Interactive Advertising
Bureau Slovakia News
Praktiky niektorých médií s nedovoleným kopírovaním a publikovaním autorsky nevysporiadaného obsahu viedli členov Interactive Advertising Bureau (IAB) Slovakia k vzniku Kódexu preberania obsahu na internete. Ako agentúru SITA informovala výkonná riaditeľka IAB Slovakia Michaela Slaninová, "kódex preberania obsahu na internete obsahuje najmä základné pravidlá, pri ktorých dodržaní je možné využívať cudzí obsah na internete bez toho, aby došlo k porušeniu práv pôvodcu obsahu." Členovia IAB Slovakia podľa Slaninovej v uplynulých dňoch kódex nielen prijali, ale zároveň si zvolili členov Komisie pre dohľad nad dodržiavaním kódexu (Etická komisia). "Nie je prípustné, aby médiá, ktoré nemuseli vynaložiť na jeho tvorbu takmer žiadne náklady, profitovali takto z práce a vynaloženého úsilia iných. Na druhej strane, na trhu chýbali pravidlá, ktoré by jednoducho pomenovali návod ako označiť a preberať cudzí obsah tak, aby nedochádzalo k porušovaniu práv jeho pôvodcu. Preto jedným z kľúčových cieľov Kódexu je edukácia," píše sa v tlačovej správe k vzniku kódexu a etickej komisie.
Kódex začne platiť 1. apríla a 5. marca ho zverejnili na webe IAB Slovakia http://www.iabslovakia.sk v sekcii AIMmonitor/ Zapojenie do merania. "Cieľom pravidiel Kódexu je pomôcť tvorcom obsahu chrániť ich práva, zjednotiť označenie prevzatého cudzieho obsahu v médiách tak, aby bolo zrejmé, odkiaľ prevzatý obsah pochádza, a tak transparentne umožniť preskúmanie vysporiadania autorských práv k obsahu, edukovať médiá a trh, zamedziť médiám, aby ďalej komerčne využívali cudzí obsah, ktorý získali neoprávnene," informuje IAB Slovakia.
V kódexe sú pravidlá využívania cudzieho obsahu rozdelené do 13 bodov. Týkajú sa využívania cudzieho obsahu, uvádzania zdroja, hypertextových odkazov, citácie, zvukovo-obrazových záznamov, obsahu RSS kanálov, agregátorov, spravodajskej licencie, súborných diel, plateného prístupu k obsahu, obsahu tlačových agentúr, blogov a obsahu tvoreného tretími stranami. "Ďalej vymedzuje pôsobnosť a kompetencie Etickej komisie, postup pri zistení porušovania pravidiel a formu zverejňovania zoznamu subjektov, ktoré sa zaviazali pravidlá dodržiavať alebo ktoré pravidlá nedodržiavajú. Kódex by mali dodržiavať všetci členovia IAB Slovakia, všetky médiá merané vo výskume AIMmonitor a signatári, ktorí sa dobrovoľne k nemu prihlásia," informovala ďalej Michaela Slaninová.
Výkonná riaditeľka IAB Slovakia upozornila, že 1. apríla zverejnia na webe IAB Slovakia samostatnú sekciu, kde bude uvedený zoznam médií, ktoré sú zmluvne alebo člensky zaviazané dodržiavať kódex, zoznam signatárov kódexu, aktuálna verzia kódexu, zloženie Etickej komisie a informácie súvisiace s prácou komisie. V kompetencii Etickej komisie pritom je posudzovať, či je alebo nie je obsah médií v súlade s pravidlami kódexu a na základe toho vydávať odporúčania pre Správnu radu, pre členov alebo subjekty z trhu, ktoré o to požiadajú. Etická komisia ďalej môže predkladať návrhy Správnej rade združenia na základe zistení vyplývajúcich z kontroly dodržiavania pravidiel. Kontrolovať dodržiavanie pritom môže buď vlastným monitoringom, alebo na základe podnetu. Napokon je právom Etickej komisie navrhovať opatrenia pri porušovaní pravidiel. Komisia pozostáva z 10 členov. Členovia komisie si zvolia svojho predsedu na prvom zasadnutí. "Členmi Etickej komisie sú zástupcovia členských médií, či už z redakčnej alebo obchodnej oblasti. Medzi nominovanými kandidátmi boli odborníci, ktorí na tvorbe kódexu pracovali, ako aj iní zástupcovia členov," uvádza sa v tlačovej správe. Na základe voľby členov IAB Slovakia sa členmi Etickej komisie stali: Jaroslav Matyáš (Trend Holding), Vladimír Kroupa (Spoločnosť 7Plus), Branislav Karvaš (Zoznam), Peter Bárdy (Azet.sk), Ivan Sámel (iSita), David Csino (MAC TV), Ladislav Kováč (Mafra Slovakia), Marek Vidovič (Modrý koník), Martin Čorej (Petit Press) a Andrea Szőcsová (Mafra Slovakia).
Keďže kódex a aj Etická komisia vznikli len nedávno, môžu sa podľa IAB Slovakia niektoré časti kódexu ďalej upraviť, a to nielen na základe práce komisie, ale i vývoja na online trhu. "Kódex preto v jeho súčasnej podobe považujeme za východisko práce pre Etickú komisiu. Vývojom prejde aj spôsob spolupráce s členskými agentúrami a ostatnými subjektmi, ktoré sa k nemu zaviažu a nebudú patriť do kategórie médií."
©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.