26. 10. 2023

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Tržby švédskej firmy Spotify Technology, ktorá prevádzkuje populárnu hudobnú aplikáciu, v 3. štvrťroku 2023 prekonali očakávania trhu. Spoločnosť zaznamenala nárast predplatiteľov o 26 %, k čomu prispeli všetky regióny. Predpovedá tiež, že na konci roka dosiahne počet jej predplatiteľov 601 miliónov. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Spotify vykázala za 3. štvrťrok prevádzkový zisk 32 miliónov eur, prvý kvartálny zisk od roku 2021. Prispela k tomu vyššia hrubá marža a nižšie marketingové a personálne náklady.
Konkrétne, hrubá marža sa v období júl až september 2023 zvýšila na 26,4 %, čo je o 166 bázických bodov viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka.
Spotify minula viac ako miliardu eur na budovanie svojho podnikania v oblasti podcastov, držala pevne pod kontrolou náklady, pričom začiatkom roka prepustila 6 % svojich zamestnancov a v júli zvýšila ceny svojich prémiových programov v niekoľkých krajinách. Aj vďaka tomu sa vrátila k zisku, ktorý za tri mesiace do konca septembra 2023 dosiahol 65 miliónov eur po strate 166 miliónov eur pred rokom.
Aj tržby spoločnosti stúpli, o 11 % na 3,36 miliardy eur z vlaňajších 3,04 miliardy eur a prekonali prognózy trhu na úrovni 3,33 miliardy eur.
Počet aktívnych používateľov v 3. štvrťroku vzrástol o 26 % na 574 miliónov, zatiaľ čo analytici očakávali, že stúpne na 565,7 milióna osôb.
Počet prémiových odberateľov, ktorí tvoria väčšinu príjmov spoločnosti, vzrástol o 16 % na 226 miliónov, čo bolo tiež viac ako odhadovaných 223,7 milióna ľudí.
Spotify očakáva v posledných troch mesiacoch roka tržby 3,7 miliardy eur a 235 miliónov prémiových predplatiteľov. Analytici predpovedajú 232,4 milióna prémiových predplatiteľov a tržby 3,69 miliardy eur.






Zisk aj tržby Meta Platforms, ktorej patria sociálne siete Facebook a Instagram, v 3. kvartáli prekonali očakávania trhu. Optimizmus však schladili konzervatívne vyhliadky pre prebiehajúci štvrťrok.
Zisk v 3. kvartáli vyskočil na 11,58 miliardy USD (10,95 miliardy eur) zo 4,4 miliardy USD v rovnakom období pred rokom. Zisk na akciu vzrástol o 168 % na 4,39 USD z 1,64 USD. Analytici v priemere počítali so ziskom na úrovni 3,60 USD na akciu. Tržby stúpli o 23,2 % na 34,15 miliardy USD z 27,71 miliardy USD.
Počet denných aktívnych užívateľov Facebooku dosiahol v uplynulom kvartáli 2,09 bilióna. Analytici očakávali 2,07 bilióna. Tržby z reklamy predstavovali 33,64 miliardy USD, pričom analytici prognózovali 32,94 miliardy USD.
Strata divízie Reality Labs dosiahla 3,74 miliardy USD. Analytici predpovedali stratu vo výške 3,94 miliardy USD.
Zdá sa, že znižovania nákladov v rámci programu "Rok efektivity" sa vyplácajú. Meta totiž mierne znížila očakávania týkajúce sa kapitálových výdavkov v tomto roku.






