Voľby naše premilené
Oficiálna predvolebná kampaň siedmich kandidátov na post hlavy štátu sa už začiatkom budúceho týždňa prenesie aj na televízne obrazovky a do rozhlasového éteru. Slovenská televízia (STV) a Slovenský rozhlas (Sro) im totiž dajú priestor vo svojom vysielaní.
Verejnoprávna televízia aj rozhlas na kampaň pred prvým kolom voľby prezidenta vyčlenili sedem pracovných dní, s víkendom (14. a 15. marca) ich harmonogramy nepočítajú. STV začne s prvým kandidátom v utorok 10. marca a posledný sa na obrazovkách objaví v stredu 18. marca. SRo začína s kandidátmi o deň skôr, v pondelok 9. marca, a predvolebné prezentácie kandidátov sa na jeho vlnách skončia v utorok 17. marca.
V STV sa kandidáti budú predstavovať v takom poradí, aké sa vyžrebovalo ešte 18. februára na pôde televízie. Ako prvý predstaví svoj volebný program 10. marca Ivan Gašparovič, po ňom 11. marca Iveta Radičová, 12. marca to bude Milan Sidor, 13. marca František Mikloško, 16. marca Milan Melník, 17. marca Zuzana Martináková a ako posledná 18. marca Dagmara Bollová.
Každý deň sa od 17.00 do 17.30 h odpremiéruje na Dvojke polhodinový príspevok kandidáta, ktorý potom Jednotka odvysiela v repríze od 17.45 do 18.15 h. Kandidáti sa predstavia v rozhovoroch, ktoré STV odvysiela zo záznamu. Odpovedia v nich na otázky v šiestich tematických okruhoch, pre ktoré sa rozhodli z desiatich ponúknutých.
V SRo sa hodinový čas vyhradený pre uchádzačov o prezidentské kreslo rozdelí medzi päť programových okruhov a kandidáti sa predstavia v poradiach, aké boli vyžrebované 19. februára.
Najpočúvanejší okruh SRo, Rádio Slovensko, bude kandidátov predstavovať vždy ráno od 8.40 do 8.55 h a večer od 22.15 do 22.30 h. Poradie ráno je nasledovné: 9. marca Zuzana Martináková, 10. marca Milan Sidor, 11. marca Dagmara Bollová, 12. marca Iveta Radičová, 13. marca František Mikloško, 16. marca Ivan Gašparovič a 17. marca Milan Melník. Večerné poradie vyzerá takto: 9. marca Ivan Gašparovič, 10. marca Iveta Radičová, 11. marca Milan Sidor, 12. marca Dagmara Bollová, 13. marca Zuzana Martináková, 16. marca Milan Melník a 17. marca František Mikloško. Na tomto programovom okruhu sa budú vyjadrovať k politickým a spoločenským témam.
Na ostatných okruhoch sa jednotlivé poradia kandidátov líšia, platí však, že ich predvolebné vstupy sa budú venovať takým témam, ktoré typicky rezonujú u poslucháčov toho-ktorého okruhu. Na Rádiu Regina to teda budú regionálne témy (vždy od 11.40 do 11.54 h), na Rádiu Devín kultúrne a hodnotové (vždy od 15.00 do 15.07 h), na Rádiu_FM sa vyjadria k alternatívnym pohľadom na svet a postojom mladých (vždy ráno od 7.45 do 7.47 h a podvečer od 16.45 do 16.47 h) a napokon na Rádiu Patria pôjde o národnostné témy a otázky súvisiace s menšinami.
Verejnoprávni vysielatelia musia podľa zákona vyčleniť najviac po jednej hodine svojho vysielacieho času na každého kandidáta. Najviac to pritom môže byť 10 hodín a musia to urobiť tak, aby žiaden z kandidátov nebol znevýhodnený. Tiež musia zabezpečiť zreteľné označenie a oddelenie tohto vysielania od ostatných relácií vo svojej ponuke.
Zákon hovorí, že ostatní držitelia licencií, teda súkromní vysielatelia, môžu, ale nemusia dať kandidátom priestor na propagáciu. Ak sa tak rozhodnú urobiť, podmienky musia byť pre všetkých kandidátov rovnaké a musí sa odvysielať oznam pre verejnosť, že ide o platenú politickú reklamu. Tá sa však nesmie objaviť v bežných reklamných blokoch.
Zatiaľ čo v prípade STV a SRo sa vysielací čas pre kampaň finančne pokryje zo štátneho rozpočtu, reklamu u súkromných vysielateľov si kandidáti musia zaplatiť sami.
Copyright © TASR 2009