17. 1. 2006

To je ale haluška

To je ale haluška

RODINNÉ TAJOMSTVÁ

Slovensko hľadá TvoRbu Nebolo by nič ľahšie, ako si s rozbehom kopnúť do pôvodného slovenského seriálu Slovenskej televízie Rodinné tajomstvá Ale. Absencia mediálnej koncepcie Slovenska má priamy vplyv aj na pôvodnú audiovizuálnu tvorbu . Verejnoprávne médiá sú dlhodobo finančne poddimenzované a jednotlivé vlády si problém kultúry podávali ako horúci štafetový kolík do pekla. Poučenie z krízového manažmentu Podceňovanie tvorivého procesu, neustále útoky na Slovenskú televíziu a pocit svetovosti po show Slovensko hľadá SuperStar vytvorili smrtiaci koktejl : Koktejl Family Secrets Cool atmoška 3cl Perfiš kamera1cl Super strih 1cl Brutál hudba 3 cl Prázdnota Dry1cl Doliať 1. ročníkom Ľudovej školy umenia Shaker Terazky vážne . Prečo Slovenská televízia zhorela ako fakľa pri pokuse o uvedenie rodinného / to spojenie si, prosím zapamätajte / seriálu ? Tragické uvažovanie STV v apríli tom , že buď pôjde o televíznu podobu úspešného rozhlasového projektu Králikovci, alebo o formát zo súčasného prostredia, ktorý odráža život slovenskej rodiny naznačuje, že bolo jedno, čo sa nakrúti.
Napokon námet vytvorili spisovateľ Agda Bavi Pain a režisér Gejza Dezorz. Obaja tvrdli, že sa snažili osloviť divákov každej vekovej kategórie . Pokračovalo to absenciou dramaturgie, ktorá naskočila až do splašeného vlaku . Úplná absencia skúseností režisérov z vedenia hercov spôsobila, že pri profesionálnej Jane Hubinskej a priemernom Borisovi Farkašovi pôsobia pomerne dezorientovane Mária Kráľovičová, Leopold Haverl a aj Ondro Kovaľ. Cameo Koňýka, K. K. Bagalu, SuperStaristov Jaroša, Koščovej, tehotnej prostitútky alias Evy Vejmělkovej, a „Hitchcockovské zvečnenie „ Agda B. Paina, režiséra Gejzu Dezorza , Norberta Tapperta, Tonyho Gaala, či Martina Hudáka nemali opodstatnenie. Paradoxne, najlepší výkon podala česká odkvinutá star Sagvan Tofi. To, čo mohlo byť objavné, nové herecké typy, zhorelo na popol- Kristína Farkašová , Lucia Gažiová a Silvia Petöová. Nebola to len ich chyba. Mladi sa nexcu kukat na trapne venezuelske telenovely, mladi chcu nieco cool, nieco neslovenske, nieco urobene fetackym stylom.........a presne toto je ten priklad........skvely serial! miestami mam pocit, ze to je nejaky americky, alebo aj zahranicny serial ale s nasimi hercami.......no proste super! To je úplne presné . Pri RT išlo o zlú kópiu dobrých seriálov ako 24, či LAPD BLUE neskúsenými režisérmi. Nejasné zadanie, nejasná cieľová skupina /13-19 ?/, žiadna dramaturgia. Napriek tomu, že dramatické dielo je fikciou ,v prípade Rodinných tajomstiev miestami akoby išlo o seriál žánru sci- fi, pretože množstvo reálií nemalo nič spoločné s realitou . Takzvané bratislavské slangy ako barosero, sia Mafia, či kukať telku sú skôr videné viac košicou optikou Najväčším prínosom bola hudba Kristiana Šoltesa and illegal party a čiastočne obrazové spracovanie, neadekvátne vyprázdnenému obsahu, čím sa vlastne stalo nadbytočným, z inej opery Dosť málo. PRÁZDNOTA Rozdelenie 17 častí v rozsahu 45 minút na 34 26-minútových častí nepovažujem, na rozdiel od ostatných ,za chybu, pretože vedenie STV pochopilo , že dielko jednoducho 45 minút neutiahne. Väčšou chybou, podobne ako pri seriáli Medzi nami, bol nestabilný vysielací čas, až postupné vytesnenie do nepozerateľného času. Slovenská televízia sa snažila týmto krokom zachaňovať celkový share stanice a ničila tým seriál a odohnala si aj potencionálnych divákov. Pád z 439 tisíc divákov na 27 tisíc divákov si budú dlho pamätať všetci. Pri RT tak zvíťazila forma nad obsahom. Absencia pilotného hodinového dielu a zaradenie reklamného oslavného filmu o spoločnosti OREO naznačilo, že Slovenská televízia seriál nemala vôbec v rukách. Nehovoriac o tom, že ani webovú stránku STV nedokzala pripraviť sama.
KLAN Rodinné tajomstvá sa určite zapíšu do dejín Slovenskej televízie. Možno príde a na slová Branislava Zahradníka : Rodinné tajomstvá sú veľmi zaujímavým projektom pôvodnej seriálovej tvorby a budúcnosť to ešte potvrdí. Ide o najdrahší a najdlší videokip v dejinách slovenskej pôvodnej audiovizuálnej tvorby. Bez príbehu. Iba tak skusmo- napíšte krátku noticku , vystihujúcu seriál Rodinné tajomstvá . Slovenská televízia tvrdí : Veci, ktorými žijeme, ale nechceme o nich hovoriť. Každý z nás si ich stráži akoby to boli tie najväčšie tajomstvá. Veď nakoniec: čo iné má dnes pre nás výnimočnú hodnotu? Je to niečo, čo je iba naše.Naše vzťahy. Naše túžby. Naše lásky. Naše šťastie, nádej, ale aj beznádej a smola. To je to najosobnejšie, čo nám v našich životoch ostalo. Ani oni nie sú výnimoční.Sú presne ako my.Psychoanalytička Eva Košická (Jana Hubinská) a advokát Drahoš Košický (Boris Farkaš)ako ústredné postavy seriálu,v ktorom uvidíte všetko, čím žijete a s čím sa stretávate. Aj oni majú deti, priateľov a známych.
Nuž, ja to neviem ani po odvysielaní celého seriálu.Fakticky brutálne neviem. Branislav Zahradník sa však mýli v jednom , určite sa na Rodinných tajomstvách neukázali limity pôvodnej tvorby z hľadiska možného diváckeho záujmu. Súčasnému vedeniu je pôvodná tvorba podľa Parovej teorémy úplne cudzia, priam zbytočný zákonný údel. Keby sme to zjednodušili- v podstate sme umožnili zopár ľuďom sa vyzabávať za 22 milónov a viac. Teraz ide o to, akýmkoľvek spôsobom zabrániť, aby ešte tento manažment rozhodol o realizácii vlastnej alebo licencovanej verzie soap denného seriálu.
Slovenský divák by si to nezaslúžil. Hoci, vydrží veľa.
RODINNÉ VÁŠNE
To je však veľmi zjednodušené videnie. Ak sa na Slovensku nebude nakrúcať 8- 10 kinofilmov ročne a Slovenská televízia si nezačne plniť zákonnú úlohu budú nám vznikať úlety ako Rodinné tajomstvá. . Nie sú ojedinelé. Nie je s čím porovnávať. Všetkým nám ostal iba NEPOKOJ V SRDCI a konštatovanie-tak nám natočili seryál pani Millerová.