúbila odstrániť štyri videá. Dva klipy, ku ktorým má Thajsko výhrady, však ostanú na YouTube i naďalej. Dôvodom je, že podľa Google sa videá nedopúšťajú hanobenia panovníka, ktoré je v Thajsku závažným trestným činom. "Sú to politické komentáre, ktoré sú kritické voči vláde, rovnako ako správaniu cudzincov. Pretože tieto videá sú koncipované v politickom kontexte a ich zámerom nie je urážka Jeho Výsosti, nevidíme dôvod na ich zablokovanie," uvádza sa v liste.