12. 11. 2009

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Objem internetovej reklamy v treťom kvartáli tohto roka dosiahol na serveroch členov Asociácie internetových médií (AIM) 5,08 mil. €. V medziročnom porovnaní ide o pokles objemu o 8,8 %, keď v treťom kvartáli 2008 objem reklamy dosiahol hodnotu 5,58 mil. €. Pri porovnaní prvých troch štvrťrokov 2008 a 2009 zaznamenáva internetová reklama nepatrný nárast o 1 %. Nadpolovičný podiel s 51 % si zachovala bannerová reklama (2,6 mil. €), na druhom mieste s 23 % nasleduje riadková inzercia (1,2 mil. €) a na treťom vyhľadávanie s 16 % (0,8 mil. €). V medziročnom porovnaní veľké nárasty zaznamenalii rich media (+252 %) a lead generation (+139 %), naopak prepad zaznamenáva bannerová reklama. V oblasti rozdelenia súčtu príjmov z bannerovej reklamy a rich médií podľa jednotlivých odvetví patrí štvrtinový podiel telekomunikáciam s 25,4 %, druhá priečka patrí financiám s 18,3 % a na treťom mieste je motorizmus s 13,3 %. Štvrté miesto patrí potravinárskemu tovaru s 9,4 % a na piatom mieste sú po prvýkrát s 8,7 % iné rôzne služby, ktoré zahŕňajú napríklad politickú reklamu alebo reklamu na vzdelávanie. AIM funguje od mája 2005 ako asociácia slovenských médií na internete, ktorej hlavným cieľom je zabezpečiť informovanosť o internete a možnostiach jeho využitia ako reklamného média. V súčasnosti ju tvorí 31 členov. Najnovším riadnym členom je spoločnosť Travel.sk. Objemy za tretí kvartál roka 2008 nahlásilo 21 členov. Objemy za druhý kvartál roka 2009 nahlásilo 28 členov. Uvedené objemy internetovej reklamy vyjadrujú media-net hodnotu reklamy na členských internetových serveroch AIM. Znamená to, že ide o vyfaktúrovanú hodnotu vrátane agentúrnych provízií mediálnych a reklamných agentúr. V prípade, ak by sa mala určiť gross hodnota, musela by sa k uvedeným hodnotám pripočítať poskytnutá zľava internetových médií ako aj hodnota nepredaného a bartrovaného reklamného priestoru.