OBČERSTVOVACÍ KÚTIK
Zábavné čítanie, ak si uvedomíme, že Marcel Para, ktorý už nie je v STV zamestnaný a nie je ani štatutár / ?/ a nie je ani výkonný riaditeľ STV ;je stále konateľ:
STV Broadcasting, s.r.o.
STV Production & Technology, s.r.o.
Rada STV - ZÁPIS č. 2/2004 z riadneho zasadnutia Rady STV 17. 02. 2003
UZNESENIE č. 68/2003 zo 17.12.2003, v ktorom Rada STV odporúča ÚR STV, aby odložil rozhodnutia o vstupe Slovenskej televízie do obchodných spoločností, ako aj o založení týchto spoločností na obdobie po 1. februári 2004. V prípade, že to z časových dôvodov nie je možné, aby o takýchto rozhodnutiach informoval vopred Radu STV. Rada STV listom č. 277/03 z 18.12.2003 požiadala ÚR STV R. Rybníčka o plnenie predmetného uznesenia. Listom č. 7/1000/2004-IO z 30.1.2004 zobral ÚR STV predmetné uznesenie na vedomie. V súvislosti s uvedeným uznesením M.Kollár konštatoval, že ÚR STV o šiestich spol. s r.o., ktoré boli založené 29.01.2004 informoval radu listom č. 8/1000/2004-IO z 30.1.2004. V súvislosti s uvedeným uznesením M.Maďarič konštatoval, že GR STV odporúčanie rady nerešpektoval. -4. Správa o založení šiestich obchodných spoločností Slovenskou televíziou v januári 2004 4.1 V súvislosti s uvedenou problematikou vystúpil predseda rady M.Kollár, ktorý konštatoval, že ÚR STV listom č. 8/1000/2004-IO z 30.1.2004 informoval radu o založení šiestich dcérskych spoločností STV s jej 100 % kapitálovou účasťou. Podľa vyjadrenia GR STV ide o ďalší krok týkajúci sa reštrukturalizácie STV s prechodom na holdingové usporiadanie s cieľom zvýšiť príjmy a transparentnosť finančných tokov STV. Transformácia STV na holdingovú štruktúru je súčasťou jeho reformného projektu, ktorým vstúpil do výberového konania na funkciu ÚR STV. Spoločnosť Koncesia, s.r.o., sa bude zaoberať vymáhaním koncesionárskych poplatkov a marketingom v tejto oblasti. Spoločnosť 1.2 media, s.r.o., sa bude venovať predaju reklamného priestoru STV, sponzoringu a ostatným obchodným aktivitám. Spoločnosť STV Broadcasting, s.r.o., by sa mala venovať problematike šírenia signálu s perspektívou budovania siete vlastných vysielačov a digitalizácii vysielania. Spoločnosť STV Production and Technology, s.r.o., bude vstupovať do koprodukčných projektov v oblasti tvorby programu s nezávislými producentmi. Spoločnosti TV BB, s.r.o., a TV KE, s.r.o., budú zastrešovať činnosti ostatných dcérskych spoločností pri štúdiách STV v Banskej Bystrici a v Košiciach. Po uvedenej vstupnej informácii sa rozvinula diskusia k prerokovávanej problematike, v ktorej striedavo vystúpili M.Kollár /aký bol dôvod založenia 6 dcérskych spoločností?; v čom je prínos týchto spoločností pre STV keď nový zákon umožňuje riešiť tieto veci v rámci existujúcej organizačnej štruktúry Slovenskej televízie?; čím je založenie obchodných činností výhodnejšie?; prejde do týchto spoločností nejaký majetok STV resp. tieto spoločnosti budú ma? majetok STV len v správe /najmä v súvislosti s STV Production and Technology/?; k problematike riadenia dozorných rád v týchto spoločnostiach /s možnosťou zastúpenia členov Rady STV v nich/; aký je zmysel založenia TV KE, s.r.o. a TV BB, s.r.o.?