Voľby naše premilené
Ivanovi Gašparovičovi venovali slovenské televízie najvýraznejšiu pozornosť spomedzi siedmich kandidátov dva týždne pred začiatkom oficiálnej kampane prezidentských volieb. Vyplýva to z monitoringu MEMO 98, ktorý uskutočnili od 20. februára do 5. marca. Gašparovič bol v televíziách 4 min. 16 sek. (42,2%). Z toho až takmer dve tretiny získal v STV (2 min 44 sekúnd), kde jeho priestor zároveň predstavoval až 80 percent z celkového času venovaného kandidátom. Navyše bol ako jediný okrem neutrálneho spôsobu zobrazený aj pozitívne, ako jediný z kandidátov mal totiž priestor na priamu reč. Informovanie o iných kandidátoch bolo v spravodajstve STV zanedbateľné a nepresiahlo desať sekúnd na kandidáta. STV informovala o prezidentovi Gašparovičovi primárne v súvislosti s výkonom jeho funkcie a bola veľmi opatrná a minimalistická vo svojej snahe predstaviť kandidátov v širšom kontexte. Tento prístup podľa MEMO 98 naznačuje tendenciu STV vyhovieť formálnym pravidlám o vyváženosti (spôsobom „nepohnevať si nikoho“), no chýba skutočný informačný rozmer. Gašparovič dostal najviac priestoru zo všetkých kandidátov aj v TA3 – priestor, ktorý spravodajská televízia venovala jednotlivým kandidátom bol však rozdelený rovnomernejšie (celkovo 40 sekúnd alebo 37% zo všetkých kandidátov).
Druhou výrazne prezentovanou kandidátkou bola kandidátka opozície Iveta Radičová - v súhrne všetkých televízií to boli 3 min. 13 sekúnd (čo predstavuje 31,8%). Najzobrazovanejšou kandidátkou bola v dvoch súkromných televíziách – v TV Markíza a v TV Joj. MEMO 98 upozornilo, že Radičová bola jediná z kandidátov, o ktorej odzneli aj negatívne informácie, v rozsahu dokonca presahujúcom pozitívne informácie, spomenuté na jej adresu. Išlo o príspevky vysielané oboma spomenutými súkromnými médiami, konkrétne o negatívnom postoji katolíckej cirkvi a jej predstaviteľa biskupa Baláža k podpore jej kandidatúry zo strany KDH.
Treťou najzobrazovanejšou kandidátkou bola Zuzana Martináková s 1 min 1 sekundou (alebo 10%), pričom najviac informácií o nej priniesla TV Markíza (35 sekúnd). Najmenej informácií odznelo v súhrne všetkých médií o Dagmare Bollovej (35 sekúnd), Františkovi Mikloškovi (23 sekúnd), Milanovi Melníkovi (21 sekúnd) a Milanovi Sidorovi (18 sekúnd), čo predstavuje pre každého z nich priestor na úrovni 3-4%). Prezentácia všetkých kandidátov s výnimkou I. Gašparoviča a I. Radičovej bola takmer výlučne neutrálna, čo podľa MEMO 98 odráža celkovú opatrnosť médií pred začiatkom oficiálnej kampane.
Počas monitorovaného obdobia sa téme prezidentských volieb najviac venovala spravodajská TA3, ktorá odvysielala 11 minút a 5 sekúnd, čo však predstavuje menej ako minútu priestoru denne. Ostatné televízie sa téme venovali ešte okrajovejšie, STV a TV Markíza na úrovni 6 až 7 minút. Najmenší priestor venovala v tomto "hluchom" období téme TV Joj – iba 4 min. 31 sekúnd. V danom období v médiách dominovali predovšetkým otázky dopadu finančnej krízy a súvislosti tragédie v Polomke (tieto dve témy dominovali vo všetkých médiách).
Celý monitoring MEMO 98 je na internetovej stránke: http://www.infovolby.sk/
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.