11. 12. 2007

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Káblová televízia od spoločnosti Satro pri príležitosti tretieho výročia spustenia digitálneho vysielania uvádza niekoľko nových služieb. Služba Satro digital ponúka 69 televíznych programov najrôznejšieho zamerania v dvanástich tematických balíkoch. „Digitálne vysielanie Satro digital poskytuje najvyššiu kvalitu obrazu a zvuku pre klasické aj nové LCD a plazmové TV obrazovky,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Satro, František Kadúch. Úplnou novinkou v programovej ponuke je vysielanie vo vysokom rozlíšení HD a nové funkcie digitálneho videonahrávania. V novom roku spoločnosť chystá možnosť pripojenia k internetu všade tam, kde je dostupné televízne vysielanie. Na trh uvádza nový rad digitálnych prijímačov podporujúcich HD (High Definition) vysielanie a tiež prijímačov s funkcionalitou digitálneho videorekordéra tzv. PVR (Personal Video Recorder). Tento je vybavený zabudovaným pevným diskom s kapacitou 160 až 400 GB umožňujúcim funkcie ako napr. zastavenie a pretáčanie práve sledovaného programu, plnohodnotné funkcie videorekordéra a mnoho ďalších. Tento nový rad prijímačov je vybavený dvomi tunermi umožňujúcimi nezávislé sledovanie a súčasné nahrávanie 2 až 4 programov. Naviac, zabudovaná funkcia „upscaler“ výrazne zvyšuje kvalitu zobrazenia na „HD ready“ televízoroch pre kanály v štandardnom rozlíšení. Medzi ďalšie novinky patrí rozšírenie programovej ponuky Satro digital o ďalších 8 programových balíkov na celkový počet 12. Medzi novozavádzané digitálne služby patrí tiež služba EPG (elektronický programový sprievodca). Táto služba dokáže zobraziť informácie o TV programe 7 dní vopred. Poslednou novinkou je spustenie nového mikrovlnného distribučného systému v pásme 12 GHz „v plnej sile“ 66 kanálov v bežnom, SD, rozlíšení a naviac aj s 3 kanálmi vo Full HD rozlíšení.

Televízory schopné prijímať HD TV signál má takmer štvrtina Bratislavčanov, z nich väčšina má LCD televízory s uhlopriečkou 82 cm. Spoločnosť UPC Broadband Slovakia začala testovať vysielaniedvoch HD TV programov. Spoločnosť UPC Broadband Slovakia začala testovať vysielanie HD TV programov, t.j. programov s vysokým rozlíšením (High Definition TV). Testovanými programami sú National Geographic HD a NonStop Kino HD. Uvedenie programov s vysokým rozlíšením v ponuke UPC Digital (digitálna káblová televízia s ponukou viac ako 70 programov), ako aj uvedenie nových set top boxov, je plánované na začiatok budúceho roka. Spoločnosť UPC Broadband Slovakia uskutočnila v letných mesiacoch tohto roku monitor, ktorého cieľom bolo zistiť, koľko domácností je vybavených televíznymi prijímačmi s možnosťou príjmu signálu s vysokým rozlíšením. Monitor sa uskutočnil v období mesiacov júl – august v 1100 domácnostiach v Bratislave s aktívnou káblovou televíznou prípojkou spoločnosti UPC. Z monitoru vyplynulo, že televízory schopné prijímať televízny signál s vysokým rozlíšením má 24 % bratislavských domácností (264 odpovedí), kým 76 % domácnosti (836 odpovedí) používa klasické televízne prijímače. Spomedzi domácností, ktoré už disponujú s HD ready televízormi, takmer 80 % má LCD a necelých 20 % používa plazmové televízory, pričom najčastejšie ide o prijímače s uhlopriečkou 82 cm. Od digitálnej televízie diváci očakávajú predovšetkým väčší výber programov a iné výhody digitálnej TV, ako je napr. elektronický sprievodca programom. Ako na otázku monitoru UPC, „Akú máte od digitálnej TV očakávania?“, uviedli oslovené bratislavské domácnosti, v prvom rade by privítali viac televíznych programov – až 39 %. Na druhom priečke sa umiestnili iné výhody ako napr. elektronický sprievodca programom (24 %), na treťom mieste je vyššia kvalita obrazu (18 %) a na štvrtom mieste väčší výber programových balíčkov (8 %). Viac ako jedna desatina oslovených domácností (11 %) uviedla, že nevie aké má očakávania, prípadne má od digitálnej televízie iné očakávania, ktoré však neuviedli. Spomedzi domácností, ktoré nemajú televízor schopný prijímať signál HD TV, takmer polovica (necelých 45 %; 376 domácností) uviedla, že si ho plánuje zabezpečiť v časovom rozmedzí do 3 rokov. Až 189 domácností uviedlo, že si ho neplánuje zabezpečiť alebo o tom momentálne neuvažuje a 271 domácností sa nevedelo vyjadriť. Monitor UPC sa uskutočnil v rámci príprav uvedenia digitálnej televízie UPC Digital a nenárokuje si plniť funkcie reprezentatívneho prieskumu. Cieľom bolo poskytnúť základné údaje a vybavenosti HD ready televízormi v domácnostiach, ktoré sú televíznymi zákazníkmi UPC. Vzhľadom na rastúci záujem o tento typ televízorov v období pred Vianocami, ako aj akciové cenové ponuky na trhu, je predpoklad, že sa podiel domácností s týmto typom televízorov bude postupne výraznejšie zvyšovať.