EU MEDIA NEWS
Ministri kultúry EÚ sa vo štvrtok dohodli na zmiernení pravidiel pre televíznu reklamu a na povolení tzv. product placementu a zároveň poskytli jednotlivým členským štátom možnosť zaviesť tvrdšie štandardy. Po 18 mesiacoch rozhovorov ministri schválili kompromisný návrh, na ktorom sa zhodli s Európskym parlamentom. Ide o aktualizované pravidlá pochádzajúce z roku 1989, ktoré stanovujú minimálne štandardy pre televíznu reklamu v celom 27-člennom bloku.
Zatiaľ čo nový balík zachováva limit 12 minút reklamného času za jednu hodinu, znižuje strop tri hodiny reklamy za deň, ktorý musia vysielacie spoločnosti momentálne dodržiavať. Pre filmy, televízne filmy, detské a informatívne programy bola doba medzi jednotlivými reklamnými pauzami znížená zo súčasných 45 minút na pol hodinu.
Tzv. product placement, pri ktorom produkty spoločnosti majú miesto v samotnom programe, bude povolený s výnimkou detských a informatívnych programov za podmienky, že diváci o tom budú predtým alebo potom informovaní. Spoločná európska politika product placementu doteraz neexistovala a bola v kompetencii členských štátov.
Nový balík však členským štátom dáva možnosť zaviesť prísnejšie pravidlá, ktoré budú vysielateľov obmedzovať. Balík taktiež zachováva existujúci princíp krajiny pôvodu, podľa ktorého musia vysielacie spoločnosti EÚ rešpektovať iba pravidlá krajiny, v ktorej sídlia, a nie tej, v ktorej vysielajú. Podľa očakávaní by mal byť balík oficiálne pripravený na uvedenie do praxe v druhej polovici roka, krajiny EÚ budú mať následne dva roky na to, aby pravidlá zapracovali do svojej legislatívy.
V prípade tzv. služieb na vyžiadanie, akými sú napríklad video na požiadanie, či služby získavané cez internet, sa stanovujú len minimálne predpisy, akými sú kvalitatívne pravidlá pre reklamu, či zabezpečenie ochrany mladistvých a ľudskej dôstojnosti.
"Potreba revízie súvisí s novými technológiami a s novými pomermi na trhu audiovizuálnych služieb. Touto revíziou sa zlepšuje právna istota vysielateľov, zlepšuje sa ochrana maloletých vo vysielacích obsahoch, zakazuje sa napríklad reklama liekov, ktoré sú vydávané výlučne na predpis. Smernica tiež nabáda k tomu, aby krajiny zlepšili prístup sluchovo a zrakovo postihnutých osôb k vysielaniu, takisto sa hovorí o zákaze reklám na nezdravé potraviny," objasnil význam novej legislatívy slovenský minister kultúry Marek Maďarič. "Slovensko patrilo ku krajinám, ktoré sa zasadili o to, že televízne programy nebudú neúmerne prerušované reklamami," konštatoval minister. "Zotrvalo sa pri veľmi dôležitom princípe krajiny pôvodu, to znamená, že hlavnú zodpovednosť za vysielanie a aj reguláciu, má tá krajina, odkiaľ sa robí vysielanie dominante," dodal minister.