Až 42 štátov USA žaluje spoločnosť Meta Platforms Inc. pre poškodzovanie duševného zdravia mladých ľudí a prispievanie ku kríze duševného zdravia, informuje TASR podľa utorkovej správy agentúry AP.
Žaloba podaná na federálnom súde v Kalifornii zároveň tvrdí, že Meta pravidelne bez súhlasu zákonných zástupcov zbiera údaje o deťoch do 13 rokov, čím porušuje federálny zákon.
"Meta profituje z detskej bolesti, pretože do svojich platforiem zámerne navrhuje manipulatívne funkcie, ktoré u detí vytvárajú závislosť a zároveň znižujú ich sebavedomie," vyhlásila generálna prokurátorka štátu New York Letitia Jamesová.
Žaloba je výsledkom spoločného vyšetrovania vedeného republikánskymi aj demokratickými generálnymi prokurátormi Kalifornie, Floridy, Kentucky, Massachusetts, Nebrasky, New Jersey, Tennessee a Vermontu.
Vyšetrovanie spustili články vychádzajúce z vlastného výskumu spoločnosti Meta, z ktorých prvý publikoval na jeseň 2021 denník The Wall Street Journal. Písalo sa v nich, že firma vedela o škodlivom vplyve Instagramu na tínedžerov, najmä dievčatá. Podľa jednej z interných štúdií spoločnosti Meta až 13 percent tínedžeriek uviedlo, že Instagram zhoršuje myšlienky na samovraždu, a až 17 percent ich potvrdilo, že Instagram zhoršuje poruchy prijímania potravy.
Po zverejnení prvých článkov nasledovali ďalšie na základe uniknutých dokumentov poskytnutých informátorkou Frances Haugenovou, ktorá svedčila aj pred Kongresom a britským parlamentným výborom.
Americký think thank Pew Research Center uvádza, že sociálne médiá v USA používa 95 percent detí vo veku od 13 do 17 rokov. Tretina z nich priznáva, že ich používa "prakticky neustále".
Federálna legislatíva v USA zakazuje používať sociálne médiá deťom mladším ako 13 rokov, deti sa však toto aj mnohé iné obmedzenia naučili obchádzať a účet na sociálnych sieťach tak majú aj mnohé deti do 13 rokov. Sociálna sieť TikTok nedávno pre osoby mladšie ako 18 rokov zaviedla 60-minútový denný limit používania platformy, na odblokovanie jej neobmedzeného používania však postačí iba zadať kód.

                                           

Obľúbená četovacia aplikácia Telegram v utorok pristúpila k blokovaniu kanálov palestínskeho militantného hnutia Hamas a jeho ozbrojeného krídla, brigády Izaddína Kasáma na mobilných zariadeniach. Stalo sa tak zrejme na základe žiadosti pravdepodobne podanej spoločnosťou Google.
Zatiaľ čo kanály na Telegrame sú blokované pre používateľov mobilných zariadení s Androidom, cez iOS a PC je prístup na ne stále možný, informoval v utorok izraelský spravodajský web Ynetnews.
Telegram slúži pre Hamas, jeho podporovateľov a ďalšie palestínske ozbrojené formácie ako jedna z hlavných platforiem na zverejňovanie vyhlásení a propagandy, a to najmä od vpádu kománd Hamasu na juh Izraela a masakier tamojších obyvateľov.
Obsah na platforme Telegram nie je moderovaný a do diskusných kanálov sa púšťajú dezinformácie i násilné obrázky, doplnila stanica Radio France, ktorá pripomenula príklad sietí Twitter, TikTok či dokonca Facebook, ktoré pod tlakom európskych nariadení vymazávajú účty, obrázky a videá podnecujúce nenávisť.
Zakladateľ spoločnosti Telegram Pavel Durov však pred dvoma týždňami zverejnil vyhlásenie, v ktorom obhajoval rozhodnutie svojej spoločnosti neodstrániť obsah súvisiaci s vojnou.
Zmienil sa pri tom o vyhrážkach Hamasu, že zaútočí na izraelské mesto Aškelon, ktoré boli zverejnené na Telegrame. Podľa Durova vtedy Telegram poslúžil na varovanie civilistov a tým aj na záchranu ľudských životov.
"Vždy je lákavé konať na základe emocionálnych impulzov. Takéto zložité situácie si však vyžadujú dôkladné zváženie, ktoré by malo brať do úvahy aj rozdiely medzi sociálnymi platformami," vysvetľoval Durov.
Durov tiež zastáva názor, že kanály Telegramu "propagandu výrazne nezosilňujú", pretože používatelia vidia iba obsah, na ktorý sa konkrétne prihlásia.
Podľa Durova kanály Telegramu "slúžia ako jedinečný zdroj informácií z prvej ruky pre výskumníkov, novinárov a overovateľov faktov". "Aj keď by bolo pre nás ľahké zničiť tento zdroj informácií, mohlo by sa stal, že to zhorší už aj tak hroznú situáciu," doplnil Durov podľa Radio France.
Durov napokon čiastočne ustúpil tlaku Západu, keď dal - avšak iba na európskom kontinente - zablokovať jeden z oficiálnych kanálov Hamasu, ktorý sledovalo 150.000 ľudí.
Stanica Radio France pripomenula, že Pavel Durov je tajomný rovnako ako jeho aplikácia: oficiálne sídli v Dubaji, no každé tri mesiace mení svoje bydlisko. Od roku 2021 má aj francúzsky pas, ktorý získal na základe naturalizačného konania.




      

Copyright  © TASR 2023