VOĽBY NAŠE PREMILENÉ
Priebeh kampane k voľbám v televíznom a rozhlasovom vysielaní bude tradične sledovať Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Oslovovanie občanov kandidátmi je pritom popri bilbordoch najčastejšie práve cez televízie a rádiá. Kampaň k parlamentným voľbám - vysielanie politickej reklamy vo verejnoprávnych aj súkromných médiách, sa podľa zákona o voľbách do Národnej rady (NR) SR začne presne 21 dní pred začiatkom hlasovania, teda 18. februára.
Všetky médiá - verejnoprávne aj súkromné, ktoré budú vysielať politickú reklamu, ju musia zreteľne oddeliť od ostatných relácií, vrátane reklamy, oznamom, že ide o platené vysielanie. Zároveň môže politická reklama v ich vysielaní zabrať spolu maximálne 10 hodín počas celej kampane.
Každý politický subjekt môže dostať na svoju politickú reklamu najviac pol hodinu vysielacieho času. Vzhľadom na to, že politických subjektov uchádzajúcich sa o hlasy voličov v marcových predčasných voľbách do NR SR je 26, vychádza na jednu politickú stranu 23 minút.
Za obsah reklamy zodpovedajú strany, ktoré si reklamu aj platia. Vysielatelia všetkým stranám musia zaručiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky. Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), teda Slovenský rozhlas aj Slovenská televízia musia zo zákona poskytnúť stranám okrem priestoru na politickú reklamu aj po desať hodín vysielacieho času na diskusné relácie. Ak chcú vysielatelia s licenciou vysielať v čase kampane (od 18. februára) predvolebné diskusie so zástupcami kandidujúcich strán, musí projekty diskusií vopred schváliť Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR).
Ako uviedla hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, ak rada dostane projekty predvolebných diskusií a špeciálnych relácií venovaných voľbám v rozhlase alebo televízii, mohla by sa im najbližšie venovať na zasadnutí 7. februára. Zatiaľ však RVR žiadny projekt nemá. Licenčná rada tiež bude v predvolebnom období monitorovať vybrané relácie slovenských televízií a rozhlasových staníc. Rada sa od začiatku vysielania volebných programov bude zaoberať sťažnosťami na vysielanie programov obsahujúcich volebné informácie. Pokiaľ sťažnosť nebude v jej kompetencii, postúpi ju Ústrednej volebnej komisii (ÚVK). ÚVK rieši spory týkajúce sa rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách.
Licenčná rada zatiaľ dostala v súvislosti s marcovými predčasnými voľbami do Národnej rady SR len podnety na vysielanie sponzorských odkazov a komunikátov prezentujúcich kandidátov politickej strany 99 % - občiansky hlas, ktoré zatiaľ preveruje. Voči vysielateľom Markíza-Slovakia (televízia Markíza), MAC TV (televízia JOJ) a Radio, a.s. (Fun Radio) začala správne konania v súvislosti s podozrením na vysielanie politickej reklamy, ktorá je zakázaná.
Zakázané sú relácie, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov. Výnimkou je bežné spravodajstvo, publicistika a taktiež politická reklama a predvolebné diskusie, ktoré podľa zákona musia poskytnúť všetkým stranám rovnaký priestor. V deň volieb až do konca hlasovania je zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Inak informačné moratórium neplatí.
Voľby do Národnej rady SR budú v sobotu 10. marca. O priazeň vyše štyroch miliónov voličov sa uchádza 26 politických subjektov.
© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.