Vážený pán poslanec, ďakujem Vám za Váš ďalší otvorený list, ktorým ste sa na mňa obrátili najprv cez médiá, potom mailom s dôrazným apelom, aby som nezrealizovala pripravovanú redukciu členov SOSR. Dokonca píšete o mojom cit.:"rozhodnutí zlikvidovať jeden z pilierov schopnosti SRo zabezpečovať vo vlastných kapacitách vytváranie nových koncertných hodnôt..." A to je veľmi vážne tvrdenie. Lenže je nepravdivé. Slovenský rozhlas zriaďuje a riadi umelecké telesá a súbory, aby mohol plniť svoje zákonné úlohy. Ich činnosť financuje z koncesionárskych poplatkov. Symfonický orchester nie je samostatným právnym subjektom, je organizačnou zložkou Slovenského rozhlasu. Všetky organizačné zložky SRo prešli v druhom polroku 2006 organizačnými zmenami, prispôsobili sa novokoncipovanému programu, šetriacim a racionalizačným opatreniam, okrem orchestra. Toto teleso plní primárne funkcie pre sekciu programu SRo, pre jej vysielací okruh Rádio Devín, pre Centrum hudby a Centrum literárno-dramatickej tvorby. Pracuje na základe dramaturgického plánu, vytváraného práve podľa požiadaviek programu. Všetky ostatné funkcie orchestra sú sekundárne (komerčné využitie) a už ďalej nemôžu byť dotované z koncesionárskych poplatkov. Dramaturgický plán na sezónu 2006-7 počíta s výkonmi orchestra v zložení od 45 hudobníkov (nahrávanie pre spomínané centrá) do 68 hudobníkov (abonentné koncerty). Preto dochádza k redukcii členov orchestra, nie však k likvidácii orchestra. SOSR počas svojej 77-ročnej histórie pôsobil na pôde SRo v rôznom zložení a s rôznym počtom členov vždy podľa potrieb rozhlasu a jeho finančných možností. Nerozumiem, prečo práve v súčasnosti by to malo byť inak. Dovoľujem si Vás ubezpečiť, že Slovenský rozhlas svoj orchester potrebuje a preto ho neruší. Isto budete súhlasiť s tým, že orchester je živé teleso, ktoré nemôže ostať v istom stave zakonzervované na desiatky rokov. Hrozila by mu stagnácia, nemohol by sa rozvíjať a umelecky Preto SRo pripravuje aj ďalšie zmeny, ktoré sa orchestra dotknú: nový systém odmeňovania členov SOSR, skvalitňovanie umeleckej úrovne orchestra (konkurzy, prehrávky), nový prevádzkový poriadok orchestra a nový dramaturgický plán pre sezónu 2007-8 (ktorý podľa doterajších prípravných rokovaní bude náročnejší na flexibilitu počtu členov orchestra a predbežne počíta s vyšším počtom hudobníkov). Na novej dramaturgii spolupracuje šéfdirigent SOSR p. Oliver Dohnányi a dirigent SOSR p. Mário Košík, manažér orchestra p. Matej Drlička a programový riaditeľ p. Ľuboš Machaj. SRo konzultuje svoje kroky aj s ďalšími odborníkmi, s vedením iných úspešných rozhlasových orchestrov v zahraničí a so špecialistami Európskej vysielacej únie. Zvažujem teda všetky, nielen ekonomické argumenty. Ubezpečujem Vás, vážený pán poslanec, že po rekonštrukcii bude SOSR schopný plniť programové úlohy Slovenského rozhlasu a uvádzať symfonické diela našich i svetových autorov. Časť orchestra sa samozrejme rekonštrukcii bráni, snaha niektorých členov orchestra a najmä jeho odborového predáka o zachovanie status quo je pochopiteľná. Sporné sú však prostriedky: považujete hádam za vhodné vyhlasovať štrajk v období riadneho kolektívneho vyjednávania? páči sa Vám znevažujúce gesto odovzdania pohrebnej kytice dirigentovi za to, že vyslovil svoj odborný názor? treba naozaj v iných bratislavských orchestroch spisovať petíciu na odvolanie riaditeľky rozhlasu ? Uvedomujem si historický význam, ktorý SOSR má. Lenže mojou úlohou nie je zachovať toto teleso ako skanzen, nemôže ostať nemenné, nereflektujúce súčasné potreby Slovenského rozhlasu, bez možnosti flexibilného plnenia v prvom rade úloh rozhlasu, až potom všetkých ostatných. Žiadate ma udržať súčasný stav, žiadate ma nič nemeniť, chcete, aby orchester ostal taký, aký je. Nemenný, zakonzervovaný. A to nie je možné. Želám Vám veľa ďalších osobných, umeleckých a politických úspechov.
S úctou
Miloslava Zemková generálna riaditeľka Slovenského rozhlasu