10. 3. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Zoznamovacie portály a sociálne siete typu Facebook či MySpace sú momentálne populárnejšie než osobné e-mailové schránky. Na základe prieskumu spoločnosti Nielsen takmer 67 percent návštevníkov internetu strávilo svoj čas práve na týchto typoch internetových portálov. Záujem o tento typ domén pritom vzrastá štvornásobnou rýchlosťou. Len vo Veľkej Británii je až jedna zo šiestich minút z pobytu na internete strávená na sociálnych sieťach. "Združovanie do sociálnych sietí bude pokračovať aj naďalej," uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Nielsen John Burbank. V súčasnosti predstavuje rozdiel času stráveného na internete medzi používateľmi e-mailu a sociálnych sietí iba 1,7 percenta. Informoval o tom britský spravodajský portál news.bbc.co.uk.
Medzinárodný tlačový inštitút (IPI) v pondelok vyzval Európsku komisiu, aby pri rokovaniach s Tureckom o vstupe do Európskej únie (EÚ) primäla krajinu k zabezpečeniu slobody tlače. Táto téma by sa podľa IPI mala stať prioritou v nadchádzajúcich rozhovoroch. Riaditeľ IPI David Dadge na stretnutí s komisárom pre rozširovanie Olliem Rehnom spomenul prípady slovných útokov na novinárske organizácie a pokračujúce porušovanie práva na slobodu vyjadrovania. Stretnutie Dadgea s Rehnom prišlo po tom, ako sa turecký premiér Recep Tayyip Erdogan verejne posťažoval na spôsob, akým médiá pokrývajú udalosti súvisiace s jeho vládou. Erdogan svojich prívržencov vyzval, aby prestali kupovať noviny, ktoré "stoja za hocikým iným namiesto toho, aby stáli za premiérom Tureckej republiky". "IPI dúfa, že Európska komisia môže využiť svoj vplyv na to, aby presvedčila premiéra Erdogana prestať s kritikou médií a výzvami na ich bojkot. EÚ môže zohrať kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní slobodného vyjadrovania názoru a pluralitného systému médií v kandidátskych krajinách, akou je napríklad Turecko," vyhlásil Dadge po stretnutí. Obavy podľa IPI spôsobujú aj niektoré zákony reštrikčné voči médiám a pokuta vo výške 380 miliónov eur pre Dogan Media Group za daňové úniky, ktoré spoločnosť dostala vo februári.

Z medzinárodnej speváckej súťaže Eurovízia vyradili pre politické posolstvo gruzínsku pieseň, ktorá žartuje na adresu ruského premiéra Vladimira Putina. Ako vo vyhlásení uviedli organizátori Eurovízie, ktorá sa uskutoční v Moskve 14. až 16. mája, "Európska vysielacia únia (EBU) oficiálne informovala gruzínsku spoločnosť GPB, že text piesne We Don't Wanna Put In nie je v súlade s pravidlami súťaže". Skupina odborníkov dohliadajúca na súťaž rozhodla, že pieseň porušuje tú časť pravidiel, podľa ktorej "počas vystúpenia nie sú povolené žiadne texty, prejavy, politické alebo iné gestá". Gruzínsko má teraz do 16. marca možnosť zmeniť text alebo vybrať inú skladbu.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Internetový videoportál YouTube zablokuje britským používateľom prístup k všetkým hudobným klipom. YouTube to dnes viedol s tým, že nebol schopný dosiahnuť dohodu o autorských právach s najväčšou britskou asociáciou autorov piesní PRS for Music. YouTube uviedol, že asociácia vyberajúca poplatky za takmer 50 000 autorov žiadala mnohonásobne vyššie platby, než bolo uvedené v predchádzajúcej licenčnej dohode, ktorá vypršala. Portál dodáva, že by požiadavka asociácie znamenala pre ňu citeľnú stratu za každé zhliadnutie videoklipu.Organizácia PRS uviedla, že ju rozhodnutie portálu YouTube kvôli dopadu na spotrebiteľov a autorov pobúrilo. Podľa asociácie chcel Google (vlastník YouTube) platiť autorom za piesne výrazne menej, pretože YouTube radikálne vzrástla sledovanosť.Konflikty medzi YouTube a hudobným priemyslom sa vyostrujú. Vývoj však naznačuje, že sa YouTube rozhodol pre to, aby prevádzkové náklady udržal pod kontrolou a naďalej tak vytváral príjmy pre Google. Dnes večer zablokuje YouTube používateľom z Británie prístup k hudobným videám umelcov, na ktoré sa vzťahuje licencia. Spolupráca portálu s autorskou asociáciou PRS ide pritom vlastnou cestou mimo dohody YouTube s hudobnými vydavateľstvami. Aj s nimi mal však už YouTube v minulosti problémy. V decembri stroskotali rokovania medzi YouTube a vydavateľstvom Warner Music, pretože sa nedohodli na platobných podmienkach. Tisícky videí z Warner Music tak musel YouTube stiahnuť z webu.Manažéri z hudobného sveta napriek problémom pripúšťajú, že YouTube je pre odvetvie prínosom. Obľúbené stránky videoporálu sú priestorom, kde sa poslucháči môžu zoznámiť s novými nahrávkami či staršími kapelami. Na YouTube sa okrem toho spoliehajú aj vydavateľstvá, ktoré si od portálu sľubujú zabezpečenie časti príjmov, keďže sa predaj CD každoročne prepadá, napísala agentúra Reuters.
Copyright © ČTK 2009