SLOVAK MEDIA NEWS
Spoločnosť Ecopress, okrem iného aj vydavateľ Hospodárskych novín, zmenila v tomto roku vlastníka i niektorých kľúčových manažérov. Zmeny začali prinášať výsledky už po prvých týždňoch, Ecopress sa dostal do čiernych čísel a mal by v nich zotrvať do konca roka, povedal v rozhovore pre TASR výkonný riaditeľ Ecopressu Vladimír Mužík.
-Uplynuli dva mesiace od vášho nástupu do spoločnosti Ecopress. Azda najviditeľnejším krokom tohto obdobia v rámci vašej spoločnosti bolo spustenie paywallu HN konto. Pripravoval sa pred vaším príchodom. Menili ste nejaké nastavenie?-
HN konto bolo, ako ste spomenuli, pripravované pred mojím príchodom. Rýchlo som sa zoznámil s účelom projektu a jeho nastavením. Tým však nastalo približne mesačné oneskorenie jeho spustenia v porovnaní s plánom. Urobili sme drobné zmeny, pretože projekt bol už v podstate vo finálnej fáze.
-Aké výsledky si od neho sľubujete? A v akom horizonte by sa mali prejaviť?-
Pochopiteľne, predstavujeme si zvýšenie príjmov z predaja digitálneho obsahu. Môžeme povedať, že odchod z Piana sa nám oplatil, pretože to, čo sme z neho získavali za celý rok, sme teraz dosiahli za prvé dva týždne. Nie sú to síce horibilné sumy, ale projekt nateraz hodnotím ako úspešný, hoci musíme na ňom stále tvrdo pracovať. Tímy Hospodárskych novín a digitálnych médií pod vedením Petra Vavra a Ivana Hamšíka pripravujú ďalšie rozšírenie tohto projektu.
-Ecopress spojil HN konto aj s kampaňou, v rámci ktorej predstavujete kľúčových členov tímu. S akým cieľom?-
Chceli sme ukázať čitateľom, kto tvorí náš obsah a že našim kľúčovým redaktorom, editorom a vedeniu redakcie na ňom záleží. Podľa výsledkov sa zdá, že kampaň bola úspešná. Fotografie z nej využívame a aj budeme využívať v ďalších projektoch, aby sme boli čo najviac efektívni. Túto kampaň sme po prvý raz vymysleli a zrealizovali "in house", s našimi vlastnými kapacitami.
-Ecopress je korporátne prepojený s českým vydavateľstvom MAFRA. Budete využívať jeho skúsenosti a know-how?-
Budeme. MAFRA je v Českej republike jeden z najsilnejších mediálnych domov a preto sa ponúkajú synergie v oblasti obsahu, internetu aj tlače. Spolupráca sa v posledných týždňoch zintenzívnila. Preto si vážim pomoc od kolegov z MAFRY na poli obsahu či pri skúsenostiach s vedením internetových projektov, ako aj konsolidácie finančných výsledkov.
-MAFRA má kvalitne rozvinutú webovú a videosekciu. Vidíte podobný priestor na rozvoj aj v rámci webu hnonline.sk?-
Áno, je to práve jedna z oblastí, kde chcem prehlbovať spoluprácu. MAFRA má obsahové časti a nápady, ktoré sú po istých korekciách použiteľné aj na Slovensku, v novinách i na internete. Patrí medzi ne aj videoobsah. Nejde pritom len o samotnú videosekciu, ale aj o presahy do obsahov zameraných na ženy, mužov, fanúšikov automobilov alebo mobilných technológií.
-Robili ste v prvých mesiacoch pôsobenia personálne zmeny? Došlo k zmenám počtu zamestnancov v Ecopresse?-
Personálne zmeny sa dejú v každej firme, to nie je nič výnimočné. Naopak, niekedy je vhodné, aby došlo k určitým rotáciám. Žiadne dramatické zmeny sme nerobili. Niektorí ľudia sa rozhodli Ecopress opustiť. Pri dvoch manažérskych pozíciách išlo o rozhodnutia z osobných a rodinných dôvodov. Nemá zmysel zdržiavať nikoho, kto nechce alebo nemôže pracovať v Ecopresse. Naopak, lepšie je priateľsky sa rozlúčiť, aby sme sa možno v budúcnosti mohli opäť zísť. Rozhodne nešlo o žiadny exodus, všetky redakcie a aj vydavateľstvo sú personálne konsolidované. Prirodzená výmena spôsobila v pozitívnom slova zmysle príchod nových kvalitných manažérov, ako je Ivan Hamšík, ktorý predtým pôsobil ako šéf Reflexu a digitálnych médií Ringier Axel Springer v Českej republike, či skúsenej finančnej riaditeľky Ivety Griačovej, ktorá na rovnakej pozícii pôsobila na bratislavskom letisku. K zmenám počtu zamestnancov však nedochádza, prepúšťanie nepreferujem. Podľa mňa je lepšie dávať ľuďom prácu a tým nájsť ďalšie zdroje príjmov. O to sa snažím a mám pocit, že ľudia v Ecopresse chápu moju víziu a začali pracovať ešte intenzívnejšie ako predtým. Z toho mám radosť a ďakujem im.
-Akú finančnú situáciu ste našli v Ecopresse po príchode?-
Finančná situácia nie je, podobne ako v iných mediálnych domoch, jednoduchá. Môžem však prezradiť, že za apríl sa nám podarilo dostať firmu do čiernych čísel. Podľa našich prepočtov by mal tento trend pokračovať. Radi by sme skupinu Agrofert na konci roka potešili kladným hospodárskym výsledkom. Podľa odhadov by to tak, po dvoch rokoch hospodárenia so stratou, malo byť.-
-Budete musieť racionalizovať? Utlmiť niektoré tituly? Naopak, ktoré chcete prioritne rozvíjať?-
Začali sme pozorne sledovať prínos jednotlivých titulov a zatiaľ nám z našich výpočtov, ktoré sme predstavili aj materskej spoločnosti MAFRA, nevychádza, že by sme mali niektorý z nich uzavrieť. V súčasnosti sú všetky tituly pre Ecopress prínosné. To však neznamená, že by sme, pokiaľ sa situácia na trhu zmení, chceli nejaký titul dotovať. Racionálnymi krokmi však chceme naše médiá viesť k ďalšiemu rozvoju.
-Ako by sa mali vyvíjať finančné ukazovatele Ecopressu po prijatých zmenách v tomto roku? Aké máte v tomto smere očakávania?-
Ako som už spomínal, koncom roka očakávame kladný hospodársky výsledok. Mali by ho pozitívne ovplyvniť obsahové a tlačiarenské synergie, napríklad prejdeme s tlačou Hospodárskych novín do olomouckej tlačiarne MAFRA. Spoliehame sa aj na ďalší rozvoj internetových aktivít a budeme intenzívne hľadať ďalšie zdroje príjmov. Tými by mohli byť aktivity nášho eventového oddelenia, o ktorom môžem s hrdosťou povedať, že je najlepšie na Slovensku. Pracujeme aj na vernostnom programe pre našich čitateľov a chceme intenzívnejšie vychádzať v ústrety inzerentom a klientom nášho vydavateľstva. Nebránime sa ani uvedeniu nových titulov na trh. Verím, že sa naplnia kvalifikované odhady a Ecopress bude ziskový.
Copyright © TASR 2014