/; M.Maďarič /uvedené spoločnosti vôbec neboli zahrnuté v "Projekte riadenia STV", ktorým sa R. Rybníček uchádzal o funkciu ÚR STV; GR STV mal o tomto zásadnom rozhodnutí radu vopred informovať; podľa nového zákona o STV bude mať novokreovaná rada väčšie právomoci zasahovať aj do týchto oblastí; GR STV využil obdobie od nadobudnutia účinnosti zák. č. 418/2003 Z.z. /1.1.2004/ do nadobudnutia účinnosti nového zákona o STV č. 16/2004 Z.z. /1.2.2004/, aby sa podľa jeho názoru /M.M./ vyhol kontrolným mechanizmom, ktoré má Dozorná komisia STV alebo kompetenciám Rady STV /schvaľovať takéto podnikateľské zámery/; ako súvisia s poslaním a hlavnou činnosťou STV predmety činnosti niektorých dcérskych spoločností /napr. prenájom ostatných strojov, osobná cestná doprava, sprostredkovateľská činnosť v rozsahu voľných živností, podnikateľské poradenstvo, poradenská činnosť v oblasti reklamy a pod.?/; má pocit /M.M./, že viaceré činnosti týchto s.r.o. idú mimo rámec toho čo,zákon umožňuje v STV; ako to bude s kontrolou účtovníctva týchto spoločností?;aké je zdôvodnenie predmetu činností P&T s.r.o., pretože v danom prípade má pocit, že tu dochádza k postaveniu nejakej paralelnej televízie,nakoľko činnosť tejto s.r.o. sa totálne a paralelne kryje s činnosťami, ktoré by mali vykonávať interné útvary STV; boli už tieto s.r.o. zaregistrované?/GR STV /v Projekte riadenia STV sa hovorilo o zriadení a fungovaní spoločnosti holdingového typu; to čo sa udialo je súčasťou projektu, pretože takto fungujú holdingové spoločnosti /takže je to v súlade s projektom/; dôvod založenia týchto spoločností je úplne jasný a bežný; je to jednak jednoduchší spôsob riadenia a financovania spoločnosti, to znamená prehľadnejšie financovanie a jednoznačne väčšia kontrola nad finančnými tokmi; základné imanie 200 tis. Sk v s.r.o. znamená, že STV ako subjekt bude v týchto spoločnostiach ručiť iba do výšky uvedenej sumy; uvedené spoločnosti majú svojich konateľov a GR ako člen valného zhromaždenia má právo kedykoľvek a s okamžitou platnosťou uskutočniť potrebné personálne zmeny na postoch konateľov; pokiaľ ide o majetok STV,tento neprejde do týchto spoločností, to znamená že nakupovať technológie bude STV a nie tieto spoločnosti; STV P&T s.r.o. bude možno len spravovať majetok; ako GR ponúkol možnosť, aby Rada STV nominovala do dozorných rád svojich ľudí, aby mala kontrolu a prehľad nad hospodárením týchto inštitúcií; zmyslom založenia TV KE s.r.o. a TV BB s.r.o. je to, aby vykonávali činnosti, ktoré sprehľadnia a umožnia lepšie fungovanie týchto štúdií; pokiaľ ide o zriadenie s.r.o., zák. č. 418/2003 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zák. o SNR č. 254/1991 Z. z. o STV v znení neskorších predpisov, na základe ktorého STV je oprávnená vykonávať podnikateľskú činnosť takýto krok umožnil; GR zdôraznil, že mnohé činnosti s.r.o. súvisia s poslaním STV; spoločnosť STV P&T s.r.o. sa bude prioritne venovať otázkam koprodukčných projektov a vstupovania do koprodukčných vzťahov; myslí si, že je oveľa jednoduchšie vstupovať cez tieto spoločnosti do koprodukčných filmových projektov vzhľadom na to, že zodpovednos? za tieto veci bude nies? táto spoločnos? a nie priamo STV ako koprodukčný partner; kontrola účtovníctva týchto