RTVS NEWS
Spoločnosť RTVS, s.r.o.- založená Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom v zmysle zákona č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom za účelom výberu úhrady - sa ocitla v zložitej situácii, nakoľko nie je schopná uhradiť zo svojich zdrojov finančné záväzky voči subjektom, ktoré jej na zmluvnom základe poskytujú práce a služby.
Napriek skutočnosti, že výber za posledné obdobie predstavuje oproti rovnakému obdobiu minulého roka nárast v príjmovej časti rozpočtu spoločnosti, vstupné náklady na rozbehnutie činnosti spoločnosti presahujú limit 4 % z príjmov z úhrady a pokút, ktorý je stanovený zákonom na úhradu nákladov vyberateľa na výber úhrady, kontrolu platenia úhrady a vymáhanie úhrady a pokút.
V prehľade záväzkov spoločnosti splatných ku dňu 13.10.2008, z ktorého vyplýva, že RTVS, s.r.o. môže z vlastných zdrojov uhradiť 8.877.295,10,- Sk a zvyšný dlh predstavuje sumu 9.807.193,10,- Sk. /príloha č. 1/
Spoločnosti neboli ešte vyfakturované záväzky vo výške 14 527 044,- Sk od firiem zabezpečujúcich softvérové spracovanie údajov (ICZ, SOFTIP). Z uvedeného vyplýva, že záväzky RTVS po doručení týchto faktúr budú vo výške 24 334 237,10. Sk.
Situáciu je nevyhnutné riešiť zvýšením základného imania spoločnosti RTVS, s.r.o., ktorej spoločníkmi sú Slovenská televízia a Slovenský rozhlas, a to každý rovnakým podielom.
Zvýšenie základného imania spoločnosti RTVS, s.r.o., je potrebné vykonať k 17. októbru 2008 o sumu 20,0 miliónov Sk tak, ako je to podrobne uvedené v splátkovom kalendári. Splácanie schváleného zvýšenia základného imania STV a SRo by sa realizovalo v postupných etapách. Pre spoločnosť RTVS sú rozhodujúce prvé tri splátky z priloženého splátkového kalendára. Pre spoločníkov Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas to znamená do 21. 10. 2008 zabezpečiť transfer 13,35 mil. Sk, do 18. 11. 2008 transfer 2,97 mil. Sk a do 15. 12. 2008 sumu 1,92 mil. Sk. Pre každého zo spoločníkov je to vždy polovica z uvedenej sumy. Ďalšie splátky zvyšovania základného imania by sa posúdili na základe ekonomických rozborov v januári 2009.
Spoločnosť RTVS pripravuje viacero aktivít, spojených s odhaľovaním neplatičov úhrad a tiež akcií na podporu aplikácie zákona č. 68/2008 Z. z.. Aj pri realizácii týchto aktivít bude dochádzať k zvýšeným nákladom, ktoré určite nebude spoločnosť RTVS, s.r.o. schopná kryť zo zákonom schválených 4% na činnosť.
V súčasnej zlej ekonomickej situácii STV nie je jednoduché prijať rozhodnutie, ktoré ešte viac zvýši deficit finančných zdrojov v STV.
Platobná neschopnosť vznikla v spoločnosti RTVS z toho dôvodu, že pri zakladaní spoločnosti sa nezohľadnili všetky priame a vyvolané náklady, ktoré úzko súviseli so zriadením spoločnosti (vybavenie spoločnosti PC, softvérom, vybavenie ostatným majetkom). Slovenská televízia vo svojom liste zo dňa 21.1.2008 (viď príloha č.3) predložila zásadné pripomienky k návrhu zákona o úhrade za služby verejnosti, kde v bode 3 poukazuje na skutočnosť, že limit nákladov v sume 4 % z príjmov z úhrad nebude možné dosiahnuť v prvých rokoch práve z dôvodu potrebného vybavenia firmy.
Spoločnosť dosiahla úsporu v prvotnom vybavení potrebným majetkom tým, že odkúpila časť podniku Koncesia s.r.o., pretože majetok bol v spoločnosti používaný a jeho predajná cena bola nižšia.
Výška zákonom schváleného 4 % príjmu nepostačuje na pokrytie ani prevádzkových nákladov spoločnosti a nie ešte na nákup nového majetku, potrebného pre chod spoločnosti (cca 80% z príjmov spoločnosti sa použije na úhradu faktúr Slovenskej pošte).
Neuhradením faktúr dodávateľom tovarov a služieb, by sa vážne ohrozil chod spoločnosti RTVS a tým aj výber finančných prostriedkov, ktoré z rozhodujúcej miery kryjú náklady verejnoprávnych médií.
Navrhované riešenie je z hľadiska času a ekonomických možností oboch verejnoprávnych médií ako najpriechodnejšie aj keď pre Slovenskú televíziu v súčasnosti veľmi náročné.
Zodpovednosť B.M.Š.
Z pripomienok ku programovému konceptu a rozpočtu STV na rok 2008 : Náklady na zriadenia spoločného podniku STV a Sro a náklady na vybudovanie databázy vo výške 25 miliónov sa mi zdajú byť nedostatočné, pretože už v samotnej dôvodovej správe sa uvádzajú náklady nie menšie ako 33 miliónov.
16.1.2008