27. 5. 2009

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Novinárom dnes na Úrade vlády SR ponúkli minerálnu vodu s logom Smer proti kríze. Pri dlhom čakaní na záver koaličnej rady síce občerstvenie potešilo, ale vynorila sa otázka, či vládny Smer-SD chce takto novinárov získať na podporu jeho kandidátov vo voľbách do Európskeho parlamentu. Riaditeľ tlačového a informačného odboru Úradu vlády SR Braňo Ondruš pre agentúru SITA konštatoval, že novinárom chceli poskytnúť počas dvojhodinového čakania aspoň základné občerstvenie. "Keďže rokovanie zvolával Smer-SD, tak minerálky ponúkla novinárom Katka Kližanová-Rýsová." Hovorkyňa strany Smer-SD Katarína Kližanová-Rýsová pre SITA uviedla, že rokovanie koaličnej rady je straníckou záležitosťou a novinárom chcela poskytnúť aspoň základný komfort. "Tak som si dovolila priniesť minerálku, na ktorej je spomínaná etiketa. Minerálku si dal vyrobiť líder kandidátky strany Smer-SD pre voľby do EP Boris Zala pre potreby svojej kampane." Pripomenula pritom, že novinárom už priniesla "koláče od mamy aj svokry" a dodala, že "žiadny iný zámer, ako poskytnúť novinárom základný komfort, v tom naozaj nebol."

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

V prvom kvartáli 2009 dosiahla internetová reklama na serveroch členov Asociácie internetových médií hodnotu 6,05 mil. (182 mil. Sk). V porovnaní s prvým kvartálom predchádzajúceho roku ide o 20%-ný nárast. V prvých troch mesiacoch roku 2008 dosiahla internetová reklama hodnotu 5,03 mil. (151,5 mil. Sk). Najväčší podiel pritom mala tradične bannerová reklama (50,3 %), riadková inzercia (23,9 %) a katalógová inzercia (17,4 %). „Niekoľkoročné porovnávania prvých kvartálov v príjmoch internetovej inzercie nám dávajú predstavu o vývoji trhu a dlhodobo sa nám potvrdilo, že celoročné nárasty sú zvyčajne vyššie," hovorí Milan Csaplár, Predseda Správnej rady AIM a dodáva: „Práve v prvom kvartáli zasiahla hospodárska kríza Slovensko najviac. Zadávatelia začali efektívnejšie hospodáriť so svojimi rozpočtami, ale ako naznačujú čísla, internet patrí medzi atraktívne masmédiá a kríza sa ho dotkla najmenej.“ Rich médiá zaznamenali 800 %-ný nárast.
„Aj keď celkové odhadované príjmy za multimediálnu reklamu na internete v tomto roku budú niekde na úrovni pod 1 mil. Eur, všeobecný nárast znamená, že zadávatelia si uvedomili multimediálny faktor internetu. Smelo by som mohol povedať, že sú to prvé náznaky presunu inzertných príjmov z televízneho podielu. Samozrejme v tomto prípade ide o dlhodobý proces,“ myslí si Csaplár. V rámci monitorovania inzercie prináša Asociácia internetových médií po prvýkrát aj rozdelenie súčtu príjmov z bannerovej reklamy a rich médií podľa jednotlivých odvetví. Podľa očakávania sa na prvom miesta s takmer 23 %-ným podielom umiestnili telekomunikácie. Nasleduje motorizmus (16,8 %) ktorému výdatne pomohlo aj promovanie šrotovného. Prekvapením je tretie miesto pre drogistický tovar a parfumériu (10,6 %), až za touto kategóriou nasledujú finančný sektor (10,1 %). Prvú päťku uzatvára potravinársky tovar(7,8 %). „Dúfame, že zverejnením reklamných príjmov podľa odvetví presvedčíme viac zadávateľov o tom, že reklama na internete má svoje opodstatnenie. Veď už tretie a piate miesto pre drogistický a potravinársky tovar vyvracajú predsudky, že na internete sa nedá efektívne propagovať rýchloobratkový tovar,“ hovorí Milan Csaplár. AIM funguje od mája 2005 ako združenie slovenských médií na internete, ktorého hlavným cieľom je zabezpečiž informovanosť o internete a možnostiach jeho využitia ako reklamného média. V súčasnosti ho tvorí 29 členov. Najnovším riadnym členom je spoločnosť Creative Solutions. AIM pribudol aj prvý pridružený člen – spoločnosť ETARGET SE. Objemy za prvý kvartál roka 2008 nahlásilo 18 členov. Objemy za prvý kvartál roka 2009 nahlásilo 26 členov, pričom prvé čísla sú za rok 2004. Združenie je aj zadávateľom reprezentatívneho merania slovenského internetu AIMmonitor, ktoré sa realizuje od januára 2007. Jeho merania sa môžu zúčastniť aj nečlenovia združenia. Uvedené objemy internetovej reklamy vyjadrujú media-net hodnotu reklamy na členských internetových serveroch AIM. Znamená to, že ide o vyfaktúrovanú hodnotu vrátane agentúrnych provízií mediálnych a reklamných agentúr. V prípade, ak by sa mala určiť gross hodnota, musela by sa k uvedeným hodnotám pripočítať poskytnutá zľava internetových médií ako aj hodnota nepredaného a bartrovaného reklamného priestoru.