spoločností bude spadať pod normálnu kontrolu auditorov /každá spoločnosť bude mať svojho auditora/ a každá spoločnosť bude vykazovať účtovné doklady; GR zdôraznil, že zriadenie s.r.o. je v súlade so zákonom a plánmi vedenia STV, ktorých realizácia sa pripravovala; boli inšpirovaní pri tejto činnosti aj vývojom v iných verejnoprávnych televíziách v zahraničí napr. BBC má približne 5 s.r.o. založených na podobnom princípe; okrem toho tu ide aj o určitý trend /odporúčania EÚ a EBU, aby verejnoprávne televízie fungovali takýmto spôsobom/; M.Maďarič /nikto nespochybňuje to, že STV založí nejaké obchodné spoločnosti /napokon zákon jej to aj umožňuje/; rada však svojim uznesením č. 68/2003 zo 17.12.2003 dala jasné odporúčanie, aby STV s takýmto postupom počkala na novú radu; kľúčová otázka je, prečo vedenie STV nerešpektovalo toto odporúčanie rady ?; čím chce STV vstupovať do koprodukcií, keď podľa zákona verejnými prostriedkami STV toto robiť nemôže?/, GR STV /všetka práca, ktorú vedenie STV doteraz urobilo je v súlade so zákonom; sľúbil jednak Rade STV aj obyvateľom SR, že reštrukturalizácia a reforma tejto inštitúcie /STV/ bude skončená v priebehu 24 mesiacov /dokonca tento termín skrátil na 20 mesiacov/; všetko je v súlade aj s časovým harmonogramom a plánom manažmentu STV; z tohto dôvodu, ale aj z hľadiska časového sa GR rozhodol tieto kroky urobiť v súlade so zákonom v januári toho roku a nie neskôr; pokiaľ ide o otázku vstupu s.r.o. do koprodukčných vzťahov, budú s.r.o. hospodári? s vlastnými finančnými prostriedkami; uvedené s.r.o. doteraz nevykonali ešte ani jednu podnikateľskú činnosť; urobil sa len normálny právny úkon na ich zaregistrovanie; čiže od začiatku bude môcť byť veľmi jasná kontrola aj zo strany Rady STV zameraná na ich činnosť; domnieva sa, že aj keď niektoré činnosti s.r.o. bezprostredne nesúvisia s hlavnou činnos?ou STV, nie sú v rozpore so zákonom/; Š.Fejko /podľa zákona podliehajú všetky príjmy verejnoprávnej televízie okrem koncesionárskych poplatkov exekúcii; peniaze z reklamy,či z predaja hmotného a nehmotného majetku STV tak spadajú pod exekúciu, ktorá môže byť v prípade zlého hospodárenia a krachu uvalená na tieto spoločnosti; za činnosť a hospodárenie dcérskych spoločností STV budú zodpovední jednotliví konatelia, ktorí sú zároveň členmi manažmentu STV /ako to obstojí právne a morálne?/; k problematike televíznych štúdií v Košiciach a Banskej Bystrici v súvislosti so zriadením TV KE s.r.o. a TV BB s.r.o.; bude mať NKÚ SR právo vstúpiť do 6 dcérskych s.r.o. a vykonať v nich kontrolu?/, GR STV /hospodárenie 6 novovzniknutých dcérskych spoločností STV v zmysle zákona nebude podliehťa kontrole NKÚ SR; pokiaľ ide o samotné zriadenie 6 s.r.o., čas ukáže, že to bol správny krok výhodný pre STV ako inštitúciu, ktorá sa snaží a bude snaži? hospodári? normálne, transparentne a vyrovnane, čo je napokon cieľom celej tejto reformy, ktorá je v súlade so zákonom; s.r.o. sú len prínosom pre túto inštitúciu; predovšetkým členovia Rady STV budú mať prístup ku všetkým materiálom a zmluvám, ktoré boli počas jeho funkčného obdobia podpísané a uzatvorené; všetko je transparentné, k dispozícii a tak tomu bude aj v budúcnosti; pokiaľ ide o TV KE s.r.o. a TV BB s.r.o. tieto nenahrádzajú TŠ Košice a TŠ Banská Bystrica, ktoré zostávajú; bude zriadené aj STV Štúdio Bratislava, ktoré síce ešte neexistuje, ale už STV vyrába regionálne spravodajstvo z Bratislavy a okolia/, M.Slovák / v čom je 1.2 media s.r.o. z ekonomického pohľadu lepšia ako napr. reklamné oddelenie STV?; konštatoval, že vznikom 6 dcérskych s.r.o. bola narušená pôvodná organizačná štruktúra STV a to aj napriek tomu, že rada novú ešte neschválila; ako je možné, že za činnosti a hospodárenie dcérskych s.r.o. budú zodpovední jednotliví konatelia, ktorí sú zároveň členmi manažmentu STV?/, GR STV /reklamné oddelenie STV by napríklad nemohlo rokovať s obchodnými partnermi o zľavách, pretože kontrola NKÚ SR by v danom prípade konštatovala, že je to protizákonné; STV by za všetko musela účtova? jednotnú cenu a nedokázala by flexibilne predáva? svoj reklamný čas; novozaložené s.r.o. nie sú súčasťou Organizačnej štruktúry STV a preto nepodliehajú schvaľovaniu Organizačného poriadku STV; z manažerského hľadiska je oveľa výhodnejšie , keď konateľmi týchto spoločností sú ľudia, ktorí sú priamo zodpovední za jednotlivé oblasti aj v STV; týmto ľuďom ako GR osobne dôveruje a je presvedčený o tom, že budú nies? aj príslušnú zodpovednosť za činnosť s.r.o. /podľa zákona tu nedochádza ku konfliktu záujmov/ a M.Maďarič /osobne si myslí, že k založeniu týchto s.r.o. nemalo dôjsť pred 1.2.2004; jednoducho sa využilo účelové posunutie účinností zákona o STV a podľa jeho názoru sa tým zámerne obišlo schvaľovanie takýchto s.r.o. Radou STV; je škoda, že rada nedostala podrobnejší materiál týkajúci sa konkrétnej činnosti jednotlivých s.r.o. napr. Koncesia s.r.o./. Po skončení diskusie M.Maďarič navrhol UZNESENIE Rada STV žiada GR STV, aby Slovenská televízia vzala späť návrhy na registráciu šiestich spoločností s ručením obmedzeným: STV Production & Technology, s.r.o.; STV Broadcasting, s.r.o.; 1.2 media, s.r.o.; Koncesia, s.r.o.; TV BB, s.r.o.; TV KE, s.r.o., keďže Rade STV, ktorá má hlavnú zodpovednosť za kontrolu hospodárenia STV neboli predložené podnikateľské zámery týchto spoločností. V prípade, že k dnešnému dňu boli tieto spoločnosti zaregistrované v Obchodnom registri, aby nevykonávali činnosť do okamihu, kedy sa s ich štruktúrou a podnikateľskými zámermi oboznámi novozvolená Rada STV a Dozorná komisia STV. T : ihneď Z : R. Rybníček Rada uvedený návrh uznesenia hlasovaním neschválila /4:0:4/. Potom vystúpil M. Kollár, ktorý zhrnul celkovú problematiku týkajúcu sa šiestich dcérskych s.r.o. Slovenskej televízie a na základe toho navrhol UZNESENIE č. 5/2004 Rada STV berie na vedomie informáciu o založení šiestich obchodných spoločností Slovenskou televíziou : STV Production & Technology, s.r.o., STV Broadcasting, s.r.o., 1.2 media, s.r.o., Koncesia, s.r.o., TV BB, s.r.o., TV KE, s.r.o. a konštatuje, že generálny riaditeľ STV nekonal podľa odporúčaní Rady STV sformulovaných v uznesení č. 68/2003 zo 17.12.2003. Rada STV preto žiada GR STV, aby v novozaložených spoločnostiach vytvoril dozorné rady, do ktorých Rada STV nominuje svojho zástupcu.
T : 15.03.2004
Z : R. Rybníček
Rada uvedený návrh uznesenia hlasovaním schválila /5:1:2/.